Et av de skriftstedene vi var innom var Johannes 5. Beretningen om en mann som hadde vært syk i 38 år, og som lå ved Betesdadammen ved Saueporten i Jerusalem.
Mitt argument var at Jesus bare helbredet denne mannen, ingen av de andre syke som lå der. Mannen jeg samtalte med argumenterte med at det var fordi mannen hadde tro, hvilket ingen av de andre hadde. Det er et interessant poeng, om det virkelig er et poeng i teksten. Mannen hevdet at den syke ved Betesdadammen så på Jesus, og ble helbredet.
Det slo meg under samtalens løp hvordan vi leser ting inn i teksten, som ikke står der, for å få vårt spesielle teologiske syn til å "gå opp". Ser vi nærmere på teksten finner vi nemlig følgende:
1. Det var ikke den syke mannen som så Jesus, det var omvendt! "Da Jesus så ham ligge der ..." (v.6)
2. Den syke var ikke opptatt av Jesus i det hele tatt. Han var opptatt av at en engel steg ned i dammen ved visse tider og rørte opp vannet, se v.4.
3. Mannen hadde ingen spesiell tro på Jesus. Det er Jesus som spør mannen: "Vil du bli frisk?" (v.6) Og til dette svarer mannen: "Herre, jeg har ikke et menneske som kan få meg uti dammen når vannet blir opprørt. Mens jeg er på vei, går en annen uti før meg." (v.7) Mannen uttrykker faktisk ingen tro på Jesus i det hele tatt. For det er Jesus som sier: "Reis deg, ta opp sengen din og gå."
Så kan vi innvende at teksten ikke inneholder alt som skjedde. På en eller annen måte må mannen ha gitt uttrykk for at han trodde på Jesus. Men da LEGGER VI TIL noe som ikke står, noe vi antar.
Denne mannen ble frisk ganske enkelt fordi Jesus ville det slik. Hvorfor ikke Jesus helbredet de andre, "blinde, lamme og krøplinger", (v.3), se det, det vet vi ikke. Det er mye vi ikke vet når det gjelder helbredelse.
Er det så sant at Jesus helbredet alle? Nei.
Vi har eksempler på at Jesus helbredet ALLE, f.eks Matt 4,23.
Vi har eksempler på at Jesus helbredet MANGE: ”Samtidig helbredet Han MANGE for sykdommer, plager oh onde ånder. Og MANGE blinde ga Han synet.” (Luk 7,21)
Om Paulus heter det:
”Dere vet at jo at det var på grunn av sykdom jeg fikk forkynt evangeliet … Likevel fristet ikke sykdommen dere til å forakte eller avsky meg …” (Gal 4,13-14)
Versene oversettes litt forskjellig, men går du til den greske grunnteksten er det ingen tvil om at dette handler om at Paulus var syk da han besøkte de kristne forsamlingene i Galatia området.
Alle kan bli helbredet, noen her i tiden, og noen ikke før i Guds fullendte rike
SvarSlettÅ synde mot Hellig Ånden i kroppen tempelet skaper sykdom.
SvarSlettHørte på Jesse Karanja om dem første menigheters renselse og tukt av kroppen for å vekke ånden sterkt.
Han kom innn på Jesus som fastet i 40 dager for så å komme tilsynelatene svak i kroppen etter Djevelsens prøvelser men en ånsd som hadde seiret over kjødet.
Han kom inn på at vi lystrer kroppen mere en Åndens ånsker slik at kraften blir borte i Ånden.
Å a vare på Guds tempel med å rense den sliok som mange helsefolk sier forlenger og tar bort sykdom.
Jeg skal inn i mere renselse når varmen kommer tilbake da kulden gjør det tyngere å holde varmen i lang renselse.
Vi tar inn forurensning i kroppen som dem hellige og disipplene renset ut med faste for å styrke kroppen til ånden.
Flesk og alt som tilstopper blod og kropp burde være en synd for en kristen som ønsker å bevare Guds tempel i seg som ett friskt og lysende tempel av Guds ånd i Jesus Kristus.
Vi skaper sykdom igjennnom at vi bryter vår kropp ned i tanker som ikke er av Gud som frykt,sinne,angst og mere.
Vi spiser mat som skader kroppen vår med fett og e.stoffer som er gift for kroppen for detr er laget av mennesker isteden for Guds naturlige mat.
Vi må ta ansvar for vår egen helligjørelse så vil Jesus gjøre resten med å fylle oss med sin kraft.
MAN FYLLER IKKE NY VIN PÅ GAMMLE VINSEKKER.
Man fyller ikke stor ånds kraft på ett svakt legeme som ikke tåler kraften og blir syk av at helligånden brenner i hjertet.
I Kristus
Anonym
SvarSlettSå sant, så sant!
Jesse Karanja er inne på viktige ting, svært viktige ting. Men av og til blir man syk, uten at det er noen påviselig grunn.
SvarSlettDet er uansett ikke oppp til oss! Det er Gud som helbreder. Det som vi skal gjøre, er å vise vår tro på Guds kraft til helbredelse, ved å legge hånden på syke, be for syke og fylle oss med Guds ord. Vi må ikke la frykte for at mennesker ikke skal bli helbredet stå i veien for bønn og håndspåleggelse. Det viser jo liten tro til Gud.
SvarSlettÅ far, se i nåde til oss, og styrk oss med din kraft til handling på ditt ord. I Jesu navn, Amen.
Det står skrivet någonstans i Bibeln,att bokstaven dödar,men Anden gör levande!
SvarSlettJag tror att vi måste be att
den Helige Ande hjälper oss att läsa och förstå Bibeln!
För annars så är det nog lätt att vi människor tyder den på olika sätt!
Var Välsignad BjornOlav!
Vi er enig i sak her Bjørn Olav, men står det i teksten at Jesus bare helbredet denne mannen? I tilfelle i hvilket vers?
SvarSlettJeg tror nok vi begge kan argumentere for at det er sansynlig at det kun var denne mannen som ble helbredet, men i min Bibel står det ikke at Jesus ikke helbredet noen andre.
En annen ting er at dersom Jesus helbredet alle syke han kom over i løpet av de 3 årene han gikk her på jorden, så må Han ha sluttet med det etter Kristihimmelfart. For det er flere av Hans tjenere som er syke, bl.a. flere av de som tjente i misjonsteamene til Paulus.
Karin
SvarSlettJa, det er virkelig nødvendig å be Ånden hjelpe oss til å forstå, og så handle på det vi har lest.
Ulf Magne
SvarSlettDet er nettopp det som er poenget. Johannes forteller oss om en som hadde vært syk i 38 år og som ble helbredet. Han nevner ikke flere. Da blir det bare spekulasjoner når vi tenker oss at det kanskje kunne være flere.
Evangelieforfatterne er nøye. Ved andre anledninger forteller de at "alle" ble helbredet, i andre sammenhenger at "mange" ble det. Hadde Jesus helbredet mange eller alle av de som lå ved Betesdadammen denne dagen, hadde nok dette vært gjenstand for deres oppmerksomhet.
Helbredelser er fantastiske ting å oppleve. C.S.Lewis (mannen bar Narniabøkene), sier noe vesentlig: Vi opplever alle fantastiske helbredelser, vi skjærer oss på en kniv og opplever at såret gror. og etter 10-12 dager er alt fullstendig helbredet. Er det mindre fantastisk om helbredelsen skjer på 10 dager enn på 10 minutter???? Vi lever i helbredelse og under hver dag !!!
SvarSlettOg Jesus mettet 5000 med 5 brød. Et under på 10 min. Vi opplever at korn blir lagt i jorden, spirer og gir oss brød, og det hele tar 5-6 måneder. Like store under????
Og Jesus helbreder oss jo også gjennom den tankeevne han har gitt oss mennesker, slik at vi kan pønske ut at verdens medesiner, operasjoner osv. Vi har jo et helsevesen som er milevis fra det som folk på Jesus sin tid hadde. Hvem av dem kunne få ei ny lunge eller få blokket opp blodårene sine?? Vi opplever under hele tiden. Og når vi da til og med noen ganger får oppleve mirakelhelbredelser, er det jo nesten rent for mye. Vi har så uendelig mye å takke for:
1. for mirakler
2. for helsevesenet Gud har gitt
oss
3. for de fantastiske kroppene vi
har som "helbreder" seg selv
Hilsen Otto som for tiden har stor nytte av tabeletter.
Om Jesus hadde hatt et helbredelsesmøte blant denne "mengde" av syke som lå her sammen med denne mannen,og "mange" eller "alle" hadde blitt helbredet,hvorfor nevner da Johannes kun ett tilfelle? Og da dette skjedde på sabbatten ville det ikke da ha blitt et mye større rabalder enn det vi leser om?
SvarSlettEn annen ting er den kjente oppfatning om den sykes tro. Jeg har vel selv kommet til at den er sterkt overdrevet. Jeg tror helbredelse har langt mer å gjøre med gaver og tjenester å gjøre! Dessverre så er det som oftest den syke som sitter igjen med den tyngste børa når ingen helbredelse har skjedd!
Dette var bare noen korte tanker fra en som tror at Jesus helbreder.
Mvh.
Cato.
Beklager, det var Cato som sa dette! Adressa kom litt feil.
SvarSlettMvh.
Cato.
Personlig tror jeg altså at Jesus har gjort mye mer enn det som står i Det Nye Testamentet. Jeg tror at det som ble nedskrevet er det Herren ønsket å dele med oss.
SvarSlettNår det gjelder Joh 5, så står det ikke at Jesus helbredet mange eller alle. Det står heller ikke at han bare helbredet denne ene mannen.
Slik jeg leser teksten, antar jeg at det var kun denne ene som ble helbredet - men jeg vet ikke, siden teksten ikke sier noe om det.
Det er mitt poeng. Siden vi snakker om å legge inn i teksten ting som faktisk ikke står i Bibelen, så må det gjelde begge veier i forbindelse med denne teksten.
Samtidig vil jeg ta avstand fra tanken om at den som er frelst automatisk også er frisk. Hvis ikke vi er friste så mangler vi tro eller vi har gjort synd. Dette er fremmede tanker for Guds ord.
KONKLUSJON: Jeg er enig med Bjørn Olav i både spørsmålet om hvordan vi leser Skriften og i spørsmålet om sykdom/helbredelse.
Det som wer viktig er at mange kristene misbruker Guds Ord med å ikke tale om tempelet som Gud skal bo i som vi synder med.
SvarSlettHvis en kommer i forbønn med smerte i luungene med tung pust og sammtidig røyker 60 om dager er ikke dette å misbruke Gud å forvente at Gud skal ta vekk en plage som han igjen skaper i sitt liv ?
Hvis bønnen ikke virkwer kan det da være at Gud mener han bør slutte å røyke lungene fulle av tjære ?
En som frotser å veier 200 kg så hele kroppen lider ?
Skal Gud ta bort problemene som bare kommmer igjen og igjen for han ikke tar vare på tempelet.
Den hellige Frans av assisi sa på dødsleiet at det eneste han angret på av egene gjærninger var at han ikke tok vare på Guds tempel.
Nå sier jeg ikke at kreft og andre alvorlige sykdommer skal behandles på samme måte.
Men mange mirakler både med helse og åndelig skue av Jesus har hendt med dem som har renset sin kropp og sjel for Herren
I kristus
Otto
SvarSlettJeg hadde ikke vært i live om det ikke hadde vært for den medisinen jeg tar hver dag. Jeg har ofte takket Gud for legene. Selv apostelen Paulus hadde med seg en lege i sitt apostoliske team.
Cato
SvarSlettDet virker som om du har en sunn og solid teologi når det gjelder helbredelse. :D
Ulf Magne
SvarSlettNei, vi vet ikke, men vi må likevel forholde oss - som du helt riktig sier - til det Skriften sier. Jeg er enig med deg i at Jesus helt sikkert gjorde mer enn det som er omtalt, ikke minst representerer jo hver eneste av de som ble helbredet sin egen historie. Vi får bare del i noen slike. Men det vi får del i er mer enn nok.
Broderlig i Kristus
SvarSlettEt viktig poeng!
Jeg våger meg innpå her jeg også. :) Når det gjelder dette emnet om helbredelse så er dette et vanskelig emne syntes jeg. Og jeg tror at det er ting her vi ikke helt har fått tak på.
SvarSlettDet er vel ingen tvil om at mye av Jesu tjeneste her på jorden gikk ut på og helbrede mennesker. Det går det ikke ann og se bort i fra. Og jeg syntes det er litt "snodig" at vi mange ganger skal "lete" etter værs og avsnitt hvor vi finner at noen ikke ble helbredet.
Start og lese Markus evangeliet så ser vi omtrent at hele evangeliet består av Jesu undere.
Tror ikke det er for og "skryte" av sin tjeneste, men for og vise oss hva som er mulig i Jesu navn.
Samtidig har jeg mange spørsmål om hvorfor vi ikke ser mer av det vi leser om i Bibelen. Og jeg tror ikke alle blir helbredet her på denne siden av livet, men jeg tror det er Guds vilje at vi skal se myyyye mer helbredelser enn vi gjør. For dette er en måte Gud blir forherliget på.
Så la oss heller fokusere på at Gud kan helbrede, oppmuntre og trøste hverandre med det. Samtidig ta vare på hverandre selv om sykdom rammer.
Tobias
Tobias
SvarSlettDette er en klok innfallsvinkel, synes jeg. Jeg er enig med deg i at vi bør løfte fram dette med helbredelse mye mer enn vi gjør. Men jeg liker også veldig godt det du skriver her: "Samtidig ta vare på hverandre selv om sykdom rammer." Denne kombinasjonen synes jeg er veldig heldig, og sjelesørgrisk god.
For meg har John Wimber vært et forbilde i så måte, både med sin undervisning og sitt liv.
To andre som jeg har hatt mye glede av å lese er Francis MacNutt og Peder Olsen. Den siste tror jeg var domprost i Dnk, og var en som salvet og bad for mange syke.
Det er svært viktig at vi ikke legger skylden på den syke, for at man ikke blir frisk. Og: det er mange ting ved dette med helbredelse, som er og blir et stort mysterium. En av MacNutt's bøker heter på svensk: Helandets mysterium, og bare i tittelen er han inne på noe.
MacNutt var en katolsk prest som har forlatt Romerkirken, og er i dag gift, og reiser som forkynner.
Et spørsmål jeg ikke ser noen berører er spørsmålet: Hva med de kronisk syke.
Altså ikke bare spørsmålet om de som ikke blir helbredet på et møte, men som aldri blir friske.
Og, de fleste av oss dør av en sykdom.
Det alle sanne kristene bør spørre seg i helbredelsens tjeneste er :
SvarSlettGjør jeg dette for å la andre se hvor dyktig jeg er i å formidle Jesus kraft ?
Har virkelig Gud lagt på ditt hjerte at det ikke er en mening med sykdommen,at sykdommen kan bringe han nærmere Gud i sin lidelse å derfor redde sjelen som er det viktigste ?
Hva vet du om den tid Herren har for å utføre sine gjerninger. ?
Bør vi ike gå inn i oss selv for å se på ydmykheten
Jesus viser at Helbredelsene ofte er for å bekrefte at Han er Guds sønn.
Og Gud sier at dem som vokser i visdom som modene kristene forventes det mere av som å ta vare på Guds tempel.
Mye forbønn tror jeg av ivrige nyfrelste er mere fra egoet en fra hjertet.
I kristus
Du har et viktig poeng, Broderlig i Kristus, MEN:
SvarSlettJeg tror det er viktig å skille mellom to ting:
1. Jeg tror ikke Gud sender sykdom og legger sykdom på folk, i den hensikt å oppdra dem. Hva sier en slik tanke om Gud? Tror du Gud gir en person kreft, med den kolossale lidelsen det representerer?
2. Men det er noe ganske annet at Gud kan bruke den SITUASJONEN som sykdommen skaper.
Svar til Bjørn Olav
SvarSlett1 Gud har gitt oss den frie vilje til å teste vår kjærlighet til Han. Dwerfor kan vi ikke laste Gud for om noen bruker en kniv til å skade elller til å helbrede i legens hånd.
Det er vi som ofte utsetter kroppen for smerte og lidelse igjennom vårt syndige liv som nettop er å trosse det Gud har skapt for oss.
Guds Ord bibelen er viktig for å forstå sykdom.
Når du leser skapelse historien så sier Gud hva menesket skel spise for ett liv uten sykdom.
Han sier at mennesket skal spise frukt og grønnsaker for å holde seg friske i paradisets have.
Så kommer syndefloden og mangel på mat der mennesket får lov å spise fisk og noen dyr men Gud sier fortsatt at blod ikke skal spises.
Dette betyr ar rødt kjøtt som har blod i seg ikke skal spises for god helse.
Jødene lurer Gud med at dem henger dyret opp ned for at blodet skal renne ut av dyret for å omgå Guds første evige sanne ord.
For blodet er forsatt i dyret uansett for det er ikke mulig å tappe alt blodet ut av kjøttet.
Blodet er hellig for Gud står det i bibelen.
Det som er sterkt er at idag i papirutgaven av Aftenposten står det som du kan lese som Gud råder i sitt sanne ord : A.Magasinet: Fakta Idag vet vi at kostholdet har betydning for utvikling av kreft. Diabetes 2 og hjerte og karsykdommer........
Så Guds ord har rett!
Gud skaper ikke sykdommen det er vår ulydighet i den frie viljen mot det som er godt for oss som skaper synd og sykdom.
I kristus