søndag, juli 15, 2007

Menighetens forvandling: Brudegenerasjonen


Jeg brukte deler av gårsdagen til å lese deler av Håvard A. Sand's bok: "Bruden reiser seg", som nettopp har utkommet på Prokla Media forlag. Dette er utvilsomt en av de viktigste bøker som er skrevet om endetidens menighet, og kommer absolutt i rette tid. Håvard A. Sand, som er en del av Ungdom i Oppdrags lederskap i Olongapo City på Filippinene, og redaktør for Arise and Shine Publishing, har skrevet om menighetens forvandling til å bli Kristi brud. Apostelen Johannes skriver om Kristi brud som gjør seg rede for Lammets bryllup. Sand skriver: "Det er først når vi kommer til de siste sidene i Bibelen at det klart tales om menigheten som "bruden". Det er først ved endetiden, rett før Jesu andre komme til jorden, at menigheten beskrives som "bruden". Siden Skriften forteller oss at Ånden og bruden sier "kom", må det bety at det vil være en tidsperiode før enden da Jesus enda ikke er kommet tilbake. Da vil menigheten ha nådd brudeperioden. Det faktum at dette egentlig ikke har vært en del av menighetens identitet opp gjennom tidene, er i seg selv bevis for at brudeperioden ennå ikke har kommet. Men Bibelen forteller oss at denne tiden skal komme, og vi kan snart begynne å se de første tegnene på at dette skjer.... Generasjonen som vil oppleve dette, som jeg kaller "brudegenerasjonen", kommer til å oppleve noe helt enestående i kirkehistorien - noe som ingen tidligere kristne har erfart - brudeperioden." Sand skriver blant annet om brudegenerasjonens oppvåkning og identitet, om brudegenerasjonens budskap og autoritet, om lidelsesfellesskap med Jesus. Han skriver om brudegenerasjonens lidenskap, om renhet og skjønnhet. Dette er en profetisk bok, et budskap gitt endetidens forsamling til å gjøre seg rede for det Jesus taler om i Matt 25,4: "Men ved midnatt lød det et rop: Se, brudgommen kommer. Gå ut og møt ham!" Min gode venn, evangelist Eivind Frøen, skriver i forordet: "Dette er en bok som vil utfordre deg, og kanskje gjøre deg ukomfortabel. Men dersom du etter å ha lest den sitter igjen med en lengsel etter et dypere kjærlighetsforhold til Jesus, da er bokens hensikt oppnådd." Boken kan kjøpes i en kristen bokhandel, eller direkte fra forlaget: http://www.proklamedia.no/ Den koster 148,- kr. Bildet viser Håvard A. Sand, forøvrig bror til kunstmaleren Vebjørn Sand, og Håvards sønn David. Håvard Sand ble enkemann for noen få år siden.

1 kommentar:

  1. Anonym7:31 a.m.

    Det er sant at "bruden" omtales helt på slutten av NT. Og hun blir faktisk omtalt som "brud" på et tidspunkt da tusenårsriket er over. I Åp 21,9-16 står det:

    Og en av de syv engler som hadde de syv skåler, fulle av de syv siste plager, kom til mig og talte med mig og sa: Kom, jeg vil vise dig bruden, Lammets hustru. Og han førte mig i ånden bort på et stort og høit fjell og viste mig den hellige stad Jerusalem, som steg ned av himmelen fra Gud; den hadde Guds herlighet, og dens lys var som den kosteligste sten, som krystallklar jaspis. Og den hadde en stor og høi mur; den hadde tolv porter, og på portene tolv engler og innskrevne navn, navnene på Israels barns tolv stammer; mot øst var tre porter, mot nord tre porter, mot syd tre porter, mot vest tre porter. Og stadens mur hadde tolv grunnstener, og på dem navnene på Lammets tolv apostler. Og han som talte med mig, hadde et gullrør forat han skulde måle staden og dens porter og dens mur. Og staden ligger i en firkant, og dens lengde er så stor som bredden. Og han målte staden med røret: tolv tusen stadier; lengden og bredden og høiden på den er like.

    I Åp 21,27 står det videre: Og intet urent skal komme inn i den, og ingen som farer med stygghet og løgn, men bare de som er innskrevet i livsens bok hos Lammet.

    Når bruden omtales som byen "Det Nye Jerusalem", og når det står at bare de som står innskrevet i livets bok skal få komme inn i den, kan da byen og innbyggerne være det samme?

    SvarSlett