lørdag, mars 17, 2007

Når 50 millioner kristne Sionister våkner!


Pastor John Hagee er en av Israels beste venner. I 1975 startet han Cornerstone Church i San Antonio, USA med 100 medlemmer. I dag teller denne menigheten 17.000. Fra begynnelsen av har Hagee hatt et sterkt hjerte og engasjement for Israel og jødene. Nylig talte han i den store og innflytelsesrike amerikanskjødiske lobbyorganisasjonen AIPAC, som holdt sitt årlige kjempearrangement i Washington. I denne talen sa Hagee: "Den sovende giganten av kristne sionister er våknet. Det fins 50 millioner kristne som nå står opp og applaudreer for staten Israel." Talen til pastor Hagee er blitt kommentert i The Jerusalem Post på lederplass. Der heter det: "Jøder og evangelikale kristne er slett ikke enige om mange ting. Men det fins en sak der Israels og USAs jøder akkurat nå ikke har råd til å si neitakk til de kristne vennene sine: Israels overlevelse." AIPAC, den store amerikanske lobbyorganisasjonen er en formidabel og meget velorganisert støttegruppe for Israel i amerikansk offentlighet. Den er bygget opp med ryggdekning blant USAs jøder, og de utgjør tilsammen ca. fem millioner mennesker. Når nå lederen for USAs enorme grupperinger av 50 millioner evangelikale kristne sionister, John Hagee, stiller opp på AIPAC-kongressen tilbyr han mer enn en tidoblet ryggdekning. I forbindelse med kongressen uttalte Hagee følgende: "De som begikk Holocaust, var selv døpte kristne med gode relasjoner til de kirkene de tilhørte. Derfor ber jeg i dag ydmykt om tilgivelse fra det jødiske folket for hver eneste antisemittiske handling, og for de kristnes øredøvende taushet da dere var i den aller ytterste nød. Vi var ikke der for dere. Vi kan dessverre ikke forandre fortiden. Men sammen kan vi prøve å forme fremtiden. Tenk på hva vi kan oppnå når 50 millioner evangelikale kristne gjør felles sak med fem millioner jøder på Israels vegne." Pastor John Hagee er selv stifter av bevegelsen CUFI, som står for Christians United for Israel. Organisasjonen hans har 13 regionale direktører i 40 av USAs stater. Den har avdelinger i 80 av USAs storbyer, og målet er å bygge ut organisasjonen i samtlige kongressdistrikter. Under fjorårets krig i Libanon mobiliserte CUFI 3.500 lobbyister som reiste samlet til Washington for tale Israels sak overfor Kongressen. Det finnes to bøker av pastor John Hagee på norsk:
John Hagee:
Begynnelsen på den siste tid. Agape forlag 1997. ISBN 82-7689-048-2.
Denne boken er solgt i over 600.000 eks på engelsk.
John Hagee:
Jerusalem nedtelling. Agape forlag 2006. ISBN 82-7689-134-9.

5 kommentarer:

  1. Anonym9:29 p.m.

    Har du lest "Jerusalem nedtelling"?

    Jeg har ikke den, så jeg skal ikke gå for langt i mine påstander.

    Men har jeg fått den gjengitt korrekt finnes det en del ganske spekulative teorier der.

    Slik jeg har fått det gjengitt mener Haigee at det er en konkret krig man er nødt til å gå til, og at dette også er selve grunnen til at boken er skrevet.

    Ellers så synes jeg kristne Israelvenner gjør hva nettopp Israelerne frykter, og som er opphavet til skepsisen mange Israelere føler, og som senest for en ukes tid siden ble satt ord til av en lederskribent i Jerusalem Post.

    Nemlig å ha en egen akopokalyptisk agenda i Israel hvor det ikke er snakk om en reel støtte til Israelerne som faktisk ønsker "fred i vår tid" for å gjøre Chamberlains kjente ord til mine.

    (Jeg er blant dem som mener Chamberlain er urettferdig behandlet)

    På sett og vis tror jeg de kristne Israelsvenners agenda her er både oppriktig, og omsorgsfull i den forstand at de ikke har tro på fred av noe annet slag enn hva Israelsk militær kraft kan bringe.

    Her snakker jeg bare om de som har et slikt bilde. Jeg er fullt klar over at sannsynligvis flertallet av kristne Isralvenner i Norge fullt ut har et slikt bilde.

    Dermed støtter man ikke Israel, og deres agenda som er fred i vår tid. Ikke i neste liv, eller først ved harmageddon.

    Spesielt de Israelsvenner som har gjort felles sak med de mest ytterligående religiøse bosetterne har jo i dag gjort seg til motstandere av Israel som stat, og venner av en konkret, smal politisk-religiøs agenda som i stor grad motarbeider staten.

    Men her forutsettes det at gjengivelsen jeg har fått er korrekt.

    Mvh.

    Lars

    SvarSlett
  2. Anonym9:31 p.m.

    Rettelse.

    Det skulle stått "ikke fullt ut har et slikt bilde" istedenfor "fullt ut har et slikt bilde".

    SvarSlett
  3. Jeg henviser til boken "Jerusalems nedtelling" i denne artikkelen, og holder på å lese den. Skjønner ikke helt hva du sikter til når det gjelder en konkret krig. Hagee er opptatt av den konkrete trussel som Iran for tiden utgjør mot Israel. Som kjent har Irans president uttalt: "Israel må bli vsiket bort fra verdenskartet." Trusselen om bruk av atomvåpen fra Irans side er absolutt reell, og det er ingen tvil om at slaget om Jerusalem har begynt. Slik det også er forutsagt i Den Hellige Skrift. "Det skal skje på den dag at jeg vil gjøre Jerusalem til en løftestein for alle folkene. Alle som løfter på den, skal såre seg selv. Ja, alle jordens hedningefolk skal samle seg mot det." (Sak 12,3)

    Jeg tror de færreste Israelsvenner har noen egen apokalyptisk agenda. Men Guds ord er derimot tindrende klart, med hensyn til de profetiske begivenheter som ennå gjenstår. Deriblant angrepet på Jerusalem, og et fremtidig slag på Harmageddon-sletten.

    Det jødiske folk lengter etter fred, men ikke fred for enhver pris. Landet har gitt dem til evig eie. Og Gud kommer til å dømme de land som kjemper for å frata Israel sitt rettmessige eie.

    Når det gjelder Chamberlain så viser jo hans berømte frase: "Fred i vår tid", hvor grundig feil det går an å ta, og hvor skadelig hans utsagn var for den tiden og for de menneskene som levde da.

    Mange av bosetterne er pionerer som ikke gjør noe annet enn å ta i eie, og dyrke opp det land, som er gitt dem av Herren. Jeg har møtt flere av dem. De ønsker ikke noe annet enn å få leve i fred. Se hva som har skjedd med Gush Katif.

    SvarSlett
  4. Anonym1:09 p.m.

    Du skriver mye fornuftig her.

    Jeg tror på Bibelens profetiske ord om Israel.

    Den kommende Iran krigen kan også se ut til å bli en av de krigene i moderne historie som vil være lettest å rettferdigjøre.

    Det er utvilsomt et problem at en religiøs "nutcase" som Ahmadinijad kan bli sittende på atomvåpen.

    En ateistisk diktator hadde vært å foretrekke da en ikke-religiøs aldri ville ha brukt atomvåpen i en situsjon hvor de vet det vil bety deres umiddelbare død ved å bli teppebombet tilbake med atomvåpen.

    Nøyaktig hvordan dette lurest kan løses er jo også et spørsmål.

    Det finnes faktisk mange flere militære løsninger enn full bakkeinnvasjon.

    F. eks å stimulere til revolusjon ved å bevvæpne opposisjonen, og strategisk eliminere nøkkelpersoner, bygninger o.l.



    Forutsetningen her var derimot at Hagee nærmest hadde fått en åpenbaring om at USA må gå til krig mot USA.

    Poenget mitt var heller ikke at dette ikke kan være riktig, men at selve "åpenbaringen" er svært spekulativ.

    Om dette ikke påstås har jeg blitt feilinformert, noe jeg har understreket at er en mulighet.


    Når det gjelder evakueringen av Gush Katif motarbeidet de jo nettopp myndighetene.

    Når det gjelder bosetterne er det stor forskjell på dem, men det er selvsagt rett at de ikke er blodtørstige monstre, og sannsynligvis flertallet folk som vil leve et fredelig liv.


    Man for å sette det på spissen:

    Støtter Israelsvenner Israel, eller hva de oppfatter som "Guds plan for Israel".

    Spørsmålet mitt er jo også problematisk siden Israelvenner langt fra er en ensartet gruppe. Det er jeg fullstendig klar over.

    Det er jo nettopp det siste Israelerne selv frykter, og som gjør at de fortsatt er skeptiske til hånden som blir rekt ut av blant annet Hagee.

    Hva jeg sikter til er Norge IDAGs gjengivelse av en lederartikkel i Jerusalem Post:

    "...Men, tilføyes det, det er også en jødisk bekymring om de kristne motivene, og at dette krever en nøye overveielse, - en mistanke om at evangelisk kristne vil konvertere jøder til kristendommen og at kristnes støtte til jøder og Israel er farget av doktriner om ekstase og undergang – hvor en katastrofal global krig spiller en viktig rolle..."

    Det første punktet stemmer ihvertfall. Det jeg er usikker på er det andre.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  5. Du har helt rett i at Israelsvennene i Norge ikke er en ensartet gruppe. Å være Israelsvenn betyr ikke nødvendigvis at man til enhver tid er enig med, eller støtter israelsk politikk. Mitt Israels engasjement er bygget på Guds ords løfter til landet og folket. Det samme utgangspunktet tror jeg de fleste Israelsvennene i Norge har.

    SvarSlett