søndag, september 06, 2009

Lovtreller i den evangeliske tidsalder, del 1


I Kristiansund ble det i 1877 utgitt en bok av John Bunyan, forfatteren av "Pilegrims vandring". Dette er en oversettelse av Bunyans bok "Law and grace unfolded" fra 1657, hvor Bunyan, som var baptistpastor, skriver om et tema som for alle tider er like aktuelt. I vår tid har debatten om "lov og evangelium" blusset opp igjen med full styrke, og det er interessant å lese hvordan Bunyan så på dette. Jeg har hentet følgende fra bokens kapitel "Lovtreller i den evangeliske tidsalder," hvor Bunyan begynner med å sitere Rom 6,14:

"... for dere er ikke under loven, men under nåden."

I de tre foregående kapitler i Romerbrevet (Rom 3-5) forteller apostelen at syndere blir frelst av nåde uten lovgjerninger. Hensikten er å befeste de kristne i deres tro, men også å overbevise motstanderne om evangeliets sannhet, og å gjøre det klart for dem at de er uten unnskyldning.

Han behandler da først spørsmålet om hva mennesket er av naturen, slik som det kom inn i verden. Om dette sier han i det tredje kapitel: "Det er ikke èn rettferdig, ikke èn eneste. Det er ikke èn som er forstandig, det er ikke èn som søker Gud ... Det er ikke noen som gjør det gode, ikke en eneste," osv. Det er som om han ville si: "Det later til å være noen som tror de kan bli frelst ved den rettferdighet som er av loven. La meg si til slike mennesker at de bedrar seg selv, for de har allerede syndet mot loven. Ett menneskes ulydighet ble nemlig til fordømmelse for mange (ja for alle)." (Rom 5,12-20)

Og her, i det sjette kapitel, er deet liksom han vender seg til brødrene og sier: "Nå ser dere klart og tydelig, mine brødre, at vi får evig liv utelukkende av nåde i Kristus. Men la meg også fortelle dere at dere er fullkommen trygge nettopp på grunn av nåden. Synden skal nemlig ikke herske over dere, hverken ved sin dom eller sin kraft til å forderve sjelen. Dere er jo ikke under loven, det vil si, dere kommer ikke under det som vil kunne fordømme dere for synd. Men dere er under nåden. Det vil igjen si at dere er kommet i det forhold til Gud at Han tilgir dere, enda dere har syndet. Noen vil kanskje spørre hva meningen er med dette ordet "under". Det betyr at du ikke er bundet av lovens paragrafer for å kunne nærme deg Gud. Med andre ord, du er ikke forpliktet til å oppfylle loven, som om den skulle være den eneste vei til frelse og at du var fortapt dersom du forbrøt deg mot et eneste bud. Nei, du er ikke under loven på den måten.

Igjen: "Dere er ikke under loven". Hva betyr ordet "loven"? Det er ikke vanskelig å vise at ordet "lov" har forskjellige betydninger i Skriften. Der har vi "troens lov", "syndens lov", "menneskers lov", "gjerningers lov", eller som den også kalles, "gjerningenes pakt" eller "den gamle pakt". "Når han taler om en ny pakt har han dermed erklært at den første er foreldet. Me det som blir foreldet og gammelt, er nær ved å bli borte." (Hebr 8,13)

Derfor sier jeg at ordene loven og nåden betegner de to pakter som alle menensker kommer inn under. De er enten under den ene, eller under den andre. "For dere er ikke av loven," det vil si, "dere som jeg nå skriver til, og som er kommet til troen på Jesus, dere er ikke under gjerningenes makt." Han henvender seg altså ikke her til alle mennesker, men til noen bestemte, nemlig "dere". Legg merke til det ordet: "Dere troende, dere som er omvendt, dere hellige, dere som er født på nytt." "For dere er ikke under loven," forutsetter at det er noen som er det, nemlig de som enda er i sin naturlige tilstand og ikke er kommet inn under nådens pakt ved troen på Jesus Kristus.

Dette viser klart og tydelig at det selv i den evangeliske tidsalder er noen som er under loven, altså under gjerningenes pakt.

Jeg ber dere lese hva Skriften sier om dette i det tredje kapitel i Romerbrevet. Her skriver apostelen først om synd mot loven, dernest om anklagen mot dem som har syndet mot den. Han sier: "Men vi vet at alt det loven sier, det taler den til den som er under loven." Merk fortsettelsen: "for at hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud." (Rom 3,19) Det vil si alle de som er under loven, under gjeringenes pakt, og som ennå er i sine synder og er uomvendte.

Igjen sier han i Gal 5,18: "Men hvis dere er drevet av Ånden, da er dere ikke under loven." Konsekvensen av dette blir at de andre, enten de bryter loven eller anerkjenner den, er under loven, og ikke under nådens pakt. I Gal 3,10 sier han: "For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse." Med andre ord, de som er under loven, er under forbannelse, og de som er under nådens pakt er ikke under forbannelse. For det er bare to pakter, og de som er under nådens pakt er under velsignelsen. Som han sier: "Så blir da de som har tro, velsignet med den troende Abraham." (Gal 3,9) Men de andre er under loven.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar