tirsdag, juli 21, 2009

Svensk Oasebevegelse henter inspirasjon fra Den ortodokse kirke





Den irsk ortodokse presten, fader Irenaeus du Plessis, er en av hovedtalerne på den svenske Oasebevegelsens sommerkonferanse som starter i Borås i dag. Mer enn 6000 deltagere er ventet dit. Fader Irenaeus er prest i den antiokensk ortodokse kirken St. Ignatius i Belfast, og har lang erfaring fra økumenisk arbeide og karismatisk fornyelse. Han er også universitets kapellan og foreleser på masternivå ved et ortodoks universitet. Fader Irenaeus du Plessis har bibeltimen i morgen med tittelen: "En Herre, Jesus Kristus: I sökande efter enhet med ömsesidig respekt för olikheter."

Også Ulf Ekman taler i morgen. Det skjer under kveldsmøtet, hvor hans tema er hentet fra Hebr 10,36: "For dere trenger utholdenhet, for at dere, etter at dere har gjort Guds vilje, kan få del i løftet."

Det er interessant å se nærmere på tematikken for den svenske Oasebevegelsens sommerstevne. Fredag skal Martin Johnsson, prest i Varberg og en del av den svenske Oasebevegelsens styre, holde bibeltime med tema: "Gi meg et helt hjerte så jeg frykter Ditt navn" (Salme 86,11) I den svenske oversettelsen heter det: "Bevara mitt hjärta vid detta enda: Att jag fruktar ditt namn." Jeg synes kanskje det lyder enda sterkere. På kvelden fredag taler fader Irenaeus du Plessis med tema: "En Herre, Jesus Kristus: en kirke, en kropp, ett rike."

I forbindelse med sommerstevnet holdes det også en "Stillhetens oase", hvor brødrene fra Östanbäcks kloster og søstrene fra Klaradal, begge kommuniteter innen Den svenske kirken, har ansvaret. Her vil det være rom for stillhet og tid for å ta del i tidebønner.

På stevnet deltar også Israel Pochtar, messiansk jøde og pastor for en forsamling i Ashdod. Han har grunnlagt fem nye forsamlinger rundt om i Israel, og skal tale om Israel og det profetiske ord.

Du kan lese om Oasestevnet her:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174022

37 kommentarer:

  1. Anonym2:28 p.m.

    Interessant med tanke på at norsk Oase, hentet inspirasjon fra amerikanske profeter.

    SvarSlett
  2. Norsk Oase är väl mera frikyrkligt, protestantiskt, än Svenska Oas, med en karismatisk men högkyrklig liturgi och mässor och tidebön, samt katolska och ortodoxa föreläsare och predikanter.

    SvarSlett
  3. Jonas

    Jeg kjenner for dårlig til svensk Oas til å uttale meg, men norsk Oase består nok i all hovedsak av medlemmer av Den norske kirke, de lutherske misjonsorganisasjonene og Den evangelisk lutherske frikirke.

    Det er interessant å registrere som anonym gjør, at mens norsk Oase henter sin inspirasjon fra amerikanske profeter, så henter svensk Oas sin inspirasjon fra Den ortodokse kirke - selve Helligåndens kirke.

    SvarSlett
  4. Bjørn Olav:

    Jeg skulle gjerne sett deg skrevet noe om Oase som jeg mener har vist en skandaløs mangel på dømmekraft, og hele Oase ledelsen\administrasjonen ser ut til å være bondefanget av disse "profetene"

    Men EN ting skal disse profetene ha. Enten bedriver de bevisst overlagt svindel, eller så det det noe overnaturlig bak dem.

    For det finnes ingen mellomting siden blant det de påstår å ha fått er en rekke navn på Norske kristenledere, og hva de driver med som ikke er mulig å gjette seg frem til.

    Her er det altså ikke snakk om å ta feil om dette ikke stemmer. Da er det bevisst, planlagt løgn.

    Nå skal vi være forsiktige med å felle dom, men jeg er nokså overbevist over at dette er snakk om sistnevnte kategori.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  5. For et sammensurium i Borås, Bjørn Olav!!

    Ja,ja - jeg har ikke hatt en tanke på å dra dit heller! Jeg holder meg til de enkle vekkelsesmøter, og de har jeg vært på en del av i sommer.

    Mvh.
    Cato.

    SvarSlett
  6. Här är en film från festhögmässan på sommaroas i Borås förra året.

    http://www.youtube.com/watch?v=lJIoh8Dg_78

    Ja Helig ande är viktig, man betonar också sakramenten mycket, nattvarden förstås och inte minst bikt som man rekommenderar och allid ger tillfälle till. I mässan deltar naturligtvis bara svenska kyrkans präster och det är högmässa enligt svenska kyrkans ordning, men det är ett starkt frikyrkligt inslag och även katolskt. I år är det till och med en katolsk biktpräst (saknades förra året). Fader R. Cantalamessa, predikant i det påvliga hushållet predikade både förra året och på Oas-mötet i samband med Jesusmanifestationen i år. Deltar även karismatiska katoliker i norska Oase?

    Mötet började riktigt starkt i år får jag säga, imorgon blir det den ortodoxa prästen och Ulf Ekman från Livets Ord.

    SvarSlett
  7. Lars

    Det kan jo tenkes at det er et tredje alternativ: At de to amerikanske profetene har sett noe rett, og er litt overivrige i tjenesten? Jeg tror at tiden er inne til å se nærmere på disse profetiske budskapene, og det tror jeg også vil skje i de fora som er naturlige.

    For egen del er jeg nok reservert, og spørrende.

    SvarSlett
  8. Cato

    Velkommen hjem fra ferie. Fint du har opplevd fine vekkelsesmøter. Det skal bli spennende å høre hva som skjer på dette sommerstevnet. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg gjerne hørt fader Irenaeus du Plessis. Har hørt mye godt om ham. Undres på om det er noe slektskap mellom ham og David du Plessis, som Smith Wigglesworth profeterte over og som ble redskapet Gud brukte for å bringe pinsens budskap til mange kirker.

    SvarSlett
  9. Jonas

    Takk for rapporten, og for det du deler med oss fra stevnet.

    Jeg vil tro det er noen karismatiske katolikker også på det norske Oase-stevnet, men det er nok ikke mange. Hovedvekten er nok lutheranere.

    SvarSlett
  10. Bjørn Olav:

    Det er jo selve poenget.

    Dette tredje alternativet finnes ikke.

    De ramset opp en rekke personer som alle var folk jeg vet hvem er.

    Dette ramser de opp utifra en liste av navn Gud påstått hadde gitt dem uten at de kjente til navnene, eller personene på forhånd.

    Og så profilerte de hvilken rolle de skulle spille til en eller annen grad, og alt dreide seg mer eller mindre om den tjenesten disse har i dag, og eventuell utvidelse av den. (igjen, som de ifølge dem selv ikke hadde noen forkunnskap om.)

    De kan altså hverken ha gjettet, eller vært overivrige.

    Enten må de ha fått navnene (et relativt stort antall) fra Gud, eller så må de ha funnet dem selv, og påstått det var Gud som da dem.

    Det finnes altså ikke et tredje alternativ slik det ofte gjør i den profetiske tjenesten, og som jeg tror vi må tåle at det gjør.

    Dette må enten være svindel, eller "the real thing".

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  11. Jeg er nok ikke helt enig med deg i den konklusjonen. I alle profetier er det et menneskelig element. Det er kun de profetiske budskapene gjengitt i Bibelen, som er feilfrie.

    Profetiene disse to har gitt må prøves. Jeg har den tiltro til ledelsen i Oase at så skjer, i etterkant av stevnet. Min personlige oppfatning er at jeg stiller meg både undrende og spørrende til innholdet. Jeg tror vi må kunne si at det er litt amerikansk iver og overdrivelse som har vært en medvirkende faktor i dette.

    SvarSlett
  12. Disse såkalte profetier er ren galskap, spør du meg!

    Når Oaseldere tar dette på alvor, sier det mye om dagens lederskap!

    Min påstand er at dette har ingen ting med nytestamentlig profeti å gjøre, dette har med ønsketenkning og mennesketanker å gjøre!

    Sorry!

    Cato.

    SvarSlett
  13. Nå har jeg aldri sagt at jeg stiller meg bak disse profetiene, Cato, tvert om. Mne tro om det ikke er elementer av ønsketenkning i de profetiske budskapene som gis på Vekkelsessenteret også. Er det bare nytestamentlige profetier som fremsies i lokalene deres?

    SvarSlett
  14. Jeg anklaget ikke deg for noen ting, Bjørn Olav, jeg bare sa min hjertes mening! :)

    Og jeg tror absolutt at profeti/tydning lett farges av det menneskelige, derfor skal de prøves sier Paulus. Vi er nok enige der.

    Men når det gjelder slike profetier som er gjengitt i VL fra disse amerikanere, så mener jeg dette er så åpenbart hva det er! Hva har vi ikke hørt og lest nå i 20-30 år om alt som skal skje i Norge og verden for øvrig!

    Jeg etterlyser det åndelige klarsyn som de gamle vitnene hadde. De merket at ting var galt, og kunne be folk rett og slett å sette seg ned på benken.

    Nådegaven til å prøve ånder, hvor er den blitt av?

    Mvh.
    Cato.

    SvarSlett
  15. Om dette er jeg helt enig med deg, jeg etterlyser evnen til å prøve ånder. Men skal vi så gjøre, må vi også rette et kritisk søkelys på våre egne sammenhenger. Når du klemmer så hardt til, Cato, så etterlyser jeg litt selvforståelse. Det menneskelige elementet tror jeg absolutt er tilstede også i din egen sammenheng, og har da vitterlig gjort seg gjeldende både hos Frie Venner og Maranata. Jeg har deltatt på noen slike møter, og det var ikke så vanskelig å gjennomskue "kjøttet".

    Men det er nok å ta av når det gjelder store profetiske ord for Norge de siste årene. Men samtidig som vi prøver dem, skal vi vokte oss vel for å avvise det Gud sier.

    SvarSlett
  16. Anonym3:08 p.m.

    Jeg har vært utsatt for mange slags merkelige profetier i pinsemiljøer. Mest snakk om hvor fantatisk livet mitt skulle bli, hvor velsignet jeg skulle bli etc. Synes det er litt skremmende og rart når folk sier "så sier Herren".

    SvarSlett
  17. Det er ikke de navngitte kristne lederne her til lands som Herren vil bruke i kommende vekkelsene vi går i møte.

    Nei, Herren vil bruke de navnløse....

    Stener

    SvarSlett
  18. Jeg tror du har helt rett, Stener. Gud reiser opp menn og kvinner som vi ikke kjenner, men det gjør Han. De har tilbrakt tid i ødemarken, og har gjort seg rede for Hans stemme som vil kalle dem ut når tiden er inne.

    Kun de nærmeste kjente til døperen Johannes før han sto frem i Judea ørken og ropte ut at Guds rike var nær.

    SvarSlett
  19. Bjørn Olav:

    Men du er enig i at hvis vi isolerer dette med disse navnene så finnes det bare to alternativer?

    Altså at disse navene enten bevisst må ha vært funnet, og brukt helt bevissst i løgn og svindel, eller så må de ha fått dem fra Gud?

    Altså at det ikke finnes en slik mellomting du snakker om når det gjelder disse navnene ettersom at det er mulig å være overivrig når jeg profeterer hvor stor menneskeskare du skal tale til, men om jeg profeterer hele ditt slektstre så må jeg enten være svindler, eller "the real thing"?

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  20. Det er jeg enig i. Poenget mitt er at når noen "profeterer" så er ikke alt det som sies Guds tale, men det er også farget av vedkommendes bakgrunn, personlighet og situasjonen. Det er jo derfor profetiske budskap gitt til menigheten i dag, skiller seg ut fra det rene Guds ord som finnes i Den Hellige Skrift. Det ordet inneholder ingen feil.

    SvarSlett
  21. Anonym4:18 p.m.

    Noen måtte kunne påvirke Oase til å undersøke dette skikkelig. Når en profeti omhandler forhold som angivelig skal ha betydning for hele det norske samfunnet på en slik avgjørende måte, må det være viktig å finne ut mer om sannhetsgehalten i det. Er det noe sant i det bør jo folk forberede seg og ta del i det på en viss måte, skulle jeg tenke. I motsatt fall om dette er bare menneskelige ønsketanker, bør det også få følger... Folk som sier noe såpass alvorlig, bør ikke få slippe unna med at det var bare prøving og feiling f.eks. En kan ikke holde ikke et helt folk for narr syns jeg.
    Torgeir

    SvarSlett
  22. La det også nevnes at dette budskapet ikke er nytt.

    De samme personene talte også såvidt på Oase ifjor med nøyaktig samme budskap.

    Du kan se det refferert F. eks her:
    http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=14838

    Oase-lederen har holdt møte-kampanje rundt i hele Norge med nettopp dette som bakgrunn.

    Disse ble satt opp som hovedtalere i år nettopp på grunn av disse profetiene.

    Dette var altså ingen overaskelse, eller noe ikke hele Oase ledelsen var helt klar over at ville komme, og ville stille seg 100% bak.

    Dette gjelder hele Oase-administrasjonen, bønnelederen etc.

    Jeg synes rett og slett du er for rund her.

    Må vi ikke kunne peke på en villfarelse når vi ser en.

    Jeg er helt enig i det du skriver ovenfor, og jeg mener vi skal være veldig forsiktige med å dømme budskap, eller dem som kommer med budskapene.

    Jeg er til og med blant dem som mener at vi må tåle mye "kjøtt", og fantasi om menigheten skal trenes inn i den profetiske tjenesten. (jeg er ikke blant dem som tror at nådegavene fungerer som om man ble truffet av et lyn helt fritatt fra egen vilje.)

    Men et sted får grensen gå. Hele Oase er i ferd med å gå inn i noe som kan bli en villfarelse.

    Dette minner meg egentlig litt om hvordan man lot hele Lysbærer-affæren skje. Man stolte for mye på profetiske ord helt løsrevne fra Bibelen.

    Dessuten synes jeg Oase gennerelt sett lider av en mangel på gaven til å prøve ånder sålenge man ser manifestasjoner, følelser og opplelvelser:

    http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=14787


    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  23. Anonym:

    Du skriver:

    "Er det noe sant i det bør jo folk forberede seg og ta del i det på en viss måte, skulle jeg tenke."

    Det er jo nettopp hva hele Oase sentral jobber for.

    Det er derfor de satt opp egne ledermøter med disse profetene.

    Det er derfor de har arrangert et møte med kristne foretningsmenn med disse profetene.

    Det er derfor de ble satt opp som hovedtalere etter at de kom med dette budskapet i år.

    Det er derfor Oase har holdt en serie av møter over hele landet hvor nettopp disse profetiene har stått sentralt.


    Dette er noe Oase allerede står midt oppi, velsigner og jobber for.

    Ikke noe hovedtalerne tilfeldigvis kom med.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  24. Torgeir

    Det er ikke vanskelig å være enig med deg i det du skriver. Meg bekjent så vil dette bli tatt opp i de fora dette hører hjemme. Det er mange oppegående personer i Oase ledelse og i kretsen rundt, så jeg er ikke redd for at det ikke vil skje.

    SvarSlett
  25. Lars

    Du er kanskje litt vel rask i avtrekkeren, og jeg tror ikke du har ordene dine i behold heller når du skriver at Oaseledelsen med bønnelederen stiller seg 100 prosent bak dette. Så godt kjenner du ikke disse folkene.

    SvarSlett
  26. Bjørn Olav:

    Du har helt rett i at jeg tar for hardt i.

    Samtidig har jeg faktisk studert dette litt ved å både lese på hjemmesiden til Hartley, sett en lengre video fra 2008 hvor de snakker om profetiene og sammerbeidet med Oase, og jeg har sett litt fra direktesendingene fra Oase.

    Men jeg er enig i at jeg umulig kan vite hva de har gått 100% inn for personlig.

    Men du kan F. eks lese på Hartleys hjemmeside at Oases bønneleder sang lovsanger hvor hun i sang proklamerte hva de hadde profetert.

    Du kunne tilbake i tid lese at Oase lederen holdt en rekke møter med disse profetiene som sentralt tema.

    Men jeg er enig i at jeg ble litt overdreven, og ikke 100% kunne stå inne for ordlyden av det jeg skrev.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  27. Siden du skal undervise på Oase treningsskole som også en av disse profetene skal undervise på vil jeg sterkt oppfordre deg til å se denne videoen fra 2008 hvor Bob Hartley, og Bob Fraser forteller om profetiene, og sammarbeidet med Oase slik det så ut allerede i 2008.

    http://www.centcom.tv/20081204

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  28. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  29. Det skal jeg gjøre, tror jeg har sett deler av den allerede. Jeg har takket ja til å undervise, fordi jeg har fått en konkret forespørsel.Jeg vil undervise i denne sammenhengen, som jeg underviser alle andre steder, hvor jeg blir bedt om det, og takker ja til det. Gjennom vårt bønnearbeid møter vi kristne i alt fra Misjonssambandet til Den ortodokse kirke. Vi arbeider ut fra det kall vi har fått til å tjene Kristi kropp. Innen Oase, og også blant lederne, har jeg mange gode venner.

    SvarSlett
  30. Bjørn Olav:

    Vil bare klargjøre at det ikke var et forsøk på å gjøre deg medansvarlig.

    Derimot burdte det jo være en ekstra grunn til å se nærmere på saken. (og jeg var heller ikke sikker på om du selv var klar over at Bob Fraser skulle undervise på samme treningsskole.)

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  31. Så vidt jeg vet skal jeg undervise sammen med en afrikansk bønneleder, hvilket jeg ser veldig fram til. Jesse Karanja leder et stort bønnearbeid i Kenya, ut fra bønnesenteret Mispah, hvor det bes for Norge.

    SvarSlett
  32. Anonym2:11 p.m.

    Nå sa jeg jo heller aldri at du skulle undervise sammen med Fraser.

    Jeg sa du skulle undervise på samme treningsskole. Altså Oases treningsskole.

    Og selvsagt er det slik at du er ansvarlig ovenfor innholdet i din undervisning, andre i sin, og Oase for all undervisningen.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  33. En kommentar til oppklaring: Det er ikke riktig at de to amerikanske gjestene på OASE som profeterte over en rekke norske kristne ledere hevdet å ha fått navnene deres ut av intet.

    Tvert i mot hadde OASE sendt dem en liste med navn flere måneder i forveien som de har bedt over, og så opplevd å få budskap til en del av de. Det bør kanskje kunne nyansere svindel/sannhet alternativene noe?

    Jeg kjenner ikke til hvem som stod på listen, eller hvorfor de som stod der stod der, men dette er i alle fall det jeg er blitt forklart.

    SvarSlett
  34. Anonym4:40 p.m.

    Elling:

    I tilfellet så stiller jo ting seg annerledes.

    Men jeg hadde ihvertfall hørt uttalelser som kun kunne forstås som at dette var navn de ikke kjente på forhånd fra disse i tre forskjellige sammenhenger.

    Men jeg beklager selvsagt om jeg har missforstått, og bidratt til å spre informasjon som ikke er helt korrekt.

    Men som sagt er dette ikke hva de har gitt utrykk for i de sammenhengene jeg har skjekket opp. (F. eks i den ene sammenhengen viste de jo også til hvordan de hadde gjort det samme i Cuba hvor de sa riktig navn på 100 ledere uten noen informasjon på forhånd.)

    Men om det er slik stiller det seg litt annerledes, selv om jeg i tilfellet synes de har underkommunisert dette veldig, og gitt et inntrykk av større profetisk presisjon enn de da virkelig har hatt.

    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  35. Elling

    Takk for informasjonen! Det er uheldig når det spres informasjon som ikke er korrekt. Takk for at du har bidratt med å gi oss innblikk i de faktiske forhold.

    Som jeg har skrevet til Lars, så synes jeg han tar vel hardt i.

    SvarSlett
  36. Bjørn Olav:

    Men nå hadde jeg altså skjekket en rekke kilder hvor disse (med egne ord) direkte henviste til dette hvor det ble gitt et klart inntrykk av at de IKKE kjente til navnene.

    Hva Elling viser til er det derimot ingen kilder på, og han uttaler vel heller ikke at han er helt sikker.

    Jeg synes det er sådd tilstrekkelig tvil til at jeg ikke vil gjøre et poeng av denne ene detaljen lengre, men dette er enda ikke klargjort av profetene selv som har gitt et helt annet inntrykk.

    Jeg har også heletiden tatt forbehold om at jeg har forstått rett.

    Det er jo forsåvidt heller ikke nødvendigvis noe motsentningsforhold siden jeg kun viser til hva profetene har gitt utrykk for, og poenget mitt nettopp har vært at de sannsynligvis har hatt en annen kilde til navnene enn vår herre.

    Men det er sådd tilstrekkelig tvil til at jeg ikke vil gjøre et poeng av det.

    Men det er altså ikke kommet frem at det ikke stemmer.
    Mvh.
    Lars

    SvarSlett
  37. Hei igjen,

    Jeg kan ikke vise til noen skriftlige kilder de opplysningene jeg kom med, bare samtaler med enkelte av dem som mottok profetiene og sentrale OASEfolk. Jeg kjenner meg dog trygg på at det stemmer ut i fra tiliten jeg har til de jeg har snakket med (jeg har ikke "etterforsket" dette, jeg gjengir bare hva jeg selv har fått vite).

    Som møtedeltaker den ene kvelden var jeg selv forvirret på om det var navn de bare hadde "fått", eller om de kjente til navnene fra før, og det var først i samtaler i etterkant jeg fikk oppklart dette. Så jeg kan være enig i at dette ikke er kommet veldig tydelig fram.

    SvarSlett