Jeg har funnet frem igjen en bok skrevet av Tatjana Goritsjeva, som ved ulike høve har betydd mye for meg. Boken er oversatt til dansk og har tittelen: "Frihed og binding", med undertittelen: "En russisk ortodoks kristen møder vestligt kirkeliv."
Tatjana Goritsjeva (bildet), som er født i 1949, underviste flere år i filosofi ved universitetet i daværende Leningrad, nåværende St. Petersburg. Hun var spådd en lysende akademisk karriere. Men en radikal omvendelse til Kristus kom til å forandre hennes liv fullstendig. På grunn av de kommunistiske myndighetenes forfølgelse måtte hun i 1980 forlate sitt land, og har siden vært bosatt i Paris. Hun har utgitt en rekke bøker, to av dem har kommet på norsk: "Farlig å tale om Gud", som Prokla-Media gav ut i 1989 og "Ropet fra Gulag" som Nye Luther forlag gav ut i 1991. De er absolutt verd å lese, og kan sikkert lånes ved et hvilket som helst bibliotek, eller skaffes via http://www.pilgrimen.no/ som er Norges største antikvariat for kristen litteratur. Den danske boken er utgitt av Lohses forlag i 1991. Den har følgende ISBN nr 87 564 51210, om du skulle ønske å skaffe deg den. Sansynligvis må du finne den i et antikvariat i Danmark. Jeg kommer til å sitere fra den i en del artikler her på bloggen i tiden fremover, sannsynligvis noe sporadisk, etter hvert som jeg leser.
I det første kapitlet skriver Tatjana Goritsjeva om de prøvelsene som de russiske kristne måtte utstå i det ateistiske Samveldet av Sosialistiske Sovjetrepublikker. Hun skriver:
«Til grunntankene i den ortodokse kristendom og hos våre russiske forfedre hører besynderlig nok martyreriet, men det er kun merkelig for den kristne i den vestlige verden; hos oss er det noe vi er fortrolig med, og som er fast forankret i den troendes hverdag. Det kan enhver da også etterprøve; da vi i dette århundre i Russland har hatt flere martyrer enn i alle tidligere århundrer til sammen.»
Så sier Tatjana Goritsjeva noe veldig interessant. Hun skriver: «I prøvelsens tid har kun noen meget få mennesker fornektet Kristus.»
Russlands lidende kirke ble bevart. Ja den ble lutret. Tatjana Goritsjeva sier: «Først i dette århundre har Gud skjenket oss sin nåde til virkelig å lide for ham. Av denne grunn er denne tid den beste for vår kirke. Det er blomstringens tid. Kirken, som ytre sett ingen krefter har, har opplevd at dens indre liv er så sterk, rent, så lutret, at den nå virkelig er en kirke. Den er ingen organisasjon, ingen institusjon, men: Kristi kropp, som lider, Kristi kropp, som ble korsfestet og gjenoppsto.»
Tatjana Goritsjevas møte med Vesten og vestens kristne var for henne en sjokkerende opplevelse. Hun skriver om dette:
"Kirkene i Vesten har i høy grad mistet karakteren av vitnesbyrd. Det har sjokkert meg, for de fleste kristne, jeg har møtt, skiller seg slett ikke fra de ikke-kristne. De vet heller ikke, hvorfor de er kristne, og kan ikke si noe om deres tro. De vet ikke hvordan de skal formidle det. De lyser ikke opp, har ingen utstrålingskraft eller noe ansikt. I deres ansikter får man ikke øye på bildet av Kristus. Det vil si, at disse kristnes liv er helt og holdent horisontalt. Det skjer praktisk talt ikke noe, som de ville forstå kom fra Gud, ikke noe, som kunne tilpasse deres livtil Gud. Han eksisterer ikke for dem."
Jeg synes iakttagelsen er ganske treffende! Ikke minst dette at vestlige kristne er blitt mer og mer lik de ikke-kristne i deres levemåte. Interessant at det skulle være en russisk ortodoks kristen som avslørte hykleriet. Klarer vi å ta det inn over oss? Vi er jo så vant til at det er vi som har rett, vi som kommer fra Vesten. Det er vi som har det virkelige åndelige livet, mens de ortodokse i Øst de må vinnes for evangeliet. Kanskje er det vi som trenger hjelp fra de som virkelig led for Kristus, for å leve radikale Kristus-liv her i Vest?
Dette var et negativt, men sunt og tankevekkende budskap. Heldigvis finnes det mange fine kristne, som er gode eksempler for oss. Vi må alle være selvkritiske og la Den Hellige Ånd få irettesette oss. Vi må også være åpne for at vi kan trenge å bli irettesatt, korrigert og veiledet av lederne i menighetene våre, og av "vanlige" kristne brødre og søstre. Får jeg kritikk, kan jeg virkelig lære noe.
SvarSlettMen alle bør være mer åpne for å FÅ kritikk enn for å GI kritikk. Enhver skal være snar til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint”, er Bibelens råd.
Det er godt å tanke på at det ikke er noen fordømmelse for den som er i Jesus Kristus (Rom 8,1), men dette verset er ikke ment som en sovepute for oss. Vi kristne kan sove med Guds tilgivelse som hodepute hele livet - men da får vi ikke fullført Hans planer med våre liv, og det er jo trist!
Eller er det slik at vestens ikke-kristne ligner mer og mer på kristne?
SvarSlettDet är sorgligt,att läsa om vad denna ryska damen säger,men det är tyvärr helt sant om oss i västvärlden!Vad kan det bero på,att det i många fall inte går att skilja många kristna från sk.ofrälsta här i väst?Kan det möjligen vara så,att vi har det för bra här,så att många anser att man kan klara sig sätt bra, på egen hand,utan att helt förtrösta på Gud?
SvarSlettKan vi alla instämma i vad den kinesiske pastor Yun sa när han var här i Sverige på en mötesserie!Han sa,att vi kristna i Kina,vi Älskar Jesus mer än vårt eget liv och vi vill ge vårt liv för Honom!
Kan vi instämma i dessa ord?
Jag vill för mej själv be till Jesus att Han ska hjälpa mej,så att denna bön helt skall bli min!
Jesus som har offrat sig själv helt för oss,hur mycket är vi beredda att offra för Honom?
Detta var några saker som kom till mej!
Fridshälsningar från Karin
Leif Erik:
SvarSlettJa, jeg finner det ganske så tankevekkende, særlig på bakgrunn av Tatjana Goritsjevas bakgrunn som ateist. Det er tydelig at hun har hatt en radikalt møte med Jesus, som ikke bare har gitt henne en ny start, men et forvandlet liv.
Den russisk ortodokse kirke har sine staretser - åndelige veiledere, og møtet med disse har vært med på å forme Goritsjevas syn på hellighet og hellig liv. Som noe som viser seg ved at Jesus blir synlig i andre menneskers liv.
Vi trenger slike medvandrere og gode forbilder også her i vest. Dessverre er det så få av dem. Mye av det kristne livet her er så svulstig og likt denne verden.
Karin:
SvarSlettJeg tror at broder Yun avslører noe av hemmeligheten for oss, når han sier at våre kinesiske brødre og søstre elsker Jesus. Hadde vår kjærlighet til Jesus vært større og mer inderlig, ville det ha gitt oss en mye mer vital kirke og et mer levende liv.
Sjekket med Pilgrimen antikvariat, og søndag 4.mai hadde de tre eksemplarer av "Farlig å tale om Gud". Måtte søke på tittel, fant ikke noe på forfatter. Boka kostet kr 15,-
SvarSlettAbsolutt verd å lese selv om den begynner å bli noen år gammel.