Fra gode konrakter i Israel har jeg i dag fått vite at de fleste jødene som har levd i grenseområdene mellom Russland og Georgia har nå flyktet. Flesteparten av jødene som har befunnet seg i byen Gori, som har vært under harde kamper de siste dagene, har også kommet ut av denne byen. De skal nå befinne seg i Georgias hovedstad Tbilisi. Jewish Agency har opprettet et krisekontor for å hjelpe de jødene som er på flukt. Det skal ha befunnet seg 200 jøder i Gori. Det jødiske samfunnet der er et av de eldste jødiske samfunnene i Georgia. Jødene i Gori kan spore sine røtter helt tilbake til det babylonske fangenskapet i det sjette århundre før Kristus. De har tradisjonelt levd atskilt fra det georgiske folket, også fra det det jødiske Ashkenazi samfunnet i Tbilisi. Dette jødiske samfunnet tellet 100.000 så sent som på 1970-tallet, men de fleste har emigrert til Israel, USA og Belgia. Man regner med at ca 13.000 jøder befinner seg i Georgia i dag. La oss be for dem, mange av dem frykter at russerne skal innta Georgia, og forholdene for dem skal bli enda vanskeligere. La oss be om at de må foreta aliyah. Bildene viser bedende jøder i Georgias hovedstad, samt en av synagogene i landet.
Man må jo følge med på denne bloggen, for her får man del i informasjon man ikke får noe annet sted. Hvilken nettavis har bragt denne nyheten idag? Ingen jeg har funnet.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettHei! Du har fremstaaende siden! Jeg leste med fornoyelsen. Takk!
SvarSlettJeg hadde en venn i Moskva nor jeg arbeidet i Avdeling for kirkelige utenriksforbindelser. Han kommer fra Sur Aasetia. Han fortalte mange interesant ting om ortodokse kirke i denne landet. Han skrev undersokelselsen om Alansk ortodoks Kirke.
Hvis du vil jeg can sporre om det. Men det er bare poo russisk.
Jeg har internet siden ogsaa. http://sites.google.com/site/ortodoks
Fr. Dmytro Ostanin.
Tusen takk for ditt bidrag til artiklene om Den ortodokse kirke og situasjonen i Georgia. Jeg setter stor pris på at du tilbyr deg å hjelpe til med flere opplysninger. Dessverre verken taler jeg eller skriver russisk. Så din hjelp er hjertelig velkommen!
SvarSlettOk!
SvarSlettSelve byggingen av Tbilisi synagogues (Askenasím) er nå brukt som et teater. Og i år av sovjetiske diktatur (1930) det ble transformert til klubb (såkalt "klubb som heter Lawrentyi Beria").
Georgisk jødene - en egen ethno-språklige grupper. Selvbetjening - ebraeli. Talespråk er georgisk, som er brukt, som skrevet, uten resorting til den jødiske alfabetet. I enkelte bydel prøver fremkom kivruli slang (dvs. Jewish), som omfatter mange røtter, lånt fra hebraisk.
SvarSlettIfølge Georgian historisk tradisjon, ikke bekreftet av kilder, den første jøde til å vises på georgisk territorium etter erobringen av Jerusalem babylonske kong Nebukadnesar (586 f.Kr.). Vi vet bare at i denne perioden, jøder faktisk oppsto i Persia, og Sør-Georgia var en del av den gang i sin komposisjon.
Kilder bekrefter at jødene første dukket opp i vestlige Georgia i 6. F.Kr., trolig fra Bysants. Kort om 3 tusen av dem flyttet til Øst-Georgia, som West Georgia ble beslaglagt kort tid Byzantines.
I den andre halvparten i 7. en betydelig del av Georgia ble erobret av araberne, men fortsatte å være en kristen land.
Prosessen med å danne den jødiske samfunnet i Georgia ble avbrutt av Tatar-mongolske invasjonen. Mange av dem flyktet til andre land, særlig i Persia.
Countless kriger og uprisings, til å herje landet, bidro til jødene, ute av staten, ble tvunget til å søke beskyttelse fra Georgian føydal adelsmenn. På bekostning av slik beskyttelse i Georgia har alltid vært rigidities. I motsetning til Russland, Georgian føydal adelsmenn tenkte mulig bruk av ikke-kristne som slaver. Preserved rekke historiske bevis på Liveigenskap georgiske jøder for nesten 500 år. Den første av dem er i 1398, da, i henhold til Georgian chronicles, Georgian Alexander lært tidligere kongen av Georgian Church patriarken Dimitriyu mange gaver, blant annet som nevner 27 jødiske familier, serfs konge som bodde i landsbyen Ganuh. Likevel, en av forutsetningene for vedtaket av Liveigenskap jødene var det engasjement av Mr. ikke tvinge jødene til å flytte til kristendommen, noe som ikke alltid respektert. Fortress jøder hovedsakelig engasjert i landbruk, så vel som veving og reise fiske og handel.
Ofte, Georgian Church løse jøder fra sine mestere til å ta over den ortodokse enn mange likte.
I samsvar med Georgian lovgivning, festning jøder ble delt inn i tre kategorier: King festning, festning pomeschichi festning og kirken. Som en festning, samt gratis jøder (hovedsakelig bor i byer) er tatt inn i hæren og erstatte verneplikt betale "en hær gissel."
Når du bytter østlige Georgia i det russiske imperiet i 1801 i den georgiske jøder tilhører kategorien kongelige serfs, ble overført til kategorien "serfs Treasury" og de ble pålagt å betale følge den russiske skattkammer. Med Avskaffelse av Liveigenskap i Georgia (1864-71 arbeidet han.), Jøder, bli en gratis resettled hovedsakelig i byen, der det allerede er gratis jødiske befolkningen, engasjere seg i handel i separasjon .. Et relativt lite antall georgiske jøder engasjert i håndverk (5%). Noen familier hadde vingårder.
Endelig jødiske samfunnet ble dannet i Georgia, slik at bare fordi i 19. Unntatt festning, mennesker vanligvis er flyttet fra en landsby i samme by hvor arbeidet med å etablere en synagogen og bosette rundt det.
Transience av urbanisering og skiftarbeid de fleste av sine medlemmer til å engasjere seg i handel har blitt en av de viktigste årsakene til den kraftige økningen i utbrudd av åpne anti-semittisme i Georgia. En annen grunn var den innflytelsen av russiske anti-semittisme. I alle fall en jøde - en svak fremmede i Georgisk byer, har vært et praktisk mål for angrep.
Kontakter med russiske jøder - Askenasím var svært vanskelig, fordi Georgian Askenasím mente atheists eller dårlig performers religiøse resepter. I tur og ashkenaziyskie jøder ble dårlig til hans kamerat Georgian.