mandag, september 28, 2009

Skjellsordet "fariseer" -det nådeløse "nådefolket", del 4


Hillel og Shammai skolen hadde en sterk innflytelse på fariseismen. Rabbi Hillel var Gamaliels bestefar, en ledende autoritet i det første århundres Sanhedrin og en leder apostelen Paulus hadde stor respekt for. Hillelskolen blomstret rundt 20 f.Kr. Hillel selv var av Davids ætt og hans innsikt og visdom påvirket såvel jødedommen som kristendommen.

Om Hillel finnes det mange historier som beskriver hans karakter, og som viser at han var en ydmyk mann og ekstremt tålmodig, og som strebet etter å skape fred. Han er på en måte rake motsetning til sin kollega Shammai, som er portrettert som en mann som var utålmodig og rask til å tenne!

Det finnes en berømt historie som illusterer dette: En hedning kom en dag til Shammai. Denne ønsket å omvende seg om Shammai kunne fortelle ham hele Loven mens han sto på et bein. Shammai avviste ham bryskt, så hedningen gikk til Hillel. Hillel sa: "Det du hater å gjøre, gjør ikke det mot din neste, dette er hele loven, resten er bare kommentarer. Gå nå og praktiser!" Hillel er blitt en modelfigur for jødene siden. Jesus lærte det samme: "Derfor, alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem! For dette er loven og profetene." (Matt 7,12)

Det finnes en rekke hendelser som er beskrevet i Talmud som viser sammenstøtene mellom disse to lederne i deres forståelse av Torahn. Brad Young, hvis bok jeg tidligere har sitert i denne artikkelserien, skriver at "Hillel's holdning var mer akseptabel for Gud. Hans tålmodighet og milde temperament er legendarisk i den talmudiske litteraturen." Shammai er kjent for sin nøye tolkning av Skriften og sto for det tydeligste skille mellom jøder og hedninger.

Det er viktig å forstå disse kontrastene mellom de ulike skolene innfor fariseismen, om vi skal forstå noen av de kraftige reaksjonene Jesus kommer med overfor fariseismen. Det er tydelig at Jesus hadde preferanser i forhold til Hillel fremfor Shammai.

I neste og siste artikkel i denne serien skal vi se på hva det vil si å "sitte på Mose stol".

(fortsettes)

3 kommentarer:

  1. Bjørn Olav skriver:

    "Det er viktig å forstå disse kontrastene mellom de ulike skolene innfor fariseismen, om vi skal forstå noen av de kraftige reaksjonene Jesus kommer med overfor fariseismen. Det er tydelig at Jesus hadde preferanser i forhold til Hillel fremfor Shammai."

    Kan du konkretisere dette litt mer, Bjørn Olav? Verken Hillel eller Shammai er vel nevnt i NT, så hva er til grunn for din tolkning?

    Mvh.
    Cato.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg i artikkelen allerede påvist at det var to ulike retninger innenfor fariseismen på Jesu tid. Skal en forstå hva fariseerne stod for, må man jo vite noe om dette. Det er mye som ikke er nevnt i NT, så det krever at vi bruker litt tid på å sette oss inn i den tidens tenkemåte. Det er jo noe av det som er spennende med bibelstudium, Cato. Jeg har hatt stor glede av å lese f.eks. Matthew Henrys Commentary. Den er veldig godt mottatt i de aller fleste konservative evangeliske kretser. Jeg liker å studere topografi, geografi, historie, etc for å sette meg inn i den bibelske virkeligheten og historien.

    Hvorfor var Jesus så streng men enkelte fariseere? Hva ligger bak Hans utsagn? Det har jeg altså forsøkt å si noe om gjennom de fire ariklene jeg har skrevet, og det kommer altså en til. Håper det kan være til hjelp for å se at fariseerne var en mye mer sammensatt bevegelse, enn det noe stereotype og forenklede bilde som er skapt i visse kretser, hvor fariseerne kun omtales i negativ betydning. Fariseerne er egentlig et godt bilde på en vekkelsesbevegelse som stivnet. Ikke ulikt enkelte andre vekkelsesbevegelser. Dermed har vi ikke sagt at alt er galt med vekkelsesbevegelsene. Akkurat på samme måte som ikke alt er galt med fariseismen heller.

    SvarSlett
  3. Anonym6:57 p.m.

    Herren gikk løs på deres lære, ikke på den enkelte person vil jeg tro.

    SvarSlett