søndag, mai 03, 2009

Bondevik uttaler seg også i strid med Bibelen



Jeg blir ikke forundret over at Kjell Magne Bondevik gir sin støtte til partiets kronprins, Knut Arild Hareide. Drømmen om et kristendemokratisk parti a la det tyske, er nok det altoverskyggende for ham og en del andre av de sentrale politikerne i Kristelig Folkeparti. Der ser man også av uttalelsene til partileder Dagfinn Høybråten, som ikke ser bort fra at man ganske snart fjerner bekjennelsesplikten for de som vil være tillitsvalgte i partiet. Dermed behøver man ikke lenger å bekjenne seg til den kristne tro en gang, for å være forgrunnsfigurer i dette partiet.

Teologen Bondevik burde ikke være ukjent med hvor tydelig Bibelen er når det gjelder avvisning av homoseksuell adferd. Når partiet nå forsøker å glatte over dette, og bli politisk korrekte, svikter de når det virkelig gjelder. De er altså villig til å vrake det Guds ord faktisk sier, for å oppnå større oppslutning på meningsmålinger og få flere til å stemme på dem ved valget. Signalene de dermed sender til den velgergruppen som har støttet opp om dette partiet, er kraftige. Jeg tviler på at dette tas imot med noen særlig glede hos de som ønsker å stå på bibelsk grunn. Lettvinte poenger i blant folk flest, men neppe noe som partiet vil tjene på i lengden.

Bondeviks støtte til Hareide har i hvert fall gjort meg helt overbevist: KrF får ikke min støtte, neppe noe annet politisk parti heller for den saks skyld. De ugudelige lovene vi nå har fått, vil jeg ikke bøye meg for eller anerkjenne. Den nye kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps-"loven er og blir et hån mot Gud, og kan aldri bli et ekteskap slik det var ment å være fra Guds side.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=553148

32 kommentarer:

  1. Anonym3:21 p.m.

    Dette partiet blir mer og mer skakkjørt!

    SvarSlett
  2. Anonym3:40 p.m.

    Drømmen er visst et verdiparti. Men hva slags verdier vil de bygge på?

    SvarSlett
  3. Tror denne diskusjonen ødelegger for KrF. I stedet for en mulighet til å fronte hva partiet står for blir det en intern uenighet om ekteskapsloven som kommer i medias søkelys. Synd.

    Som jeg har sagt før synes jeg du skriver om mye interessant på bloggen din. Lurer på om det finnes en oversikt over temaene du har skrevet om? Du lager etiketter/stikkord på hver sak, men hadde vært fint med en side hvor kategoriene var listet opp?

    SvarSlett
  4. Anonym5:59 p.m.

    "Den nye kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps-"loven er og blir et hån mot Gud, og kan aldri bli et ekteskap slik det var ment å være fra Guds side."

    Du... jeg snakket med Gud i går og han sa at den forrige karen han snakket med om dette hadde tolket ham feil. Det er egentlig ok for homofile å gifte seg, så du kan ta det helt med ro.

    Tror du på alt du hører og leser eller bare velger du ut det som passer med ditt livssyn?

    SvarSlett
  5. Erik

    Jeg kan ikke så mye om data. Det finnes en oversikt over disse etikkettene på den siden hvor jeg skriver nye innlegg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt den listen ut på bloggen. Takknemlig for tips.

    SvarSlett
  6. Anonym

    Det sa nok ikke Gud til deg. Han har sagt noe helt annet enn det i sitt Ord, og det Ordet står fast. Skaperordningen har Han heller ikke opphevet. Jesus bekrefter den. Der står det at Gud skapte oss til mann og kvinne, og mannen skal forlate sin far og sin mor og bli hos sin hustru.

    SvarSlett
  7. Anonym6:30 p.m.

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Anonym6:38 p.m.

    KOMMENTAREN ER REDIGERT. REGLENE FOR PUBLISERING PÅ DENNE BLOGGEN TILLATER IKKE BANNEORD. VÆR VENNLIG Å RESPEKTER DETTE.

    gud gud gud gud. Kan ikke noen av dere og du som blogger prøve å høyne IQen en smule og hive den middelaldertrua en viss plass hvor solen ikke skinner.

    SvarSlett
  9. "Dåren har sagt i sitt hjerte: Det er ingen Gud." (Salme 14,1

    SvarSlett
  10. Anonym6:45 p.m.

    Jeg synes det er veldig trist å se i hvilken retning KrF nå beveger seg. Har stemt dette partiet ved flere stortingsvalg. Nå er det slutt. Tror jeg følger eksemplet og lar være å stemme ved dette valget.

    SvarSlett
  11. Anonym7:24 p.m.

    At homofili er synd, og de som bedriver slik må straffes er fint det.

    Men hvorfor er det ikke noen som tar tak i alle de som ikke holder "sabbaten heilag"? Det er jo ikke noe stort problem å se hvem det er som bryter denne loven...
    "Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal visselig lide døden"

    Gjelder ikke denne loven, eller?

    justmy2cents

    SvarSlett
  12. Nå lever vi i den nye pakt, ikke i den gamle. Det innebærer en stor forskjell, også med hensyn til sabbatsbudet.

    SvarSlett
  13. Anonym7:46 p.m.

    Hva gjelder i den nye, og hva gjelder ikke lenger? Bare nysgjerrig, siden dette er et fora for de som vet hva som er rett og hva som er galt.

    Hva med likestilling, gjelder det fortsatt ikke?

    Og på tampen; de 10 budene, er de fortsatt "med"?

    justmy2cents

    SvarSlett
  14. Andrew Davidson7:47 p.m.

    Jeg har ingen tro, og kaller meg ateist og humanist. Jeg kan ikke forstå at noen vil tro på en universal, intergalaktisk diktator som ser hver bevegelse og hører hver tanke du har. Du har aldri rom for privatliv, aldri en åpen sekund for det selv. Disse menneskene påstår at de kjenner denne diktatoren sine innerste tanker, og at han har sagt hvilken mat de får spise, hvem de kan ha sex med og hvordan, hvor de må tilbe han og hvor mange ganger, hva de får si og ikke si, når de kan jobbe og ikke jobbe. Etter at du dør vil denne guddommelige diktatoren dømme deg etter de valg du tok i løpet av ditt liv og om de passet etter hans syn på hvordan ting SKAL være. For å så enten sende deg til å brenne for evig i et helvete så grusomt at bare tanken skal få deg til å hyle av redsel, eller sende deg til et paradis fulgt av mennesker som deler ditt syn, et paradis der det ikke finnes noen homofile, ingen av andre religioner, og i enkelte religioner skal kvinner gjøre som du vil. I dette paradis skal du for evig og alltid tilbe herskeren.
    Dette er irrasjonelt og å lære slikt galskap videre til barn en mishandling verdig straff.

    Homofile og lesbiske mennesker er mennesker. De skal ikke ha goder, de skal ikke få adoptere et barn kun fordi de er homofile. Hvis et homofilt par møter de samme kravene som stilles til et heterofilt par mht adopsjon så skal de få adoptere. De finnes til nå ingen dokumentasjon som støtter påstanden om at barn som vokser opp med to foreldre av samme kjønn lider eller har det bedre enn barn med heterofile. Inntil noen henvender med til den forskningen så er det bortkastet å komme med flere fundamentalistiske utsagn.

    Når vitenskapen har klart å bevise at så og si ingen av fortellingene i bibelen skjedde, at hele historien pm Jesus er forvridd og feil forstår jeg ikke at en slike slitsomme gamle menn har en trang til å ta vare på disse 2000 år gamle eventyrene slik at de kan undertrykke, hate og skape skiller hos en annen gruppe mennesker. Vi bor i et land som består av flerkulturelle mennesker med ulike livvssyn og religioner. Det er irrasjonelt å tro at et subjektivt fundamentalistisk menneskediskriminerende kristen parti skal ha politisk makt til å bestemme over disse menneskenes liv.

    Det er ikke lenge siden denne diskusjonen så slik ut:

    Vi synes ikke negere skal få gifte seg eller få barn. Gud skapte mannen og kvinnen, adam og eva, begge hvite. Den mørke fargen er et hån mot Gud og hans skaperverk. Barna frates en hvit mor og far og rettigheten til å vokse opp i et hvitt og kjærlighetsfullt samfunn.

    Vi synes ikke jøder eller muslimer skal få gifte seg i Norge eller få barn. Deres religion er i strid med vår, og barna frates muligheten til å vokse opp med Jesus Kristus, og demed muligheten til å komme til paradis etter døden.

    Vi synes ikke samer skal få gifte seg eller få barn. Deres vrangforestillinger og usunne livstil er farlig for barna, og de frates mulighetene til å vokse opp i et normalt og sosialt Norge.

    Det er absolut ingen forskjell å bytte ut disse ordene med homofil eller lesbisk, dokumentasjonen, begrunnelsene og resonnementet er akkurat like bunnløst og irrasjonelt som den KRF og andre fundamentalister kommer med.

    SvarSlett
  15. Anonym7:54 p.m.

    Andrew Davidson:
    Du gir meg troen tilbake på menneskeheten, bra skrevet!

    Keep up the good work :)

    SvarSlett
  16. Justmytwocents

    Jeg foreslår at du leser Det nye testamente. Det vil gi deg svar på spørsmålene dine. Du vil bli overrasket over hvor interessant det er! Lykke til.

    SvarSlett
  17. Andrew

    Bli kjent med Jesus! Da vil det se ganske annerledes ut enn det du skriver her. Å kjenne Ham utgjør den store forskjellen. Du blander sammen så mye at det er vanskelig å kommentere alt dette, i et svar.

    SvarSlett
  18. Anonym8:06 p.m.

    Det synes jeg ærlig talt ble litt vel lettvint, Bjørn Olav.

    Hvis du skal ha noen som helst troverdighet hos meg så bør du ta deg litt tid til å svare innlegget til Andrew Davidson med noe mer enn "Bli kjent med Jesus!".

    SvarSlett
  19. Det inneholder for mange ting til at det er mulig å gi svar på i en kort kommentar. Jeg tar hans innlegg som en meningsytring, mer enn konkrete spørsmål.

    SvarSlett
  20. Anonym8:31 p.m.

    Jeg leser gjerne det nye testamentet, hvilken versjon/oversettelse er det som er den mest autentiske/riktige?

    Har hørt at det er en del ting som har blitt oversatt feil fra kilden og vil gjerne lese den riktige...

    justmy2cents

    SvarSlett
  21. Jeg tror du kan føle deg trygg på de norske oversettelsene. Selv foretrekker jeg den oversettelsen som Bibelforlaget gav ut første gang i 1997. Ellers har Norsk Bibel 1988 gjort en fin oversettelse. Begge disse er såkalte konkordante oversettelser, det vil si at man har forsøkt å overssette mer ord for ord fra gresk. Bibelselskapets utgave fra 1978/85 er en såkalt idomatisk oversettelse, hvor prinsippet er at man oversetter mer ut fra tekstens mening. Jeg foretrekker en konkordant oversettelse. Du finner Nytestamenter i ulike prisklasser hos alle tre utgiverne.

    SvarSlett
  22. Oversettelsen til Bibelforlaget går under navnet: Bibelen Guds Ord.

    SvarSlett
  23. Anonym9:07 p.m.

    Hvordan har det seg at "syndere mot naturen" (1930) har blitt til "menn som ligger med menn"?

    Og vil det da si at dette gjelder kun menn, eller skal man ikke lese ordrett?

    1. Tim, kap.1 v.10

    SvarSlett
  24. Bibelutgaven som kom i 1930 er en revidert utgave. Hva som er årsaken til at bibeloversetterne den gangen valgte denne ordlyden kjenner jeg ikke, men det er naturlig å tenke at de hadde Rom 1 som bakgrunn. Der omtales seksuell omgang mellom menn som noe som er unaturlig, noe som strider mot naturen. Det greske ordet som er brukt i nevnte skriftsted er ordet arsenokoitais, som oversatt til norsk blir: "som ligger med menn".

    SvarSlett
  25. Andrew Davidson9:40 p.m.

    Jeg forstår at det ble mye på en gang og beklager det. Jeg var "kjent" med Jesus fram til jeg ble 18 år og gammel nok til å rasjonalisere og stille spørsmål. Til slutt blir det for mange spørsmål. Bibelen er ikke en autentisk og troverdig kilde, men Lukas 19: 27 var verset som åpnet mine øyne og gjorde at jeg begynte å stille spørsmål. Mennesker er ikke lenger i tvil om at evolusjon har skjedd, og religion har måttet trekke seg langsomt tilbake da sin argument platform blir stadig mindre og mindre.

    Det hadde vært fint å få svar på ditt syn på et par ting, kanskje ditt syn på homofile og hvorfor denne diskusjonen er anderledes og mer rettferdig enn den vi har hatt mot mørkhudede, kvinner og andre minoriteter gjennom historien.

    Siden du skriver på hjemmesiden din at Guds ord er uforanderlige, hvorfor er det slik at vi fjerner mesteparten av det som står i bibelen i dag, og kun konsentrerer oss om det vi i 2009 anser som moralsk riktig?

    Synes du det er riktig å kirke og stat arbeider sammen, også politisk når vi er en nasjon satt sammen av utallige ulike livssyn og religioner?

    Du må da vel si deg enig at kristendommen har blitt redusert til humanisme, med mennesket i sentrum og fokus på å ta vare på hverandre uansett kjønn, etnisitet og religion?

    Flott at du tar deg tid til å lese dette, det setter jeg pris på.

    SvarSlett
  26. Anonym9:41 p.m.

    Ok, takk for svaret, det forklarte "naturen".
    Strengt tatt burde vel kampen mot naturødleggelser være vel så engasjerende for oss alle som det å dømme menn som trives i hverandres selskap, men men :)

    Med andre ord og Guds ord; kvinner som ligger med kvinner synder ikke mot Guds ord, og de er dermed "godtatt". Går ut fra at du er enig med skriften, Bjørn.

    SvarSlett
  27. Kanskje ikke 1930-utgaven var så dum allikevel: "for menn som ligger med menn", "synder de ikke mot naturen" mon tro?

    SvarSlett
  28. Andrew

    Vi går vel igjennom ulike livsfaser noen og enhver. Disiplene til Jesus var ikke redd for å stille Ham spørsmål. De gjorde det til og med i forbindelse med nattverdhandlingen. Det er trist å lese at du har mistet troen på Jesus, som du en gang bekjente deg til. Jeg håper du finner tilbake til Ham - Han som er veien, sannheten og livet.

    Nå er det nok ikke slik at evolusjonsteorien stadig vinner fram. Det er fortsatt en teori, og det er mange som stiller berettigede spørsmål ved den. Jeg har verken tid eller kapasitet til å begi meg inn i en diskusjon om det nå. Kommunistene i det tidligere Sovjetunionen forfektet darwinismen. Det førte ikke til så veldig mye godt for de som bodde der. Svaret på sin søken etter mening med livet, fant de i Jesus. Slik også i dagens Kina. 100 millioner mennesker bekjenner en levende tro på Ham i dag. Evolusjonistene i kommunistpartiet teller bare noen og sytti.

    Diskusjonen om homofili er ikke viktigere enn noe annet, men den er aktualisert i forbindelse med den nye kjønnsnøytale såkalte "ekteskaps"-loven, de homofiles plass i kirken etc. Jeg tror at alle mennesker er skapt i Guds bilde, men jeg tror ikke homofili er noe som er skapt av Gud. Ekteskapet som gudgitt ordning er mellom èn mann og èn kvinne.

    Jeg er ingen tilhenger av stat/kirke. Den første menighet var en fri, selvstendig kirke og Bibelen viser at det er tydelige forskjeller på en menighet og en stat. Som kristne skal vi lyde landets lover og øvrighet, med mindre disse går på tvers av det Guds ord sier. Som kristne skal vi fremme Guds rike, og Guds rikes prinsipper, slik du blant annet finner dem nedfelt i Bergprekenen.

    Jeg er enig med deg i at mye kristen tro er blitt redusert til ren humanisme. Det i motsetning til sann kristen tro, som bygger på det faktum at Jesus er både Frelser og Herre.

    SvarSlett
  29. Anonym:
    Homoseksualitet slik dette omtales i Bibelen, handler ikke bare om menn som ligger med menn. I Rom 1,25-26 kan du lese:

    "De byttet ut Guds sannhet med løgnen og tilba og tjente skapningen i stedet for Skaperen, Han som er velsignet i all evighet. Amen. På grunn av dette overga Gud dem til vanærende lidenskaper. For til og med deres kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen."

    SvarSlett
  30. Leins

    Du har aldeles helt rett. Dette er en god oversettelse av meningen i disse versene.

    SvarSlett
  31. Ang det med vitenskapen, så bekrefter jo faktisk den veldig mange hendelser, bl.a kryssninga av Rødehavet, hvor det er gjort funn på bunnen, materialer som ikke ble brukt i krigføring, på vogner, i andre tidsperioder enn akkurat da dette skjedde, like etter ble det modernisert, og de begynte med det like før. Og det er ikke tvil om at dette er fra denne hendelsen, det er helt umulig det kan ha andre forklaringer.

    Men det som vitenskapen faktisk motbeviser seg selv i, er flere ting, bl.a "big bang", "evolusjonsterioen" for å nevne 2 av de mest kjente..og hva evolusjonsterioen gjelder, så er jo den veldig akseptert, og selv har jeg ikke sett den som noe "imot" kristendommen, har vel ikke tenkt grundig over det heller, siden alle lærer jo på skolen, og fra vi blir født at slik er det. Men de siste mnd, da jeg har satt meg veldig inn i dette, ser jeg jo at det er hjernevasking vi blir utsatt for med denne teorien, enkelt og greit pga at mange ikke vil akseptere en Gud, og heller gjør sitt beste for å få akseptert alternative "løsninger".
    Flere vitenskapsmenn ser jo faktisk dette, noen lærere og forskere har jo sagt klart ifra om dette der de jobber, og hva skjer? Joda, de får sparken, og de som mottar deres budskap blir så umenneskelig provosert. Mange som setter seg inn i detaljer på enkelte områder ser jo tydelig at vitenskap er faktisk også en tro (ikke alt, men mye av det vitenskapen bygger på).

    Hvordan kan et "big bang" oppstå av INGENTING, det må være noe som er der som forårsaker det..men neida ikke NOE skal ha vært der. Og de prøver å gjenskape dette i Sveits..Men hva viser det??? Jo, at hvis de i det hele tatt får det til da, så krever det intelligens til for å utløse et "big bang". De motbeviser seg selv så mye, og enda er dette bare helt overfladisk. Også det med mikro-/makroevolusjon beviser de selv at det de sier ikke stemmer, og det i samme artikkel! Om jeg går inn i detaljer på områdene, blir jeg aldri ferdig ;)

    SvarSlett
  32. Jeg respekterer hva hver tror eller ikke tror på, jeg har lenge hatt problemer med å VIRKELIG tro på en Gud fra jeg var 13-14, men når jeg leser om det samfunnet vi har idag/utviklinga/teknologien/jødehets/Israel/naturkatastrofer/økonomiske kriser/globalisering/verdier i samfunnet osv osv, kontra det som står i Bibelen..så er det utrolig fascinerrende å lese, det er så nøyaktig, enkelt og presist beskrevet at det er helt vilt. Samfunnet og utviklinga idag er prikk lik det som står den skal være idag. Og Bibelen sier også på DAGEN når Israel skulle bli oppretta som egen stat, og at alt skulle være klart og bli gjort ferdig den dagen..aldri har det blitt gjort før. Gg det skjedde den datoen, det året, på ên dag. Helt fantastisk :)

    Jeg er glad for å si jeg har virkelig fått troa etter mange år med tvil, etter at jeg har gått en del i dybden, så går det ikke an å la være å tro. Er nå 28 år og omsider funnet en mening med alt dette kaoset i vår verden ;)

    SvarSlett