Det kan se ut som om det fortsatt er et stort behov for salige Luther! Med den forvirring som preger del av norsk kirkelig virkelighet, og med det forfallet og frafallet som vi nå erfarer, trengs det tydelige røster. Jeg tenker både på den forvirringen som hersker rundt grepene lov og evangelium, som er kommet med Åge Åleskjærs undervisning, og jeg tenker på den motsatte ytterligheten som er representert i den nye messianske eller hebraiske bevegelsen. Den er altså ikke messiansk i den forstand at det er snakk om jøder som kommer til tro på Messias, men det er snakk om hedningekristne som mener vi skal følge Loven eller Torahen. En svensk utgave av denne påstår nå at de hedningekristne må følge 290 av 613 bud. Se egen artikkel om dette på bloggen. Jeg tenker også på den forvirringen som har oppstått rundt de som gjør krav på Sola Scriptura, men som ikke vil høre tale om kirkelige ordninger, eller som snakker om en konfesjonsløs kristendom.
Reformasjonen var skjellsettende, og er en av de hendelser som setter grense mellom ulike epoker i menneskehetens historie. Men det vil kanskje overraske deg at Martin Luther slett ikke ønsket å komme med noe nytt. Luther reagerte heftig hver gang noen påsto at han kom med en ny lære, og minst av alt ønsket han å grunnlegge en ny kirke.
Professor Carl Fr. Wisløff skriver at "i troens saker er det 'nye' alltid mistenkelig. En 'innovatio', et nytt påfunn, vil jo si en forandring - men troen kan ikke forandre seg. Troen er gitt en gang for alle i Den Hellige Skrift." (1)
Noen ny trossannhet ville ikke Martin Luther komme med. Selv sa han:
"De påstår at vi er falt fra den hellige kirke og har opprettet en annen, ny kirke. Hvis de kan bevise dette med en eneste grunn (jeg ber ikke om mange grunner) så skal vi erklære oss for overvunnet, og så skal vi komme og si: peccavimus, miserere nostri! - Vi har syndet, tilgi oss." (2)
Men hva med kirkens moralske svakheter og hennes økonomiske misligheter. På dette området kom vel Luther med noe nytt? Neppe. Innen Romerkirken fantes det mange munkeordener som vitnet mot Romerkirkens synder. En av de skarpeste var vel Frans av Assisi.
Vi skal heller ikke glemme den såkalte bibelhumanismen, representert blant annet ved Erasmsu fra Rotterdam. Blant de såkalte bibelhumanistene fantes det de som ville fornye kirken ved å vende tilbake til Bibelen og de eldste kirkefedrene.
Så kritikk av Romerkirkens forfall og frafall var det ingen manko på før Luther kom. Men disse bibelhumanistene sluttet ikke opp om Luther. Deres utgangspunkt og deres agenda var en annen. Luthers budskap handlet om menneskets fortapthet, om synden og nåden, om lov og evangelium. Det var de såkalte bibelhumanistene ikke så interessert i.
Kilder:
1) Carl Fredrik Wisløff: Martin Luthers teologi. Lunde forlag 1984
2) Luthers Werke in Auswahl, bind 4, side 329.
(fortsettes)
Reformasjonen var skjellsettende, og er en av de hendelser som setter grense mellom ulike epoker i menneskehetens historie. Men det vil kanskje overraske deg at Martin Luther slett ikke ønsket å komme med noe nytt. Luther reagerte heftig hver gang noen påsto at han kom med en ny lære, og minst av alt ønsket han å grunnlegge en ny kirke.
Professor Carl Fr. Wisløff skriver at "i troens saker er det 'nye' alltid mistenkelig. En 'innovatio', et nytt påfunn, vil jo si en forandring - men troen kan ikke forandre seg. Troen er gitt en gang for alle i Den Hellige Skrift." (1)
Noen ny trossannhet ville ikke Martin Luther komme med. Selv sa han:
"De påstår at vi er falt fra den hellige kirke og har opprettet en annen, ny kirke. Hvis de kan bevise dette med en eneste grunn (jeg ber ikke om mange grunner) så skal vi erklære oss for overvunnet, og så skal vi komme og si: peccavimus, miserere nostri! - Vi har syndet, tilgi oss." (2)
Men hva med kirkens moralske svakheter og hennes økonomiske misligheter. På dette området kom vel Luther med noe nytt? Neppe. Innen Romerkirken fantes det mange munkeordener som vitnet mot Romerkirkens synder. En av de skarpeste var vel Frans av Assisi.
Vi skal heller ikke glemme den såkalte bibelhumanismen, representert blant annet ved Erasmsu fra Rotterdam. Blant de såkalte bibelhumanistene fantes det de som ville fornye kirken ved å vende tilbake til Bibelen og de eldste kirkefedrene.
Så kritikk av Romerkirkens forfall og frafall var det ingen manko på før Luther kom. Men disse bibelhumanistene sluttet ikke opp om Luther. Deres utgangspunkt og deres agenda var en annen. Luthers budskap handlet om menneskets fortapthet, om synden og nåden, om lov og evangelium. Det var de såkalte bibelhumanistene ikke så interessert i.
Kilder:
1) Carl Fredrik Wisløff: Martin Luthers teologi. Lunde forlag 1984
2) Luthers Werke in Auswahl, bind 4, side 329.
(fortsettes)
Hvorfor så redd for Torahen Bjørn Olav? Jeshua sa jo selv at: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel av loven forgå før alt er oppfylt.
SvarSlettog
Den som BRYTER et av de miste av disse bud, og LÆRER menneskene det samme, skal kalles den minste i himlenes rike.
Noen hjemmesider:
http://www.lightofmashiach.org/acts15.html
http://torahforthenations.org/
http://www.treeoflifeknoxville.com/
isthetorahforgentiles.htm
Jeg er ikke redd Loven. Bibelens budskap er lov og evangelium, og disse to sidene ved budskapet hører sammen. Loven er Guds ord når det stiller meg og deg overfor Guds bud og krav, og sier hva Guds vilje er, jfr Rom 1,18 flg. Loven forkynner også dom over den som ikke retter seg etter Guds bud og krav, men bryter med Guds vilje, jfr Rom 2,1 flg. Loven binder menneskene til denne dommen inntil det omvender seg og kommer til tro. Og kommer det ikke til tro, vil det for alltid være bundet til denne dom, jfr Rom 3,9 flg og Gal 3,1 flg.
SvarSlettEvangeliet er Guds ord når det forkynner at Gud er blitt menneske i Jesus Kristus, at Jesus ved sitt liv har oppfylt lovens krav, at Han ved sin død har tatt lovens dom inn over seg og sonet syndens skyld, og at Han ved sin oppstandelse har brutt syndens, dødens og djevelens makt, jfr Rom 3,2 flg, Rom 5,8 flg, Gal 3,13 flg og v.26flg, Tit 2,11 flg. Ut fra dette lyder det herlige budskap: Syndsforlatelse for Jesu skyld.
Et tillegg:
SvarSlettEr det slik at vi som hedningekristne er pålagt å følge 290 bud, som den svenske messianske foreningen mener, så diskvalifiserer det Jesu soningsdød på Golgata kors. Da døde Han forgjeves. Da diskvalifiseres rettferdiggjørelsen ved tro fordi man blir frelst gjennom lovgjerninger. Da diskvalifiseres korset fordi vi har nok kraft i oss selv til å leve etisk og lovgyldig.
Intressant att läsa om Martin Luther BjornOlav.
SvarSlettJag tänker på det du nämner om vad C.F. Wislöff skriver;Ett nytt påfunn vill ju se en förändring.Men tron kan inte förändra sig!Tron är given en gång för alla i den Heliga skrift!
Ja,så sant så sant!
Det kommer till mej också Bjornolav,det du brukar säga,att ;"Det nya är att det gamla håller"!
Med mycket i den nya kristna förändringen i dag så heter det istället att ;Det nya är att det gamla är förlegat!Tyvärr!
Men tack och lov,så säger Jesus ;"Jag är densamme igår idag och i morgon" HAN FÖRÄNDRAS ALDRIG!
Jag vill skicka med dagens ord av C.F. Wislöff;
Herre Allt vad vi hava uträttat,har Du utfört åt oss!Jes. 26: 12
Vi måste akta oss för högmodets synd,för den är oss närmare än vi anar.Vi har ingen rätt till ära och berömmelse.Har det skett något stort och gott genom vårt liv,så är det Herren själv som har uträttat det!För det är Guds verk.Vi är bara arbetsredskapet i Hans hand, såsom en bonde begagnar en spade.Och vilken ära tillkommer en spade?Allt vad vi har uträttat har Gud uträttat!Hans redskap har varit dåligt,och kanske har Han velat kasta det ifrån sig,men Han har ändå fortsatt!Och så har Han fullbordat sitt verk,trots sitt dåliga redskap !Oss tillkommer ingen ära för det arbete som vi utför!Vår ära är att vara ett redskap i Hans hand!
;" A am Weak but Thou art strong
Jesus Keep me from all wrong.
I`ll be satisfied as long:
As i walk, let me walk close to Thee!"
Guds välsignelse!
Karin
Karin, det er en nydelig sang den du siterer. Fant den tilfeldig på en cd jeg kjøpte for noen år siden.
SvarSlettVi er svak, men takk og lov, Jesus er sterk og i ham er vi og sterke.
"Gud er med meg, Gud hjelper meg, Gud leder meg." Dette har jeg lest og denne bønnen ber jeg daglig for tiden. Det er nåde.
Hilsen karin i norge.
Hei Bjørn Olav
SvarSlettDu skriver:
” Er det slik at vi som hedningekristne er pålagt å følge 290 bud,…….Da diskvalifiseres rettferdiggjørelsen ved tro fordi man blir frelst gjennom lovgjerninger.”
Jeg kan ikke noe sted se at den svenske foreningen mener at hedningekristne må holde 290 bud for å bli frelst.
Det har aldri vært meningen at mennesker skal leve rettferdig for å bli frelst, det er en missforståelse. Hele Torahen peker frem på Jeshua sin død for vår synd (våre lovbrudd). Og det er eneste måten å bli frelst på.
5.Mos, 30
6 Da skal Herren din Gud omskjære deg og dine etterkommere på hjertet, så du elsker Herren din Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel, og du skal få leve. 7 Men alle disse forbannelsene vil Herren din Gud vende mot dine fiender og mot dem som hater og forfølger deg. 8 Da skal du igjen være lydig mot Herren og holde alle hans bud som jeg gir deg i dag.
Først må vi bli omskåret på hjertet, deretter skal vi være lydige og holde hans bud.
Anonym
du skriver:
SvarSlett"Er det slik at vi som hedningekristne er pålagt å følge 290 bud, som den svenske messianske foreningen mener, så diskvalifiserer det Jesu soningsdød på Golgata kors. Da døde Han forgjeves. Da diskvalifiseres rettferdiggjørelsen ved tro fordi man blir frelst gjennom lovgjerninger. Da diskvalifiseres korset fordi vi har nok kraft i oss selv til å leve etisk og lovgyldig."
Må bare kommentere dette og si et rungende stort JA, og ikke misforstå meg, men jeg har lengtet etter å høre deg si akkurat dette. Jeg vet du mener det i dit hjerte men det er ikke alltid like tydelig, så nå ble jeg skikkelig glad for å lese denne oppmuntrende tråden. Vi har så mye MERE i Jesus enn å bruke tida vår på synder som han har tilgitt oss..
Takk Karin for ditt bidrag, og fordi du siterer Carl Fr. Wisløff. Om vi bare hadde hatt hundrede sjelesørgere som ham i dag. Vi har noen, men de er sannelig få. Jeg har stor glede av å lese hans andaktsbok "Daglig brød". Det er virkelig helsekost.
SvarSlettSer du nærmere på de 290 budene vi er pålagt å handle etter i følge denne "messianske" foreningen, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at dette er lovgjerninger. Vi bør ta med oss det som står i Rom 8,2-4:
SvarSlett"For livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov. For det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da han sendte sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse, for syndens skyld, og fordømte synden i kjødet, for at lovens krav om rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden."
Takk Kule-Knut. La meg si med Fredrik Wisløff: Det er nok det som Jesus gjorde!
SvarSlettNorska karin Guds frid!
SvarSlettJa visst är den här sången som jag siterade underbar!Om man riktigt tänker på innebörden i orden;
"Jag är svag, men du är stark"
Om vi då tänker att vi sitter i Hans famn,och Jesus säger till oss;
"Mitt Älskade barn,jag vet att du är så svag,men förtrösta på Mig och vad jag har gjort för dej,för jag är Stark"!Jag tror att det är så vi får tänka,när svårigheter av olika slag kommer!
Det skulle vara roligt,om jag hade din adress Karin,så jag kunde skicka ett kort till dej!
Kanske BjornOlav kan hjälpa oss,för han har min adress,så kunde du få den av honom,och du kan skriva ett kort till mej? Vad tror du?
Gud välsigne dej å de dina Karin!
Hälsningar din namne i Sverige.
BjornOlav;
SvarSlettJa,det är så härligt att läsa andaksboken av C.F. Wislöff!
Den boken som jag har heter "Vilen er litet".
Vet du BjornOlav,jag läste i dagen en sak som gjorde mej så glad,och det var ang. buddhatemplet som dom oppe i Norra Sverige i Fredrika har tänkt bygga,med en jättestor staty,det verkar inte bli något av!!!Halleluja!!!För att det saknas pengar.
Jag och en väninna,har bett mycket att Gud ska stoppa detta tilltag!Så nu skulle jag vilja be dej och ni andra vänner här på bloggen, om ni skulle vilja hjälpa mej och be att Gud ska verkligen Stoppa detta tilltag!!!
Jag har en oro, när jag tänker på Sverige att detta Land mer och mer håller på att vända sig från sin Gud!Kanske likadant med Norge!
Så vi går in i bön för våra Länder!
Guds välsignelse!
Karin
Det med loven er for meg en herlig hjernetrim som jeg nok aldri blir ferdig med. "Hjernetrim" blir feil ordvalg. Hjertetrim er nok bedre!
SvarSlettTar med noen sitater fra Rom. kap. 6, vers 1-2, v.14-18 og 23:
"Hva skal vi da si? Skal vi fortsette i synden for at nåden kan bli så mye større? På ingen måte! Hvordan kan vi som døde fra synden, fortsette å leve i den?............For synd skal ikke herske over dere, siden dere ikke er under lov, men under nåde. Hva da? Skal vi synde siden vi ikke er under lov, men under nåde? På ingen måte! Vet dere ikke at når dere stiller dere fram som tjenere til lydighet mot noen, er dere tjenere under den dere lyder, enten det er under synden som fører til døden, eller det er under lydigheten som fører til rettferdighet? Men Gud være takk! Selv om dere har vært treller under synden, er dere nå av hjertet blitt lydige mot den lærdomsform som dere ble overgitt til. Og etter at dere ble satt fri fra synden, ble dere tjenere for rettferdigheten. ..........For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre."
Dette (og andre bibelvers) er tunge saker. Men for å prøve å få det i et nøtteskall så kan man si at med å si ja til Kristus og Guds nåde/frelse i/ved Ham (Kristus), så blir vi Jesu Kristi tjenere, ved lydighet av hjertet mot den lærdomsform som vi er blitt overgitt.
Hva innebærer begrepet "lærdomsform" i vers 17?
Det kommer av det greske ordet didache som oversettes med lære, lære-innhold. Substantivet er avledet av det greske hovedordet for lære, undervise; didasko. Jeg har 3 sider fra en meget bra studiebibel (Hermon forlag, 5 bind) om dette ordet. Skulle gjerne sitert/skrevet ned hele greia her, men det blir nok for mye, dessverre. I f.eks. Johannesevangeliet forekommer ordet didache i versene 7,16 , 7,17 og 18,19.
Det som jeg vil nevne er at Jesus i utgangspunktet ikke ugyldiggjør Skriften (GT), men han bringer det videre f.eks. i sitt "men jeg sier dere" (Matt, 5,21). Jesus har mange "men Jeg sier", "et nytt bud gir Jeg dere", "hold Mine bud".
For meg er Guds/Jesu bud et sammensatt nett som avgir Guds vilje med og for oss.
Mange av budene i GT må sees i lys av de situasjoner / den tid de er gitt og til hvem de er gitt til. For meg er klimaks fra Guds vilje i Bibelen Jesus Kristus og Matteus 22, 37-40. "Jesus sa til ham: " Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand. Dette er det første og største budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Hele loven og profetene henger på disse to budene."
Jesus Kristus ble født under loven. Gal. 4,4 "Men da tidens fylde var kommet, utsendte Gud Sin Sønn, født av en kvinne, født under loven, for å kjøpe fri dem som var under loven, for at vi skulle få del i barnekåret." Jesus ble blant annet omskåret (Luk. 2,21). Han oppfylte loven (Matt. 5,17) i alt.
Det interessante er at det synes som kristne kan gjøre forskjellige ting og holde forskjellige ting. En kristen kan gjøre en ting, mens en annen kan ikke gjøre det. Ta f.eks. Romerbrevet kap. 14 og 15. Her dreier det seg mye om mat, men man kan nok overføre dette på en del andre områder (tenker spesielt på en del lover og regler i GT). Rom. 14,14: "Det vet jeg, og det er jeg overbevist om ved Herren Jesus, at ingenting er urent i seg selv. Men for den som betrakter noe som urent, for ham er det urent." Og videre i vers 22-23; " Har du tro? Ha den for deg selv framfor Gud. Salig er den som ikke dømmer seg selv i det han velger. Men den som tviler, er dømt hvis han spiser, for han spiser ikke i tro. For det som ikke er av tro, er synd." Og Rom. 14,5: "Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!" Men det må være klart at det finnes ingen uendelighet i det å være overbevist i sitt eget sinn i hva en holder og ikke holder for Guds vilje. Her har vi Bibelen og Den Hellige Ånd som kilde.
Hilsen
Thomas i S.
Takk godeste Thomas for innsiktsfull kommentar om Loven! Ikke minst at du poengterer at det ser ut som om kristne kan holde forskjellige ting som viktig for dem. Jeg møtte for en stund siden en messiansk jøde, som jeg skulle tolke fra engelsk til norsk, i forbindelse med et møte. Vi ble invitert hjem til en familie, de hadde stelt i stand kosher mat. Da smilte Steven og sa: Slakt og et! For han var fri til å spise alt. Han var den eneste jøden i det huset den kvelden, mens de øvrige nordmennene (minus meg) var forskreket over at han kunne spise annet enn kosher.
SvarSlettBlir glad av att läsa din blogg, kommer försette og lese den. Og innom kort så kommer jeg nok og ta meg friheten og lenke till den på min egen blogg.
SvarSlettC.F. Wislöf er helt fantastisk.
Om man liker Wislöf, så liker man sikkert Rosenius også, ta en titt på www.fullbordat.nu
Gud välsigne dig Bjön O Hansen