Det pågår for tiden en interessant debatt på denne bloggen om vi som Guds barn skal bortrykkes før den store trengselstiden setter inn, eller om vi skal igjennom deler eller hele trengselstiden. Jeg håper dette ordskiftet kan fortsette, da det har kommet flere interessante innspill i sakens anledning. I sammenheng med denne debatten reises det også spørsmål om Antikrist. Jeg skal forsøke å si litt om hvordan jeg tenker rundt dette viktige spørsmålet. Men før jeg gjør det, vil jeg gjerne sitere Jens Petter Jørgensen, som i en kommentar på Face Book skriver at han oppholder seg i Roma for tiden på en konferanse. Der hørte han denne uken en russisk teologiprofessor som er overbevist om at de kristne i Vest vil stå ansikt til ansikt med forfølgelsestider i nær fremtid. Det stemmer veldig godt overens med hva jeg selv har følt på, og skrevet om på denne bloggen tidligere. I forbindelse med den nasjonale bønnekonferansen i Danmark i fjor, hvor jeg var en av talerne, opplevde det jeg tror var en tiltale fra Den Hellige Ånd, om at forfølgelse vil komme over Europas kristne i nærmeste framtid.
Jesus omtaler trengelstiden på følgende måte: "For da skal det bli så stor en trengsel som det ikke har vært siden verdens begynnelse og frem til denne tid, og som det heller aldri skal bli." (Matt 24,21) Det er de som mener at dette sikter til Jerusalems ødeleggelse i år 70 e.Kr. Leser man Jesu ord nøye vil man se at det ikke kan stemme. Ødeleggelsen av Jerusalem og Tempelet var tross alt begrenset til et spesielt land, og en spesiell by. Her er det snakk om noe som verden ikke har sett frem til nå, og som den heller ikke vil se igjen. Selv om verden har opplevd mange slags trengselstider, har den ikke vært i nærheten av hva denne innebærer. Når vi så skal behandle "den store trengsel", så kan vi ikke unnlate å betrakte det Bibelen har å si om Antikrist. For det er han som skal herske i denne redselstiden.
Apostelen Johannes skriver: "Dere barn! Det er den siste time! Og slik som dere har hørt at Antikristen kommer, er det det allerede nå kommet mange antikrister. Av dette vet vi at det er den siste time." (1.Joh 2,18)
Legg merke til hvordan Johannes ordlegger seg: "Og slik som dere har hørt ..." Dette var altså noe som hans lesere kjente til. Dette var en del av den apostoliske undervisningen. Dernest skal vi merke oss at Johannes taler om at det vil komme "mange antikrister", men samtidig snakker han om en helt spesiell, selveste Antikrist. De andre er med på å forberede den enes komme. At Antikrist skal fremstå i en bestemt tid ser vi blant annet av Åp 13,5:
"Og han ble gitt en munn som talte store ord og bespottelser, og han ble gitt makt til å holde på med det i førtito måneder."
I Bibelen gis han syv forskjellige navn eller titler som beskreiver hans vesen, karakter og virke. Det første er Antikrist. Eller Anti-Messias. Det forteller oss at han vil "være som" eller imitere Kristsus/Messias. Dette er altså ikke en fiktiv skikkelse, men en konkret mann som vil stå frem i en bestemt tid. Han er utrustet av djevelen selv. I Dan 8,25 leser vi:
"Ved sin list skal han få svik til å lykkes under sitt styre. Han skal opphøye seg i sitt hjerte. Han skal ødelegge mange i deres trygghet."
Denne kløktige mannen, vil stå frem som en som med list får politikere til å se hen til hans løsninger. Når apostelen Paulus skriver til den kristne forsamlingen i Tessaloniki profeterer han for dem, om han som kalles "fortapelsens sønn", som er et annet navn på Antikrist. Paulus skriver:
"La ingen forføre dere på noen måte! For den dagen kommer ikke uten at frafallet først er kommet, og syndens menneske (et annet navn på Antikrist, min kommentar) er blitt åpenbart, fortapelsens sønn. Han er den som står imot og opphøyer seg over alt det som kalles gud eller som blir tilbedt, slik at han sitter som om han var Gud i Guds tempel og viser seg fram som om han er Gud." (2.Tess 2,3-4)
Legg merke til at det skjer et frafall fra troen i tiden før Antikrist trer frem, og legg merke til at han skal vanhellige tempelet. Jødenes tempel ble ødelagt i år 70, så det må gjenoppbygges om dette skal skje. Planene for et slikt tredje tempel foreligger, og det er bare et tidsspørsmål før det skjer.
Kan det være at Antkrist med sin list sørger for en fredsavtale i Midt-Østen, og at det i denne avtalen også ligger en aksept for at det tredje tempelet skal gjenreises? Vi skal se nærmere på dette i neste artikkel.
(fortsettes)
Hvilken opprykkelse er det som står i 1Tess 4?
SvarSlett15 For dette sier vi eder med et ord av Herren at vi som lever, som blir tilbake inntil Herren kommer, skal ingenlunde komme i forveien for de hensovede;
16 for Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først opstå;
17 derefter skal vi som lever, som blir tilbake, sammen med dem rykkes i skyer op i luften for å møte Herren, og så skal vi alltid være med Herren.
18 Trøst da hverandre med disse ord!
Jeg spør fordi jeg er veldig lite inne i akkurat den delen, har lest veldig lite om dette.
Mvh.: Birgir
Et stort forklaringsproblem for pretribbere blir å bortforklare 2.tess kapittel 2, hvor det tales om at den lovløse først må komme før Herrens dag kan komme og Åpenbaringen som forteller oss at mange skal komme ut av den store trengsel med sine kjortler tvettet i lammets blod.
SvarSlettDet er altså åpenbart at det vil være troende under den store trengsel, men dette løser pretribbere med å si at jødene skal bli frelst i hopetall under trengselen og andre også som lar seg frelse. MEN samtidig sier en som tror på pretrib at "den som holder tilbake" i 2 tess kap. 2, er den DHÅ og når menigheten rykkes bort kan den lovløse stå frem. Hvilket vil si at DHÅ ikke lenger er på jorden når den lovløse raser. Hvilket igjen vil bety at det er umulig med frelse under den store trengsel, og at Bibelen også da vil motsi seg selv??!
Min personlige oppfatning av hva "den som holder tilbake blir tatt bort" betyr er;
DHÅ er den som holder tilbake. Men hva betyr det at han holder tilbake og hva holder han tilbake. Utifra teksten er det åpenbart at DHÅ står i veien for den lovløses (Antikrist) åpenbarelse. Men når DHÅ ikke lenger holder den lovløse tilbake, kan han stå frem.
Jeg tror at når syndemålet er fult på denne kloden (som det snart er) så vil DHÅ tillate Antikrist å stå frem. Å tillate Antikrist å stå frem vil samtidig være å føre dom og trengsel over jorden over alle som ikke er troende. Troende er alltid under Guds beskyttelse. Jeg tror ikke at DHÅ (som pretribbere tror) henter troende bort fra jorden og tar bort alt sitt nærvær her. Tvert imot. Han vil være sterkt til stede i sine barn, men samtidig vil det fulle syndebegeret medføre at helvetes krefter vil slippe løs på jorden i en skala som de aldri før har gjort.
Husk at dette er måten Guds vrede åpenbares på eller måten Gud dømmer på. Han tar bort sin beskyttende hånd, slik at ondskapen får utfolde seg fritt. Gud selv gjør jo aldri noe ondt mot noen, men hvor han ikke blir æret og trodd, der tar han til slutt bort sin beskyttende hånd, og individet, landet eller verden overgies til Satans herjinger.
Ble litt rotete dette, men jeg kan ikke skjønne hvordan pretribbere kan overse Bibelens klare tale om den lovløses komme (antikrist), og at de troende skal oppleve dette.
Samtidig kan jeg ikke skjønne hvordan pretribbere kan tro at Gud har så spesielle planer for jødene, at han har en egen frelsestid avsatt bare for dem..??
Det gir ikke mening. Først skal Jesus komme å hente de troende, dernest skal frelsen fremdeles være tilgjengelig og da hovedsakelig for jødene?
Gjør ikke Herren da forskjell på folk. Dersom pretribbere arguemnterer med at de troende ikke skal være på jorden under vreden eller den store trengsel, hvorfor skal da jødene måtte oppleve dette? Er det en slags ekstra straff over dem da? Gir det ikke mer mening at Gud handler likt med både jøde og greker og lar frelsen gjelde for alle inntil et gitt tidspunkt, hvor det er for sent for alle?
Slik jeg ser det må man med en pretrib lære vri og vende en del på skriftsteder for at likningen skal gå opp. Selv før jeg hadde satt meg inn i eskatalogien så var den åpenbart for meg at kristne ville oppleve både dyrets merke og antikrist.
Vreden eller den store trengsel er heller ikke noe som troende skal oppleve i den forstand at de er i Kristus, og der finnes ingen vrede. SÅ vi er som Noa i Arken som er et bilde på Kristus, og mens de ugudelige går under rundt oss, så er vi trygge i HAM. Det betyr ikke at vi blir hentet ut av trengselen, ,men vi reddes ut av den fordi vi er I HAM under trengselen.
MT
Når det gjelder det "anonym" MT skriver, støttes det av Thoralf Gilbrant i boken "BORTRYKKELSE/JESU GJENKOMST" Hermon Forlag 2001/2.
SvarSlettDer han sier på 136 - 138 er at menigheten er til hindrer for Antikrist fremtreden, og bil bli borte før den siste åruka (Daniel)
Vel, dette til orientering. Jeg er ingen teolog, så ennhver tolkning på prøves på at skrift forklarer skrift!
Leins:
SvarSlettMen dersom menigheten rykkes bort slik at Antikrist kan åpenbares...hvordan kan da mennesker fremdeles bli frelst under den Store Trengsel og Antikrist sitt styre?
Det står jo i Åpenbaringen om en stor skare som ingen kunne telle som hadde tvettet sine kjortler i Lammets blod og holdt ut i troen gjennom Trengselen.
MT
Leins:
SvarSlettMen dersom menigheten rykkes bort slik at Antikrist kan åpenbares...hvordan kan da mennesker fremdeles bli frelst under den Store Trengsel og Antikrist sitt styre?
Det står jo i Åpenbaringen om en stor skare som ingen kunne telle som hadde tvettet sine kjortler i Lammets blod og holdt ut i troen gjennom Trengselen.
MT
Gir det ikke mer mening at DHÅ (han som holder den lovløses sin åpenbarelse tilbake) tillater hans åpenbarelse fordi syndebegeret er fult. På samme måte som Gud alltid har tillatt dom og vrede komme over menneskene når syndebegeret var fult. Gud forlot jo ikke kloden, men han tok vekk sin beskyttelse, eller han tillot satan å virke...på samme måte som han tillot satan å sikte Peters tro...eller tillot satan å være en løgnens ånd i munnen på Akabs profeter.
SvarSlettDersom denne tolkningen er rett gir alt mening.
Da vil DHÅ fremdeles være hos de troende, men hans hånd som hindrer satan i få få åpenbare sin fulle galskap, den tar han bort...MEN det betyr ikke at DHÅ tar bort sin beskyttelse fra sine barn.
Når da den store trengsel anført av Antikrist kommer vil alle troende og dem som lar seg frelse, både jøder og greker være beskyttet av Herren..og reddes ut av ham, mens verden går til grunne. På samme måte som Noa i arken vil de troende reddes gjennom at de er i Kristus og bevares til brylluppet i himmelen.
MT
Hørte nylig en predikant, som fortalte om de som ikke tok dyrets merke, og ble martyrer, var
SvarSlettde som hadde bibelkunnskap, ( bl.a. bønnebarn?).
Den skaren som Johannes får se (Åp. 7,9-17) mente forkynneren var disse.
Hadde han ett poeng?
Leins: nå vet jeg ikke om du heller til pretrib, midtrib eller posttrib, men utifra det du sier her høsres det jo ut som om du heller til posttrib, altså at troende skal oppleve trengselen.
SvarSlettAt bibelkunnskapen er viktig er det ingen tvil om. HAdde folk vært litt mer bibelkyndige hadde mye av den villskapen som skjer i visse karismatiske kretser for lengst blitt avkledd.
Paulus sier jo også at Gud sender en kraftig villfarelse over dem som ikke tok imot kjærlighet til sannheten. MAO, det gjelder å leve nær til Herren og til Hans Ord.
Sjekk gjerne ut profetien til Stanley Frodsham som ligger på denne bloggen en plass. Der kommer det tydleig frem hvor viktig det er å kjenne Skriften...
MT
MT, hvordan ble mennesker frelst før pinsedag? For de var vel frelst da også.
SvarSlettDet er vel ikke slik at DHÅ blir tatt bort totalt, men er ikke lenger tilstedeværende på samme måte som i menightens tid etter pinsedag.
Når det gjelder Herrens dag i 2. Tess 2, så er det vel snakk om dom/trengsel og ikke bortrykkelse. Sml.Herrens dag hos profetene i GT.
Mvh.
Cato.
Cato:
SvarSlettJa de var frelst, men de hadde ikke den iboende hellige ånd. Den hellige ånd kom over prestene og profetene, men de hadde ikke den iboende ånd som NT troende.
Men jeg skjønner ikke helt poenget ditt her?
Jeg er jo av den oppfatning at Gud er til stede med sin Ånd også under trengselen for alle troende, men det finnes dem av pretribbere som tror at Gud tar både sin Ånd og menigheten bort før Antikrist åpenbares. Da blir det problemer.
Jeg vet at herrens dag også brukes om dom, men i 2.Tess 2 kapittel syntes jeg det er åpenbart at det snakkes om Trengsel/antikrist og Herrens dag som en boretykkelse i forb. med dette. Hvorfor skulle ellers noen i menigheten i Tessalonika være bekymret for at Herrens dag alt var kommet..?
Det mener vel pretribbere også?
MT
Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken: 2 La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet. 3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.
SvarSlett----------------
For meg er det ganske tydelig at det snakkes om Jesu gjenkomst her...
MT