søndag, juni 28, 2009

90 prester i Den norske kirke bryter med Guds ord og sin kirkes bekjennelse



90 prester i Den norske kirke skal ha skrevet under på en liste hvor de tilkjennegir at de står klare til å "velsigne" homofile. Dette synliggjør hvor stort frafallet er innen Den norske kirke. Disse prestene har forpliktet seg på å lære i henhold til Guds ord og sin kirkes bekjennelse. Det har de lovet høytidelig innfor Gud og de vitner som var tilstede. Nå er de altså villig til å vrake dette, og fremstår som prester som lærer vrangt og som ikke er til å stole på.

Ikke uventet er det lederen for Åpen kirkegruppe Gard Realf Nielsen som står bak listen. Prestene som har skrevet under på listen, har erklært at de vil velsigne homofile og lesbiske par i kirken, inntil prestene får vie parene. Gard Realf Nielsen brøt selv med sin kirkes lære da han inngikk partnerskap i Kampen kirke.

Vårt Land skriver om saken her:

http://www.vl.no/kristenliv/article4430784.ece

45 kommentarer:

  1. Hvem av Guds presteskap tror du den Norske kirke tilhører under Gud ?
    Dem som er lydige eller dem som er frafallen

    SvarSlett
  2. Skjønner ikke spørsmålet.

    SvarSlett
  3. Så flott at så mange prester vil velsigne kjærlighet mellom to mennesker som ønsker å dele livet sammen! Jeg er sikker på at de føler at de har Gud med seg i den avgjørelsen. Og jeg tror det som føles riktig er viktig å følge - både for de som vil gifte seg og for de prester som vil gifte. Det er godt å se at verden går videre og Gud, kirken og menneskene med den.

    SvarSlett
  4. Problemet for dem, Kjellemann, er at de IKKE har Gud på sin side. Bibelen er nemlig krystallklar på dette punktet. Det hjelper lite å "føle at en har Gud med seg".

    SvarSlett
  5. Selv du følger ikke bibelen 100 % Hansen. Du gjør nok også det som føles riktig for deg og det du mener er rett. Du kan bare la vær å velsigne homofile du da vet du. Det er greit. Men andre må få føle å gjøre det de synes er riktig slik som du gjør det. De har ikke dårligere forhold til Gud og Bibel enn deg vil jeg tro. Eller bedre for den saks skyld

    SvarSlett
  6. - og DU kan vel ikke si om de har Gud på sin side. Det kan bare Gud selv si.

    SvarSlett
  7. Det kan du være aldeles sikker på, Kjellemann, at jeg aldri kommer til å "velsigne" noe homofilt par. Du finner ikke ETT eneste bibelsted som forsvarer det. Som kristne er vi forpliktet på Guds ord. Vi kan ikke velge og vrake det som passer oss. Selv de som er for homofile forhold er enige i at Bibelen er entydig negativ til homofili.

    SvarSlett
  8. Det er forskjell på Gud, Kjellemann, og gud. Den Gud jeg tjener er den tre ganger hellige Gud som åpenbarer seg i Den Hellige Skrift, Bibelen. Gud er ikke en gud skapt i menneskers liknelse. Da er han ikke Gud.

    SvarSlett
  9. Synes det er flott at du har din Gud Hansen. Følg det du mener er riktig. Da må også andre få lov å følge det som de opplever riktig. For det er vel ingen Gud hvis du later som du sitter på fasiten?

    Og det er jo flott at dette gjelder kjærlighet mellom mennesker og ikke hat og krig. Det er det jammen nok av fra før. Altfor lite fokus på det.. Og det er jo ekstra ille at nettopp homofilisaken skal splitte så mange mennesker. Det handler jo faktisk om kjærlighet mellom mennesker, enten du vil forstå det eller ikke.

    Forresten - hva synes du om homotoget i år? Jeg har sett igjennom bildene fra media og jeg var der i forkant av toget selv. Jeg klarte ikke å se noe som var sexfiksert eller uanstendig. Men det så kanskje du? Og hvis du ikke gjorde det så kan du kanskje innrømme at du noen ganger tar feil?

    SvarSlett
  10. Nå finnes det bare èn Gud, Kjellemann. Alt annet er avguder. Hva som er Guds vilje finner du beskrevet i Hans Ord, Bibelen. Noe annet sted finner du det ikke.

    Intet menneske har krav på Guds velsignelse, og Gud velsigner kun det som er etter Hans vilje. Han går ikke imot sin vilje, for at du skal få din vilje. Homoseksualitet er imot Guds vilje fordi det er imot Hans skaperorden. Du får like det eller ikke. Sannheten er nå likevel den at Gud anser homofili som synd.

    Jeg har ikke hatt tid til å se igjennom pressedekningen, Kjellemann. Lørdag var jeg i Arneberg på møte, og i dag har jeg hatt både en barnevelsignelse og en gudstjeneste.

    Jeg registrerer at svært mange av de som har skrevet kommentarer på oppslaget om homoparaden - og som selv står frem som homofile, synes homoparaden er en svært dårlig måte å presentere seg på.

    SvarSlett
  11. Det finnes bare èn Gud og det er den Gud vi som enkeltmennesker henvender oss til. Jeg tror at Gud har en misjon med hver og en av oss og skapt slik han vil ha oss. Min Gud synes det er helt greit at jeg er homofil. Det viser han meg hver eneste dag. Så må jo du tenke hva du vil om det. Det er uvesentlig for meg. Det er også flott at 90 prester tør å følge de anser som sin Gud og som mener at de gjør riktig. Så får resten av prestene som mener det er galt følge det. Det har jeg også respekt for. Men å gå ut å si at deres Gud er "en mer riktig" Gud og at de bryter med Gud er å selv leke Gud mener jeg. Og det er ganske respektløst overfor Gud. Det er tross alt Gud som styrer våre liv. Er det ikke?

    Jeg leste en plakat i homoparaden som jeg synes var kul og riktig. "Jesus ble korsfestet fordi han selv var annerledes". Jammen sanne ord! Hvis alle som var annerledes skulle "korsfestes" - hvem er da IKKE annerledes og som tror de har rett til å dømme?

    SvarSlett
  12. Ja, BjornOlav,tyvärr så har det gått dithän här i Sverige också,att större delen av prästerna är villiga att välsigna homopar.Alltså helt och hållet ljuga genom att påstå att Gud ska välsigna detta!
    Detta är ingenting annat än att det är endast prästerna själva och INTE GUD som välsignar sådant!
    Det behövs återigen att Jesus ska rensa sin Helgedom,som Han
    gjorde när Han drev ut månglarna ur templet!
    Han säger ju;
    "Detta är ett Bönehus,men ni har gjort det till en rövarkula!"

    Å,Himmelens Gud,Förbarma dej!
    Karin

    SvarSlett
  13. Men din gud er ikke Gud, Kjellemann. Det er en gud du har skapt i ditt eget bilde for å få ting til å gå opp. Derfor er det nok helt greit for denne guden å synes at homofili er helt greit, men det mener altså ikke Gud.

    Det er ikke respektløst overfor Gud å si at det bare finnes en Gud. Gud avskyr nemlig avguder.

    Når de 90 prestene vender fra seg fra levende Gud ved å "velsigne" noe Han ikke kan velsigne, tjener de ikke lenger Gud. Da er de villedende og vranglærende prester, da er de onde hyrder som leder flokken bort fra Gud. Da har de sviktet når det gjelder.

    Jesus ble ikke korsfestet fordi Han var annerledes. Jesus ble korsfestet fordi Han som Guds Sønn døde for våre synder og forsonet oss med Gud.

    Det som sto på den plakaten var kanskje kult i dine øyne, men sant var det ikke.

    SvarSlett
  14. At mange er uenig i at homoparaden er feil måte "å vise seg frem på", gjør ikke at de er enig på samme måte som deg Hansen!

    At vi tenker ulikt viser bare at vi ER ulike - selv om vi går under samme paraply "homofil". Vi har ulike bakgrunner og liv alle sammen.

    SvarSlett
  15. Takk gode Karin, du er i sannhet en som står for sannheten. Fant en svensk bok da jeg var på møte lørdag, samt noen flotte kort med oppbyggende ord av Mor Basilea Schlink som jeg sender deg.

    SvarSlett
  16. De som skrev - du kan jo lese det selv - gav tydelig og klart uttrykk for at de synes homoparaden ødela mye for de homofile. Den opprettholdt i deres øyne det synet at mange homofile tenker bare på sex.

    SvarSlett
  17. Hvilken rett har du til å si at min Gud ikke er Gud Hansen??? Alle som ikke tenker likt med deg har ikke riktig Gud?? At du tør...

    SvarSlett
  18. De 90 prestene åpner for at mennesker kan ta Gud til seg. Ellers vil de kanskje vende en Gud ryggen fordi de ikke blir ansett som gode nok. Det er ikke en Gud som deler mennesker inn slik - men Guds bakkemannskap, som selv går rundt og leker Guder. Snakk om avguder...

    SvarSlett
  19. Det er da ikke vanskelig. Det finnes bare en Gud, Jahve, Han har åpenbart seg i Bibelen. Du avviser helt sentrale ting i det som er Hans ord, dermed tjener du ikke Gud, men en gud du selv har laget deg.

    Når man avviser at Jesus er død og oppstanden og er en soning for våre synder, slik du gjør, så har du brutt fullstendig med det Bibelen sier.

    Du må gjerne si at du tjener gud, men det er altså ikke den tre ganger hellige Gud, du tjener. Dermed tjener du ikke den eneste Gud, men en avgud.

    SvarSlett
  20. De 90 prestene er villedende og vranglærende, og vil lede mennesker inn i fortapelsen. Det hjelper lite at de leder mennesker dit.

    Det er mulig at det ikke er "en Gud som deler inn menneskene slik", men Gud gjør altså det. Det er ikke alle som kommer til himmelen. Kun de som har omvendt seg fra sine synder, og har tatt imot Jesus som sin Frelser og Herre og som hver dag tar sitt kors opp og følger Ham.

    SvarSlett
  21. Ingen av oss sitter med sannheten Hansen. Slik tenker jeg. Da gjør en Gud stor og seg selv liten. Ellers er det ganske fånyttes å diskutere dette med deg for du eier jo respekt bare for deg selv og det du selv tror på - eller VET. Dette hadde vært så greit hvis du bare passet på å leve etter dette selv og nøyde deg med det, men det som gjør det så feil er at du forsøker å overføre på andre at det er du som sitter med sannheten. Sannheten ligger nok hos Gud og ikke hos den som leker Gud.

    SvarSlett
  22. Å leke Gud må da være den verste synd som finnes. Så da bør du kanskje vende om Hansen. Jeg gjentar; Sannheten ligger nok hos Gud - ikke hos Bjørn O. Hansen eller kjellemann for den del.

    SvarSlett
  23. Men jeg leker ikke Gud, Kjellemann. Der tar du fullstendig feil. Hans vilje er åpenbart i Hans ord, Bibelen. Jeg kan ikke si noe annet enn det som faktisk står der, og jeg kan heller ikke endre det. DA leker jeg Gud. Da skaper jeg gud i MITT bilde. Men det er IKKE Gud.


    Sannheten finnes i Jesus, og i Jesus alene, fordi Han er sannheten. Du lyver om Ham, når du påstår at Han bare var et menneske og en god lærer og som nå er død.

    JESUS LEVER - det er sant, det har jeg opplevd, og millioner med meg.

    Sannheten ligger absolutt hos Gud, og den sannheten representerer ikke du, Kjellemann. Du representerer en menneskeskapt religion, som ikke kan frelse en eneste sjel.

    SvarSlett
  24. Anonym1:16 a.m.

    Prøv bare å lev etter bibelen du Hansen. Ord for ord. Men hadde du vist datidens bibelskribenter datamaskinen din er jeg ganske sikker på at de ville skrevet om at Hansen var i besittelse av djevelens redskap.

    Jeg mener Gud har fortsatt og eksistere også etter siste side i Bibelen. Min bibel oppdateres hver dag og Gud lever i meg hver dag og viser meg veien. Han har aldri gitt uttrykk for at jeg er på noen sidevei eller feil vei når det gjelder det å elske noen av samme kjønn. Men med en gang jeg skader andre på noen som helst måte så forstår jeg at jeg handler galt. Jeg lærer mens jeg lever. Det tror jeg er Gud som står bak og det tror jeg også er meningen. Men legg merke til - jeg tror - jeg VET ikke...

    Jeg forsøker å respektere deg, men jeg opplever det veldig vanskelig så lenge jeg mottar så lite respekt tilbake. Skulle ønske du verdsatte meg fordi jeg elsker noen og heller dømte meg hvis jeg skadet noen. Du dømmer meg fordi jeg elsker og du skylder på en Gud. Eller du tolker en Gud slik. Hva så med alle Guds ord om nestekjærlighet? Og er det egentlig deg som skal dømme? Hvor står det i bibelen? Er du feilfri nok selv til å kunne dømme noen? Lever du virkelig selv slik det står skrevet i bibelen? Du gjør jo ikke det. Du sitter jo og skriver på djevelens redskap.

    SvarSlett
  25. Nå er det jo slik da at vi ikke hadde hatt noen Bibel å lese i om det ikke hadde vært for trykkekunsten, Kjellemann. Djevelen bor ikke i datamaskiner, de er kun et nyttig arbeidsredskap. "Alt hører dere til," heter det i Guds ord. Datamaskiner kan brukes til noe godt, og det kan brukes til noe destruktivt.

    Selvsagt eksisterer Gud. Han er fra evighet til evighet. Men åpenbaringen slik den er gitt oss i Den Hellige Skrift er endelig og kan ikke endres, eller legges noe til. I Bibelens siste bok, Åpenbaringen heter det: "For jeg vitner for hver den som hører de profetiske ordene i denne boken: Hvis noen legger noe til alt dette, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. Og hvis noen tar bort noe fra ordene i denne profetiske boken, da skal Gud ta hans del bort fra Livets Bok, fra den hellige Staden og fra det somer skrevet om i denne boken." (Åp 22,18-22) Så du forstår det, Kjellemann, at det er farlig å legge noe til, eller trekke noe fra Bibelen. Den guddommelige åpenbaringen er fullført og fullendt.

    Alt det som strider mot det som står i Guds ord blir ikke bare feil, det blir vranglære som fører mennesker vill.

    Når du sier at Bibelen oppdateres hver dag så er det tullball, men at din bibel oppdateres hver dag, det får så være. Den bibelen er ikke Guds evige ord, men noe du finner på.

    Gud viser oss veien, men aldri på tvers av eller i motsetning til sitt Ord. Han sier ikke noe en dag, og noe annet en annen dag. Han sier ikke at homofili er synd, for så å si til Kjellemann, at "jeg gjør unntak for deg siden du er en slik kjekk kar". Synd er avskyelig for Gud, fordi det skiller mennesker fra Ham.

    Er du redelig, Kjellemann, så vil du se at det du representerer IKKE har noe å gjøre med sann kristen tro, slik Kirken har trodd siden dens grunnleggelse. Du har tatt litt her og litt der, og satt det hele sammen, til å bli noe som passer deg. Da er det ikke så vanskelig å få gud til å tale deg etter munnen. Men det er ikke Gud som taler til deg.

    Gud skal dømme, Han dømmer i henhold til sitt ord og sin frelsesplan.

    SvarSlett
  26. Appropo nestekjærlighet: Jeg hadde ikke hatt kjærlighet til deg om jeg ikke hadde fortalt deg sannheten.

    SvarSlett
  27. Anonym9:57 a.m.

    Det er tydelig at Kjellemanns tro er langt fra kristen tro. Et menneske som sier at Bibelen fortsatt blir til, og som fornekter det mest sentrale i den kristne tro: Jesu soningsdød og Hans oppstandelse, kan ikke kalle seg kristen. Det tror jeg alle forstår som har lest bittelitt i Bibelen, og har fulgt sånn noenlunde med i kristendomsundervisningen på skolen.

    Lars - den andre

    SvarSlett
  28. Det som skjer i Den norske kirke er intet mindre enn en tragedie.

    SvarSlett
  29. Anonym1:53 p.m.

    Tenk om alle skulle la seg "lede" slik som Kjellemann. Da hadde de fleste av oss gått vill for lenge siden. Enig med Bjørn Olav i at dette ikke handler om Gud, men gud. Det er sikkert greit å ha en slik gud som er enig med deg i alt. Ingen kristen eller kristen kirke vil kunne si det Kjellemann sier her.

    SvarSlett
  30. Anonym2:36 p.m.

    Tenk om! Det vil jo da si at dere mener det er ille om flere ble som meg.. Er jeg så ille da? Jeg tror ikke jeg gjør så mange mennesker fortred. Og Gud hjelpe meg at det må fortsette sånn. Det er tross alt hvordan man er mot seg selv og andre som teller. Hva man kaller seg spiller liten rolle. Også hvilken tro man har og hva den kalles.

    SvarSlett
  31. Dette handler ikke om at du som person er ille, Kjellemann. Det handler om at du påstår at du har med Gud å gjøre. Det er heller ikke slik at det ikke spiller noen rolle om hva slags tro man har. Det finnes bare èn frelsende tro. Det er bare èn vei som fører til himmelen. JESUS.

    Du må gjerne kalle deg det du vil, men ikke utgi det du står for, for kristen tro. Det er det langt fra. Omtrent så langt som det er mulig å komme faktisk.

    Du er sikkert en snill og grei gutt, men veien du har slått inn på fører deg ikke til himmelen.

    SvarSlett
  32. Anonym4:38 p.m.

    Det kunne ha vært interessant å høre hva vikarprest Kjell Morten Bråten mener er hovedpunktene i den kristne tro? Mener han f.eks at det er uvesentlig om man tror at Jesus er oppstått fra de døde? Kan man likevel kalle seg en kristen?

    Spørsmålene er seriøs ment.

    Jeg lurer også på hvordan Gud taler til Kjellemann. Hvordan foregår det?

    SvarSlett
  33. Anonym4:40 p.m.

    Ett spørsmål til: Når du sier at Bibelen skrives hver dag, hvordan skjer det? Får du åpenbaringer som du skriver ned? Er det flere av dere som får slike åpenbaringer? Når skal disse offentliggjøres?

    SvarSlett
  34. Anonym5:18 p.m.

    Jeg synes det er veldig frustrerende å skrive til anonyme her inne og om det er samme anonyme som stiller de samme spm til meg eller om det er flere.

    men,

    jeg har respekt for all tro som ikke brukes for å diskriminere andre eller skade andre.

    Når noen mener jeg havner i helvete pga at min tro ikke er god nok synes jeg det er graverende og jeg synes det er veldig trist. Den slags avgjørelser overlater jeg til Gud når den dag kommer. Jeg tror uansett ikke på hverken djevel eller helvete. Jeg tror på det gode i mennesket og jeg tror på en Gud som er god. Jeg tror den Guden finnes. Og jeg tror den finnes både blant kristne, muslimer, jøder, buddhister osv..

    Det er hva man bruker troen sin til som betyr noe for meg. For meg er den en hjelp for å skille rett og galt. Det er galt for meg hvis jeg skulle bruke troen til å si til andre at de må bli som meg for å bli bra nok eller dømme andre til et "helvete". Det er ikke min oppgave. Jeg har mer enn nok med meg selv. Jeg er aldri bra nok selv. Jeg er her for å lære og for å erfare. Mine livserfaringer er også min bibel. Det er gjennom livserfaringer at jeg lærer og jeg tror det er en Gud som forsøker å fortelle meg hvordan mitt liv bør være. Ikke hvordan andre sine liv bør være. Jeg må først forsøke å være et bra menneske selv. Jeg tror bibelen er skrevet av mennesker utifra deres egne erfaringer med sin Gud i den tid og den kultur de levde under. Det går ikke å leve etter bibelen uten å tolke, forandre og oppdatere. Det gjør dere også hele tiden. Bloggen her er Hansens tolkninger. Noen er enig i disse tolkningene - andre er uenig eller tolker annerledes. Man er fortsatt en kristen. Det finnes mange ulike trosretninger med samme Gud og samme bibel. I min tro er også Jesus et forbilde.

    Det forundrer meg at dere stiller andre kristne i dårlig lys og at dere sier de bryter med Guds ord. Altså er de dårligere kristne enn dere. Jeg lurer på hvilken rett dere har til å si noe sånt. Hansen er ikke engang medlem av statskirken. Har dere ikke nok med dere selv dere også? Følger dere bibelen bokstav for bokstav? Neppe - og ikke uten å bryte lover vi har i det moderne samfunn i dag.

    SvarSlett
  35. Kjellemann, du skriver:

    "Jeg er aldri bra nok selv."

    I dette har du helt rett. Dette gjelder ALLE mennesker. Bibelen sier det slik: "for alle har syndet og har mistet Guds ære". (Rom 3,23) Her er det altså ingen unntak.

    Det er jo derfor Jesus døde for oss på korset: "For da vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. For det er neppe noen som vil dø for en rettferdig. Skjønt for en som er god ville kanskje noen våge å dø. For Gud viser sin kjærlighet mot oss mens vi ennå var syndere." (Rom 5,6-7)

    Det hjelper ikke hvor god du enn er, Kjellemann. Du er en synder, slik som jeg og alle andre mennesker, og uten Jesus kommer du til å gå evig fortapt. DET ER hva Bibelen sier. "Og det er heller ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst fra." (Apgj 4,12)

    Det er ikke Gud som åpenbarer seg i Islam, buddhisme eller hinduisme. Gud åpenbarer seg kun et sted: i Bibelen, som Jahve, Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, Han som er Jesu Kristi Far.

    Det handler heller ikke om din tro er god nok, det handler om å tro på den eneste som kan frelse, nemlig Jesus. Buddha eller Muhammed har ingen mulighet til å hjelpe deg på dommens dag.

    Jo det finnes flere kristne trosretninger, men de har alle samme basis: de tror på Jesu Kristi soningsdød og oppstandelse. Den store forskjellen er at du ikke gjør det. Du tror ikke at Jesus døde for deg og dine synder, og du tror heller ikke at Jesus stod opp igjen til din rettferdighet og at Han lever i dag. Du står tilbake med en tro som ikke på noen måter er identisk med kristen tro. Jeg synes du bør være så redelig som å si at din tro avviker fra det kirken har trodd siden dens grunnleggelse, på helt avgjørende punkter. Vi snakker ikke om ulike tolkninger av noe mer perifer art, vi snakker om TROENS GRUNNSANNHETER. De er vi enige om enten vi kalles lutheranere, baptister, pinsevenner, metodister eller ortodokse.

    Poenget er at du har fjernet deg fullstendig fra disse grunnsannhetene, og lærer noe som de første kristne umiddelbart ville ha stemplet som heresi, altså vranglære. Det gjør også kirken i dag.

    For enhver som leser Bibelen vil se at de 90 prestene som vil "velsigne" homofile par, de bryter med Guds ord og i tilfellet Den norske kirke, bryter de også fundamentalt med den bekjennelsen denne kirken bygger på.

    Å hevde noe annet er uærlig.

    Det stemmer at jeg ikke er medlem av Den Norske Kirke, men jeg skriver om denne kirken fordi den tross alt er Statens kirke. Og jeg lever i Norge.

    SvarSlett
  36. Anonym5:47 p.m.

    Jeg ønsker ikke å stå frem med navn. Mine spørsmål er ærlig ment. Synes ikke du svarte på noen av dem. Kan du prøve igjen? Det hadde vært interessant å høre hvordan du tenker og ressonnerer.

    SvarSlett
  37. RETTELSE:

    Jeg skrev: "bli frelst fra ...", men det skal selvsagt stå: "frelst ved ..."

    SvarSlett
  38. Anonym6:48 p.m.

    Er Kjellemann medlem av Den norske kirke?

    SvarSlett
  39. Anonym7:22 p.m.

    Anonym: Du kan gå inn på bloggen min og lese mine syn der. Tror det er det letteste. Jeg sitter ikke med fasitsvar på de spørsmål du stiller. Jeg bare tenker og tror og jeg gjør nytte av det min tro betyr for meg selv. Jeg har noen grunnpilarer, respekt, toleranse og frihet og jeg forsøker å følge disse når det gjelder meg selv. Dessverre synes jeg det er vanskelig å følge dette i kontakt med konservative og fundamentalister eller mennesker som hevder de sitter med fasiter og er Guds bakkemannskaper og talsmenn. Jeg reagerer når troen brukes i dom av andre, slik at kanskje andre blir skadelidende. Å dømme folk til helvete påfører slik skade. Jeg undres over hvilken rett et menneske har til å si slikt og ha ryggen rak selv.

    Noe bedre svar enn dette får du ikke av meg her inne.

    Jeg er ikke medlem av statskirken, men medlem og prest i Unitarforbundet.

    SvarSlett
  40. Anonym

    Nå finnes det ikke svar på dine konkrete spørsmål på Kjellemanns nettside. Det burde ikke være vanskelig for Kjellemann å svare på dem her. Det handler nok mer om at han ikke vil besvare dem. Svarene vil nemlig avsløre tydelig og klart at han ikke står for noe som er i nærheten av en kristen bekjennelse.

    Kjellemann

    Det handler ikke om at noen dømmer deg til helvete. Det gjør du selv. "Den som tror på Ham, blir ikke dømt. Men den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn." (Joh 3,18) Hvem sier dette? Jesus.

    SvarSlett
  41. Anonym8:27 p.m.

    Hansen: Det er helt ok at du mener jeg ikke er kristen. Hva jeg kaller meg er ikke viktig i det hele tatt. Jeg synes det er langt viktigere hvordan mennesket er og hva det står for, hvordan man oppfører seg i kontakt med medmennesker og ikke minst hvordan man er overfor seg selv. Og det kan nok anonym finne svar på hvordan jeg er ved å lese bloggen min. Og jeg har allerede sagt at jeg ikke sitter med fasitsvar på tro slik dere tilsynelatende gjør.

    Dere har allerede ekskludert meg og stengt meg ute fra deres tro. Jeg må først bli som dere for å bli godtatt. Slik er det bare. Jeg ønsker ikke å bli som dere. For meg holder det lenge å være god nok for en Gud og så er det heldigvis en rekke andre som synes jeg er helt ok som jeg er.

    I Unitarkirken ønsker vi å holde dørene åpne og respektere, tolerere og gi mennesker frihet til å være som de er og tro hva de vil så lenge det er godt for dem ikke skader andre. Vi hevder ikke å sitte med fasiter. Vi tror på det gode i mennesket. Og vi tror på en Gud som er god og som ikke dømmer. En Gud som ser hele mennesket og ikke bare deler av det.

    Du kan kalle oss hva du vil Hansen. Vi blir uansett ikke godtatt av deg og dine - uansett hva vi hadde kalt oss. Og det er helt greit. Iallefall for meg.

    SvarSlett
  42. Du har helt rett i at du ikke har noen kristen bekjennelse, Kjellemann. Kanskje er det mye ryddigere at dette er klargjort. Det er fullstendig feil når unitarene presenterer seg som en kristen kirke. Dertil er forskjellene mellom den kristne tro og unitarismen for store. Når vi klargjør dette - at unitarismen ikke er kristendom - så er det også mye lettere å samtale om forskjellene, og kunne respektere hverandre for at man representerer to helt forskjellige ting.

    Du har selv ekskludert deg fra den kristne tro, Kjellemann. Du har gjort egne, selvstendige valg. Det er ingen menneskerett å være en del av menigheten. Man blir en del av den ved å omvende seg fra sin synd, og ta imot Jesus som sin Frelser og Herre, og deretter la seg døpe. Det er visse ting som det medfører å være en kristen.

    Jeg er ikke i tvil om at du er en god mann, Kjellemann, men du er også en synder, som meg, som alle. Du kommer aldri til å bli så god at Gud tar deg inn i himmelen av den grunn. Himmelborgere blir vi kun gjennom å bli født på ny.

    Du skriver: "Vi tror på det gode i mennesket. Og vi tror på en Gud som er god og som ikke dømmer." Det er jo greit, men dette er altså ikke kristendom. Dette er å skape gud i sitt eget bilde. En gud som passer inn i vårt liv, på en slik måte at jeg ikke behøver å omvende meg. For denne guden sier jo bare positive ting til meg, og bekrefter alt det jeg gjør. Kjekt å ha, men dette er altså ikke den virkelige Gud.

    SvarSlett
  43. Til orientering:

    For de som leser denne debatten og ikke vet hva Unitarkirken står for, kan jeg opplyse følgende:

    * Den avviser treenighetslæren.
    * Jesus var kun et menneske.
    * Betrakter Bibelen som menneskeskapt litteratur.
    * Legger vekt på at fornuften skal styre troen.
    * Unitarer ber ikke til Jesus.
    * De tror ikke at Han sto opp igjen fra de døde, og lever i dag.

    Hvert av disse punktene viser med all tydelighet at dette ikke handler om kristen tro. Det er det altså ikke bare jeg som påstår, men det vil enhver kristen si, uansett om han er lutheraner, baptist, pinsevenn, metodist, fri venn, eller tilhører Den ortodokse kirke.

    SvarSlett
  44. Anonym9:47 p.m.

    Nyttig å vite. Det gjør det lettere for oss å forstå at dette ikke handler om kristendom i det hele tatt.

    Lars - den andre

    SvarSlett
  45. Flott at du står klippefast på klippegrunnen som er Guds ord.

    SvarSlett