I november i fjor kom 100 medlemmer fra evangelikale og anabaptistiske kommuniteter sammen på Rosedale Bibel College for å snakke sammen om hva det vil si å følge Jesus i en pluralistisk verden. "Å følge Kristus - oppdag vital bibelsk anabaptisme", var det tredje symposium sponset av colleget til The Conservative Mennonite Conference.
En av foredragsholderne var John Roth (bildet), som er professor i historie ved Goshen College. Roth talte om hva det betyr å følge og bekjenne Kristus i en anabaptistisk tradisjon.
Roth trakk blant annet frem at en av gavene ved den evangeliske tradisjonen er å fokusere på betydningen av Peters bekjennelse i Matt 16:
"Du er Messias. den levende Guds Sønn." (v.16)
"Peter fikk dette rett, men Peters bekjennelse ble raskt fulgt av at han vegret seg for å tro at Jesus måtte lide og dø. Vi har ikke grepet selve essensen i denne bekjennelsen, før vi er rede til å ta opp vårt kors og følge Jesus. Bekjennelsen må bli til kjøtt og blod, i det virkelige liv," sa John Roth blant annet.
I USA alene finnes det pr. dato 15.000 kristne kirkesamfunn med muligheten for skattefradrag om du gir en gave til dem:
"Det er et slags åpent marked for religiøse oppfatninger," sa Roth og la til:
"Unge mennesker leter i dette åpne markedet etter autentisk tro, og de blir mistenkelige, om en eller annen hevder å ha funnet sannheten med stor S. De vil hevde at en slik påstand kan være med på å rettferdiggjøre vold."
Ulike kirkesamfunn møter denne utfordringen på ulikt vis. Fra de som gjemmer seg bak menighetens lære, til de som forlater den til fordel for å være såkalt inkluderende.
"Anabaptister kan nå ut til disse ungdommene med evangeliets gode nyheter, på en måte som forkynner sannheten med en stor S, uten at noen føler seg tvunget. I den anabaptistiske tradisjonen er det å følge og bekjenne Kristus er en invitasjon, ikke en påbud.," sa John Roth.
Han konkretiserte dette med å legge til:
"Først og fremst kan vi invitere menneskene til å bli en del av historien om hvordan Gud handler i historien. Å følge Kristus er å bli del av den stor historien om Guds hensikt slik den utfolder seg i historien. Selv om vi hevder at denne historien er Sannheten, så er den en sårbar gave, tilbudt som en invitasjon, ikke som et argument. For det andre så kan vi tilby menneskene å bli del av et nytt fellesskap, menigheten. Gud har designet oss for fellesskap. I den konteksten som forsamlingen står, kan vi tre inn i det harde, med gledesfylte arbeidet som forsoning innebærer. For det tredje kan vi invitere mennesker til å samarbeide med Kristus i helbredelsen av vår sønderbrutte verden. Kristi kjærlighet flyter ut til hele verden, gjort synlig gjennom våre handlinger. Og for det fjerde, å følge og bekjenne Kristus i en anabaptistisk tradisjon er en invitasjon til å forkynne evangeliets gode nyheter. Mennoniter har av og til vegret seg for å sette ord til sine handlinger. I mange år synes jeg det var litt rart å snakke om min tro. Jeg håpet bare at om jeg levde et godt liv, så ville folk legge merke til det, og kanskje invitere seg selv til kirke. For å være ærlig så skjedde aldri det," sa John Roth og smilte!
BjornOlav,har läst det du skriver,och det är bra,men det är en annan sak som jag tänker skriva om här.
SvarSlettI morse,när jag läser vår vlt tidning,så får jag se min insändare har tagits in.
Den lyder:
Hur Många är för denna lag?
Ja,så har det bestämts det som många av oss fruktade!Könsneutrala äktenskap!Man kan undra hur många i Sverige är för en sådan här lag?
Detta har jag skrivit förut,och jag säger det äter:
Gud kan inte välsigna det som går emot Hans eget Ord!
Hur många lagar det än stiftas!
Gud,förbarma Dej över vårt land!
Karin Santiago
Detta tog de in i vlt idag.
Så BjornOlav,jag ber om förbön och Guds beskydd idag,och framöver.
Ha det bra och jag ber även för dej å din familj!
Karin
Så bra at dette kom frem i en sekulær avis, Karin. Det gleder meg! Vi trenger å si fra, selv om det ikke er lett. Gud velsigne deg og dine.
SvarSlett