onsdag, desember 26, 2007

Når vi sier fred og ingen fare



David Wilkerson er en av vår tids profetiske vekkerrøster. Jeg takker Gud for at jeg fikk være med på lederkonferansen i Oslo i 2004, hvor David Wilkerson og hans sønn Gary underviste. Det var kanskje en av de viktigste konferanser holdt i Norge i nyere tid, fordi den var en forberedelse på de vanskelige tidene som ligger foran oss. Det er ingen tvil i min sjel: Vi står foran en tid hvor det virkelig vil være en pris å betale for å være en kristen. Sanne kristne vil bli forfulgt for sin tro, og denne forfølgelsen vil ikke bare komme fra et mer og mer antikristent samfunn som vil hate de kristne, men forfølgelsen vil også komme fra "kristne" som tror de gjør Guds vilje. Akkurat slik Saulus trodde. David Wilkerson hører med blant de som i lang tid har blåst i shofaren, for å advare oss og få oss til å våkne opp for alvoret i den tiden vi lever i.


De første kristne levde med en sterk forventning om Jesu gjenkomst, - den samme forventningen må også finnes i våre liv. Dessverre er forkynnelsen om Jesu gjenkomst nærmest forsvunnet fra mange av dagens menigheter. Det burde være et varsel om at noe er fundamentalt galt, særlig når vi ser at så mange av tidens tegn går i oppfyllelse rett foran våre øyne.


Til de hellige i Tessaloniki skriver apostelen Paulus:


"Men om tider og tidspunkt, brødre, trenger dere ikke til at noen skriver til dere. Dere vet jo godt at Herrens dag kommer som entyv om natten. Når de sier: Fred og ingen fare! - da kommer en brå undergang over dem. Den kommer som veer over en kvinne som skal føde, og de skal slett ikke slippe unna. Men dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle komme over dere som tyv." (1.Tess 5,1-5)


I en preken David Wilkerson holdt med disse ordene fra 1.Tessalonikerbrev som utgangspunkt, i sin hjemmemenighet, Times Square Church, 4. desember 2006, sa han blant annet:


"Da de kristne på Paulus’ tid ante at ødeleggelsen av Jerusalem var like rundt hjørnet, ønsket de å vite mer om de profetiske begivenhetene. De var skremt av ryktene om de hensynsløse invaderende hærene, som tok masser av mennesker til fange som slaver. Det fikk disse troende til å ane at farlige tider sto for døren. Så de ba Paulus om å fortelle dem mer om det som skulle skje: ”Skriv til oss om hvordan vi skal tyde tidens tegn.”


Wilkerson legger til: "Her gir Paulus menigheten i enhver tidsalder en ledesnor. Han beskriver den ene tingen som skjer med ethvert samfunn like før en plutselig ødeleggelse og dom. Og dette dokumenterte faktum er at menneskeheten gir seg selv over til trygghet og velstand.

Her er beviset på den kommende ødeleggelsen som aldri slår feil. Og Paulus kunngjør det med dokumentasjon fra fortiden. For å si det enkelt, så er finnes det ingen steder i Skriften tegn på at Gud førte ødeleggelse over et samfunn unntatt når de hadde gitt seg over til å være oppslukt av trygghet og velstand. Paulus sier: ”Her er regelen, bevist av historien, når det gjelder alle Guds domshandlinger. Det skjer i tider da menneskeheten er overgitt til jakten på velstand og trygghet, mens de vender ryggen til Gud.”


Så stiller han noen meget viktige spørsmål:


"Hvilken tilstand vil Jesu folk være i? Vil de ha en levende tro? Vil de være på utkikk etter ham og lengte etter hans komme? Eller vil de være opptatt av denne verdens ting? Når Kristus kommer, vil han finne sin menighet i falske profeters grep som forkynner en falsk fred, suksess, rikdom og gode tider? Profeten Jeremia beskriver en slik tid i Israels historie: ”For alle sammen, både små og store, søker urettferdig vinning. Både profet og prest farer med svik. De leger mitt folks skade på lettfeldig vis, idet de sier: Fred! Fred! Og det er ingen fred.” (Jer. 6:13-14). La meg gjøre dette klart for deg: velstand er ikke ondt i seg selv. Skriften gjør det klart at Gud elsker å velsigne sine barn. Og det er intet ondt i å skaffe seg et vakkert hjem, en fin bil, gode klær eller å spise på fine restauranter. Vi blir oppmuntret til å sørge for våre familier, inkludert det å bygge hus, kjøpe, selge, så eller høste. Men det er når disse tingene begynner å oppsluke oss – ta opp vår tid, våre tanker, vårt overskudd og våre aktiviteter, fremfor det å søke Gud – at våre hjerter begynner å bli harde. Du skjønner, at når det å ha det komfortabelt ikke er nok – når å kjøpe, selge og tjene penger opptar alle våre tanker og hele vår sjel – at lunkenheten setter inn. Og de som har gitt seg over til å søke trygghet og velstand ender opp med å forakte Guds advarsler: ”Så sier Herren, hærskarenes Gud: … Hvem skal jeg tale til og vitne for, så de hører? Se, deres øre er uomskåret, så de ikke kan høre. Se, Herrens ord er blitt til spott blant dem, de har ingen glede i det … Jeg satte også vektere over dere og sa: Gi akt på basunens lyd! Men de sa: Vi vil ikke gi akt.” (Jer 6:9-10, 17)."


David Wilkerson er oppatt av tilstanden i dagens kirke, og sier:


"Gjennom hele bibelhistorien gikk vaktmenn omkring i gatene og advarte mot kommende dommer, og profeterte til Guds folk. Men altfor ofte lukket menigheten sine ører og gav seg selv over til fornøyelser, mat og vin, kjøp, salg og bygging. Jeg er ærlig talt sjokkert over den hardhet jeg møter i så mange kristne i dag, folk som en gang var så i brann. Disse samme troende elsket å be og være i Guds hus. De elsket å bli formant i gudfryktig retning og ble dypt grepet av de profetiske ord de hørte. Men nå er de for opptatte til å søke Gud. Og deres kjærlighet til Jesus blir kaldere for hver dag. Slike mennesker vil ikke høre på noen form for forkynnelse som overbeviser dem om at de er på feil spor. De foretrekker å høre en halvtimes preken en gang i uken som bygger opp deres selvrespekt eller hjelper dem til å bli mer fremgangsrik. Ta ikke feil, det er mengder av slike som har falt i dyp søvn. Gud befalte Jeremia å gi hans folk denne advarselen: ”Og du skal tale til dem alle disse ord, men de skal ikke høre på deg. Du skal rope til dem, men de skal ikke svare deg. Du skal si til dem: Dette er det folk som ikke har hørt på Herrens, sin Guds røst og ikke tatt imot tukt. Redeligheten er gått til grunne og er utryddet av deres munn.” (Jer. 7:27-28). På samme måte skriver Paulus i det Nye Testamente: ” … som det står skrevet: Gud gav dem en sløvhets ånd, øyne som ikke ser, ører som ikke hører, helt til denne dag.” (Rom 11:8)."


Og til slutt:


"Hvorfor er det så mange kristne som en gang var så ivrige som nå vender seg bort fra gudfryktig formaning og irettesettelse? Hvorfor er det en så kritisk blindhet? Og hvorfor fanger det selvsentrerte, pengefokuserte, velstandsevangeliet så mange kirker og troende? En av grunnene er at et økende antall pastorer og forkynnere i dag har drevet bort fra forkynnelse av Korset. Budskapet om den fattige, hjemløse, lidende, blødende Kristus har blitt et anstøt. Kallet til offer – å ta opp korset, å omfavne forkastelsen for Jesu skyld, å bli et levende offer, å dø i seg selv, å omvende seg, å bli ydmyk, å korsfeste kjødet – alle disse emner blir unngått av de som forkynner evangeliet om lykke og velstand. Og alle apostoliske advarsler om å være rede for Kristi gjenkomst – å fylle våre lamper, å gjøre seg rede til å møte Brudgommen, å våkne opp og tyde tiden for det er sent på natt og han kommer for å hente dem som lengter etter og elsker hans tilsynekomst – alt dette er nå forstummet."


Det er virkelig alvorlige tider vi lever i, og Guds menighet trenger virkelig å høre vekkerropet!


37 kommentarer:

  1. Anonym2:11 p.m.

    I dagens dagbladet kom jeg over en link som kan ha relevans til denne prekenen?
    http://video.google.com/videoplay?docid=-2134284036772812990

    Jeg har hatt litt vanskeligheter med noen av disse tingene - Antikrist - konspirasjoner. Jeg leste mye av det på 80-tallet. Jeg har også en bok av Kjell Sjøberg liggende på bordet: Advarsel -sammensvergelse pågår. Hermon 1983

    Men når en som har vært høyt oppe i frimurerlosjen og katolsk prest står frem og dokumenterer hva han har vært inne i - dag begynner jeg å lure.

    Hvordan stiller vi kristne oss til dette? Er det bare fantasi og tull?

    SvarSlett
  2. Anonym3:02 p.m.

    Tore Lende:

    Strengt talt tror jeg denne broderen lyver, eller lider av vrangforestillinger.

    Jeg ville heller ikke ta for gitt at han F. eks har vært en katolsk prest.

    Det kan godt hende, men jeg vil ikke ta det for gitt.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  3. Tore:

    Nei, jeg synes ikke den linken du har lagt ut har noen relevans til David Wilkersons preken. Wilkerson taler tydelig om det skal særprege tiden før Jesu gjenkomst. Og han kommer inn på mange ting som burde oppta oss:

    1.Forfall og frafall fra troen.
    2.Den første kjærligheten til Jesus er blitt kald.
    3. Forkynnelse av et velstandsevangelium, og ikke det bibelske evangeliet.
    4.Sløvhet og manglende årvåkenhet blant Guds folk.

    Og som jeg selv nevnte: En kommende forfølgelse av de sanne troende.

    SvarSlett
  4. Lars:

    Det er vanskelig å vite hva du sikter til. Er det Kjell Sjøberg som du kaller en løgner, for det er Sjøberg Lende snakker om i avslutningen av sitt innlegg, eller er det mannen fra videoen?

    Innlegget ditt er absolutt til å misforstå.

    SvarSlett
  5. Anonym4:58 p.m.

    Ja,Lars, jeg forstår innvendingen om vrangforestillinger - jeg har selv hatt samme innvendingen overfor lignende ting. Jeg er vel "skolert" i psykologi og i psykologiens historie. Har flere års arbeid på psykiatrisk avdeling - og har venner som jeg noen ganger lurer på lider av vrangforestillinger om ting.

    Den kjente psykologen Carl Jung trodde bl.a. at han var en gjenfødelse av den persiske Gud Abraxas, og beskrev seg selv som den ariske Kristus. wwww.lende.no/arisk Dette er godt dokumentert i to bøker av Harvardprofessoren Richard Noll i to større bøker: The Aryian Christ og The Jung Cult. Utrolig leseverdige rent idehistorisk sett.

    Richard Webster bok: "Why Freud was wrong" knuste på 90-tallet gudebildet av Freud - verdens store aviser var samstemt i dette - og også vår egen "landsfader" , Einar Kringeln, innen psykiatri hadde en anmeldelse i Dagbladet av denne boken - og kom så langt jeg kunne forstå til samme konklusjon.
    Freud var død i den psykiatriske vitenskap i det store hele - men lever videre i kulturen og hos forfattere og det språket han ga oss.

    Og bøkene har i stor grad svekket hele "Jung-bevegelsen" I sommer var jeg forøvrig sammen med flere Jung-psykologer.

    Jung selv skriver at han hadde sin personlige demon som satt på hans skulder, og hvisket han i øret hva han skulle skrive/si.

    Det jeg mente å antyde - dette forfallet som Wilkerson snakker om kan det ha en sammenheng med politiseringen i kristne sammenhenger - sammenblandinging av politikk og kristendom?

    Jeg søker selv etter sannheten på disse tingene - og det handler om hva jeg bl.a. skal si til våre barn. Nå er jeg jo oppgitt av legene - og bevisstheten rundt "sannhet" øker. Jeg har vel alltid vært litt grubler og sannhetssøker.

    Jeg har jo rent kristelig og filosofisk vært en sterk motstander av alt som smaker av totalitarisme, foran meg ligger boken "The Origins of Totalitarianism" av den kjente jødiske filosof Hannah Arendt.
    Og med stor interesse leste jeg i 1994 boken av den franske filosof Francois Furet: Den tapte illusjon.
    Den er en av de mest anerkjente analyser av fascisme og nazisme. Nevnes må også boken "The Vicars of Christ" av den katolske presten Peter de Rosa.

    I min ungdom (16-22)(1960-68) var jeg en for en stor del med i dette miljøet av helhjertede, brennende kristne. Et miljø jeg i ettertid har satt visse spørsmåltegn ved.
    Jeg leste blant annet Korsets Seier - og så langt jeg huske var det knapt en eneste politisk artikkel da - og langt mindre i andre vekkelsestidsskrifter jeg leste.

    Det er mye annet også - og det kan synes som ting henger sammen.

    Disse tingene har vært perifere for meg - og mine barn vet knapt hvilke tanker jeg har syslet med.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Jeg tror ikke David Wilkerson kan tas til inntekt for den politiserte utviklingen vi har sett, ikke bare blant amerikanske kristne, men også i en del andre sammenhenger. Det ville være dypt urettferdig mot David Wilkerson. All hans undervisning ligger ute på nettet, enten det er undervisning gitt i hans hjemmemenighet, Times Square Church, eller via hans pastor- og lederseminarer. Jeg har fulgt med i hans undervisning gjennom mange år, både på engelsk og norsk. Takket være en god broder i Frikirken i Trondheim, Geir Spancmo er mye oversatt til norsk.

    Wilkerson tar for seg hva Guds ord sier om endetiden, og snakker tydelig om det forfall og det frafall vi ser, fra den tro som en gang for alle er blitt overlevert til de hellige. Han våger, som få andre, å tale imot den utviklingen vi ser sett gjennom flere år, med stadige avvik fra sannheten.

    SvarSlett
  8. Anonym5:52 p.m.

    Ja tenkte på det, men jeg trodde det var til å forstå.

    Jeg siktet til denne Schnoebelen på videoen.

    NB: Jeg sa løgner, ELLER lider av vrangforestillinger.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  9. Anonym6:06 p.m.

    Bjørn Olav:

    Også jeg har tidvis sans for Wilkerson, men det kan også nevnes at han er en løs kanon som bla. har kommet med noen bomskudd når det gjelder profetier i samme stil som Benny Hinn, og Jan Aage torp sine bomskudd. (nå skal man riktignok ikke holde akkurat det mot sistnevnte lengre som har tatt et oppgjør med ihvertfall OL-profetien.)

    Han har derimot bla. tatt et betimelig oppgjør med prosperity-teologien.

    mvh.
    Lars

    SvarSlett
  10. Det er det oppklart. Begge uttrykkene, løgner eller lider av vrangforestillinger, er jo ganske sterke.

    SvarSlett
  11. Hvilke profetier sikter du til da, Lars?

    SvarSlett
  12. Anonym6:41 p.m.

    Bjørn Olav:

    Joda, men ser du filmen, og fordyper deg i hans påstander er jeg overbevist om at du er enig i min sterke ordbruk.

    Blant påstandene hans er at han var en blodrikkende vampyr som ble alergisk mot lys, og hvitløk :-)

    Det samme gjelder mye annet i denne sjangeren av kristenlitteratur.

    Ikke minst en bok som ble svært populær som var skrevet om en person som het "elaine", av en forfatter som heter Rebecca Brown som ble fremmet av "chick publications" (Chick har et eget søsterforlag i Norge, http://www.hosianna.org ) gjennom kasettene "closet witches", og bøkene "he came to set the captives free", og "prepare for war".

    Også det som fremmes der er jeg overbevist om at er løgn, eller vrangforestillinger.


    Men også mye stoff om "illuminati" som styrer verden, og andre slike ting burdte man holde seg for gode til.

    Når kristne blir opptatt av slike ting bærer det fort galt avsted. Vi husker vel den kjente predikanten viggo Wilhelmsen som reiste rundt med "sions vise protokoller" som "den store konspirasjonen".



    -------------------------------



    Når det gjelder Wilkerson som ikke har noe med det jeg har skrevet ovenfor å gjøre, snakker jeg bla. om følgende profetier:


    "Right now I sense in my spirit that in less than 5 years there will be no more so-called gospel television networks. They will all fall into bankruptcy and absolute ruin."

    "I have had recurring visions of over 1,000 fires burning at one time here in New York city. I am convinced race riots will soon explode! New York City is right now a powder keg-ready to blow!...federal and State Welfare cutbacks will be the spark that ignites the fuse. Next year, New York City could have over 100,000 angry men on the streets, enraged because they have been cut off from benefits....Federal troops will have to move in to restore order. New York City will have tanks running down its avenues....Churches will be closed for a season because it will be too dangerous to travel about. Fires will rage everywhere."

    "For the last two years I have been crying aloud, warning all who would hear that America is receiving her last call and that judgment is at the door. I did not say this was the end of the nation, but the last call before a financial crash."

    "I am writing this letter to you on Saturday, April 15, 2000. I have on my desk the headlines in yesterday's paper: "BLACK FRIDAY - BIGGEST ONE-DAY DROP IN HISTORY." The Dow fell 618 points - the Nasdaq fell 355. I do not know what is coming in the next sixty days. If the market bounces back, I can assure you it will be temporary. THE CRASH IS INEVITABLE - NOTHING CAN STOP IT."


    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  13. Anonym6:44 p.m.

    Tore Lende:

    Når jeg "fordømmer" dette fordømmer jeg ikke din undring, og vilje til å søke sannheten i alle ting.

    Jeg har selv fordypet meg i disse tingene, og jeg stiller selv både spørsmål, og diskuterer saker som dette.

    Det er den aktive fremming av løgn og\eller vrangforestillinger av personene som er kildene jeg forsøker å ta avstand fra.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  14. Anonym6:54 p.m.

    Det var så absolutt det jeg mente. Jeg tror at politiseringen av kristendommen kan ha en sammen med det frafallet Wilkerson snakker om - og jeg har ikke tenkt at Wilkerson var medansvarlig for politiseringen. Jeg har ingen forutsetning for for å mene noe om det, da jeg bare perifert har fulgt med Wilkerson de senere år. Det virker på meg som Wilkerson står for det vi kan kalle "old fashioned Holy Ghost Revival" - og det var ganske fjernt fra politikk.
    Det er i stor grad mine røtter - men bildet er blitt mer nyansert.

    SvarSlett
  15. Anonym7:02 p.m.

    Lars,
    Publikasjonene du nevner fra Chick Publication har jeg også satt spørsmåltegn med.
    Det virker på bedrageri.
    But who knows?

    SvarSlett
  16. Anonym7:45 p.m.

    Når det gjelder dette med illuminati ville du ikke tro hvor mange Norske predikanter som tror på en slik okkult verdenskonspirasjon.

    Jeg kunne nevnt veldig mange navn, og spesielt blant pinsevenner, men velger å la være.

    Internasjonalt kan jeg jo bla. nevne Pat Robertson som i sin tid prøvde å bli republikansk presidentkandidat (og som fort kunne blitt det), og som leder hva som sannsynligvis er verdens største kristne TV-arbeid.

    Når det gjelder det å etterhvert koble til sions vise protokoller har jo også "folkebevegelsen Mot EU-medlemskap" som ble sterkt profilert på Visjon Norge en god stund, og det profetiske tidskriftet Innsyn havnet i samme uføre.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  17. Lars:

    Denne gangen er jeg helt enig med deg!!

    Bøkene du nevner har jeg kikket litt på, overfladisk mens jeg har vært innom Bok&Media, og det jeg så var ikke tillitsvekkende. Så jeg deler gjerne både dine betenkligheter og din avstandstagen. Det er absolutt god grunn til å advare mot dette.

    Jeg hører også med blant dem som er veldig betenkt over de alle disse konspirasjonsteoriene som florerer i visse miljøer. Faktisk var det jeg som i sin tid tok opp dette med Viggo Wilhelmsen. Og jeg har diskutert ganske inngående med en som skriver mye om dette, og forsvarer mange av disse konspirasjonsteoriene på sin blogg, nemlig Lars Thoralf Storstrand.

    Når det gjelder spørsmålene rundt Wilkersons profetier,så var det av ren nysgjerrighet. Ville bare vite hva du siktet til. Leste forøvrig et intervju med Wilkerson nylig, hvor han tok opp den hvor han omtaler tv selskapene. I dette intervjuet vedgår han at han blandet inn sine egne tanker, og beklager dette. Wilkerson hører jo med blant de som, med rette, har kritisert "health and wealth gospel".

    Ellers har jo Wilkerson vært usedvanlig "treffsikker" med sine profetiske budskap. Blant annet de som er gjengitt i boken Syner eller Visjoner som kom for en del år siden.

    I ukene i forkant av 11. september advarte Gud Times Square Church om den kommende katastrofen som ville komme til å ramme New York. Denne menigheten mistet ikke en eneste av de medlemmene de hadde som arbeidet i Twin Towers.

    SvarSlett
  18. Tore:

    Wilkerson hører absolutt med til "old fashioned Holy Ghost Revival", både før og nå. Jeg holdt på å si: Takk og lov!

    SvarSlett
  19. Anonym8:14 p.m.

    God fortsättning BjornOlav.
    Jag var i Stockholm och lyssnade till David wilkersson jag tror att det var för tre år sedan.Han hade ett verkligt allvarligt budskap till sveriges folk. Det innehöll bl.a.att Gud har en kontrovers med Sveriges folk!Jag beställde videon,och det var verkligt allvarligt!Jag tror att vi har blivit för passiva de nordiska länderna!
    Ja, det är nog dags att söka sig mycket närmare Jesus!Ja, jag tror att Gud håller på att ta ut en skara som är villig att gå igenom både lidanden och bedrövelser,för att vi ska kunna bestå på den sista tiden.Framför allt att vi ska be gud om hjälp att vi ska hålla oss vakna!Återigen boken
    korsets princip,"att förlora är att vinna".Be Gud att Han ska hjälpa oss att lämna allt som binder oss här i denna värld!
    Jag har hittat en dikt som passar så bra in i detta.

    ";Jag ville ropa det om och om igen
    och få Guds trogne att stanna:
    det är i lidandets stunder som
    Guds märke trycks på vår panna!"

    Vi har en mäktig Gud!
    Fridshälsningar Karin.

    SvarSlett
  20. Anonym8:47 p.m.

    Lars,
    ha det er nok mange predikanter som tror på denne ammensvergelsen.
    Kjell Sjøberg var en av dem - som også ga ut en bok. Jeg har bladd i boken i dag og ser at det er mye av det samme som predikanten i dagens "dagblad-link"

    Det er ikke sikkert at alt er forfalskning for det om "Zions Vise" er avslørt som det. Jeg husker jeg var særdeles betenkt da Wiggo Wilhelmsen reiste rundt med dette budskapet.

    Problemet mitt er at min ungdoms endetidsforståelse har fallt fra hverandre. Alt var så forholdsvis enkelt - slik som f.eks. Emmanuel Minos forkynte det.

    Ja, jeg trodde på dette med EU og dyrets merke - de fleste gjorde det. Det var vel også en viktig grunn til at vi ikke kom med i EU?

    SvarSlett
  21. Zions vises protokoller er fra begynnelse til slutt et eneste stort falsum. Da jeg i sin tid tok dette opp med Vårt Land, som førte til at denne avisen skrev sine artikler om Viggo Wilhelmsen, var Kjell Sjöberg en som både jeg og Vårt Land konsulterte. Sjöberg var en meget forstandig mann, med stor innsikt i det profetiske ord, og sin samtid. Det er absolutt ting i den boken du sikter til, som det er vel verd å tenke over, uten at jeg vil forsvare alt som står der.

    Jeg er personlig glad for at vi står utenfor EU - av mange årsaker, også fordi EU systemet har mye av det antikristelige systemet i seg.

    SvarSlett
  22. I likhet med Karin er jeg helt enig i at vi i de nordiske landene er altfor passive. Vi trenger en gjennomgripende vekkelse. Derfor gjør vi vel i å lytte til David Wilkersons ransakende budskap!

    SvarSlett
  23. Anonym9:18 p.m.

    Lars avdekker nokså at denne Wilkerson er en bløffmaker, eventuelt en fantast. Han framsetter "profetier" med like stor treffsikkerhet som ukebladenes horoskoper. Så lenge det holdes generelt og vagt, vil den som ønsker å se slike tendenser i tiden, kunne kjenne seg igjen.

    I det øyeblikket profetiene derimot blir konkrete og faktisk etterprøvbare, bommer de selvsagt grovt.

    Likevel fortsetter Bjørn Olav Hansen å legge stor vekt på den han sier. Det er nokså spesielt.

    Poenget er at Wilkerson benytter et profietisk språk for å uttrykke sine egne synspunkter på tendenser han ser ser i tiden. Det handler ikke om at fyren er i stand til å se fremtiden.

    Når Bjørn Olav Hansen finner dette å være troverdig og relevant, skyldes det ene og alene at hans egne analyser er sammenfallende med Wilkersons. Han er rett og slett enig. Derfor ser det ut for Hansen som om profetiene "stemmer". Med større grad av selvinnsikt og kritisk teft, ville også Hansen sett dette poenget som for de fleste andre er innlysende.

    SvarSlett
  24. Det er tydelig at "anonym" er svært dårlig kjent med det David Wilkerson har skrevet om endetiden, og uttaler seg på svært sviktende grunnlag. Man må vel være "anonym" for å skrive noe slikt.

    SvarSlett
  25. Anonym9:25 p.m.

    Hansen, det finnes ingen endetid. Det er bare en religiøs forestilling.

    SvarSlett
  26. Nå vet Kvistum at han er uønsket på denne bloggen, så vi setter punktum her.

    SvarSlett
  27. Anonym9:55 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  28. Anonym9:56 p.m.

    Noe helt annet.

    www.bibelensier.no som har husmøter i Mjøsregionen ser ut til å være noe av det samme som det fenomenet med den "messianske" bevegelsen i Sverige.

    SvarSlett
  29. Den siste kommentaren har ikke noe med hva denne artikkelen handler om. Kan vi ikke holde oss til tema.

    SvarSlett
  30. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  31. Vet ikke hva jeg skal mene om Wilkerson - utover at jeg også syns han tok et nødvendig oppgjør med det amerikanske prosperitymessage. Men jeg har en følelse av at endetid i stor grad bedømmes ut fra hva som skjer i Amerika (og her på bloggen) i Norge. Verden er større.. Og vedr. frafall som tegn; det er vel ikke direkte frafall som er rette betegnelsen på de enorme vekkelsene i Kina, Afrika, Sør-Amerika osv.
    Og så vet jeg ikke det alltid er hardhet/frafall når ikke alle kristne er like opptatt med endetid som før. Vi må også ta inn i betraktningen at det har vært forkynt så mye feil og ekstremt om dette at folk går lei. For oss som kjenner f.eks pinsbevegelsens forkynnelse på dette området, må en jo kunne stille spørsmål både ved de bastante tolkningene om Israel (Jerusalem og 6dagerskrigen f.eks) og at den generasjon som opplevde Israel ble stat skulle være den siste (eller noe i den duren) o.l. Og tegnet om at alle skal ha hørt evangeliet kan vel heller ikke være så tett ved oppfylt når Dagen (var det vel) skrev forleden at 2,6 milliarder ennå ikke har hørt det.

    SvarSlett
  32. Men, Torgeir, er ikke også den store innhøstningen et endetidstegn? Og frafallet fra troen likedan? Finnes det ikke belegg for å si dette ut fra Den Hellige Skrift?

    Ja, det har vært forkynt, og det forkynnes sikkert mye merkverdig om de siste tider. Men det er vel ingen tvil om at tidens tegn går i oppfyllelse rett foran våre øyne, i en større målestokk enn noensinne. Er ikke dette en tid hvor en må holde seg våken, og vente Jesu gjenkomst når som helst?

    SvarSlett
  33. Joda kanskje, men jeg syns ofte det blir lagt ensidig vekt på negative tegn. Og jeg blir litt trist av høre at Jesu gjenkomst er helt uløselig knyttet til dom, trengsel osv. over verden (snakker ikke nødvendigvis spesielt om det du skriver men slik jeg har hørt det i årevis) Det blir nesten så en kunne ønske det er lenge til det skjer... Syns det blir så mye "mood of doom and gloom" som mange også skylder miljøbevegelsen i å ha havnet i (kanskje har den tatt etter endetidsforkynnerne?)

    SvarSlett
  34. Jesu gjenkomst er jo vårt salige håp, Torgeir! "På grunn av det håp som ligger ferdig for dere i himmelen." (Kol 1,5) Overfor Titus taler apostelen Paulus om at vi "venter på det salige håp og åpenbaringen av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi herlighet." (Tit 2,13)

    Det er klart vi kan bli mismodige når vi vet det som skal komme over jorden, av trengsler, forfølgelse, naturkatastrofer, Guds dom, etc. Da må vi rette blikket på Jesus, og på den forløsningen som vi venter på.

    Samtidig må vi passe oss så vi ikke avviser hva Guds ord faktisk sier om den siste tid. Da ville vi jo både lure oss selv, og de vi omgås. Tiden vi lever i er alvorlig, natten kommer. Men for den som tror på Jesus er det alltid lyst.

    SvarSlett
  35. Anonym6:05 a.m.

    Jeg er enig med Torgeir om at vår endetidsforståelse stort sett handler om USA og Europa. Jeg lurer litt på om hva det store frafallet er - helt konkret? Jeg har lest historie - og etter som jeg kan se har verden aldri vært mer kristen enn i dag - jeg snakker ikke om nasjonens lover - men rent generelt. Kan det "store frafallet" ha vært middelalderen da bl.a. den katolske kirken drepte, ofte på de mest grusomme måter, 50 millioner kjettere, jøder, og andre. (50 millioner er et enormt tall da en tar folketallet på den tid i betraktning - og at det kun stort sett handler om Europa) Flere historikere bekrefter disse tallene, bl.a. William Manchester og Peter de Rosa. Peter de Rosa er katolsk prest og han spør i innledningen: "Hvordan kan jeg fremdeles være katolikk? Når noe så grusom kunne overleve, må det ha vært noe guddommelig som har holdt det oppe" (Fritt sitert etter hukommelsen) Men dette slo meg, da jeg leste det.

    Nå må jeg si at jeg er særdeles betenkt over at "alt" ser ut til å handle om "brød og sirkus", musikk, fotball, sport, underholdningsfilm - og bøker. Jeg husker fra min avdeling i militæret i 1966 - jeg var den eneste menige - vår oppgave var å ha en beredskap, følge med russerne, og vi var bemannet fodar krisesituasjoner. Hver av oss jobbet kanskje en halv time om dagen ellers snakket vi om kvinner, vin, sang og biler dagen lang.

    I dag er ofte kirken et sted hvor en får en halv times "pep talk" for å styrke sitt eget selvbilde.
    Der er jeg enig med Wilkerson - dette er på de villeste veier. Mitt verdslige "hovedfag" er motivasjon, selvforståelse, selvrealisering o.l.

    Men ellers er jeg litt betenkt. Jeg har jo samarbeidet mye med Johan Galtung - han går klart og tydelig inn for en verdensregjering.

    Kjell Sjøberg skriver i sin bok: "Advarsel: Sammenssvergelse "
    pågår"

    Kjell har stor respekt for jødenes utvelgelse, men han skriver: "I jødenes kall ligger evnen til å tenke globalt. "Ideen om en verdenshistorie hvor alle nasjoner inngår, er et resultat av den jødiske tankegang" Han siterer også John Weber som skriver som det jødiske lederskapets ansvar i dagens internasjonale krise. Sjøberg skriver: "Olof Ashberg, svensk jøde og bankier, som vi Nya banken var blant dem som i hovedsak finansierte Lenin og kommunistpartiet i Sovjet." s. 158

    Sjøberg siterer videre Ahsberg:
    "På den tiden vi diskuterte disse problem trodde vi på Europas Forente stater, men det holder ikke. Vi må ha Verdens Forente Stater.....jeg erkjenner at jeg ikke lenger er pasifist. Men jeg mener at makten bare får ligge hos en ny verdensorganisasjon:" s.158

    Sjøberg kommenterer:
    "Dette viser at den globale tenkemåte - som er en gave fra Gud - også kan føre verden vill"

    Alt dette er ting som jeg har reflektert lite over. Det går over min fatteevne, men rent instinktivt reagerer jeg mot en verdensnasjon. I verdensregjering skal f.eks. Kina ha 1200 representant (1 for hver mill inbyggere) USA 300, Norge 5 osv. Vanlig demokratisk rettferdighetstenkning gjør det selvinnlysende. Hvorfor skal de mektigste har mer makt? Finnes det noen som helst bibelsk eller demokratisk begrunnelse for det? Nei, tvert imot.

    Dette kaoset viser for meg at verdens håp er Jesu gjenkomst og våpnene smis om og ledelses- og maktprinsipper snus opp-ned.

    Maran Ata!

    SvarSlett
  36. Har lagt merke til at Aril Edvardsen - som har vært mye opptatt med endetid - har begynt å snakke om at disse katastofene, trengslene o.l som er forutsagt ikke er å betrakte som tidsbestemte eller som Guds dom nødvendigvis, men heller som situasjonsbestemte hendelser som skjer som naturlig følge på den tid menneskers ondskap og uforstand tilsier det.
    Ellers interessant tanke dette med at store trengsel/det store frafall kanskje er noe som har vært og ikke en framtidig hendelse. Det må i tilfelle få mange til å revurdere sine oppfatninger.
    Ellers Tore, verdensregjering er vel ikke å trakte etter, men visse verdensomspennende institusjoner (FN, Verdensbanken, WTO) tror jeg har tross alt har vært mer til hjelp enn ugagn.. Og globaliseringen i betydningen mer samhandling må til; tror ikke globaliseringsmotstand er vegen å gå. Særlig uland trenger å bli mer intergrert i verdenshandelen.

    SvarSlett
  37. Det har vært frafallstider både i Den gamle og i Den nye pakts tid. Og kirkehistorien forteller om både frafallstider og vekkelsestider.

    Middelalderen var opplagt en slik tid - hvor begge deler var representert. Middelalderen var ikke bare mørk.

    Vi må ikke glemme hva Jesus sier i Luk 18,8: "Men når Menneskesønnen kommer, mon han da vil finne troen på jorden." Legg merke til at Jesus setter frafallet i tydelig sammenheng med sin gjenkomst. Jesu gjenkomst skjedde jo ikke i Middelalderen! Vi ser det samme i Matt 24, Jesu store endetidstale.

    "Og fordi lovløsheten tar overhånd skal kjærligheten bli kald hos de fleste." (v.12)

    Den kjærlighet det her er snakk om er den første kjærligheten til Jesus, og den lovløshet det snakkes om er den lovløshet som først og fremst vil finnes i menigheten i den siste tid, hvor Guds ord settes til side og man lever etter sine lyster og etter sitt forgodtbefinnende.

    SvarSlett