onsdag, mai 13, 2009

Bruden, brudgommen og bortrykkelsen, del 3



Her følger siste del av artikkelserien om bruden, brudgommen og bortrykkelsen.

Andre fasen i et jødisk bryllup skjer når brudgommen fører sin brud til brudekammeret. Vi leser om dette i Åp 19:

"La oss være glade og fryde oss og gi Ham æren, for Lammets bryllup er kommet og Hans brud har gjort seg rede. Og deter gitt henne å pynte seg i fint lin, rent og skinnende, for det fine linet er de helliges rettferdige gjerninger." (v.7-8)

Så langt jeg kan se vil Lammets bryllup finne sted i himmelen når den store skjøgen er dømt og den store trengsel er ved sin avslutning. Åpenbaringen 18 og 19 forteller om Babylons fall, og i 19,2 leser vi: "For sanne og rettferdige er Hans dommer, for Han har dømt den store horkvinnen som fordervet jorden med sitt horeliv. Og blodet av sine tjenere har Han hevnet på henne, det som ble utøst av henne." Så i vers 7 leser vi: "La oss være glade og fryde oss og gi Ham æren, for Lammets bryllup er kommet..." I vers 9 omtales "Lammets bryllupsmåltid." Til selve bryllupet er det innvitert spesielle gjester. Det er de som har navnet skrevet i Livets bok hos Lammet, til middagen er gjestelisten utvidet. Da er også slektens eldste bror med i feiringen, og alle de som har gått igjennom den store trengselstiden og er blitt frelst i denne forferdelige tiden som jorden har gjennomlevd. På dette tidspunkt har Jesus satt sine føtter på Oljeberget, Han er mottatt av de som jublende går Ham i møte mens de roper "Velsignet er Han som kommer i Herrens navn". Så setter Jesus seg på Davids trone, og tusenårsriket innledes med Lammets bryllupsmåltid.

Du vil se forskjellen på Lammets bryllup i himmelen og Lammets bryllupsmåltid på jorden, om du fortsetter å lese i kapitel 19 i Johannes åpenbaring. Da vil du se følgende:

"Og jeg så Himmelen åpnet, og se, en hvit hest. Og Han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og Han både dømmer og fører krig i rettferdighet. Hans øyne er som ildslue, og på Hans hode er det mange kroner. Han har et navn skrevet, som ingen kjenner uten Ham selv. Han er kledd i en kjortel dyppet i blod, og Hans navn er Guds Ord. Og Himmelens hærer, kledd i fint lin, hvite og rene, fulgte Ham på hvite hester..." (v.11-14)

Johannes skildrer her Jesu synlige tilbakekomst til jorden, når Han kommer med sine engler og alle de hellige som er blitt bortrykket og har vært i himmelen sammen med Herren.

Slik jeg ser det vil menigheten rykkes bort et eller annet sted etter at trengselstiden har begynt. Det vil si i andre fase av Antikrists regjeringstid. Ingen vet dagen eller timen for dette, kun Herren alene. Derfor må vi forberede oss til å gå gjennom vanskelige tider med forfølgelse og lidelse for Jesu navns skyld. I tillegg må vi være rede når basunen lyder og Kristus kommer i skyen for å ta oss hjem til himmelens herlighet.

En dag vil Kristus og menigheten komme ned fra himmelen for å være med på bryllupsfesten på jorden. Da vil ikke bruden lenger være en tilsløret kvinne. Apostelen Paulus skriver:

"Når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal også dere bli åpenbart sammen med Ham i herlighet." (Kol 3,4)

Kristus eller Messias blir åpenbart for jødene den dagen Han setter sine føtter på Oljeberget. Profeten Sakarja skildrer dette slik: "Da skal de se på Meg som de har gjennomboret. Ja, de skal sørge over Ham slik en sørger over den enbårne, og de skal lage bittert over Ham slik en klager bittert over den førstefødte." (Sak 12,10b) Judas skildrer gjenkomsten slik, ved å sitere Enok: "Se, Herren kommer med sine ti tusener av hellige..." (Jud v.14)

Lammets brylupsmåltid vil finne sted med gjester fra alle himmelretninger. Jesus sa det slik: "Og de skal komme fra øst og vest, fra nord og sør, og sitte til bords i Guds rike." (Luk 13,29)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar