mandag, november 17, 2008

Om å slå barn



Lederrådet i pinsebevegelsen har kommet med en uttalelse i dag, i forbindelse med pastor Jan-Aage Torps uttalelser om at fysisk avstraffelse av barn er greit. Til Ukeslutt har Torp uttalt at han synes at fysisk avstraffelse hører hjemme i et totalt bilde av den oppdragelsen barna trenger. Barneombudet, Reidar Hjermann, har reagert kraftig på Torps uttalelser. Hjermann har også gitt uttrykk for at han vil treffe Torp. Nå retter pinsebevegelsens lederråd kraftig og berettiget kritikk av OsloKirkens pastor. Lederrådet uttaler følgende:

"Debatten om fysisk avstraffelse av barn har blusset opp de siste dagene. I den forbindelse føler Pinsebevegelsens Lederråd et behov for å understreke sitt standpunkt og ta sterk avstand fra fysisk vold som avstraffelsesmetode overfor barn."

Uttalelsen fra Jan-Aage Torp føyer seg inn i en rekke av uheldige og lite heldige uttalelser fra hans side. For en kristen er det en umulig tanke at Jesus skulle slå et barn. Han sa jo: La de små barn komme til meg, og når de kom fikk de raus plass på Hans fang. Der velsignet Han dem. Det er noe ganske annerledes enn å slå!

Jeg mistet faren min da jeg var 12. Han var en veldig snill far. Hos ham var det alltid plass for meg, og jeg minnes gode stunder på hans fang. En episode fra barndommen har etset seg positivt inn i hele min måte å tenke på. Ei jente fra området der vi bodde, kom løpende hjem til oss. Faren hennes løp etter henne og jeg husker at han ropte og skrek at han skulle ta henne. Far, som satt i hagen, reiste seg resolutt fra stolen sin, tok jenta og hadde henne bak ryggen sin, mens han stilte seg mellom jenta og faren. Så sier far: "Skal du slå, så slår du meg først!" De ordene glemmer jeg aldri. Jentas far gikk beskjemmet bort.

Nå må det sies at det er nok en bevisst handling fra NRK sin side og innhente en kommentar fra Jan-Aage Torp i sakens anledning. Foranledningen for Torps uttalelse var nemlig en respons på at leder av somalisk ungdom på Lillehammer, Mohammed Osman Yusuf, sist uke uttalte at det av og til kan være riktig å rise barn.

Da måtte de selvsagt kontakte Torp for å få en uttalelse hos ham! De visste nok hva de fikk. Spørsmålet er bare hvor representativ Jan-Aage Torp er for norsk pinsebevegelse. Det viser lederrådets uttalelse at han neppe er. Det visste vi fra før, men det er godt å få det bekreftet.

20 kommentarer:

  1. Anonym9:34 p.m.

    Jeg er helt enig i at man må ta avstand fra Torp sine uttalelser. Likevel spør jeg: Hvor er reaksjonene mot uttalelsene fra muslimen fra Lillehammer? Er dere så piglete at dere ikke våger å ta avstand fra ham?

    SvarSlett
  2. Anonym9:41 p.m.

    Enig med anonym. Dette holder ikke mål, Jan-Aage Torp. Men jeg spør også hvorfor det ikke er noen debatt om muslimens uttalelser? Nå har jeg vært innom en del blogger og debattforum som omtaler denne saken. Få, om noen, snakker om muslimens uttalelser. Hvorfor denne feighet når det gjelder å ta oppgjør med Islam?

    Jan Roger

    SvarSlett
  3. Dere har begge et viktig poeng. Jeg er helt enig. Vold eller legitimering av vold mot barn er like alvorlig om den utøves av "kristne" eller "muslimer."

    SvarSlett
  4. Slik jeg har forstått det er dette en snodig kjepphest først og fremst adoptert fra amerikansk, evangelikal kristenhet.

    Ekman og Bratterud hadde jo begge dette som en snodig kjepphest. (og er begge sterke representanter for veldig amerikaniserte strømninger.)

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  5. Ja, jeg tror ikke det er mange konservative evangeliske kristne som står for dette. Derfor blir det på sett å vis veldig urettferdig at Torp blir brukt, som en som uttaler seg på vegne av andre. Her uttaler han seg nok ganske alene. Ut fra tidligere erkjennelser mht sitt eget liv, burde han avstå fra å uttale seg på vegne av pinsebevegelsen. Jeg synes det er prisverdig av lederrådet i denne bevegelsen tar oppgjør med dette.

    SvarSlett
  6. Av og til lurer jeg på om Torp tenker før han taler, eller om han liker å bare lage konfrontasjoner.

    Når det er sagt vil jeg også tro at saken er blåst opp. Selv om Torp står for mye rart, så oppfatter jeg ham som en som bryr seg om mennesker.

    MT

    SvarSlett
  7. Det er mye godt med Jan-Aage Torp,problemet er disse uttalelsene som han av og til buser ut med. Media elsker det, og det er helt klart at når NRK hørte om uttalelsen fra muslimen på Lillehammer, var det ikke vanskelig å ta kontakt med Torp. Dermed klarte de nok en gang å få fokus vekk fra en uttalelse fra en muslim. Det er interessant å se norsk presses unnfallenhet ovefor islam.

    Men når det er sagt burde Jan-Aage tenke seg bedre om før han uttaler seg til pressen. Han har gjort seg noen erfaringen opp gjennom årene som viser hvordan media bruker Torp's uttalelser for alt de er verd.

    Uttalelsen han kom med denne gangen er blant disse kan kunne ha spart seg. Og som norsk kristenhet kunne ha vært spart for.

    SvarSlett
  8. Veldig godt å lese dette fra deg Bjørn Olav. Han holder det frem som et bibelsk prinsipp og det er ikke alltid godt å vite hva folk mener er de bibelske prinsipper, og du er jo en som alltid har holdt fast ved det du mener er bibelske prinsipper og at de går foran alle menneskelige prinsipper. Også veldig godt å lese at lederrådet i pinsebevegelsen tar så sterk avstand fra dette.

    Tror også Torp bruker media bevisst i dette tilfellet, selv om også media bruker han bevisst. Torp har uttalt dette før på sin blogg og gjentatt det uttallige ganger i kommentartråden som fulgte. Dette er ikke en missforståelse eller overdrivelse, dette er noe han virkelig mener.

    SvarSlett
  9. Anonym8:02 a.m.

    Dette er et lite sidespor,men allikevel. Det gjelder Bjørn Eidsvåg. Media liker også å skrive om han. Dette kan enn lese på dagenmagazinet.no i dag:

    KOM DEG UT: – Fungerer det dårlig dere imellom, blir du tråkka på, eller er det slutt på de gode følelsene for hverandre, har du en ting å gjøre: Kom deg ut før alt går i svart, sa Eidsvåg til et godt voksent publikum i et nesten fullsatt Oslo Konserthus lørdag kveld.

    Bjørn Eidsvåg: — Ja til skilsmisse
    — Pakk og dra! er det eneste rådet visesanger Bjørn Eidsvåg har til ektepar som fungerer dårlig sammen.

    Dette er en av mange uttalelsene til Eidsvåg som han kom med mellom sangene.

    Jeg er forundret over at så mange kirker lar "presten" Eidsvåg få holde konserter når han har et sånt budskap som han også formidler i en god del av tekstene på sin siste CD. Og som vanlig løper Ola Nordmann til kirkene/konsertlokalene for å høre hans budskap og kjøper hans musikk. Tenk hvilken påvirkningskraft han har.

    Det er på tide at Eidsvåg sier i fra seg sin ordinasjon som prest!

    Stener

    SvarSlett
  10. Anonym9:53 a.m.

    "Jeg er forundret over at så mange kirker lar "presten" Eidsvåg få holde konserter når han har et sånt budskap som han også formidler i en god del av tekstene på sin siste CD. Og som vanlig løper Ola Nordmann til kirkene/konsertlokalene for å høre hans budskap og kjøper hans musikk. Tenk hvilken påvirkningskraft han har."

    Der har vi igjen det som Bibelen snakker om:

    2 Tim 4
    3 For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem.
    4 De skal vende øret bort fra sannheten, og vende seg til eventyr.

    Er Bjørn Eidsvåg prest? Han er i alle fall ikke insatt som prest noen plass. Jeg vet at han har teologisk utdanning.


    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  11. Jeg deler både Stener og Birgirs syn på Bjørn Eidsvåg. Vel har denne mannen skrevet noen få brukbare tekster og melodier, men jeg våger den påstanden at noen av den holder ikke mål om man prøver dem på Bibelen. Han hører dessuten med blant disse "politisk korrekte kristne", som røyker og banner og drikker. Jeg blir på en måte ikke det minste overrasket over uttalelsene Stener henviser til, men jeg håper noen merker seg dem. Dette er ikke bibelsk samlivsveiledning.

    SvarSlett
  12. Anonym6:29 p.m.

    Bjørn Olav:

    Jeg vet ikke helt hva saken med Torp er, for han er egentlig svært sympatisk og likanes fyr bortsett fra alle disse rare uttalelsene når han først og fremst slik jeg ser det går ut av karakter.

    Jeg synes dessuten Torp har fått unødvendig mye baksnakking av mennesker som i bunn og grunn er enige med han, men som ikke ønsker å si det like høyt.


    Men når det er sagt så pleier jeg å sammenligne Einar Gelius, og Jan Aage Torp. De er begge "klovner" som media ringer til når de (på forhånd) ønsker seg en overskrift, og som begge villige danser til medias pipe.

    Men jeg vet også at begge er svært sympatiske, og fremstår privat, og når de får lengre tid å uttale seg på som ordentlige og reflekterte. (nå tenker jeg uavhengig at jeg har mye jeg er uenig meg begge i.)

    Jeg har alikevel til tross for å være dypt uenig med Torp på en del kontroversielle, og en del ukontroversielle teologiske standpunkt på sett og vis mer sans for Torp, enn Gelius, og ikke minst mye mer sans for Torp enn mange av hans strømlinjeformede, lunkne kollegaer som i bunn og grunn mener det samme men støter Torp fra seg fordi han er for tydelig, for brennende, for ærlig og tror for mye på det han preker og mener. (beskyldningene er ikke på noen måte rettet til deg.)

    Det har jo ikke minst blitt veldig vanlig å en masse "riktige" såkalt bibeltro meninger, men samtidig prøve å skjule dem så godt som mulig, og unngår å profilere dem ved enhver anledning.

    Bla. en hyklerisk, helt åpent erklært tanke om å fremstå på en måte uttad, og en annen måte innad der man først møter den kontroversielle siden når man er innenfor. Det tror jeg man utelukkende taper på, på alle måter.


    Håper foresten Jan-Aage Torp tør, og ønsker å skrive noen ord her om han leser dette.

    Han er genuin, og velmenende som få, men bommer desvere ofte, og burdte i større grad se hvordan han brukes, og lar seg missbruke av media.

    Men igjen. Isoleringen av Torp er i stor grad stygg, og urettferdig.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  13. Jan-Aage må gjerne svare her. Jeg har gjennom årenes løp hatt mange og gode samtaler med ham. Jeg hører også med blant dem som tar opp vanskelige saker med ham. Så dette er ikke første gangen. Vi har vært uenige i offentlige debatter før. Det er nok også et spørsmål om deler av denne isoleringen, skyldes ham selv. Det er forskjeller på flere områder mellom Jan-Aage Torp og f.eks norsk bønnebevegelse.

    SvarSlett
  14. Nå er det lett å ta opp igjen tråden om temaet "bibeltro", men Torp mener dette er et Bibelsk prinsipp og mener han er den bibeltro i denne sammenhengen. Han vil også hevde at de som er uenig med han, da i dette tilfelle både deg, meg og lederrådet, ikke er bibeltro. Hvordan skal man kunne vite og hvem "bestemmer" hva som er "rett" bibeltro og ikke?

    SvarSlett
  15. Jeg går ut fra at det er ordet "tukt" du tenker på i denne sammenhengen, Kule-Knut? For å finne ut hva som er bibeltroskap, må vi jo henvende oss til Skriften for å se hva den har å si om dette.

    Ordene "tukt" eller "tukte" forekommer flere ganger i både GT og NT. Ordene ligger nær opp til ordene "straff" og "straffe", men det er en vesentlig forskjell. Ordene "tukt" og "tukte" har et mer positivt pedagogisk sikte enn ordene "straff" og "straffe". Det er viktig å understreke i denne sammenhengen.

    For å ta GT først, så brukes det flere hebraiske ord. Mest vanlig er "MUSÀR" som betyr "undervisning, tukt, refelse.

    I NT er ordene "tukt" og "tukte" mer sjeldent brukt enn i GT. Her brukes f.eks ordet "PAIDEIA" som betyr oppfostring, tilrettevisning, og et annet gresk ord "PAIDEVEIN" som betyr oppfostre, undervise, tilrettevise, tukte.

    I tillegg til å se på bruken av disse ordene, må vi se på det fremste eksemplet av alle, nemlig Jesus selv. Ser du for deg at Han slo barn? Absolutt ikke. Han tok dem i sin favn og velsignet dem.

    SvarSlett
  16. Kult! :D Enig med deg!

    SvarSlett
  17. Når det gjelder islam så tok vel islamsk råd (tilsvarende Norges Kristne Råd) avstand fra uttalelsen mener jeg å huske?

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  18. Det er riktig. Men hva med media? Hvorfor rettet de ikke oppmerksomheten mot muslimen på Lillehammer? Og hvorfor denne unnfallenheten på andre blogger, som kommenterer saken? Det dreier det seg kun om Torp. Er vi så servile, og redde for å stille de kritiske spørsmålene om islam?

    SvarSlett
  19. Aftenposten gjengir i dag følgende tallmateriale fra NOVA for Norges vedkommede:

    25 prosent av alle barn er blitt slått av en av sine foreldre.

    7 prosent er blitt slått av begge foreldre.

    8 prosent er blitt utsatt for grov vold fra minst en av foreldrene

    15 prosent av jentene og 7 prosent av guttene har vært utsatt for grove seksuelle krenkelser.

    Hvert fjerde barn blir slått.

    SvarSlett
  20. Anonym5:03 a.m.

    Aller først vil jeg beklage at jeg ikke har kommentert dette debattstrengen tidligere. Jeg ble for noen timer siden gjort oppmerksom på den.
    La meg kort si følgende:
    Takk for gode og vennlige ord fra en del av dere! Jeg skjønner at meningen er god når noen skriver omtrent at "Torp er oppriktig, men teit". Jeg tar dette med et smil. Don't worry.
    Så til kommentar av typen at "Torp bruker media bevisst i dette tilfellet, selv om også media bruker han bevisst": I saken om "ris av barn" kan jeg fortelle den rene sannhet: Torp har ikke vært glad for denne debatten i det hele tatt. Angret straks NRK Ukeslutt-reporteren hadde strevd med å trykke ut av meg noen radio-vennlige uttalelser. Hadde ikke barneombudet laget dette til en skikkelig sak, ville jeg forbigått debatten i taushet. Pinsevennenes Lederråd hoppet dernest på, til min fortvilelse. Men når barneombud og pinseledere hadde engasjert seg så kraftig, da følge jeg at jeg ikke lenger hadde noe valg. Resten er historie. Tro det eller ei, this is the truth!
    At jeg er teit, får dere gjerne mene. Men iallfall oppriktig! Jeg vil heller leve og dø som "oppriktig og teit" enn "feig og sleip". :-)
    Så til påstanden om at "ris av barn" er bare noen amerikanske greier: Dette blir nokså snevert, må jeg få lov til å si. Ja, amerikansk evangelikalisme er preget av James Dobson & andre med klar undervisning i denne retningen. Men internasjonal katolisisme og ortodokse retninger er også sterke her. I tillegg er de store vekkelser i Korea, Kina, India, Filippinene, Indonesia, Rwanda, Zambia, Kongo, Nigeria, Ghana, Colombia, Chile, Brasil, Argentina preget av av ris hører hjemme i oppdragelsen. Jeg kunne sitere mange ledere, men overlater til denne bloggens lesere å google selv. Jeg kommer ikke til å debattere mer om denne saken på Bjørn Olavs førsteklasses blogg. Ønsker dere alle Guds rike velsignelse!

    SvarSlett