I det andre århundre skrev en av kirkefedrene, Justin Martyr en bok som han kalte: Dialog med jøden Trypho. Denne boken er skrevet bare 30 år etter at Jerusalem var fullstendig ødelagt i forbindelse med den andre jødiske oppstanden mot Rom i årene 132-135 e.Kristus. Etter at denne oppstanden var slått ned av romerne, så ble tempelhøyden i Jerusalem pløyd opp som en åker, og jødene ble ikke bare nektet adgang til stedet, men skulle, i følge romerne, aldri mer få anledning til å komme tilbake til Jerusalem. Jøden Thrypo er en oppdiktet jødisk rabbiner, som Justin Martyr fører en samtale med. Boken er svært aktuell av flere grunner. Blant annet viser den at urkirken og Oldkirken i sin begynnende fase anerkjente Guds evige løfter til jødene, og at de trodde at det profetiske ordet skulle gå i oppfyllelse. Skriftet til Justin Martyr hører med til det mest anerkjente, og troverdige skriftlige materiale, vi har fra det andre århundre. Det viser oss veldig klart at "alle ortodokse kristne" så frem til et gjenoppbygget og et restaurert Jerusalem, i følge de profetiske skriftene. Jøden Thrypo spør: "Anerkjenner du det som sant at Jerusalem vil bli bygget opp igjen, og forventer du at ditt folk vil bli samlet og kan juble med Kristus, sammen med patriarkene og profetene, og de hellige som tilhører vår rase, ja selv de som blir proselytter, før deres Kristus kommer?" Til dette svarer Justin: "Jeg har erkjent for deg før, at jeg og mange med meg er av denne mening. Og du vet også godt at dette skal skje. Men jeg vil gjerne opplyse deg om at mange kristne med et rent og gudfryktig sinn akspeterer ikke dette. Jeg har gjort det klart for deg at de som er kristne i navnet, i realiteten er gudløse og vantro vranglærere. Det de lærer er blasfemisk, gudløst og dumhet. Har møtt disse såkalte kristne, så forstår de ikke dette, men de våger å tale blasfemisk om Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Men jeg og alle andre som er ortodokse kristne, vet at det vil bli en legemets oppstandelse, og at Jerusalem skal bygges opp igjen og oppvides og prises for tusen år, slik som profetene Esekiel og Jesaja, og resten, sier.
Salmisten sier: "Glemmer jeg deg, Jerusalem, så la min høyre hånd glemme meg! Må min tunge henge fast ved min gane om jeg ikke kommer deg i hu, om jeg ikke setter Jerusalem høyere enn min største glede." (Salme 137,6-7) Ikonet viser Justin Martyr
Dette er godt skrive -- og viktig å ta med seg. Kann du skriva noko meir om Markion og Johannes Chrysostomos --- som viser korleis "liberal"-teologien deira førde til brot med jødane òg?
SvarSlettJeg kommer tilbake til dette. Denne gangen ville jeg gjerne bringe en positiv "nyhet" fra det 2. århundre. Dessverre er det andre ting å berette om en del av de andre kirkefedrene, selv om Markion ikke var en av dem. Men som sagt: Jeg kommer tilbake til det. Jeg har tidligere på bloggen skrevet om kirkens rene og urene strøm m.h.t. jødene og Israel.
SvarSlett