Jeg har tenkt en del på det apostelen Paulus skriver om 2.Kor 12, om hans svært så personlige vitnesbyrd. Han forteller der om noe som hendte for 14 år siden. Og det er ikke småtterier det som skjedde heller.
Noen ganger tror vi helt feilaktig at alle tanker bør uttrykkes, alle visjoner deles og alle drømmer tenkes høyt. Vi tror at alt som skjer i vår indre verden, straks skal deles med andre.
Her har jeg tråkket feil mange ganger. I min iver har jeg delt med andre ting som har vært og er hellig og privat. Reaksjonene har vært forskjellige, men som oftest annerledes enn jeg hadde tenkt. Mens jeg har vært begeistret, har reaksjonen hos den jeg har fortalt det til vært heller kjølig. Hvorfor? Fordi mottakeren ikke nødvendigvis klarer å få med seg hvor sterk og intens min opplevelse har vært, og heller ikke har hatt del i alle de bakenforliggende tingene som har skjedd i forkant av den erfaringen jeg har gjort. Vi snakker simpelthen ikke samme språk.
Henri Nouwen har ved en anledning sagt følgende: "Taushet er den disipin som vokter Guds flamme i oss og holder den ved like."
Det er noe å ta med seg.
Det er i stillheten i vårt eget indre at vi best kan hegne om våre tanker. Vi trenger derfor å ta vare på vårt indre liv. Jesus advarte oss om å kaste perler for svin. Det høres jo ganske hardt ut å si noe slikt, men om du har delt noe av din indre verden med andre, og møtt deres reaksjoner i form av latter, underlige og sårende kommentarer, kanskje sågar advarsler, så forstår du at det var dumt av deg å dele med denne personen noe vedkommende ikke har forstand til å forstå dybdene av.
Det er ikke egoistisk å dyrke stillheten og oppsøke den. Tid brukt på Jesus er aldri bortkastet. Vern om ditt indre liv!
Hei Bjørn,
SvarSlettjeg har et spørsmål til deg som jeg lurte på om du kunne skrive noe om. det har ikke noe med denne posten å gjøre, men jeg må bare spørre deg da jeg vet du kjenner til kirkehistorie.
Jeg har nettopp hørt Arvid berntsen snakke om kirkelig antisemitisme og det er jo groteskt å høre på hvordan jødene er blitt hetset opp igjennom.
Det som slår meg er at denne antisemitismen står sterkt blant kjente og kjære kirkefedre som feks Augustin, Tertullian, Cyprian, Martin Luther og Thomas Aqunias.
Kan du bekrefte at dette er tilfelle, og hvordan kan vi anerkjenne dem som gudfryktige kirkefedre når de har hatt en slik forrakt for jødene?
Jeg skjønner ikke dette. Har du noen kommentar til dette?
Kan man være kristen og hate jøder?
Martin luther er jo spesielt trukket frem av Berntsen, og Arvid mener Hitler selv hente mye av inspirasjonen fra Luther.
MT
Han som kommer Jesus virkelig nær blir en narr for alle som tror dem kjenner Gud.
SvarSlettNår direkte erfaringer med Gud går blindheten bort så man ser.
Enig i det skriver Bjørn Olav. Har opplevd set selv.
SvarSlettNå leser jeg Henri Nouwen : Stillheten skaper.
Har og lest, Med åpne hender.
Det er liksom så anderledes, sjelslivet belyst fra en annen side. Jeg får nye tanker og ny innsikt b.l.a. i mitt eget indre liv og omgang med Jesus.
Hilsen karin.
Takk for mange kloke råd og interessante innlegg! Eg får ofte nye tankar når eg les på bloggen din, og nye tankar og innfallsvinklar er noko eg set pris på.
SvarSlettEg er glad du ikkje held alle erfaringane dine for deg sjølv!
MT
SvarSlettArvid Bentsen har nok dessverre rett mht flere av kirkefedrene, og Martin Luther. Jeg har skrevet om dette tidligere, men jeg kan lage en ny artikkel om dette snart. Kirkehistorien er beskjemmet med et sterkt og inderlig jødehat. Nei, jeg mener det er umulig å hate Guds utvalgte folk, og fremdeles kalle seg en kristen.
Karin
SvarSlettJa, Henri Nouwen har mye fint å fare med. Det er annerledes, ja, men veldig nært, menneskelig og ekte. Han var ikke redd for å snakke om sine egne problemer. Jeg kjenner meg så igjen i mye av det han skriver. Har du lest hans fantastiske bok om den bortkomne sønnen? Det er en av de beste bøkene jeg har lest. Utgitt på Verbum.
Sprettstein
SvarSlettTakk for hyggelig kommentar. Gud velsigne deg og bloggingen din! Fin blogg du har.