lørdag, april 04, 2009

Ekspastor siktet for seksuelle overgrep



Politiet i Haugesund har siktet en tidligere pastor for seksuelle overgrep mot barn. Saken mot pastoren var lagt bort som foreldet, men nye opplysninger i saken gjorde at mannen ble siktet på nytt fredag. Politiet etterforsker også en ny overgrepssak, etter det TV2 Nyhetene erfarer. I følge politiet etterforsker man tilfeller av overgrep som ligger etter 1992. Forholdet mannen nå er siktet for dreier seg om overgrep mot den brasilianske gutten Paulo. Det var dokumentarfilmen på TV2 som førte til nye opplysninger i saken. I tillegg til de påståtte overgrepene mot Paulo, foreligger det opplysninger om et overgrep som gjelder en annen person, og i tillegg til dette er nok et forhold meldt til politiet denne uken.

Se: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2662381.ece

Foto: TV2

69 kommentarer:

  1. Anonym9:29 a.m.

    De nye opplysningene bør kanskje få denne mannens iherdige støttespillere, til i det minste å tenke seg bittelitt om. Om det nå viser seg at overgrep også er gjort i nyere tid, hvilket opplysningene fra politiet kan tyde på, kan det hende at man har vært vel tidlig ute med å tro mannens forsikringer om at dette er gamle saker.

    Lars

    SvarSlett
  2. Anonym9:51 a.m.

    Jeg vil håpe at Ståle og kvinnen med de lange innleggene, har fått noe å tenke på.

    SvarSlett
  3. Visst er det mye å tenke om denne saken.Det hele er jo tragisk,at noe slikt kan skje.
    Men allikevel avventer jeg hva rettsapparatet kommer fram til,og håper da at den hele og fulle sannhet kommer fram,uansett utfall.
    Hilsen Ståle.

    SvarSlett
  4. Det merkelige med forrige tråd om denne saken var at det ble vridd til å handle om Gud kunne og ville tilgi denne mannen eller ikke. Og også hvor viktig det var at ofrene tilgav overgrepsmannen.

    Var det noen som var uenig i dette? Nei.

    Tilgivelse er et fundament i den kristne tro, uten den er troen meningsløs.

    Men tråden handlet om noe helt annet.

    Det handlet om hvilke krav vi bør kunne stille til en kristen leder/pastor som skal vær en hyrde for flokken.

    Det står en del om dette i pastoralbrevene.

    Det handlet også om hvorfor pastoren kunne unnlate å ta et oppgjør med dette for 20 år siden, all den tiden han har virket i tjenesten hele tiden.

    Og i lys av dette er det da rart at både kristen og ikke kristne reagerer når avsløringen kommer nå. Selsvagt tilgir Gud alt, men er tilgivelsen ekte når man ikke tar et oppgjør med synden etterpå?

    Står det ikke i Bibelen at dersom noen har noe imot noen når han kommer innfor Gud i bønn, da må han først forlike seg med sin bror og dernest bære frem sine bønner.

    Hvis denne pastoren i sannhet ba om tilgivelse og mottok tilgivelse kort tid etter overgrepene, hvorfor gjorde han ingenting med dette. Hvofor meldte han seg ikke for politiet da, fortalte hva som hadde skjedd til sin kone, og søkte forlikelse med sine ofre?

    Vi har betvilt ektheten i tilgivelen basert på fakta. Det er ikke å fordømme. Det er å bruke litt sunn fornuft. Gud har gitt oss en hjerne også, ikke bare et hjerte.

    For faktum i denne saken står ved lag. Pastoren har virket i tjenesten hele tiden, helt siden han begikk overgrepene. Han har ikke trukket seg tilbake og gjennomgått en restaureringsprosess slik som er vanlig når kristne ledere og pastorer faller i grov synd.

    Og nei, vi tenker ikke at han må gjøre noe spesielt for å få Guds tilgivelse. Den kan han få på et øyeblikk, men tillit tar tid. Selv omkong David ble tilgitt på et øyeblikk, fikk hans synd store konsekvenser både for folket og familien hans.

    Så det gjelder å lese nøye hva som sies før man begynner å baljere.

    Pastoren det gjelder er ikke hengt ut. Bjørn Olav har ikke en gang brukt navnet på ham. Pastoren har ved sin dårlige måte å håndtere dette på og ved sin egen synd, hengt ut seg selv. Han har seg selv å takke, slik vi alle har når vi gjør synd og blir avslørt.

    Vi hetser ikke. Jeg syntes denne saken er meget viktig. Ikke fordi jeg er ute etter blod, men fordi jeg syntes den sier mye om hvordan ting ikke bør være , og hvordan ting bør være oss kristne imellom.

    jeg mener tilgivelsen skal være radikal. den må favne selv de verste synder. Men jeg mener omvendelsen må være sann. Den må skje i sannhet. En drapsmann som blir frelst og tilgitt, må likefremt ta sin straff i rettsapparatet. Hvilke horrible signaler ville man ikke sende ut til storsamfunnet om kristne hysjet ned kriminelle forhold, for kanskje senere å bli gjort åpent til skamme? Er det guds plan? Er det ikke pga slikt at Guds vei blir spottet?


    Det er ingen tvil om at Gud bruker sekulær media for å avsløre løgnere. Tenk bare på hvordan Peter Popoff ble felt av en verdenskjent ateist. Tenk på Marjore Goertner, Jimmy Swaggart, Jim Bakker, Todd Bentley..osv.

    Om Gud har brukt media til å bringe denne saken frem i lyset skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, men det er noen klare tankekors.

    Så denne saken handler ikke om noen kristen gapestokk, steinkasting eller andre ting.

    Det handler slik jeg ser det om hva vi skal forvente av ledere, og hvordan vi definerer omvendelse.

    MT

    SvarSlett
  5. Til MT.
    Jeg må si meg enig i det du skriver.
    Ett sakelig og ryddig innlegg.
    Hilsen Ståle.

    SvarSlett
  6. Takk MT, du setter ord på hvordan jeg har sett og ser denne saken.

    SvarSlett
  7. Anonym1:49 p.m.

    Jeg er "Terje" fra TV2s dokumentar "Pastorens hemmelighet", og har fulgt litt med i debatten fra sidelinjen. Jeg vil bare rose MT for et særdeles saklig innlegg.

    Ettersom jeg har en sentral rolle i denne saken, tillater jeg meg å si det er forskjell på å være kristen og kalle seg en kristen.

    For ordens skyld kan jeg tilføye at pastoren pr. dags dato aldri har bedt meg om tilgivelse.

    A.S

    SvarSlett
  8. Takk for at du deler dette med oss, "Terje". Det er sterkt å høre din historie. Og det er vondt. Ord blir så utrolig fattige. Jeg synes det er vanskelig å kalle seg pastor, når slike ting som dette kommer for dagen. For alt hva det innebærer føler jeg på mange måter blir trampet på. Slik du har opplevd dette, slik skal det ikke være. Det du har opplevd er noe av det mest krenkende og grusomme et menneske kan oppleve.

    SvarSlett
  9. Anonym3:04 p.m.

    Det hadde vært utrolig innterresant å kunne fått en kort samtale med deg Terje.da jeg også har snakket med pastoren,for å høre din versjon.
    Ståle.

    SvarSlett
  10. Anonym3:16 p.m.

    Ståle K

    Nå har jo "Terje" allerede fortalt sin historie. Om du klikker deg inn på nettsiden til TV2 så kan du høre ham fortelle om de overgrep han ble utsatt for, av mannen du støtter så helhjertet. Du ville jo ikke engang anmelde en pedofil til politiet, om en slik hadde forgrepet seg på dine egne barn. I et av dine siste innlegg på den forrige tråden, blottlegger du jo for alle at vi alle har misforstått overgriperen.

    Om jeg hadde vært "Terje" hadde jeg spurt meg selv, både en og to og tre ganger, hva du egentlig er ute etter. Du har ikke tenkt nevneverdig på de som er ofre i denne saken. Men kanskje du har kommet på bedre tanker?

    Lars

    SvarSlett
  11. Anonym3:18 p.m.

    Svar til Ståle
    Min versjon fra A til Å er forbeholdt politimyndighetene. Min kortversjon kom tydlig fram i dokumentaren.

    Skulle jeg ta meg tid til å forsvare min historie versus W sin historie til alle som ønsket det, hadde jeg brent meg ut.

    Til en opplysning har W innrømmet alt han er anklaget for ovenfor politiet angående min sak.

    A.S

    SvarSlett
  12. Anonym3:42 p.m.

    Jeg beklager Lars,at du missforstår og misstenkeliggjør meg rundt denne saken,men jeg har mer enn en gang blitt oppfordret til å ta kontakt med ofrene.
    Men det er greit.Det var muligens en korttenkt impuls fra min side.
    Og jeg har stor respekt for ditt svar Terje.
    Ståle

    SvarSlett
  13. Anonym4:22 p.m.

    Nå er det vel du som har ordlagt deg slik, Ståle, at dine ord kan forstås dit hen at du har hatt mest sympati for overgriperen.

    Dessuten satt det veldig langt inne, før du skrev, at det kanskje var rett å anmelde en eventuell overgriper. Svaret ditt var slett ikke overbevisende.

    Det er nok ikke slik at vi mistenkeliggjør deg. Det er du selv som fremstår som en person som har vanskeligheter med å forstå hva et overgrep er. Når en far tviler på om han skal anmelde en person som har øvet vold mot sine barn, i form av seksuelle overgrep, så er det lov å spørre om denne faren virkelig har forstått hva det dreier seg om.

    Lars

    SvarSlett
  14. Anonym4:28 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  15. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  16. Å gi råd til ofrene om hva de skal gjøre eller ikke gjøre, hører med til det sjelesørgriske rom. Slike "råd", direkte stilet til ofrene i denne saken,kan oppleves som et nytt overgrep, og det vil ikke gis rom for dette, i noen bloggkommentar.

    Det er årsaken til at forrige bloggkommentar er slettet.

    På generellt grunnlag kan jeg si at det å tilgi et annet menneske, er ikke noe noen kan kreve. Det er i så fall Åndens genuine verk i oss, muliggjort gjennom Kristi kors. Vi snakker ofte om en prosess.

    SvarSlett
  17. Anonym5:31 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  18. Anonym5:52 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  19. Vennligst respekter det jeg har skrevet i min kommentar klokken 05.08.

    Eventuelle personlige kommentarer til de saken gjelder, kan sendes Haugesund politikammer. Oppgi da ditt fulle navn og adresse.

    SvarSlett
  20. Anonym6:32 p.m.

    litt skuffet over den ensidige måten du vil ha dette på. Her skal alt dreie seg om "å så stygge alle er", men når noen kommer med gode innspill og nytt fokus fra andre ståsted, så sletter du dem? Dette gjør at i alle fall ikke jeg gidder å engasjere meg her. - S.D.-

    SvarSlett
  21. Det er nok ikke riktig. De innleggene som er slettet er stilet direkte til en av ofrene i saken, og etter min vurdering legger vedkommende nye steiner til ei tung bør.

    Det eneste jeg har sagt er at kommmetarer av en slik art, ikke egner seg som kommentar, men i det sjelesørgriske rom. Derfor har jeg oppfordret vedkommende til å skrive et brev til vedkommende, og sende det til Haugesund politikammer.

    Og hva vet du om at dette var "gode innspill" og "nytt fokus fra andre ståsted". Dette er en og samme person som har skrevet lange innlegg fra tidligere, hvor stort sett alle syngspunktene er kjent fra før.

    SvarSlett
  22. Så er da også den siste anonyme kommentaren skrevet av samme person som har fått sine kommentarer slettet. Da er det vel ikke så underlig at hun er skuffet. Interessant nok har hun ikke kommentert den NYE utviklingen i saken, nemlig at overgriperen nå er siktet, at sakene muligens slett ikke er så langt tilbake i tid som hun hele tiden har understreket. OG at det også er en ny mulig overgrepssak på gang.

    Det er illustrerende at dette er hun aldeles taus om.

    SvarSlett
  23. Anonym7:15 p.m.

    Følg med på TV2 nyhetene kl. 21.00 i kveld. Nytt i Paulo saken!

    Synes det er veldig interessant, men også støttende at så mange involverer seg.

    For de som lurer på hvordan jeg har det idag, så er jeg ikke lenger i offerrollen. Ansvaret er nå lagt over på W, overgriperen - ikke bare på papiret, men også inni mitt hode.

    Det er en prosess som har tatt flere år. Dette beviser hvor forferdelig ødeleggende det er å bli forgrepet på i skjøre barndomsår.

    Vi som har vært utsatt for slike ugudeligheter, kaller det for en PAKT UTEN KONTRAKT! Det vil si overgriper har et slik grep om ditt liv, som ikke kan forklares med ord.

    Anbefaler alle å lese boka "Tause menn" som omhandler overgrep av menn i kristne miljø. Vil gi mange et annet perspektiv på både overgriper og offer.

    A.S "Terje"

    SvarSlett
  24. Anonym7:17 p.m.

    Du tar helt feil.
    Saken har ikke forandret seg.
    Det er bare nyhetene om saken som har forandret seg.
    Ikke noe er annerledes enn dagen før siktelsen.
    Du har derimot frarøvet "Terje"
    mer enn du tilfører ham med å følge dine lyster til store overskrifter med sensasjonspreg og ord om sex, ved å servere ham alt han ikke trenger, mens du sletter det han trenger.
    Jeg er verken skuffet eller overrasket over at du sletter meg, jeg er bare skuffet over at du misbruker din stilling som pastor, bibellærer og sjelesørger med å gi folk ting som ikke verken frelser, bygger eller leger.
    Det er ikke håp du forkynner, men fordømmelse, som du mater dine lesere og din menighet med.
    Din tjeneste er kraftløs.
    Gud sier "Uten meg kan du ingenting gjøre"

    Ikke for noen...ikke engang for deg selv.

    SvarSlett
  25. Nå tror jeg at "Terje" godt klarer seg uten hjelp fra deg, eller fra meg. Hva han velger å gjøre, har verken du noe med, eller jeg noe med. Derfor har jeg ikke "frarøvet" ham noe som helst. Det er andre i denne sammenhengen som har stjålet noe fra ham.

    Det nye i saken er at årstallene du opererer med viser seg å ikke stemme, og det kan vise seg at antallet ofre er større enn tidligere antatt. Dette vil den videre politietterforskningen vise. Det har jo vært et veldig stort poeng for dette at overgrepene skjedde for så lenge siden.

    SvarSlett
  26. Anonym8:22 p.m.

    Jeg opererer ikke med årstall, jeg opererer ikke med noenting, annet enn det Gud vil vi skal operere med.

    Denne bloggen din tjener ikke Guds ære.

    Saken du både bader i og drikker av,tar fagfolk seg av, og Gud er overgripers dommer på når han eventuelt begynte eller sluttet.

    Hva skal du bade i og drikke av når saken er over på nyhetene?

    Har du sett folk bade i u-land i skit? De vasker sine klær i skitne elver...og gjett hva som skjer om de drikker det vannet?

    Vet du hva jeg gjør?
    Jeg gjør det samme som noen gjør hvis de råder folk til å ikke bade og drikke av det vannet.

    Og jeg forteller om vann som er bedre å både bade i og drikke av.

    Den kvinnen Jesus møtte ved brønnen, var klokere enn deg.

    SvarSlett
  27. Anonym8:30 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  28. Sjikane av ofrene i denne saken tillates ikke på denne bloggen. Nå må du se å roe deg.

    SvarSlett
  29. Anonym9:05 p.m.

    Hva sier Guds ord om en som forfører en av hans minste?

    Har har du hørt "Gå bort og synd ikke mer...", eller "Den som er ren for synd kan kaste den første sten.."

    Jeg vil komme med en påstand; det er bare Paulo og meg (Terje) og evt. andre offer som kjenner overgriperen W sitt sanne ansikt.

    A.S

    SvarSlett
  30. Anonym9:15 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  31. Anonym9:15 p.m.

    Vel,nå ser jeg det at folk har vanskelig for å forstå at man faktisk kan ha sympati med både offer og overgriper...

    Selv om man sier til seg selv at overgriper sannsynligvis er full av anger og har det vondt inni seg,så betyr ikke det at man overser offeret og mener at offeret feks på noen måte overreagerer.

    Det faktum at jeg har evne til å tilgi ALL den urett andre begår mot meg betyr ikke at jeg forventer at alle andre må gjøre det samme.
    Likevel skulle jeg ønske at mennesker satt seg ned stillt og rolig og tenkte over flere saker..

    Som kristen bør man ha evne til å tilgi slike saker,selv om fornuften sier oss at det er uakseptabelt.Jeg for min del må være ærlig å si at jeg skjønner de mennesker som er hatefulle,og bitre på slike ting.
    Det er menneskets natur og være sint og lei seg på dem som gjør dem vondt,og spesielt om det er slike grove overtredelser som ødelegger folk psykisk.

    Spesielt ille er det for offeret som lever med dette psykisk belastende ved overgrepet.
    At offeret er offer betyr likevel ikke at overgriper ikke har det vondt.

    Det må være en forferdelig følelse å ha gjort noe slikt og vite at du ALDRI kan ta det tilbake.
    Det er ikke som en rute man knuser som kan byttes ut,men derimot noe så stort at man vet med seg selv "Dette må jeg bære,og takle resten av mitt liv."

    Det gjelder begge parter i saken.

    Tilgivelse er ikke noe man gir synderen fordi de fortjener det sånn egentlig,men fordi dem og du trenger det.
    Det er en naturlov på en måte.

    SvarSlett
  32. Anonym9:23 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  33. Anonym9:27 p.m.

    Hvordan tilgi når overgriper ikke unnskylder???

    Du sier som kristen bør man ha evne til å tilgi slike saker, Hvor får man evnene fra til å utføre perverse seksuelle handlinger med småbarn?

    Full av anger? Han er overgriperen og oppførere seg den dag i dag beregnende og kynisk. Han bagatalliserer, rettferdiggjør og bortforklarer sine egne handlinger.

    Ingen som ikke har blitt utsatt for seksuelle overgrep av denne mannen må si at de kjenner han!

    A.S "Terje"

    SvarSlett
  34. Anonym9:42 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  35. Anonym9:49 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  36. Anonym9:51 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  37. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  38. Nå holder det. Du får ikke publisert mer av sjikanen din her. Du får fortsette et annet sted.

    SvarSlett
  39. Det vil nok bli rart for Terje å se "sjikanen" når han en gang får lese eller høre hva du nekter ham å lese. Du har etterlyst engasjement i ofrene. Når offeret kom på banen og man engasjerer seg i ham, på ordentlig (og ikke for å tekkes deg) så saboterer du alt sammen.
    At du tør!?

    SvarSlett
  40. Dette handler ikke om hva du skriver om meg, men det handler om de krenkende uttalelsene du kommer med om ham. Jeg synes du skal sette deg ned med noen som kanskje kan hjelpe deg til å se hva ordene dine kan forårsake. Inntil du har forstått det, kommer jeg ikke til å publisere innleggene dine.

    Hva meg angår, og det du skriver om meg, sier jeg bare: Gud velsigne deg.

    SvarSlett
  41. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  42. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  43. Du kan skrive et innlegg hvor du besvarer "Terjes" spørsmål, uten at du gjentar hele livshistorien din. Den er kjent gjennom mange innlegg allerede. Prøv også å ordlegg deg på en måte som ikke oppleves krenkende hos den som allerede er krenket. Fordi om du har opplevd noe på en måte, er det ikke nødvendigvis slik at alle skal oppleve det må samme måte. Tenk igjennom at ord kan virke helt annerledes enn det du tror det gjør. Kommunikasjon er ikke lett, og ikke når man leser dem, og ikke ser personen bak. I stedet for å være så bastant, kanskje du kunne være mer spørrende i dine formuleringer.

    SvarSlett
  44. Og en ting til: Hva meg angår i denne saken, er saken helt uvedkomne. Hva du måtte ha av personlig vendetta mot meg, kan du formulere i en epost.

    SvarSlett
  45. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  46. Jeg er enig terje at det er vanskelig å tilgi en som ikke ber om tilgivelse.Grunnen for min del er at da føles det som om vedkommende er såpass arrogant og likegyldig at han/hun ikke bryr seg med å be om tilgivelse.

    Litt av vitsen med å be om tilgivelse er å ydmyke seg selv foran den man har vært fæl mot,og virkelig blotte seg for å vise at man er oppriktig lei seg.

    Men husk Terje at sånn generelt så kan enkelte ha problemer med å be om tilgivelse ene og alene fordi de skammer seg så,og ikke tør å møte vedkommende.

    Personlig mener jeg at denne kneiken må man over om mans kal få tilgivelse,men alt i alt handler det vel om at ;HVIS synderen kom til deg og tryglet om tilgivelse og du kunne se det var sant.Ville du da tilgitt?

    Jeg selv er av typen som sliter med å be om tilgivelse,og vet at det kan virke arrogant.Når jeg omsider får gjort det så føler jeg meg oppreist.
    Og jeg vet at det og tilgi også får en til å føle seg oppreist.
    Saken er at NÅR en skal tilgi er opp til en selv.Begge parter må være klare..for hvilken rolle spiller det dersom vedkommende kom til deg og ba om tilgivelse mens du ikke var klar og sparket bena under?

    Da ville det vært ødeleggende for deg og vedkommende fordi det skjer noe med en når en sier nei jeg tilgir ikke,samtidig som det garantert skjer noe med den som blir nekta tilgivelse.

    Hvis du ikke vil tilgi terje så er det opp til deg.Jeg ønsker deg alt godt i livet og ber om at dine sår og alt du bærer på må bort fra deg,slik at du kan få fred.

    Jeg forstår deg veldig godt,og du er din egen herre som må få lov å kjenne på dette selv.

    Jeg tror også det kan virke litt urettferdig at det blir så mye fokus på at man må tilgi selv om det er godt når det er gjort.Så jeg håper ikke du tar alt dette tilgivelse maset som noe stygt og diskriminerende mot deg.Det er absolutt ikke ment som noen neddyssing av det du har vært utsatt for.

    SvarSlett
  47. HVIS synderen kom til deg og tryglet om tilgivelse og du kunne se det var sant.Ville du da tilgitt?

    Ja selvfølgelig, men når det stadig dukker opp flere lik....

    Jeg har vært klar til å tilgi i mange år, men overgriper har ikke vært klar til å snakke sant.

    En av de "gavene" Gud har gitt meg er at jeg aldri har følt hovmod eller hevngjerrighet, men jeg har her ansvar både for ofre som har tiet til nå og samfunnet.

    Jeg var så naiv i starten at jeg trodde jeg var den eneste...

    Jeg har en kode på tilgivelse, som er basert på den "pakten" som en gang var. Overgriper har også denne koden. Når han en dag kommer til meg med den, vil jeg vite at han er klar.

    Hadde det ikke vært for Gud og hans utrolige generøse kjærlighet i mot meg, så hadde jeg aldri vært i stand til å tilgi. Her overvinner kjærligheten forstanden. Kun med hjertet kan jeg tilgi. Det har Gud plantet i meg.

    A.S

    SvarSlett
  48. Et sterkt, godt, sunt og rett forhold til hva sann bibelsk tilgivelse handler om.

    Takk for at du orker å bidra her inne, "Terje", midt oppe i alt det andre du har å stå i.

    SvarSlett
  49. Da foreslår jeg at du bruker koden uavhengig av overgriper ,så verken minner eller framtiden får fortsette å såre deg mer.
    Nøkkelen/Koden har du fått sier du.
    Men en nøkkel som ikke brukes kan ikke åpne døren til legedommens rom.
    Om overgriper ikke fortjener det, så fortjener du all legedom og en ny fremtid.Det er viktig at du ser på koden, som om det var en kode til et matskap, der alt du skulle leve av var tilgjengelig.
    Om man sitter med koden i mange år uten å bruke den, sultet man ihjel. Guds legedom skulle være din mat.Du har spist smerte lenge nok. Trykk på koden og åpne skapet til Helligdommen og forsyn deg av det som åpenbares for deg når du bruker koden og spis deg frisk og glad.Det fortjener du!Og må Gud forby, at noen nekter deg dette.
    Din Herre og Mester venter på deg med sin altomfattende kjærlighet.
    Han vet alt om smerte, og i hans sår har du allerede fått legedom.
    Ta imot det i Jesu navn.
    Straffen vil uansett overgriper måtte sone.Din legedom kan ikke fjerne skylden og ansvaret som ligger hos ham.Men Guds Ånd ønsker å løse deg, så du er fri.
    Gud velsigne deg, Terje.

    SvarSlett
  50. Anonym5:22 a.m.

    Jeg prøver å skrive i litt korthet, men det er viktig at jeg får med enkelte ting så man får et nogen lunde helhetlig bilde på saken..

    Jeg er en mann som har vært utsatt for både seksuelle og voldelige overgrep og vet det meste om hvor tragisk vondt og vanskelig det kan være.. I mitt

    tilfelle så begynte det med ekstrem mobbing og vold når jeg var 6 år, og jeg måtte ofte ha lege på besøk pga skader og hjernerystelser som jeg ble

    påført.
    Det var gjenger på mellom 5-10 barn og ungdommer som gikk på meg den gangen og de kunne slå meg med planker, kaste steiner på meg, slå meg med hammer,

    eller rett og slett bare sparke og slå meg mens jeg låg på bakken. Jeg flyttet til en bygd hvor de ikke likte tilflyttere og de leitet altid etter

    svake offer de kunne ta.
    De gikk altid i gjenger og var ute etter å ta deg hver eneste dag. Til og fra skolen f.eks var glimrende for da var det altid lett for dem å ligge på

    lur og komme etter deg for å ta deg.
    Skole og hjelpeapparat var maktesløse og prøvde å ordne det med å sende meg i fosterfamilier og lignende.
    Jeg hadde også en pappa som slet veldig med alkohol og med sinne den tiden, og når jeg ikke fikk juling ute en dag, så fikk jeg det av han... Det var

    hans måte å takle problemene på..

    Når jeg var 13 år, så flyttet jeg med min mor til et annet sted og der fikk jeg endelig fred fra mobbing, men det som derimot hendte der var at jeg

    plutselig ble attraktiv for menn som likte små gutter.. et annet ord for det er pedofile.. Jeg ble misbrukt flere ganger av en mann og han gikk

    forholdsvis ut av det uten noen straff.. Et par andre menn prøvde seg også, men jeg kjempet meg bort uten at de fikk gjort annet enn stor psykisk

    skade på meg.. Jeg fikk et fryktelig hatforhold til de som hadde gjort meg vondt og jeg fikk det værre og værre med meg selv etter som tiden gikk. Jeg

    prøvde flere ganger å ta livet mitt uten å lykkes, og jeg måtte dope meg ned med rusmidler eller medikamenter for å takle å leve..

    Jeg ble også en psykiatrisk pasient og ingen kunne hjelpe meg mere enn at jeg ble holdt i live fra dag til dag.
    Livet var rett og slett et hælvete som jeg ikke unner et eneste menneske på denne jord. Den gangen kunne jeg unne de som hadde forutsatt meg for disse

    lidelsene å lide på samme måte som jeg måtte lide..

    En gang når jeg skulle ta mitt liv igjen, så var jeg oppe i 8 etage på et sykehus, og jeg hadde sittet alene hver natt på røykerommet i korridoren.

    Jeg hadde gått ut på altanen, slengt ene foten, overkroppen og begge armene over rekkverket og hadde bare andre foten igjen før jeg skulle få min

    siste flytur, så kommer det en sykepleier og røsker tak i meg og drar meg inn igjen.. Hun sier hun var inne på vaktrommet og sier at Gud sier til

    henne at hun må skyndte seg ut på røykerommet for noe tragisk er i ferd med å skje... Hun spør meg om jeg vet at Jesus elsker meg.. Jeg hadde som den

    eneste i hele fylket jeg bodde i, fått friitak for å ha kristendom eller annen religion på skolen og jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville uten å få

    fravære. Jeg brukte å gå på byen eller være hjemme i de timene... Jeg nektet også alt som hadde med konfirmasjon og gjøre, for jeg ville ikke ha noe

    slik undervisning bare for å få penger... Jeg var heller andre steder den tiden og fikk fri uten fravære der også...
    Men den gangen den kvinnen som var sykepleier kom til meg, så ble det sådd et lite håp om at det kanskje var en Gud like vel...
    En tid etterpå så skulle jeg ta sertifikat, og jeg ble kjent med noen som virkelig var glad i Jesus og verket etter å fortelle om Han, og om Guds

    kjærlighet. Jeg tok da imot Jesus som min personlige frelser og jeg merket at ting ble utrolig mye lettere å leve med.
    Selv om jeg hadde tatt imot Jesus, så var det fortsatt ting som satt litt igjen, og jeg priste Gud, leste i bibelen, ba OG drakk øl både natt og dag,

    til tross for at jeg var et sted for å ta sertifikat på bil.. Jeg kjørte til og med opp og besto... i fylla...

    Men etter at jeg dro hjem fra det stedet som jeg var og tok sertifikatet, så hadde jeg ingen menighet å gå i og ingen kristne venner. Jeg hadde ikke

    klart å tilgi alle de som hadde gjort meg vondt og hatet begynte å ta seg mere og mere opp igjen.
    Jeg fikk det værre og værre og slet fryktelig psykisk.
    Jeg ville ikke leve lenger, prøvde å ta mitt liv og ble lagt inn på psykiatrisk igjen.. leger kunne ikke hjelpe med annet enn å få meg fra dag til

    dag.... og skrive ut sterke beroligende og sovetabeletter...

    Etter en tid så leste jeg i Bibelen om tilgivelse og at jeg også måtte tilgi de som hadde gjort meg noe vondt. Det begynte å jobbe i meg, og jeg

    begynte å få lyst til å tilgi de som hadde gjort meg noe... Jeg klarte det ikke med egen hjelp, men skjønte at jeg måtte gjøre det... Jeg ba Gud om

    hjelp, og plutselig en dag, så begynte det å gå bedre og bedre, og dess mere jeg ba for de som hadde gjort meg vondt dess lettere fikk jeg det. Dette

    var en prosess for meg, men i alle fall etter en tid, så hadde jeg glemt at noen hadde gjort meg noe, det gjorde godt å be for dem og i dag så håper

    jeg inderlig at jeg får se alle sammen i himmelen. Den eneste som har kommet til meg og bedt om tilgivelse er min pappa, men alle sammen har jeg bedt

    Gud å tilgi og jeg har tilgitt dem selv også. Jeg har også bedt dem til frelse for meg selv og bedt Gud om å ikke tilregne noen av dem synd.
    I dag er jeg et menneske som stråler av glede og lykke og kjærlighet og jeg har det utrolig fint.

    All ære til Gud som har gitt meg frelse. Han var mektig å frelse meg, og han er mektig til å frelse mine fiender og han er mektig til å frelse alle

    som vil ta imot. Om Gud ønsker å dømme noen av de som har gjort meg noe, så må han gjøre det, men jeg er i alle fall villig til å glemme alt. Det er

    ikke min oppgave å dømme, min oppgave er å overvinne det vonde med det gode, slik som det står i Romerne 12:21

    Fred være med dere alle kjære venner og søsken i Kristus Jesus!

    Vennlig Hilsen
    Rune Ove Johansen
    Andebu
    Tlf 33336057
    Mob 41458999

    SvarSlett
  51. Anonym7:05 a.m.

    Dette, min kjære venn Rune, kan jeg bekrefte er sant. Ikke noen er så strålende glad, som du.
    Ja, like så strålende og glad og ubekymret og tillitsfull, som et barn er du.Et levende mirakel!

    Og ved siden av meg, kjenner jeg faktisk ikke noen som ler så mye og ofte, som du gjør. Jeg trodde jeg var omtrent alene med disse glade latterkickene mine...inntil jeg møtte deg :-)
    Og nå snakker vi ikke om latter som i amerikanske vekkelser...neida om hverdagslatteren. Den naturlige.

    Latteren er det ypperste gledesuttrykket Gud har lagt ned i mennesket. Verden ler av råskap, av grove vitser, når det går gærnt for noen, når de håner eller triumferer, så når de møter glade mennesker, som har fått sine liv nye av Jesus, så spør de om man har vunnet i lotto eller noe. Jeg kan huske jeg fikk et sånt spørsmål for noen år siden på skolen i kantina. Jeg kom ned smilende og glad, og ingen andre pleide å smile uten at noe hadde skjedd på forhånd eller til noen utvalgte, så de lurte på litt spydig da hva jeg var så glad for, der jeg kom alene løpende ned trappa fra timen. Jeg ble forvirret for jeg var ikke klar over at jeg virket så glad.
    Jeg tenkte ikke over det før folk påpekte det.

    Glede er mitt varemerke...ja det vet du, slik vi ler sammen.
    "Gleden i Herren er min styrke" står det.
    Det er ikke for ingenting at det står styrke.
    Og derfor sier Guds ord "Gled dere i Herren, alltid"
    Men jeg kan også huske at jeg gråt før jeg var legt. Var på et møte der alle sang og var glade og jeg var ufrelst og tenkte "ja dere kan være glade, dere har ikke levd mitt helvetes liv" De stod der og sang med armene i været og jeg ville spy på dem, hehehe..

    Men nå skjønner jeg jo hvorfor de var glade.

    Gud er så god!
    Hadde det ikke vært for Gud så hadde det vært ute med oss :-)

    Dette, at Gud har gitt oss nåde og at Han har ikke bare strøket ut våre synder, men også de syndene som folk gjorde mot oss.Det er hele pakka. Gud vil gi oss hele pakka. For Han vet at vi har levd i en ond verden.Og den samme nåden vi fikk ønsker vi å gi til andre.
    Når man ber for sine fiender, og er redd for at deres sjeler skal gå fortapt.... da er man legt.
    Når Jesus får sin vei med oss, så kan vi vitne for dem, så de ser Jesus og bøyer seg for ham.Dette er gitt oss alle, det er bare å ta imot. Gud velsigne deg Rune! Jeg er så glad for at du er min bror og at Gud har legt deg.Din historie bringer håp, og all ære til Jesus.Takk for at du delte dette her.

    klem R.

    SvarSlett
  52. Anonym9:12 a.m.

    Dette var fantastiske vitnesbyrd å våkne opp til i dag.
    Slik blir det når Jesus vender klagesang til gledesdans.Det er det bare han som kan gjøre.Jeg har også opplevd hans trofasthet gjennom alle år,ufortjent av bare nåde,spesielt gjennom en vanskelig oppvekst med fyll i familien og en del mobbing fra andre hold.Men det er ikke i nærheten av det som fortelles her ute.
    Ståle.

    SvarSlett
  53. En ting er litt merkverdig.Det ser ut til at den som har en vond historie å fortelle er de minst dømmende.
    De som kanskje ikke har opplevd så mye motbør,likner mer på skriftlærde og fariseere.Kanskje er dette en av åndslivets hemmeligheter.
    Ståle.

    SvarSlett
  54. Det er interessant å lese svaret Terje får på sine spørsmål. Svaret viser med all tydelighet og tyngde at kvinnen som skriver ikke lytter. Hun hører ikke hva Terje faktisk sier, men legger til grunn at han ikke har gjort det hun nå oppfordrer ham til å gjøre. Dette er slett kommunikasjon, og hun har lite å bidra med når det gjelder å gi andre mennesker råd. Dette er manglende respekt for hvordan andre opplever sin livssituasjon.

    SvarSlett
  55. Kanskje burde Ståle tenke litt på at han ikke var villig til å anmelde sin egen datters overgriper. Hvilken merkelapp vil han sette på seg selv?

    SvarSlett
  56. Det skal sjølsagt stå "egne barn", ikke datter.

    SvarSlett
  57. Til anonym.
    Der har jeg forandret synspunkt undervegs.
    For jeg er ikke for stolt til å kunne justere meg undervegs.
    Og for øvrig kunne du kanskje utvikle deg litt undervegs i debatten du også,i stedet for til det utrettelige å hele tiden komme de samme argumenter mot meg.Lykke til.
    Ståle.

    SvarSlett
  58. Helt enig med anonym som skriver om vedkommende som svarer Terje.

    Vedkommende hører ikke hva Terje faktisk sier, men legger forutsetninger til grunn som allerede er oppfylt.

    LYTTE - det er kanskje noe denne personen burde lære seg.

    SvarSlett
  59. FRA GUD ELLER SATAN?

    Har hatt en sentral rolle, og opplevd at da saken om ekspastoren ble anmeldt reagarete enkelte i menighetens styre med å uttale at offeret måtte være fra Satan, sendt for å ødelegge. Vedkommende hadde hatt en åpenbaring om at det skulle komme en vekkelse med pastoren i spissen.

    Er dette kompetente folk som skal sitte i et styre?

    Tror noen at djevelen ønsket at ofrene skulle få oppreisning?

    Forteller dette noe om den overbevisende makt en overgriper ufører langt utover sine seksuelle offer?

    Det burde være av alles interesse at slike mennesker som denne ekspastoren ble avslørt.

    M

    SvarSlett
  60. Anonym1:55 p.m.

    merker meg en ekstremt kritisk og dømmesyk ånd her inne. Hva kan det komme av? Og kan det hende at det er årsaken til at offere ikke er kommet videre i livet, dersom han omgåes slike som dere til daglig?

    Det virker ikke til å være så mange oppriktig glade kristne her, som har fått oppleve radikale og nye liv.Som om dere ikke er klar over hva det vil si å få helt nye liv i det hele tatt, slik Rune har og slik jeg har.

    Kristne søsken skulle være sjeleglade for hva Gud har gjort i et menneskes liv, og ha nød over det menneske som enda lider unødig.

    Sålenge Gud finnes tilgjengelig med sin Nøkkel/Jesus, så er all sorg og smerte mulig å bli av med.
    Det er en sannhet og ikke noe mer enn en objektiv sannhet.
    At der Gud er der finnes legedom.

    Det virker ikke som om noen her er glad for at man sier det. En merksnodig holdning av de som påstår seg å bry seg om offeret.

    Dere ville vært et dårlig team, om alt dere kunne gjøre for en som var skadeskutt og full av kulehull, var å kritisere den som kommer med førstehjelp og viser veien til Sykehuset og den beste legen. Når folk blør, så diskuterer man ikke med dem, man hjelper dem avgårde til legen.

    Jeg er mor og jeg er bestemor.Om mine barn hadde ligget blødende i gata og noen hadde begynt å diskutere med den som pekte på kjappeste veien til sykehuset og kritisert dem, så hadde jeg sannsynlivis flydd i fjeset på dere.

    Istedetfor å hjelpe offeret sjøl, så kritiseres svar til Terje, som helt enkelt forteller veien inn til legedommen.

    Det må da være det viktigste pr idag.

    Han har sikkert blitt lyttet til av de fleste han kjenner i Pinsesamfunnet, og ikke kommet noe videre med det.Nå har de sørget for at saken kom på tapetet, så nå bør noen tenke på hvordan han har det og gjøre noe med det.

    Jeg lyttet/leste nøye og kan godt plukke hele teksten fram og diskutere den, setning for setning, men det ville ha blitt sett på som noe annet negativt.Så jeg lar det være.Jeg er lei av å bli beskyldt for å trakkasere ofre. Og jeg er lei av å bli trakassert.Hvis dere er så mye bedre så hjelp ham da for søren!


    Dere behandler kristne søsken som om de var avskum.

    Ståle virker til å være den desidert mest våkne her ved siden av Rune. Han har fått med seg et og annet.

    Når skal dere som kritiserer den ene av de som forsøker å hjelpe Terje, selv begynne å hjelpe ham?

    Kanskje Jesus ikke har fått en så stor innpass i deres liv, at dere ikke har noe å vitne om?

    Kanskje må man være, som jeg, et overgrepsoffer på flere plan, for å klare å forstå hva som er viktig, her og nu og fort?
    Fyren står med nøkkelen i hånden og bruker den ikke, men er opptatt av helt andre ting. Da forteller jeg h am bare at han har en nøkkel, som kan hjelpe ham.
    Ganske enkelt.

    Vet dere hva min pastor sa til meg da jeg gråt av smerte under alle minnene, når Gud grov i sårene mine på møtene, de første 2-3 årene?

    En gang følte jeg at jeg holdt på å bli sprø og jeg sa det..."Jeg føler meg ikke normal!"

    Da svarte pastoren, som ikke var noen sjelesørger: "Det e ingen som e normal, det e bare Jesus som e normal"

    Det var den ene setningen jeg fikk. Så gikk det måneder.

    Når Gud bruker et redskap så bruker han hvem han vil og han bruker ham eller henne hvordan han vil.

    Når man restaurerer et hus, hender det at man må bruke slegge for å rive noe mur, av og til sag og av og til bare sandpapir, og av og til helt nye materialer.

    Skal dere gå til han med slegga og si at han ikke bryr seg om husets beste fordi han bruker slegge?
    Når byggherren sier " knus den muren,det er sprekker i den" så knuser arbeiderne muren og støper en ny.

    Dere har ingen peiling på det hele bildet i Guds arbeide, verken i en sjel eller i mange sjeler.Dere har tunnellsyn.

    Neste gang jeg gråt foran pastoren i forbønn, sa han tørt: "du må ikke miste blikket på Jesus"

    Han visste ingenting om at jeg var et overgrepsoffer på mange plan. Han visste ikke at sjelen min var ødelagt.

    Han var lærer og forkynner, men ingen sjelesørger. Ingen er alt.
    Jeg er verken pastor eller autorisert evangelist eller forkynner eller bibellærer.
    Så jeg blir brukt i små porsjoner.
    Uten lønn og uten ære.
    Tvertimot.

    Min pastor sa det viktigste jeg kunne få høre den dagen. Han ba meg å ikke miste blikket på Jesus.
    Hvis dere hadde vært der ville han ha blitt kritisert på en blogg for å ikke ha hørt på meg resten av kvelden.

    De to setningene han sa til meg er alt jeg husker av alt han preika på 6 år!Hvorfor? Fordi de redda livet mitt!

    for når han sa at jeg måtte ikke miste blikket på Jesus, så så jeg på Jesus.Og når jeg så på Jesus så hørte jeg "tilgi dem"
    Og når jeg gjorde det, så ble jeg legt!

    Så hvem brukte Gud til å hjelpe meg? Venninnene osm hørte meg kjase om livet mitt i flere år?
    Nei...de brukte ørene godt og somregel forandret storyen seg og gikk videre.

    Pastoren sa det aller viktigste.
    SE PÅ JESUS!

    Han hadde ikke tid til å lytte på meg, jeg hadde ingen muligheter heller til å fortelle ham 30 års lidelser.

    Han vet ikke den dag idag engang at jeg var et ødelagt menneske og hvorfor.

    Men jeg gikk ikke hen og kritiserte ham og baksnakka ham for at han ikke var som jeg ville, for at han ikke hadde tid til å vise at han syntes synd på meg.

    Mange syntes synd på meg. Så mye at jeg ble en stakkar.
    Og jeg krøp rundt i min tilværelse, for i tillegg til sårene av overgrepene, så hadde jeg fortiden som var min egen skyld å drasse på. Mine egne valg som skadet meg like mye i tillegg.


    Ånd møter ånd. Vi kjenner når vi møter noen som elsker. Å elske er ikke å ha medlidenhet med og bare synes synd på.
    Å elske er også å bruke all sin tid på å fortelle et menneske hva Gud har for dem.

    Det er Guds vilje som skal skje...ikke menneskers.

    Hvis offerets nød var sult og ikke sår av tidligere overgrep, så ville dere altså reagert hvis jeg pekte på veien til nærmeste matbutikk.Dere ville ment vi skulle diskutere sulten hans, jeg skulle synes synd på ham for at han var sulten, istedetfor å sørge for å enten gi ham mat eller få ham til nærmeste matbutikk.


    Og dette skulle jeg gjøre for å tilfredstille deres kritiske hjerter...men ingen av dere brydde dere om at han var sulten!
    Men jeg hadde vært lutfattig og sulten, så jeg visste hva sult var, så jeg diskuterte ikke sulten emd ham, jeg pekte bare på hvor han kunne få mat ifra.

    Dere var bare ute etter å ta veiviseren.

    En etter en saboterte dere, sånn at vedkommende ikke engang fikk sagt hvor butikken var.

    Og ingen av dere sa hvor det var mat å finne.Hovedsaken deres var å få vekk den som sa hvor det var mat å finne.

    Så kommer Rune og forteller om all den gode maten han fikk like der borte. Og en, Ståle ser det, hvor godt det er at sultne får mat og blir mette og sterke.

    Ståle skjønte at både damen og Ståle hadde vært på den butikken og spist seg gode og mette.

    Når damen og Rune går, står tilskuerne igjen og kritiserer de to som fortalte om hvor mye godt det var på den eksakte butikken.
    Men alt dere var opptatt av:
    Tenk de gadd ikke lytte til den sultne mannen!

    De tok feil.De som ble kritisert fikk nemlig med seg at mannen var sulten og derfor pekte de straks på matbutikken og viste veien.

    Men hva gjør tilskuerne....de står enda der og kritiserer veiviserne.
    Ja de skriver i avisen om det til og med...

    Om den sultne har gått eller vil gå til butikken for å få seg mat, det vites ikke. Han bare gikk, uten å si noenting.

    Og siden man blir hodekappet om vi sier noe om ham, så lar vi det være. For alt blir tatt som sjikane.....samme om det er viktig for den videre veien for den sultne.



    Det er ikke liv laga her....
    Og som Ståle sier...kanhende dere har hatt det for godt, eller så er dere også bitre for ting.

    Noe er det iallefall....og man kan ikke bygge Guds rike med folk som kritiserer mureren, for at han ikke bruker teskje når han skal rive den gamle muren.

    Når byggherren har sagt at det er muren som må rives og bygges opp igjen, så er det sånn.

    Kan sogar hende vi ikke har samme byggherre.
    Min byggherre bryr seg om huset som trenger å restaureres.

    Dere bryr dere bare om å sabotere de som restaurerer og gjør ikke engang jobben dere har fått tildelt.

    Det er derfor dere har tid til å kritisere de andre byggerne.

    Og nå, nå er det takk for meg og ikke mer herfra. Jeg har allerede brukt opp altfor lang tid bare på å utsette meg sjøl for skittkasting.

    Se til at dere vet hva dere holder på med når Byggherren skal sjekke hva dere har gjort under hele byggeperioden.


    Dersom dere sier at dere ikke lever i mørket så lyver dere.
    Det er svarte natta her inne.
    Jesus er lyset.
    Uten ham ser dere ikke et dugg
    og kan ikke gjøre noenting.

    SvarSlett
  61. Anonym2:39 p.m.

    Sier kvinnen som advarer mot å dømme andre, fordi Herren skal dømme dem! Snakk om ikke å se seg selv!

    Men selvsagt, hun dømmer ingen. Hun bare veileder.

    SvarSlett
  62. Anonym2:48 p.m.

    Å tilgi = Å glemme

    Du gnager og gnager på din livshistorie og kaller deg selv fortsatt for et offer. Det er tydelig at du er den som trenger veiledning. Så får du selv bestemme om du skal spise muren eller maten din med t-skje eller slegge, og litt sandpapir til dessert.

    Jeg er ikke lenger et offer. Ansvaret er lagt på overgriper W.A. For at HAN skal komme videre i livet, må du vise han matbutikken, hvor de selger sannhetsserum....

    "Terje" A.S

    SvarSlett
  63. Men det er her du tar så feil, anonyme kvinne. Du tar feil i minst to ting:

    1. Du påstår at Terje trenger hjelp. Hjelp til hva da? Leser du virkelig det Terje skriver? Hadde du lest det han vitterlig skriver, så har han tilgitt og han har kommet langt i denne prosessen.

    2. Selv om du har opplevd dette på den måten du har opplevd, må du ikke dytte dette over på andre. Jeg synes du er veldig arrogant som påstår at Terje trenger hjelp. Jeg synes du opptrer veldig krenkende.

    Og var jeg deg, ville jeg roe meg ned litt før jeg skrev mer. Det siste innlegget er så preget av ditt sinne, at du som beskylder andre for ikke å se, ikke ser i det hele tatt. Du slår inn allerede åpne dører.

    SvarSlett
  64. Anonym5:58 p.m.

    utrolig rart
    først blir man beskyldt gang på gang på gang på gang av bloggerhansen for å ikke tenke på offerne, så når man gjør det så er det også galt.

    hadetgodt alle sammen...
    dette vakke gildtnei

    SvarSlett
  65. Anonym6:01 p.m.

    ps. tilgi er IKKE å glemme nei
    For da måtte Gud ha halshugget oss og det gjør han ikke. Han leger hjertene så de blir hele og istand til å være glade.

    SvarSlett
  66. Anonym2:37 p.m.

    Takk til Terje for hans tydelige svar.Det er både modig og modent gjort.

    SvarSlett
  67. Anonym2:47 p.m.

    Jeg har tenkt på det samme: Takk til Terje.

    SvarSlett
  68. Anonym3:14 p.m.

    Dette er ALT som betyr noe

    http://www.youtube.com/watch?v=m6dtAVTpr08

    SvarSlett
  69. Anonym4:29 p.m.

    Det er å håpe at visse personer har lært noe av det Terje skriver i sine innlegg. Ikke minst det han har å si om overgriperen.

    SvarSlett