tirsdag, februar 19, 2008

Hvorfor jeg er kristen-sionist



Jeg er kristen-sionist - og årsaken er at jeg tror at Bibelen er Guds evige, uforanderlige, autoritative ord. Erstatningsteologien utgjør, slik jeg ser det, et av de mest alvorlige læreavvik noensinne, og har forvoldt ufattelige lidelser for Guds utvalgte folk.


I forbindelse med den fjerde kristne sionistkonferansen i Jerusalem i 2001, ble det gitt en definisjon på hva bibelsk sionisme er. Definisjonen er som følger:


Bibelsk Sionisme er den faste tro at Gud utvalgte det jødiske folk og testamenterte Landet Kanaan til dem som en evig eiendom, slik at de skulle gi Hans Ord til verden, trosvitner, Messias, og et levende eksempel på hva det betyr å følge denne ene sanne Gud og erfare Hans trofasthet og korreksjon. Det innebærer at den moderne gjenopprettelsen av Israel ikke er et politisk anakronisme, men et vitnesbyrd om Guds vedvarende trofasthet mot Sitt folk gjennom den pakten Han gjorde med patriarken Abraham


I den samme konferansen ble det også presisert hva som er menighetens særskilte oppgave når det gjelder Israel og det jødiske folk:


TIL KIRKEN / MENIGHETEN, holder vi frem utfordringen om å holde fast ved vårt Store Håp - vår Herrens komme - stilt overfor latterliggjøring, vantro og motstand, og å erkjenne at dette er avhengig av triumfen for Bibelsk Sionisme. Videre så anerkjenner Bibelsk Sionisme den gjeld som kristne har til det jødiske folk. Vi er delaktige i deres åndelige velsignelser, og dette omfatter oppgjør av denne gjelden ved å demonstrere vår omsorg for dem gjennom handlinger i genuin kjærlighet (Salme 122:6; Matteus 25:31-46, Romerne 15:27). Kristne må handle modig og støtte tilbakekomsten av det jødiske folk til alle deler av Landet Israel; å trøste og be for dem i deres prøvelser og vanskeligheter; og å proklamere til alle mennesker at deres utvelgelse er ugjenkallelig, og var og er ment å tilveiebringe Guds forløsende plan for hele verden. (Johannes 4:22; romerne 3:1-2; Romerne 9:1-5; Romerne 11:29).


Den lovede gjenopprettelsen av Israel må forstås som en prosess i to faser, som omhandler gjenopprettelsen til Landet fulgt av en gjenopprettelse til Herren, Israels Gud (Esekiel 36:24-28; Jeremias 24:6-7). Dette er en prosess som ikke kan reverseres, siden vi er lovet at det aldri blir et nytt eksil (Amos 9:15; Esaias 11:11). Og mens Israel er lovet hele Landet, må vi likevel gi Gud rom til å dømme nasjonen Israel innenfor hennes grenser, akkurat som i bibelske tider, som Hans utvalgte redskap for guddommelig korreksjon, som erkjenner Hans høyere mål om å bringe henne til Seg selv. (Esekiel 11:10-11; Esekiel 20:33-44; Hoseas 5:14, 6:3). Uavhengig av politiske utviklinger i den jødiske stat, må vi stå sammen med henne, oppmuntre henne, gjøre henne sjalu ved vår iver for Ham og Hans Ord, og proklamere Guds Ord for henne når det gjelder hennes skjebne. (Esaias 62:1-12; Romerne 11:11).


Kirken /Menigheten er befalt å ære det naturlige oljetreet, Israel, som vi er podet inn på (Romerne 11:17-18) Vi erkjenner at det er et Messias’ Legeme i Landet Israel i dag som har mye å tilby det universelle Legemet av troende - et levende vitnesbyrd om vår tros jødiske røtter og om Guds trofasthet overfor Sine løfter, og et middel til å gå imot antisemittisme og oppmuntre Kirken /Menigheten og nasjonene til å favne om Bibelsk Sionisme.


Sitatene er hentet fra Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalems nettsider. Jeg stiller meg helt og holdent bak disse uttalelsene, og anser dem som en del av mitt syn og ståsted.


Davidsstjernen med duen er symbolet for de internasjonale kristne sionist kongressene.

11 kommentarer:

  1. Anonym1:15 p.m.

    Nå er det jo flere enn erstatningsteologien som opphever Israelsteologien.

    Det er F. eks langt flere som mener at jødenes rolle er opphevet, uten at den kristne kirke har arvet løftene.

    Da er det jo ikke snakk om erstatningsteologi.


    Jeg ser også at erstatningsteologien har blitt stadig mer populært å aktivt stå for siden begrepet er brukt som en abstraksjon mot alle som er uenige i noens Isralesteologi.

    Da får det samme reaksjon som jeg tidligere har advart mot med bruk av ordet antisemittisme på denne bloggen.

    Nemlig at noen sier "ja, da er jeg vel erstatningsteolog", så begynner de etterhvert å få en identitet som erstatningsteolog, og leser erstatningsteologisk teologi siden det er "boksen" de er tvunget inn i selv om de ikke nødvendigvis ville vært der.

    Dette er det store problemet med misbruk av begreper som egentlig er ment negativt ladet. De får til slutt en motsatt efffekt.



    Mvh.
    Lars som forsåvidt tror jødene har en rolle i endetiden, og tror ikke at kirken har overtatt deres rolle.

    SvarSlett
  2. Hvilke andre enn erstatningsteologene er det som "opphever israelsteologien", Lars? Hvem tenker du på da?

    Hvis ikke menigheten har arvet løftene etter Israel, hvem er det da som har arvet dem?

    Hva legger du i at du "forsåvidt tror at jødene har en rolle i endetiden"?

    SvarSlett
  3. Anonym3:55 p.m.

    Begrepet kristensionist er et belastet uttrykk. Støtter du også dem som ikke vil drive misjon blant jøder? Så vidt jeg har skjønt, så er Internasjonale kristne ambassaden uklar på det punktet.

    Vi er mange som støtter Israel, ser at jødene har en sentral plass i eskjatologien, men som allikevel synes at kristensionistene blir for unyanserte.

    SvarSlett
  4. I vår Bibel står det: "For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, både FOR JØDE FØRST og så for greker." (Rom 1,16)

    Ingen blir frelst på noen annen måte enn gjennom evangeliet om Jesus. Så jeg tror på, og støtter aktivt evangelisering blant jøder.

    Så er det et åpent spørsmål hvordan en slik evangelisering skal foregå. Vi må huske på at som kristne har vi en veldig lang og dårlig historie når det gjelder misjon blant jøder. Derfor kan det være bedre måter å gjøre det på, enn ved direkte konfronterende evangeliseringsfremstøt.

    I de sammenhengene hvor Malcom Hedding har vært, og jeg har hatt muligheten til å lytte til ham, har jeg ikke opplevd at han var vært uklar på dette punktet. Heller tvert imot. Hedding er som kjent den internasjonale talsmannen for IKAJ. Jeg vil forøvrig benytte anledningen til å reklamere for en serie med hefter han har skrevet om disse spørsmålene, som jeg synes er veldig gode.

    Serien består av fire hefter med følgende titler:

    1. Basis for den kristne støtten til Israel.

    2.Den bibelske sionismens hjerte.

    3.De store paktene i Bibelen.

    4. Det nye testamente og Israel.

    I tillegg har Hedding skrevet et hefte om "Feiringen av Løvhyttefesten" og en veldig god bok som heter "Skjebnedager." Alt dette kan fåes kjøpt via nettsiden til Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem.

    Jeg synes kanskje du er noe generell når du skriver at "kristen sionistene er for unyanserte." Det er vanskelig å vite hva du da sikter til. Tenker du teologisk eller politisk, eller begge deler?

    SvarSlett
  5. Jeg er litt usikker på om dere egentlig vet hva erstatningsteologi er for noe. Det virker nesten som dere mener det er et samlebegrep på alt som ikke er 100% israelsvennlig.

    Hvordan definerer du/dere erstatningsteologi og hva er kildene til din/deres definisjon?

    SvarSlett
  6. Roy-Olav:

    Jeg er redd at svaret på det spørsmålet er for langt for en kommentar, så jeg velger å svare på spørsmålet ditt i en egen bloggartikkel som jeg skriver senere i dag.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Oki, da venter jeg med videre kommentering til den posten er på plass :-)

    PS: Jeg savner noe informasjon om det antiokisk-ortodokse patriarkatet i Norge som du skulle sende...

    SvarSlett
  9. Anonym9:13 p.m.

    Det er da mange som mener at jødene har utspilt sin historiske rolle, uten at den kristne menighet har arvet deres løfter.

    Tvertimot mener bla. en del av løftene hang sammen med betingelser, og at avtalen
    var betinget av at betingelsene ble fulgt.

    Dermed er avtalen brutt, ikke erstattet.

    Så lenge man ikke påstår at kirken har "erstattet" så er det altså ikke "erstatningsteologi".

    Jeg sier ikke selv at det er slik men prøver å få mennesker til å bruke begreper hvor de hører hjemme.

    I kristen teologi er erstatningsteologi et av de mest misbrukte begrepene fordi det svært ofte benyttes av mennesker som ikke er klar over hva begrepet betyr uttover å ikke annerkjenne deres egen israels\jøde-teologi.


    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  10. Da spør jeg igjen: Hva er det som gjør at disse "mange" kristne mener at Israel har utspilt sin rolle? Hva begrunner de dette med? Betyr det at Gud ikke lenger står bak sine løfter gitt til jødene? Hva var i såfall årsaken til at Han ikke lenger står bak sitt ord?
    Hvis Han har brutt avtalen med jødene, kan Han da bryte avtalen med oss som er kristne? Hvis du mener at Han har brutt avtalen med jødene, hvilken garanti har vi da for at Han ikke bryter avtalen Han har med de kristne?

    SvarSlett
  11. Anonym9:40 p.m.

    Bjørn Olav:

    Vel, nå står jo ikke jeg for denne teologien blant annet fordi jeg mener den har noen åpenbare svakheter.

    Min agenda er bare at man teologiske begreper som erstatningsteologi har et konkret innhold, og bør derfor kun benyttes om dem\det som har en teologi som samsvarer med begrepets innhold.

    Mao. Erstatningsteologi er nødt til å involvere en konkret erstatning for at det skal være en erstatningsteologi.

    Uten å kjenne Den Katolske Kirkes teologi om Israel\jødene har jeg forstått det slik at DKK hverken er erstatningsteologisk, eller sionistisk.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett