tirsdag, desember 25, 2007

Muslimer i bønn foran Fødselskirken - Betlehem tømmes for kristne



Det er interessant å se nærmere på to bilder fra dagens Betlehem, tatt med kort tids mellomrom. I går, på julaften, viste flere nettaviser bilder av tusenvis av pilegrimer som besøkte Fødselskirken i Betlehem. I forgrunnen sentrale personer fra den palestinske administrasjonen. Tilsynelatende viser gårsdagens bilder at det palestinsk-arabiske lederskapet vil ta vare på det kristne nærværet i byen, og sørge for at de kristne tradisjonene ivaretas. Fredag - alt bare for fire dager siden - viser et annet bilde den virkelige sannheten. Da var plassen foran Fødselskirken i Betlehem full av muslimer som knelte i bønn. Så kan man spørre seg: Hvorfor akkurat her? Det finnes ingen moske i nærheten.

Betlehem er i ferd med å tømmes for kristne. De offisielle tallene viser at av dagens 32.000 innbyggere er 65 prosent muslimer og 35 prosent kristne. I 1948, da Israel som nasjon gjenoppsto var 92 prosent av Betlehems innbyggere kristne. De reelle tallene i dag er langt fra de 35 prosentene som de palestinsk-arabiske myndighetene opererer med, men kanskje i underkant av 18 prosent. Bare i fjor forlot 500 kristne familier byen.

Terroristen Arafat, som Terje Rød Larsen regelrett kalte for en løgner, bestemte ved et presidentdekret at borgermesteren i Betlehem alltid skulle være en kristen. Lik gammelkommunistene i det tidligere Sovjetunionen er det jo alltids godt å ha et utstillingsvindu, slik at vestlige politikere kan la seg lure til å tro Arafats edle motiver. Sannheten er derimot en annen. Etter at en medarbeider som jobbet for det palestinske bibelselskapet på Gazastripen ble brutalt myrdet av islamister for to måneder siden, opplever mange kristne i Betlehem stor usikkerhet for fremtiden. Hvor lenge vil det være før Betlehem er totalt tømt for kristne?

Bildet som viser muslimer i bønn foran Fødselskirken i Betlehem fredag, er tatt av Alvaro Barrientos/AP og gjengitt i Aftenposten mandag 24. desember

10 kommentarer:

  1. Det er ingen som helst tvil om hva som er på agendaen for muslimene. Finnes det en kirke, skal det bygges en moske like i nærheten, og den må være høyere enn kirkebygget.

    SvarSlett
  2. Anonym5:07 p.m.

    Så fint at du tar opp dette, Bjørn Olav. Men du glemte å nevne at de få kristne som er igjen opplever at de kristne utenfor de palestinske områdene glemmer deres skjebne.

    Det skal være 133.000 kristne i de palestinske områdene og i Israel. I Gaza har den kristne befolkningen sunket fra 5000 til 2800, og de kristne er stadig utsatt for overgrep fra en radikal muslimsk bevegelse som kalles Salafi-bevegelsen. Disse mener at de kristne er korsfarere, og har lovet å drive dem ut.

    Jeg kjenner bare til broder Andreas som arbeider i disse områdene. Tror også at han har skrevet en bok om det.

    SvarSlett
  3. Takk for utfyllende kommentarer, Jan Roger.

    Du har helt rett i at broder Andreas har skrevet en bok om sitt arbeid i Midt-Østen. Jeg har omtalt den tidligere på bloggen. Den heter "Light Force. A stirring account of the Church caught in the Middle East crossfire." Den er skrevet sammen med Al Janssen, som er styreformann i Open Doors USA. Boken er utgitt på Revell, og et av kapitlene handler om situasjonen i Betlehem.

    Jeg vet at boken har vært til vudering for oversettelse og utgivelse i Norge, men ingen vil visst påta seg ansvaret med å utgi den. Kanskje den er for kontroversiell.

    Jeg synes ikke det. Broder Andreas hører med blant mine troshelter, om jeg kan si det slik. Jeg er glad for å ha møtt ham.

    SvarSlett
  4. Anonym3:54 a.m.

    Hmm, Norsk Israelsenter mot antisemittisme (som snodig nok veksler mellom å kalle seg Norsk Isralsenter, forkortet NIS, og Senter mot Antisemittisme, forkortet SMA)kaller han en jødehater.

    Sitat:

    "...da broder Andreas hadde fått ikke mindre enn tre sider i avisen Dagen til å spre sitt mørke og vulgære førjulsjødehat"

    http://www.idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=13897

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  5. Reaksjonene fra NIS stammer nok fra det enkelte oppfattet som et kontroversielt intervju med broder Andreas for en tid tilbake. I intervjuet kom broder Andreas med en nokså krass kritikk av staten Israel. Nå skal det også sies at NIS av og til kommer med vel sterk kritikk av kristne. Jeg synes mye av det arbeidet NIS gjør med å bringe frem informasjon om de faktiske forholdene, er viktige bidrag til å forstå det som skjer, ikke minst sett i historisk perspektiv. Men jeg synes at enkelte av utspillene - især de som rettes mot enkelte kristne, ikke er like gjennomtenkte. Det har jeg også sagt tydelig i fra til styret for NIS.

    SvarSlett
  6. En av årets julegaver var boken "I skyggenav Bysants" av William Dalrymple. Det virker som en interessant bok som tar fram historien til det tidligere kristne Midtøsten, hvordan det var og hvordan det nå har blitt. En bok for den som ønsker å se tingene i perspektiv.

    Fra bokomtalen sakser jeg: "I år 578 dro munken Johannes Moscho og hans elev, sufien Sophronius, på en reise gjennom hele det bysantinske keiserdømmet. I 1994 foretar den britiske forfatteren og journalisten William Dalrymple den samme reisen med munkens opptegnelser i bagasjen. Ferden, som går fra Hellas til Egypt, via bl.a. Tyrkia, Syria og Libanon, gir et fascinerende innblikk i områdets historiske og religiøse utvikling - og ikke minst bakgrunnen for mange av vår tids dramatiske konflikter. Gjennom denne reisen får leseren et innblikk i hvordan Moscho opplevde denne turen for over 1500 år siden."

    SvarSlett
  7. Du er heldig du, som har fått den boken til jul!! Det er en fantastisk god bok, men også vemodig og utfordrende, ikke minst med hensyn til dagens situasjon for de kristne i Midt-Østen.

    Det finnes et utdrag av Johannes Moschos' bok utgitt på svensk på Artos forlag. Den heter: "Den andliga ängen" og har ISBN nr 91 7580 214-7 Boken er på bare 90 sider, men det er likevel et ganske representativt utvalg av originalen. Den svenske utgaven kom i 2002, og jeg kjøpte min på rea!

    SvarSlett
  8. Anonym1:44 p.m.

    Johannes,
    Er høyden på bygget en verdi vi skal strebe etter?
    Jeg kjenner en by hvor evangeliske kristne er en minoritet, eller dominerer muslimer og ortodokse kristne. En gang fortalte pastoren i den evangeliske kirken at drømmen hans var å bygge en kirke som var større og høyere enn alle andre gudshus i byen.

    Jeg ble ganske mismodig over høre det.

    Vi har et enormt evangelium, og Guds kraft fullendes i skrøpelighet. Guds rike er inneni oss. Begynner vi som muslimene i Betlemhem å konkurrere med bygninger, tror jeg vi er på ville på veier?

    SvarSlett
  9. Anonym2:34 p.m.

    Bjørn Olav:

    Nå synes jeg det å kalle noen en jødehater ikke bar er "lite gjennomtenkt".

    Det samme kan forsåvidt sies om en del andre av utspillene til NIS om F. eks HJH.

    Jeg skjønner ikke helt hvordan du heller kan støtte NIS sin generelle informasjonsformidling da de F. eks i sin tid stemplet evakueringen av Gaza-stripen som antisemittisk, og dermed stemplet flertallet av de Israelske jødene for å være anti-jødiske.

    Jeg oppfatter NIS å være på linje med Shas, eller ihvertfall NRP\Nasjonal Union. (eventuelt ytterste høyre i Likud, Langt til høyre for Benjamin Netanyahu.)


    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  10. Jeg er enig i at det å kalle noen en jødehater, er et sterkt uttrykk, og det er ikke grunnlag i det hele tatt for å kalle broder Andreas det. Det ser man tydelig når man leser denne boken, og forøvrig kjenner hans virksomhet. Men jeg har forståelse for at enkelte reagerte på noen av uttalelsene til broder Andreas. Jeg husker jeg reagerte på dem selv, og de vakte så sterke reaksjoner at den daværende norske lederen for Open Doors, måtte klargjøre hvor den norske avdelingen sto. Så vidt jeg husker tok den norske avdelingen avstand fra noen av uttalelsene til broder Andreas. Dessverre har jeg ikke tilgang på dette intervjuet lenger, så jeg kan ikke sjekke hva det var.

    Jeg synes NIS lager mye bra dokumentasjon, blant annet gjennom sitt tidsskrift. Det finnes mye der som er etterrettelig, og historisk korrekt, men som sagt synes jeg NIS av og til blir for sterke i sin kritikk av enkelte kristne. Men vi må også huske at kirken har litt av en historie å se tilbake på når det gjelder behandligen av jødene.

    Keg har ikke grunnlag for å vurdere NIS opp mot Shas, til det kjenner jeg sistnevnte for dårlig.

    SvarSlett