søndag, juni 25, 2006

Bruden og den profetiske forsamlingen gjør seg rede



Disse ordene kom til meg i dag: "La oss glede oss og fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, OG HANS BRUD HAR GJORT SEG REDE. Det er henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine lin er de helliges rettferdige gjerninger. Og han sier til meg: Skriv: Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid! Han sier til meg: Dette er Guds sanne ord." (Åp 19,7-9) Hans brud har gjort seg rede. Det er dette Den Hellige Ånd arbeider med i dag. Han skaper dype lengsler i oss etter å leve helt for Jesus, Han åpenbarer mer og mer av Frelserens skjønnhet for oss, og Han lærer oss hemmeligheten med at "Han skal vokse, vi skal avta." Dypt i oss skaper Han en lengsel, etter renhet og hellighet, og i sin store nåde peker Han på synder i vårt liv, som vi må bekjenne og bli renset fra i Jesu blod. For Faderens åsyn ønsker Han en dag i nærmeste fremtid, å presentere en brud som er pyntet for sin brudgom. "I Kristus utvalgte han oss før verdens grunnvoll ble lagt til å stå for hans ansikt, hellige og uten feil." (Ef 1,4) "Også dere var en gang fremmede og fiender av Gud i sinn og tanke med deres onde gjerninger. Men nå har han forsonet dere med seg, da Kristus led døden i sin kropp av kjøtt og blod. Hellige, uten feil og uangripelige ville han føre dere fram for seg. Dere må bare bli stående i troen, grunnfestet og stødige, uten å la dere rive bort fra det håpet som evangeliet gir." (Kol 1,21-23) I et hefte skrevet av Mor Basilea Schlink, grunnleggeren av De evangeliske Mariasøstre, skriver hun: "Målet for en jordisk brud og hennes brudgom er bryllupet. Alle tanker og samtaler dreier seg om det. Forberedelser treffes, og de gleder seg til den dagen da de endelig er forenet for alltid. Det som har vært deres livs store lengsel, er oppfylt. Men denne jordiske begivenheten er bare en meget svak avglans av det som blir uttrykt i dette ene begrepet: Lammets bryllup, som Jesus skal feire i himmelen med sin brud, i uutsigelig herlighet og glede. Mot dette målet, dette ene høydepunktet - Lammets bryllup - styrer Guds frelseshistorie fra begynnelsen av, men særlig nå i den før-antikristelige tid, den begynnende endetid..." Og videre: "Overalt i verden gjør de som elsker Jesus seg rede for dette vidunderlige målet. Med "Jesu Kristi brud" eller "Lammets brud" menes en hel skare. Det betyr at hver enkelt som tilhører den, er fylt av den første kjærlighet, brudekjærligheten til Jesus, Guds Lam. Dette bibelordet gjelder dem: "Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid." Ingen er i stand til å prise det himmelske bryllups herlighet nok." (M. Basilea Schlink: Jesu Kristi brud, side 11. Om du ønsker dette heftet tilsendt gratis, kan du skrive til min epostadresse: bolahans@online.no)

Brudeskaren utgjør også den profetiske forsamlingen som Gud oppreiser idag. For at forsamlingen skal kunne fullføre sitt oppdrag i endens tid, må den være profetisk. Forsamlingen må være profetisk for å kunne orientere seg i en tid av kaos. Jeg tror på en gjenreist og triumferende forsamling i endens tid, derfor tror jeg også på profettjenestens gjenopprettelse. Men denne profettjenesten vil ikke være frilansere, som er skilt fra Kristi kropp. Det vil være enkeltstående invidider som har et profetisk kall og tjeneste, og som i perioder trekker seg tilbake i ødemarken for å lytte til Herrens ord, men de er knyttet til en lokal forsamling, og de deltar sammen med forsamlingen, slik at forsamlingen blir profetisk og handler profetisk.

Det finnes ulike typer av forsamlinger. Du har foreksempel den tradisjonelle frikirkelige forsamlingen, som har et budskap av trøst og frelse til det enkelte individ. Du har den moderne forsamlingen, som forandrer sin måte å være menighet på, og tar ibruk ulike metoder for å nå ut. Og du har den profetiske forsamlingen, som gjennom sitt fellesskapsliv, som består av nattverdfeiring, lovprisning og undervisning, søker å være Gudsrikets svar i det samfunnet den eksisterer i. Jeg har laget et dokument jeg har kalt "Visjon for en profetisk menighet i endens tid". Det ser slik ut:

Visjon: Kalle mennesker til å erfare Faderens kjærlighet, som resulterer i en hengivelse og lidenskap for Jesus og medfølelse for mennesker, slik at nye kan bli vunnet for evangeliet. (Ef 3,17-19). Være en åpen, bedende-, lovprisende- og tilbedende menighet, åpen for Den Hellige Ånds ledelse, med det glade budskap hvor nådegavene praktiseres.

Misjon: Forsamlingen er kalt til å være en nytestamentlig menighet, som ved å erfare Faderens kjærlighet, utvikler medfølelse for mennesker. (Matt 22,37-40) Vi ønsker å fullføre dette kallet med at vi fungerer som et profetisk tjenende fellesskap som evangeliserer de fortapte. (Matt 28,19-20) Forsamlingen ønsker å fungere som "et bønnens hus for alle nasjoner", som vektlegger forbønnens tjeneste både for individer, nasjonen og nasjonene. (Jes 56,7;Matt 21,13 og Apgj 15,16-18) Forsamlingen er en lokal forsamling med en internasjonal tjeneste. Misjonens sak; lokalt, nasjonalt og internasjonalt skal ha en sterk betoning i møtene. Det samme med sjelesorgens-, bønnens- og forbønnens tjeneste.

Essensielle faktorer: HENGIVELSE OG LIDENSKAP FOR JESUS (Joh 17,26). Som Jesu brud ønsker vi å motta Faderens uendelige kjærlighet og hengivenhet gkennom Jesu fullbrakte gjerning på korset. (Rom 6,6 og 11) Fordi Gud elsket oss først, ønsker vi lidenskapelig og hengivent å elske, kjenne og være sammen med Jesus. (Høy 8,6-7; 1.Joh.4,9-10 og Fil.3,7-14) Vi vil utruste og gjøre de troende til disipler som adlyder Guds ord i Herrens frykt. (Matt 28,19-20;2.Tim 3,16-17 og 2.Pet 1,19-21) Vi vil vite hvordan vi skal disiplinere våre legemer i moralsk renhet og ære. (1.Tess 4,3 og Rom 12,1-2)

MEDLIDENHET MED MENNESKER (Matt 9,36-38) Aktivt utøve Jesu autoritet overfor alt mørkets velde (Luk 4,18-19;1.Joh 3,8 og Apgj 10.38) Aktivt ta oss av de svake i samfunnet (Jes 58,6-12 og Matt 25,35-46) Aktivt ta oss av de som er svake i troen (Rom 14,1 og 15,1-3) Aktivt ta oss av enker og farløse (Jak 1,27 og Sak 7,10) Aktivt utvide Guds kongerike i våre hjem, lokalmiljøer, arbeidsplasser, gjennom forbønn, evangelisering, gode gjerninger og ved å gi av vår tid, talenter, styrke og penger. (Matt 10,1-2) Aktivt be for og salve de syke. (Jak 5,14-16)

LEVE PROFETISK (Apgj 2,17-21) Fullt motta personen, åpenbaringen og kraften fra Den Hellige Ånd (Apgj 1,8) Søke å vandre og tilbe i Helligåndens styrke (Ef 5,18) Fullt og helt oppgi våre egne planer og vår egen agenda til den nåværende direkte Herrens ledelse (5.Mos 1,33) Omfavne den nytestamentlige orden for en lokalmenighet slik vi finner den i Det nye testamentes verdier, prinsipper og praksis (Matt 9,17) Hengi oss til målbevisst bønn og forbønn, slik at menigheten skal være et "bønnens hus for alle nasjoner". (Jes 56,7)

LEVE SOM ET TJENENDE FELLESSKAP (Apgj 2,42-47) Gi næring til et fellesskap av sunt vennskap og omsorgfulle familier, hvor enslige har sin fullverdige plass, som sammen kan leve ut troen i praktisk hverdagsliv (Ef 5,22 til 6,9; Rom 12,15) Være en åpen og vennlig menighet som med glede ønsker nye velkommen og omslutter dem med Guds nåde (Rom 15,1-7) Søke å fungere som et legeme i enhet, bestående av mange ulike medlemmer (1.Kor 12,1-31) Tjene med de nådegaver og talenter som Gud har gitt oss (1.Kor 14,26;1.Kor 12,28;Rom 12,6-8 og Ef 4,11-14) Glede oss over unge og eldre (Mal 4,6), hjelpe menn og kvinner til å fungere i sine gaver, og kultivere etnisk likhet. Forsamlingen er ikke nasjonal, men internasjonal. Vi har ingen etniske barrierer. (Apgj 13,1-12)

Kjennetegn på en profetisk forsamling er når den skaper og opprettholder et forsonet og forsonende fellesskap av troende (2.Kor 5,16-21;Kol.1,21-23 og Ef 2,1-22). I en profetisk lokal forsamling må forsoning være mer enn en teori, og en usynlig åndelig ting. Forsoningen må bli virkelig og synlig gjennom at alle kløfter mellom mennesker, på grunn av rase, økonomi og elitetenkning blir bibelsk utfordrende og det må handling til for å fjerne dem. En profetisk forsamling må være pådriver til å forsone i ekteskapskonflikter, mellom barn og foreldre, mellom ansatte og ledere, der hvor det er disharmoni. Først må forsamlingen selv være en demonstrasjon av denne forsoningen i sin egen forsamling, før forsamlingen senere skal tjene utad i forsoningens tjeneste.

Forsamlingen er profetisk når den gjenkjenner og utpeker den virkelige fienden (Matt 10,28;Luk 12,4-4;Ef 6,12;Rom 8,38-39;1.Kor 15,26 og Åp 20,2) Vi har ikke kamp mot mennesker, men mot den onde og hans regime. Her har Guds menighet gjort mange feil gjennom historiens løp, idet den har angrepet mennesker og stilt seg på herskernes side.

Forsamlingen er profetisk når den fornekter verdens definisjon av makt og utøvende av makt (Matt 20,20-28;Matt 23,1-12;Mark 9,35-37;Luk 9,46-48: Luk 22:24-27;Joh 13,12-17;Fil 2.1-11 og 1.Kor 1,18-31) I forsamlingen er ikke makt et spørsmål om posisjoner eller titler, men der snakkes det om funksjoner og tjenester. Vi må ikke glemme at vi tilhører et kongerike, hvor Jesus er Kongen. Her finnes ulike tjenestegaver og tjenestefunksjoner.

Forsamlingen er profetisk når den arbeider for rettferdighet i samfunnet (Salme 82,1-4;Amos 5,21-24;Luk 3,10-14;Luk 4,18-21;Matt 11,4-6 og Ef 5,11) Vi har et særskilt ansvar for enker og farløse, fattige og undertrykte.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er siste post på denne bloggen for denne gang. I morgen reiser min sønn og jeg på ferie, og det blir derfor en pause i "bloggingen" i 15-20 dager. Men da er jeg tilbake, og bloggingen tar til igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar