onsdag, mars 25, 2009

Evangeliske menigheter vil kollapse i løpet av 10 år, husmenigheter overtar



Den kristne bloggeren, forfatteren av Jesus Shaped Spirituality, sørstatsbaptisten Michael Spencer (bildet), spår at den evangelikale kristenheten slik vi kjenner den i dag vil kollapse iløpet av 10 år! Spencer, som driver bloggen http://www.internetmonk.com/ sier at kollapsen vil fullstendig endre de religiøse og kulturelle forholdene i den vestlige verden. Årsaken til sammenbruddet skyldes blant annet manglende teologisk tyngde. Man har bygd sin virksomhet på følelser og trender, ikke minst i ungdomsarbeidet.

I en artikkel i Christian Science Monitor skriver Michael Spencer:

"I løpet av et par generasjoner vil det evangelikale huset ha mistet halvparten av sine beboere. Kollapsen vil lede oss fram mot en anti-kristen periode i det post-kristne Vesten. Intoleransen mot kristendommen vil vokse til et nivå ingen av oss trodde vi ville få oppleve i vår levetid. Kristentroen vil også bli bekjempet politisk. Troen vil bli sett på som en trussel mot samfunnets felles goder. Tusenvis av kristne organisasjoner vil måtte stenge dørene. De kristne mediene vil avta i størrelse og noen vil forsvinne. Mange kristne skoler vil også oppleve at arbeidet blir redusert."

Hva er så årsakene til et slikt kolossalt sammenbrudd som Spencer ser for seg? Han skriver:

"Vi har ikke klart å gi videre en tro som har dype nok røtter til at den vil overlevere presset fra det sekulære samfunnet. Vi har brukt milliarder på ungdomsarbeid, kristen musikk og utgivelse av bøker og blader. Likevel vet de unge så godt som ingenting om sin tro. Det eneste de kan uttrykke er hvordan troen føles. Heller ikke den store majoriteten av voksne er i stand til å gjøre rede for sin tro."

Jeg tror Spencer har aldeles rett. Dette er ting som jeg selv har skrevet om i ulike sammenhenger her på bloggen. En manglende bevissthet om lære, om troens grunnsannheterog alt dette føleriet som er ute og går. I mange sammenhenger skaper man en gud i sitt eget bilde. Det er ikke snakk om den tre ganger hellige Gud slik vi finner Ham i Den Hellige Skrift, Bibelen.

Michael Spencer sier det rett ut: Utviklingen er ikke nødvendigvis negativ selv om de evangeliske menighetene vil dø ut!

Det er selvsagt en svært dristig påstand, men hvis alternativet betyr menigheter som slett ikke er bibelsk funderte, dør ut så er jo det ikke noe å gråte over. De ville ikke hjulpet mennesker på himmelveien uansett! Hva er da alternativet?

"Mye av den evangelikale kristendommen trenger å bli begravd. Fra ruinene tror jeg det vil vokse opp nye former for livskraftig, kristent arbeid. For eksempel tror jeg vi vil få se en stadig voksende bevegelse av huskirker. Dette vil være bra for en kristenhet som i lang tid har målt sin suksess i form av bygninger, antall lønnede stillinger og medlemmer," skriver Spencer.

Bloggen til Spencer er på 12 plass over de mest leste kristne bloggene i den engelsktalende verden.

14 kommentarer:

  1. Jeg synes dette var litt skremmende jeg. Skremmende pga hvor ille det står til i den evangeliske kristenheten. Skremmende fordi menigheter vil bli borte. Hva skjer med de som går der? Skremmende fordi så få ser hva som virkelig skjer. Skremmende fordi man er så lite bevisst på læren.

    Glad i denne bloggen. Du er vel Norges svar på Michael Spencer.

    SvarSlett
  2. BjornOlav,
    detta är allvarliga ord!
    Det kommer till mej ett bibelord från Sak. 13:8-9.
    Jag tror att Herren vill låta oss gå igenom en prövelsens eld,för att luttra oss.
    Detta kom bara till mej när jag läste din blogg nyligen.
    Ha en bra dag med Guds Välsignelse!
    Karin

    SvarSlett
  3. Mener du at husmenigheter kan være løsningen?

    SvarSlett
  4. Karin

    Jeg tror du har helt rett. Dette er en tid, i følge Hebreerbrevet, da alltid skal rystes, slik at det som ikke kan rystes, bli stående.

    SvarSlett
  5. Ja, det kan det. Det er litt avhengig av hva man legger i begrepet husmenighet. Slik jeg leser NT er det jo noe mer enn bare det å samles i et hus. Menigheten er uansett ikke en bygning, men en kropp. Like tjenestegaver må til, og et lederskap.

    SvarSlett
  6. Det finnes jo noen som driver husmenighet nærmeste etter anarkistiske prinsipper. Der vil de ikke høre om lederskap i det hele tatt.

    SvarSlett
  7. Det finnes ulike trender blant de som tenker husmenighet. Jeg kan ikke finne dekning i Det nye testamente for en husmenighet uten noen form for lederskap.

    SvarSlett
  8. Anonym1:46 p.m.

    Jeg tror dere er inne på noe vesentlig her. Nemlig dette: fraværet av solid undervisning i Bibelens lære. Når man ser på det som serveres i enkelte kirker på søndagene, så er det en veldig tynn suppe. Ingen bibelsk substans i det hele tatt. Det handler om å ha det godt, bli velsignet, få et bedre selvbilde. Det handler om å ta mest mulig etter denne verdens måte å leve på.

    Ikke noe rart at det raser sammen til slutt.

    Tenker på Jesu ord i Matt 7 om å bygge på sandgrunn eller fjellgrunn. Alvorlig. Der står det at når det begynner å blåse, og det har det begynt, så raser huset på sandgrunn sammen.

    Ole Anders

    SvarSlett
  9. Anonym2:23 p.m.

    I den menigheten hvor jeg går tales det aldri om synd. Bare om Guds kjærlighet, om hvordan vi skal føle Gud.

    SvarSlett
  10. Anonym2:46 p.m.

    Så sier herren: Over hele jorden har dere som frykter meg i lengre tid talt med hverandre. Jeg har gitt akt på det dere har talt. Vit at for dere som frykter meg skal rettferdighetens sol gå opp med legedom under sine vinger.

    Dette er tiden hvor min rettferdighet skal åpenbares over min menighet først, og så over de ugudelige. Se, tiden er kommet hvor jeg vil føre hemmeligheter fram i lyset, først i min menighet, og så hos de ugudelige.

    Min Ånd vil åpenbare enhver hemmelighet som ikke tåler lyset, først i min menighet, så hos de ugudelige. Jeg kaller min menighet til å stå opp for rettferdighet i denne tid.

    Vit at det kommer avsløringer på lederplan i Norge i tiden som kommer, fordi min rettferdighet skal gå fram. Krokveier og beslutninger tatt i mørket vil jeg sette mitt lys på for å rense ut surdeigene, først i min menighet, så hos de ugudelige.

    PKF 9. mars 2009

    SvarSlett
  11. Anonym2:50 p.m.

    Jeg vil ikke at mitt folk skal være uvitende om mine veier i denne tid. Jeg åpenbarer meg for den som søker meg og jeg taler gjennom profetene og mitt profetiske ord. Hør derfor hva min ånd sier til menigheten.

    Jeg har lagt en plan for landet, og vil gjeste landet med mitt nærvær. Mitt nærvær vil føre til både smerte og glede. Jeg vil først rense ut surdeigen i min menighet slik at den kan framstå hel og sunn. Dette er tiden hvor min rettferdighet skal gå fram. Jeg kommer til å svare på de bønner som er bedt for landet. Min rettferdighet skal komme til syne. Jeg vil dømme de overmodige. Jeg vil dømme alt stort og stolt som reiser seg mot mitt navn i tiden som kommer. Jeg vil se til dem som ligger lengst nede, for jeg bor hos dem. Jeg vil legge min herlighet over mine barn slik at verden skal se min enhet blant dere.
    Vær derfor oppmuntret over tiden dere går inn i. I verden er det mørke, men over deg skal min herlighet oppgå. I alt dette har jeg tanker til framgang for deg og ikke til ulykke. Du skal være midt i det jeg vil gjøre og du skal fryde deg.


    PKF, februar 2009

    SvarSlett
  12. Anonym3:53 p.m.

    PKF Du bekrefter det som herrens hellige har sett i lang tid.
    Menigheter med ledere som med store ego og liten kontakt med indre lengsel etter å søke herrens ord.
    Ve over alle menigheter som styres av dem som selv lever i mørket.
    For hvordan kan den blinde lede den blinde.
    Ve over predikanter som forherliger seg på senen over å dytte mennesker i salvelse i sin egen ego rus.
    Ve over dem som holder grupper av kristene med gode historier som får dem, til å glemme å søke herren selv.
    Hver enkelt har ansvear å søke herren selv.
    Ve over ledere som fremstår som hellige mens dems indre lukter av råtten grav for at dem ikke har renset seg i herren.
    Dem lever i verden og frotser i beger etter mat og oppmerksomhet til silke dressen sprekker sammen med forholdet til konen og bmw.
    Hvem er det som våger av disse å kalle seg utvalgte kristene.
    Jeg vil heller søke dem som ikke er kristene som sist ganfg jeg var på jorden isteden for selvforherlige oppblåste egoer som tror dem kjenner meg.
    Jeg komme men dere kjenner meg ikke for dere har kasted helligånds lyset i ørkenb til en demon for å leve som tilhørere av dem som underholder dere på møter.
    Så vend om å søk meg i ånden så vil dere ha ett fundament som vil gjøre at dere kan stå sammen med meg i høsten som er stor men arbeiderene er få.

    Profetisk

    SvarSlett
  13. Om de evangelikale menigheter (i USA) vil kollapse i løpet av 10 år, vet jeg ikke. Om det i så fall blir noe bedre om husmenigheter overtar, er jeg nok tvilende til. Men Michael Spencer peker på viktige ting vi bør tenke over også hos oss.

    Årsaken til den kommende kollapsen ser Spencer ligge i manglende teologisk tyngde i menighetene, manglende opplæring overfor de unge, man har nesten ingen kunnskap om sin tro.

    Når og hvor gis det en systematisk opplæring i den kristne tro? For menigheter som døper barn, når skjer den? Konfirmasjonstiden? Det har vel blitt tynnere og tynnere. I gudstjenesten? Noen steder, men man må i så fall gjøre det på kortere og kortere tid.

    Hvilken opplæring gir menigheter med "troendes dåp" sine dåpskandidater før dåpen? Det vil glede meg hvis noen kan si at det skjer en grundig opplæring hos dem. Men jeg har også hørt mange eksempler på at man mer åpent forhører seg om noen ønsker å bli frelst i kveld, og søndagen etterpå blir de døpt.

    Vi trenger en trosopplæringsreform i menighetene. Men helst en som er noen grader mer bibelsk fundert og grundigere enn mange av de eksemplene jeg har lest om i Den norske kirke. Lykkes vi ikke med det, blir menighetene skjøre byggverk som lett kan kollapse.

    SvarSlett
  14. Jeg er helt enig, Dagfinn, i at vi trenger en trosopplæringsreform i de frikirkelige sammenhengene også. Min erfaring er at det står ikke så bra til blant baptistene heller. Vi sikter når det gjelder den grunnleggende undervisningen om troens grunnsannheter. Når vi gjør det, står man ofte tilbake med mye føleri og synsing. Og når troen settes på prøve, skjer det at mange vender ryggen til. En del av det de også har fått presentert som såkalt kristen lære, viser seg da heller ikke å være særlig levedyktig. Årsaken er nok at det de har fått presentert ikke har bibelsk substans.

    Som lutheraner har du en fordel! Dere har allerede et viktig hjelpemiddel i de lutherske bekjennelsesskriftene, som gjør det lettere å hjelpe mennesker til å finne frem til "den tro som en gang for alle ble overgitt de hellige." Men dessverre - det ser ut som om en del lutheranere vraker sin bekjennelse.

    Jeg er ikke sikker på om Michael Spencer har rett i sin "spådom". Men i likhet med deg tror jeg han har rett i sin analyse av hvor galt det står til i mange evangeliske sammenhenger.

    Jeg har også mine tvil om husmenigheten er alternativet. At det i visse sammenhenger kan være rett å samles på denne måten, vil det sikkert være. Men, det vil kreve noe mer enn bare en samlingsform om man skal overleve de tøffe tidene som ligger foran oss. Det vil kreve at vi forstår hva menigheten virkelig er, og det vil kreve et korset kommer tilbake ikke bare i forkynnelsen, men som en realitet i våre liv.

    SvarSlett