I dagens kirkelige virkelighet i Norge er det grunn til å minne om det den lutherske teologen Dietrich Bonhoeffer skrev om den billige nåden:
«Billig nåde er vår kirkes dødsfiende. Vår kamp i dag gjelder den dyre nåde. Billig nåde betyr nåde som tilbudsvare – tilgivelse, trøst og sakrament til spottpris. Det betyr nåde som et kirkens uuttømmelige forrådskammer hvor den øses ut med lettferdige hender, tankeløst og grenseløst – nåde uten pris og omkostning. Billig nåde betyr rettferdiggjørelse av synden og ikke av synderen.
Billig nåde er tilgivelse uten bot, dåp uten menighetstukt, nattverd uten bekjennelse av synd, absolusjon uten personlig skriftemål. Billig nåde er nåde uten etterfølgelse, nåde uten kors, nåde uten den levende Jesus Kristus. Man ga forkynnelsen og sakramentene billig, man døpte, man konfirmerte, man tilsa et helt folk syndenes forlatelse, uspurt og betingelsesløst. Man ga det hellige til spottere og vantro, man øste ut nådestrømmer uten ende. Men kallet inn i Kristi strenge etterfølgelse ble sjelden hørt. Hvor ble det av den gamle kirkes dype innsikt som i dåpskatekumenatet så trofast våket over grensen mellom kirke og verden, våket over den dyre nåde? Hvor ble det av Luthers advarsler mot en forkynnelse av evangeliet som gjorde menneskene sikre i sitt gudløse liv?
Nåden er dyr fordi den kaller til etterfølgelse, nåde er den fordi den kaller inn i Jesu Kristi etterfølgelse. Dyr er den fordi den koster mennesket livet, nåde er den fordi den skjenker ham livet. Dyr er den fordi den fordømmer synden, nåde fordi den rettferdiggjør synderen. Dyr er nåden fremfor alt fordi den var dyr for Gud, fordi den kostet Gud hans Sønns liv – ”Dere er dyrt kjøpt” – og fordi intet kan være billig for oss som er dyrt for Gud. Nåde er den fremfor alt fordi Gud ikke aktet sin sønn for dyr for vårt liv, men ga ham hen for oss. Den dyre nåde er at Gud ble menneske.»
Det kan nok være fristende for oss kristne å forkynne bare "Jesus elsker deg" og "Frelsen er gratis" osv, for dermed går vi ikke inn i noen konflikt. Hva det betyr å ha Jesus som herre i livet sitt, er et mer krevende tema, som vi ofte ikke tør å snakke om, når vi ikke vil bli uvenner med noen.
SvarSlettHvis et "billig evangelium" eller underholdning trekker folk til menighetene våre, takker vi Gud for det. Men senere blir vi skuffet når det viser seg hvor lite overgitte og trofaste de nye møtebesøkende var. Easy come, easy go...
Du er inne på svært viktige ting, Leif Erik. Sitatet fra Bonhoeffer er treffende, også for vår tid. Det er hentet fra hans bok som han skrev om Jesu etterfølgelse. Der tar han et kraftig oppgjør med mye av vår tids lettvinte forkynnelse. Boken burde virkelig studeres nøye. Dessverre er den ikke lenger i salg. Andre bøker av Bonhoeffer, som "Motstand og Hengivelse" er fortsatt i salg.
SvarSlettJeg ser at jeg blir angrepet på en annen blogg, fordi jeg har kommet med dette sitatet av Bonhoeffer. Vedkommende mener jeg misbruker Bonhoeffers kamp mot nazismen, til støtte for mitt eget syn. Vedkommende skribent kan umulig kjenne mye til Bonhoeffer, og særlig ikke boken "Lydighetens vei", som dette sitatet er hentet fra. I denne boken tar nemlig Bonhoeffer et kraftig oppgjør med lettvint nådeforkynnelse, og snakker om omkostningene ved etterfølgelsen av Jesus. Og det gjør han på en måte som er svært aktuelt for vår egen tid.
SvarSlettJeg har også lest dette innlegget om Bonhoeffer på den bloggen du tenker på, og for meg er det tydelig at vedkommende som retter kritikken ikke kan kjenne særlig til Dietrich Bonhoeffers teologi og ikke til den boken som kapitlet om billig nåde er hentet fra. Som du ganske riktig påpeker heter denne boken: "Lydighetens vei", og handler om disippelskap.
SvarSlettKritikken er nok mer ment å ramme deg, Hansen, enn noe annet, selv om vedkommende ikke bruker ditt navn. Det er han jo kjent for fra før av.
Takk for herlig innlegg!
SvarSlettJeg ble en kristen i unge år og lengtet etter å kjenne Gud bedre og få oppleve en større kraft.
Men for ca ti år siden da jeg satt i bønn, fikk jeg mitt første budskap. Og et utsnitt lød sånn:
"Lær deg å ta imot uten å gjøre deg fortjent til det. Alt Gud vil gi deg er bare av nåde allikevel. Du skal være trofast og vente på meg, og ha ører som hører og øyne som ser, og jeg vil gi deg mitt hjerte og min visdom og menneskene skal bli fri. Du skal tilbe meg i ånd og sannhet…"
Jeg undret meg over disse ordene, men kjente fortvilet i mitt hjerte at jeg ikke klarte ta imot sånn uten å gjøre noe.
Så begynte en intens bønnekamp som skulle vare i nesten 9 år. Jeg ba og studerte. Mitt høyeste ønske var dette ene: Gi meg sannheten!!
Husker jeg kom til et punkt hvor jeg nesten begynte å lure på om det hadde gått rundt for meg, men da ledet Gud meg til ei bok av Chatrine Booth og jeg sukket lettet og skjønte at jeg var på rett vei. På denne "omvendelses" veien ble jeg fattigere og fattigere i meg selv, og mer og mer desperat. Og så endelig mens jeg leste boka: Blodspakten av Sten Nilson, kom det etterlengtede desperate ropet bare en fattig tigger kan rope: "Gi meg alt som tilhører meg for det er kjøpt og betalt med blodet!!" Da endelig kom frelsesfryden og freden. Jeg lærte at loven var viktig for å bøye, og gjøre ende på meg, for så å føre meg til Kristus. Uten loven så trenger vi ikke nåden, men like viktig uten nåden så klarer vi ikke å ta inn sannheten om oss selv!! Beklager at det ble litt langt. Fikk bare så lyst til å del dette.
Og et lite ps til slutt. Gikk lang tid før jeg turte å dele dette budskapet for det hørtes så hovmodig ut, men ikke nå lenger for nå skjønner jeg at Guds hjerte og visdom er Kristus :)
Barbro
Hjertelig takk for den gode kommentaren! Innholdet deler jeg helt og fullt.
SvarSlett