"Jesus svarte og sa til dem: Ha tro til Gud! Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje. Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere." (Mark 11,22-24)
Hva rommes ikke i dette lille ordet: tro! På den ene siden heter det: "men for Gud er alt mulig" (Matt 19,26), på den andre siden: "Alt er mulig for den som tror." (Mark 9,23)
Dr. Charles Price, en av pinsebevegelsens pionerer, og som fikk se så mange mennesker frelst og helbredet, skriver i boken "Troen som virker under": "I årevis har jeg forstått at noe måtte være galt. Hva dette noe har vært, har jeg oppdaget nå. Jeg tror av hele mitt hjerte at det er Den Hellige Ånd selv som har avslørt det for mine forvirrede øyne. Dette synet var så herlig at jeg aldri har opplevd noe slikt. Og for første gang i mitt liv har jeg sett Herrens skjønnhet og herlighet i selve hjertet av den nåde som vi kaller Tro. Jeg kaller det nåde, for det er nettopp hva det er." (Charles Price: Troen som virker under. Filadelfiaforlaget 1977, side 7)
Hele det 11 kapitlet i Hebreerbrevet handler om tro. Og det første verset forklarer hva tro er:
"Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser."
Vi lærer to ting når vi leser dette verset: For det første er troen visshet eller sikkerhet, som det også kan oversettes, for det som håpes. Det greske ordet som brukes er "hypostasis", som betyr: underlag, grunnlag. Det som ligger til grunn for en sak. Samme ord, "hypostasis" forekommer også i Hebr 1,3 der vi kan lese at Jesus er bildet av Faderens vesen. Ordet som er oversatt med "vesen" er "hypostasis". Det betyr at Kristus - Sønnen - er det synlige bildet av Gud Faderen, Den evige, usynlige, grunnleggende virkeligheten. Overfører vi dette til Hebr 11,1 kan vi si at troen er den grunnleggende virkeligheten for det som håpes.
For det andre - og dette er viktig - er troen "visshet(overbevisning) om ting en ikke ser." Troen henviser til det usynlige, den handler om ting vi ikke kan se. Går vi til vers tre i Hebr 11, understrekes dette ytterligere:
"Ved tro skjønner vi at verden er skapt ved Guds ord, så det en kan se, ikke er blitt til av det synlige."
Hebreerbrevets forfatter peker her på kontrasten mellom "det vi ser" og det "usynlige".
Troen står i forbindelse med to evige, usynlige virkeligheter: med Gud selv og Hans ord.
Apostelen Paulus skriver om motsetningen mellom troen og de vi kan se, i 2.Kor 5,7: "For vi vandrer i tro, ikke i beskuelse." Vi trenger jo ikke tro til det vi kan se og oppfatte med våre sanser. Vandrer vi i tro, trenger vi ikke å se. Det ene utelukker det andre. Det som holder oss oppe er ikke hva vi ser, men hva vi tror.
(fortsettes)
Hva rommes ikke i dette lille ordet: tro! På den ene siden heter det: "men for Gud er alt mulig" (Matt 19,26), på den andre siden: "Alt er mulig for den som tror." (Mark 9,23)
Dr. Charles Price, en av pinsebevegelsens pionerer, og som fikk se så mange mennesker frelst og helbredet, skriver i boken "Troen som virker under": "I årevis har jeg forstått at noe måtte være galt. Hva dette noe har vært, har jeg oppdaget nå. Jeg tror av hele mitt hjerte at det er Den Hellige Ånd selv som har avslørt det for mine forvirrede øyne. Dette synet var så herlig at jeg aldri har opplevd noe slikt. Og for første gang i mitt liv har jeg sett Herrens skjønnhet og herlighet i selve hjertet av den nåde som vi kaller Tro. Jeg kaller det nåde, for det er nettopp hva det er." (Charles Price: Troen som virker under. Filadelfiaforlaget 1977, side 7)
Hele det 11 kapitlet i Hebreerbrevet handler om tro. Og det første verset forklarer hva tro er:
"Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser."
Vi lærer to ting når vi leser dette verset: For det første er troen visshet eller sikkerhet, som det også kan oversettes, for det som håpes. Det greske ordet som brukes er "hypostasis", som betyr: underlag, grunnlag. Det som ligger til grunn for en sak. Samme ord, "hypostasis" forekommer også i Hebr 1,3 der vi kan lese at Jesus er bildet av Faderens vesen. Ordet som er oversatt med "vesen" er "hypostasis". Det betyr at Kristus - Sønnen - er det synlige bildet av Gud Faderen, Den evige, usynlige, grunnleggende virkeligheten. Overfører vi dette til Hebr 11,1 kan vi si at troen er den grunnleggende virkeligheten for det som håpes.
For det andre - og dette er viktig - er troen "visshet(overbevisning) om ting en ikke ser." Troen henviser til det usynlige, den handler om ting vi ikke kan se. Går vi til vers tre i Hebr 11, understrekes dette ytterligere:
"Ved tro skjønner vi at verden er skapt ved Guds ord, så det en kan se, ikke er blitt til av det synlige."
Hebreerbrevets forfatter peker her på kontrasten mellom "det vi ser" og det "usynlige".
Troen står i forbindelse med to evige, usynlige virkeligheter: med Gud selv og Hans ord.
Apostelen Paulus skriver om motsetningen mellom troen og de vi kan se, i 2.Kor 5,7: "For vi vandrer i tro, ikke i beskuelse." Vi trenger jo ikke tro til det vi kan se og oppfatte med våre sanser. Vandrer vi i tro, trenger vi ikke å se. Det ene utelukker det andre. Det som holder oss oppe er ikke hva vi ser, men hva vi tror.
(fortsettes)
BjornOlav:
SvarSlettJag upplever,att du behöver ett tröstens ord nu!Det är en dikt som är så underbar.
Jag litar på Dig o Herre!
Jag litar på Dig , o Herre!
Jag vet, att Du älskar mig;
och där förutan fruktan
jag kastar mig blint på Dig
Min hand uti Din jag lägger;
jag trygg i Din närhet är,
om än över stormig bölja
och svartaste djup det bär.
Jag litar på Dig ,o Herre,
då Kerit ej sjunger mer.
Som fordom ur undrens käril
Du olja vid Sarpat ger.
"Min nåd är dig nog Du sade";
så går jag uppå Ditt ord,
ty ännu i svaga redskap
Din Härlighets kraft blir spord.
Jag litar på Dig o,Herre,
Och skynder på "fältet" ut.
Ur tårarnas teg skall spira
en gyllene skörd tillslut.
Se himlen därovan dryper,
rättfärdighet strömmar ner.
Det susar kring Karmels höjder;
snart öknen av rosor ler.
Jag önskar dej Guds rika välsignelse BjornOlav!
Karin.
Takk for dine gode ord og omtanke. Du har helt rett. Jeg trengte dette, spesielt disse dagene.
SvarSlettDet var jo et herlig bilde da!
SvarSlettJohannes
Det var et utrolig koselig bilde.
SvarSlettDet gikk jo rett i hjerte på en med " hundegalskap" og "valpesyke".
Jeg har sendt det videre til noen som også fikk stor glede av det!!