Gårsdagens bloggartikkel om personlige profetier adstedkom både gode kommentarer, eposter og telefonsamtaler. Det er tydelig at dette er et tema som opptar mange. En av de som skrev kommentarer, anbefalte meg å lese John Bevere's (bildet) bok: "Så sier Herren?" Det var et godt råd som jeg har tenkt å følge. Det er særlig min kone som har lest Bevere i vår familie, og som har smittet meg med sin entusiasme for denne evangelistens solide bibelundervisning. Jeg så at en meget anerkjent pinseleder som Jack Hayford, er blant de mange som anbefaler hans tjeneste. Og jeg har selv hatt gleden av å lytte til ham for noen få år siden på Livets Ord i Uppsala. Men nå var det ikke Bevere denne bloggposten skulle handle om, men om prøving av personlige profetier. Hvordan skal vi håndtere profetier? Apostelen Paulus gir oss et godt råd i 1.Tess 5,20-21:
"Forakt ikke profetier! Prøv alle ting! Hold fast på det som er godt!"
Jeg innrømmer at etter søndagens opplevelse er det veldig lett å sette en strek over hele greia, og avvise dette som har med profetiske tiltaler å gjøre, og Paulus lar oss forstå at det er en fristelse. Særlig når man utsettes for det jeg ble utsatt for på søndag. Men det er altså viktig at vi ikke gjør det, for profetiske tiltaler er en av Åndens gaver: "Det er mange forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme ... Men Åndens åpenbaring blir gitt til hver enkelt, etter hva som er gagnlig.... til en annen profetisk gave..." (1.Kor 12,4, v.7 og v.10b)
Et annet godt råd er det rådet John Bevere gir i sin bok: "Hvis vi hører ord i sinnet eller får ord fra en annen, og ikke har fred som vitnesbyrd, bør ordet forkastes. Fredens vitnesbyrd er dommeren eller den avgjørende faktoren."
Vel, jeg er enig i den første delen av det John Bevere sier, men jeg vil si at dommen eller den avgjørende faktoren er Guds ord!
Før jeg går inn på hvordan vi kan bedømme og bør bedømme profetiske tiltaler, la meg understreke at profetiske tiltaler eller profetier alltid skal bedømmes. Skriften forteller oss at vi skal prøve både profetien og ånden til den som bringer profetien. Foruten 1.Tess 5,20-21 som jeg alt har sitert, ser vi dette klart i 1.Kor 14,29 og 1.Joh 4,1:
"To eller tre profeter kan tale, og de andre må bedømme det."
"Elskede! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud. For mange falske profeter er gått ut i verden."
1. Guds ord
"Vår første og viktigste standard for å bedømme alle ord, er at det ikke må motsi Guds ord," skriver John Bevere og henviser til Åp 22,18-19.: "For jeg vitner for hver den som hører de profetiske ordene i denne Boken: Hvis noen legger noe til alt dette, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. Og hvis noen tar bort noe fra ordene i denne profetiske Boken, da skal Gud ta hans del bort fra Livets Bok, fra Den Hellige Stadden, og fra det som er skrevet om i denne Boken." I Ord 30,5-5 leser vi: "Alt Guds ord er rent. Han er et skjold for dem som tar sin tilflukt til Ham. Legg ikke noe til Hans ord, så Han ikke skal straffe deg, og du bli stående som en løgner."
2. Den Hellige Ånds vitnesbyrd
"Vår andre sikkerhet er Den Hellige Ånds indre vitnesbyrd," skriver John Bevere og legger til: "I noen tilfeller er dette kanskje den eneste kilden vi har, som for eksempel når de profetiske budskapene ikke kan stadfestes med det skrevne Guds ord."
I Rom 8,14 skriver apostelen Paulus: "For så mange som blir ledet av Guds Ånd, de er Guds barn."
Det er viktig at vi får med oss ar vi skal bli ledet av Guds Ånd, ikke av profetier. Profetier og profeter skal være underlagt og prøvet av Guds Ånd. I det samme kapitlet forteller Paulus oss om den aller viktigste måten Den Hellige Ånd leder på: "Ånden selv vitner med vår ånd." (v.16)
Legg nøye merke til dette: Han vitner med vår ånd! Ut fra dette forstår vi for det første at dette vitnesbyrdet ikke er i våre hoder, men våre hjerter. Og for det andre: Hans vitnesbyrd finnes ikke i ord, men i fred, eller også i mangelen på fred. I Kol 3,15 kan vi lese dette i The Amplified Bible:
"Og la freden (sjeleharmonien som kommer) fra Kristus herske (virke som kontinuerlig dommer) i hjertene deres (avgjøre og endelig fastslå alle spørsmål som oppstår i tankene deres)."
Jeg kan i hvert fall si så mye at "profetien" jeg fikk søndag stemmer ikke overens med hva Guds ord sier om meg som Guds barn, og den frembrakte ingen fred i mitt hjerte. Heller det motsatte!
I neste del av denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan håndtere falsk profeti og hvordan håndtere ekte profeti, og hvor nødvendig det kan være å bryte ordene som sies til oss eller om oss. Det siste måtte jeg få en god venn av meg til å gjøre for meg i går. Det sier noe om alvoret i de ordene som ble gitt meg søndag, at innholdet av dem måtte brytes i Jesu navn.
(fortsettes)
Er det noen som kjenner til den profetiske tjenesten Brølende lam og som kan anbefale den? Web-siden er www.brolendelam.no.
SvarSlettStener
John Bevere skal du passe deg for. Mye rare greier fra den kanten...
SvarSlettBrølende Lam kan jeg anbefale. Jeg har intrykk av at Per Ivar Winnæs er en ydmyk og stødig mann, med nåde til å fungere i det profetiske.
SvarSlettI tillegg vil jeg også anbefale bøkene/triologien Prophets and Personal prophecy av Bill Hamon, som gjennom sin lange erfaring med det profetiske, underviser om hva profeti og en profet er og fungerer, og hvordan prøve og så anvende det profetiske til å gå Guds veier og å bygge opp et bedre gudsforhold.
Jeg for min del ville holdt meg langt unna både brølende lam og bill hamon.
SvarSlettJohn bevere sine bøker syntes jeg er meget gode. Han underbygger alle sine poeng med solid bibelundervisning.
Ellers kan jeg anbefale alle å sjekke ut endtimespropheticwords bloggen til Miriam Franklin. Jeg er ikke enig i absolutt alt hun skriver,,men har sjelden kommet over noe mer bibelsk enn det.
Hun er for øvrig profet og har foruten å publisere en rekke profetier, også skrevet en del om hva som skille den ekte profet tjenesten fra den falske.
Allerede før Lakeland startet fikk hun i profeti at Todd Bentley ville falle. Hun har postet en rekke interessante ting om verdenssituasjonen og det gjenstår bare å se det da om det skjer. Men måten hun skriver på og kristne hun assosierer seg med, gjør henne meget troverdig i mine øyne.
Kan nevne feks: AW Tozer, David Wilkerson, Spurgeon, Ravenhill, Jonathan Edwards, Charles Wesley og flere som hun ofte siterer og linker til.
For alle som er interessert i det profetiske bør dere sjekke siden hennes ut.
MT
Roy-Olav
SvarSlettJge vet ikke helt hva du tenker på når det gjelder John Bevere. Er det underordningsteologien hans? Det jeg har lest, f.eks. hans bok om Gudsfrykt synes jeg var veldig bra og bibelsk forankret.
Brølende Lam har jeg fulgt litt når vi hadde GodTV. Nå hgar vi kuttet ut denne og andre kristne TV kanaler, det ble for mye merkverdig til at vi orket å følge med. Men det lille jeg så gjorde meg ikke særlig overbevist. Jeg er generelt skeptisk til profetier som loves på forhånd, og alle disse "lykkeprofetiene".
SvarSlettBeklager, Jan Erik, men jeg er nok også spørrende til Bill Hamon. Jeg har lest bøkene, og har opplevd ham "live" i Oslo. Det siste synes jeg var nesten skremmende. Han talte den gangen om apostler og profeter, og jeg husker at de som hadde kall til å bli apostler skulle gå frem først, så skulle Hamon legge hendene på dem og sp "vips" så var de apostler, kalt og utsendt! Omtrent halve salen reiste seg, deriblant en venn av meg. Vel, jeg tenker ikke om ham at han har noe apostelkall. I neste øyeblikk skulle de som var kalt til profeter reise seg og gå frem. Det var resten av salen, og kona til han som gikk frem og som ble apostel den dagen! Så der i gården er mannen nå apostel og kona er profet!
Dette opplevde jeg støtende, og ikke minst svært useriøst. Jeg tror neppe Gud kaller på den måten, og hvem er Hamon, hva representerer han som kan utnevne apostler sånn uten videre. Han kunne neppe kjenne noen av de som gikk frem. Hva slags moralsk vandel hadde de?
Ja, BjornOlav,det låter väldigt konstigt mötet du beskriver som Bill Hamon hade i Oslo.Så enkelt kan det bara inte vara att bara kalla fram folk i kyrkan och sedan dom blir apostlar och profeter.
SvarSlettJag tänker på Petrus,så mycket som han fick genomgå,och lära känna sin egen uselhet,innan han blev en Kristi tjänare!Innan Herren kan använda oss,så tror jag att Han måste smälta bort allt slagg,och sedan forma oss på drejarskivan.
Då, när Han ser sin bild i oss,då först är vi redo att användas av Honom!
Några tankar som kom till mej.
Guds Välsignelse!
Karin
Hei igjen!
SvarSlettJo blant annet underordningsteologien hans. Jeg har også vært på flere møter med ham på Levende Ord - det var "Texas" det ;-)
Men jeg har ikke lest noe av det siste han har skrevet...
Brølende Lam har jeg lite til overs for. Tror det ødelegger mer enn det gavner. Dere bør se noen av videoene der ifra - da skjønner dere ;-)
Roy-Olav
SvarSlettDu har nok mer erfaring med Bevere enn meg. Jeg har som sagt bare lest litt av det han har skrevet, men det jeg har lest synes jeg har vært bra. Jeg kan ikke innestå for hans covering-teologi, men mener, i motsetning til enkelte (ikke deg) at det skal finnes et lederskap i Kristi kropp.
Jeg har også sett litt på disse TV-sendingene og det er i grunnen nok for meg. Kjenner jeg har nådd et metningspunkt når det gjelder en del av pinsekarismatikken. Er også veldig spørrende til at tjenester/menigheter bygges rundt èn tjenestegave. Profeter, om det er det denne mannen er, bygger sjelden gode menigheter. I Antiokia var det både profeter og lærere, et helt team faktisk. Det har jeg mye mer tro på.