I et av brevene som apostelen Paulus skriver til den kristne forsamlingen i Korint, møter vi samtidens ulike religiøse oppfatninger. La oss se på teksten først:
"For da verden ved sin visdom ikke kjente Gud i Guds visdom, fant Gud det for godt å frelse dem som tror, ved forkynnelsens dårskap. For jøder krever tegn og grekere søker visdom, men vi forkynner Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for hedninger en dårskap. Men for dem som er kalt, både jøder og grekere, forkynner vi Kristus, Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskap er visere enn menneskene, og Guds svakhet er sterkere enn menneskene." (1.kor 1,21-25)
Jødene på sin side søker tegn, skriver Paulus. De venter en sterk Messias. De tar anstøt av den korsfestedes svakhet. Grekerne derimot søker visdom og bedømmer evangeliet om den korsfestede som dårskap.
Hvordan kunne man så forene den kirkelige kristologien med den jødiske og gammeltestamentlige monoteismen?
Det er veldig interessant å lese Det nye testamente ut fra dette viktige spørsmålet. Da vil man finne noe enkelte kanskje ville si var ganske oppsiktsvekkende: Ikke noe sted i Det nye testamente er monoteismen tematisert som noe problem i forhold til utsagnene om Kristus som Gud.
Johannes-prologen begynner jo med dette: "Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." (Joh 1,1) Og i vers 18 leser vi: "Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er." (Revidert oversettelse av 2005)
I Joh 8,58 kommer Jesus selv med et kraftig utsagn som understreker det faktum som den nikenske trosbekjennelsen sier: "Sann Gud av sann Gud..." Der står det: "Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: JEG ER før Abraham ble til."
JEG ER, er i følge 2.Mos 3,14 Guds navn. Jesus anvender dette navnet på seg selv. Foruten Joh 8,58 som jeg allerede har sitert, finner vi det samme i Joh 8,23-24: "Han sa til dem: Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden. Derfor sa jeg til dere at dere skal dø i deres synder. For dersom dere ikke tror at JEG ER den jeg er, skal dere dø i deres synder." Dernest i vers 28 i det samme kapitlet: "Jesus sa sa: Når dere får opphøyet Menneskesønnen, da skal dere forstå at JEG ER den jeg er." Vi finner det samme i Joh 18,5: "De svarte ham: Jesus fra Nasaret. Jesus sier til dem: JEG ER."
Når Ignatios (110 e.kr) skriver sine brev, kaller han Kristus Gud uten noen innvendinger.
(fortsettes)
Hei Bjørn Olav!
SvarSlettVil bare si at denne artikkelen var veldig bra, altså!
Hilsen
Thomas i S.
Hvilken kjennskap disiplene og Paulus og andre nytestamentlige forfattere hadde i Herren Gud og Jesus Kristus!
SvarSlettThomas i S.
Hei!
SvarSlettTakk for fine poster. Det er viktig å fokusere på Jesus som sann Gud.
Jeg ser at du deltar i debatten på www.glandberger.net.- blant annet i diskusjon om treenigheten.
Leder av nettstedet http://jesus-kristus.blogspot.com kritiserer også treenighetslæren, blant annet i kommentarer til post fra 29. november.
Er det arianske eller semi-arianske, ikke- trinitariske synet på Jesus på fremmarsj blant "bibeltro" kristne. Eller er dette ett randfenomen- noe som forekommer bare blant enkelte tilhengere av "nådeforkynnelsen"?
Kanskje jeg er for snever i mitt leseutvalg av blogger - at jeg leser for få eller for sære blogger?
mvh
MIB, Austevoll