mandag, desember 07, 2009
Romerkirkens lære om Maria stemmer ikke med Bibelens, del 3
Dette er tredje og siste artikkel om sammenligningen med Romerkirkens katekisme og det vi kan lese om jomfru Maria i Det nye testamente. Det finnes mer, men det får vi eventuelt komme tilbake til senere.
I katekismen heter det: "Etter denne nådens ordning eller økonomi forblir Maria uten opphør vår mor, helt fra bebudelsens dag da hun trodde og gav det samtykke som hun uten forbehold fastholdt under korset, og inntil den siste utvalgte har nådd sitt evige mål. Hun sa ikke fra seg denne frelsesbringende oppgave da hun ble opptatt i himmelen, hun går tvertom på alle måter i forbønn for å oppnå den evige frelses nådegaver for oss. (...) Derfor påkalles Maria i Kirken under navn av talskvinne, hjelper, støtte og formidler". "Men den oppgave Maria har fått som menneskenes mor, hverken skygger for eller forminsker i minste grad Kristi stilling som den ene mellommann: den viser tvertom dens kraft. For (...) hver saliggjørende innflytelse som Maria øver, (...) utgår fra Kristi overveldende fortjenester, støtter seg til Hans formidling som den helt og fullt er avhengig av, i det den der henter all sin kraft". "For ingen skapning kan noensinne sidestilles med det menneskevordne Ord, vår Frelser. Men på samme måte som både embedsbærerne og det troende folk på forskjellig vis får del i Kristi prestedømme, på samme måte som Guds fullkommenhet, uten å ha noe sidestykke, dog virkelig meddeles på mangfoldig vis til skapningene, lar også Kristi enestående stilling som formidler seg forene med, ja, den fremkaller hos skapningen, en medvirken og en delaktighet i forskjellige former som alltid har sitt utspring i denne ene kilde". (969)
Her er det flere ting å gripe fatt i, men jeg skal bare konsentrere meg om at Romerkirken fremholder Marias rolle som "frelsesbringende". Noen slik rolle eller oppgave hos Maria finner vi ikke noe eksempel på i Guds ord. Det er kun en eneste en som har en frelsesbringende oppgave og det er Jesus Kristus.
I Apgj 4,12 heter det: "Og det er heller ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved."
I Rom 10,12-13 leser vi: "For det er ingen forskjell på jøde og greker, for Han er den samme Herre over alle. Han er rik nok for alle som kaller på Ham. For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst."
"For det er èn Gud og èn Mellommann mellom Gud og mennesker, Mennesket Kristus Jesus." (1.Tim 2,5)
Det heter seg i reklamen (og forøvrig), at det er ikke så mye som skal til.
SvarSlettNei, det er sannelig ikke mye man behøver å vri og vende på Guds ord for å ende opp med vranglære!
Men grunnsteinen - hjørnesteinen - lar seg ikke rokke, heller ikke av sin egen mor.
Dette er rystende lesning. Minner meg om Jehovas Vitners manipulering av skriften. Disse som har forfattet dette "eventyrverket", må ha manglet vesentlig Bibelkunnskap.
SvarSlettI disse feministtider, der en begynner å tukle med Gudsbegrepet:
Gud-fader kontra Gud-moder, og å prøve å gjøre Maria, til mere enn hun er, måtte jeg atter lese hva Guds Ord sier om hvem som er VIRKELIG er vår mor, ifølge skriften: - For når Paulus viser til vår frihet i Kristus, der han i Galaterbrevet (4,26) forteller at "Jerusalem som er DER OPPE, er fritt,OG DET ER VÅR MOR"!
Der er dødsens alvorlig å legge noe til, eller trekke fra noe i Guds Ord:
- "For jeg vitner for hver den som HØRER de profetiske ordene i denne Boken: Hvis noen legger noe til alt dette, skal Gud legge på ham noen av de plagene som det er skrevet om i denne boken. Og hvis noen tar bort noe fra ordene i denne profetiske Boken, da skal Gud ta hans del bort fra Livets Bok, fra Den hellige staden og fra det som er skrevet om i denne Boken". (Joh.Åp. 22,18-19).
Det må være noen som har glemt å vende sitt "øre til å høre på vismenns ord!" for Salomo sier videre: "Bøy ditt hjerte til min KUNNSKAP". (Ordsp. 22,17).
Alt må bedømmes etter GUDS ORD.
Dette har vært en interessant serie å følge - synd du velger å avlutte den nå dersom du mener det er mer å skrive om saken.
SvarSlettJa, det er jammen mye "tøv" i Den romersk-katolske kirkens Maria-lære.
Om det i denne saken er interessant å skille klarere mellom ortodoks lære og romersk lære, burde du kanskje sett på hva som egentlig ligger i ordet "jomfru" og tatt en nærmere titt på den ortodokse arvesyndslæren. jeg tror det hadde vært nyttig.
Ja, det er alvorlig leins, og det får dimensjoner når en vet at det er millioner av mennesker som tror denne vranglæren.
SvarSlettDet er et stort problem at mange av medlemmene av Romerkirken ikke leser Bibelen selv. Hadde de lest Guds ord, og holdt seg til det Det nye testamente sier om jomfru Maria, så hadde de ikke trodd dette tøvet. For det er det det er. Utenombibelske åpenbaringer.
Roy-Olav
SvarSlettKanskje du kunne tenke deg å skrive en gjesteartikkel på bloggen om dette? Jeg tror mange ville hatt interesse av å høre dine synspunkter. Jeg er en av dem.
Hei Roy-Olav det skulle være spennende å se hvor dypt kunnskapen stikker hos deg også. Så vi venter på dype avklaringer fra en som vet om bibelen.
SvarSlettFor å ilustrere galskapen i troen på at man kjenner helheten i bibelen
Jeg vet at selv ordet messias betyr noe helt annet for Gud i Jødenes lære en hos Bjørn Olav så Jødene har tydelig fått en bibel som forteller om en tro som sener har blitt til en helt annen tro.
Så troen på Maria matriarken kan godt endre seg den også.:)
Jødenes forventninger til messias tydelig formidlet av Gud er totalt andeledes en det Bjørn Olav tror på men Guds ord stemmer på trods av at det ikke stemmer. Hvem tar feil Gt og Jødenes bilde på messias eller Nt og Bjørn Olav.
Noen tar feil eller er det Gud som har mange motstridene meninger om samme tema ?
Broderlig i kristus
Jeg tar alltid en utfordring. Nå er jeg likevel ingen teolog - heldigvis -, men send meg en e-post, Bjørn Olav, så kan vi snakkes nærmere om eksakt hva du vil jeg skal skrive om.
SvarSlettTakk, Roy-Olav, dette setter jeg stor pris på. Jeg tror også mange av bloggens lesere vil gjøre det. Vi må jo også få til en anmeldelse av boka di her på bloggen. Guds velsignelse over dagen og uka!
SvarSlettTakk for det og det samme til deg. Setter også stor pris på bloggen din og om det kommer en bokanmeldese av boka mi her :-)
SvarSlettTil "Broderlig i Kristus":
SvarSlettNå begynner jeg å lure litt! Hva er det du mener om det du skriver om Messias og "læren" om Ham til hhv. jødene og Bjørn Olav?????? Synes nesten du bør forklare det litt når du kaster fram en slik underlig uttalelse/påstand!
Hilsen
Thomas i S.