torsdag, januar 28, 2010

Tema for den 25 dagen i fasten for Norge januar 2010



Styrk profetgaven i menigheten i Norge

Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter. Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud.
2. Pet. 1.19-21.

Jag etter kjærligheten, søk åndsgavene med iver, særlig det å tale profetisk. Men den som taler profetisk, taler for menneskene, til oppbyggelse, formaning og trøst. Den som taler i tunger, oppbygger seg selv, men den som taler profetisk, bygger opp menigheten.
1. Kor. 14. 1 og 3-4.

Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden.
1. Joh. 4. 1.

Slukk ikke Ånden, forakt ikke profetord, men prøv alt og hold fast på det gode.
1. Tess. 5. 19-21.
Tegningen forestiller profeten Hosea.

2 kommentarer:

  1. Anonym9:23 a.m.

    Hvordan komme i kontakt med ordene

    Peter "Deres smykke skal være det indre, skjulte mennesket med sitt milde og rolige sind"

    Paulus "Og selv om vårt ytre går til grunne,blir vårt indre menneske fornyet dag for dag "

    Det indre mennesket er vårt sanne jeg som taler med Gud for det er det sind Gud kjener og taler til.

    Det ytre mennesket som lever i verden vil altid profitere i verdens ånd det som lyster egoet til å føle seg spesiel som kristen.

    Det indre mennesket er det som skal profitere for det har ydmykhet ,,mildt og rolig sind sier Peter

    Gud er alltid opptatt av sjelens frelse med å slippe hat og verdens ånd så man kan renses til å leve i fredens rike.

    Ingen kan profitere som ikke har en dagelig indre bønn med Gud der Han fornyer vårt sind.

    Man må bli sårbar for Gud så han kan forvandle hjertet slik at det kan tale rene ord uten agenda for egene meninger.
    Man må våge å si ut av sin munn selv det som man ikke vil høre om for man har lagt seg til en tro som er fra mennesket men ikke fra Gud.

    For å profitere rent må man ha Paulus ord dypt forankret
    "Vi har ikke det synelige for øye men det usynelige"
    Det ytre mennesket er synelig, men det indre mennesket er det skjulte, usynelige mennesket som vi må søke visdom fra.

    Det ytre mennesket liker smiger å smykke seg med gavene fra Gud så kjødet kan skryte av nådegaver.
    Dette gjør at Gud taler ikke til ett egoistisk selvopphøyet ytre menneske så det blir i egen kraft ordene kommer ut av munnen i tro på at det er fra Gud.

    Det indre menneske elsker Gud alene er nok for man smaker agape som er ubeskrivelig godhet. Man vil aldri miste Gud for jordisk smiger for man vil ånde å leve i Gud for evig tid.

    Man taler fra det indre mennesket til det indre mennesket i den man skal hjelpe i troen og livet.
    Her ligger en stor viktig hemmlighet om Jesus.

    Jesus talte fra sitt indre sanne menneske til det indre sanne mennesket i den lidende.
    Derfor ble ordene så sterke at kjødet ble forvandlet for det indre mennesket begynte å høre på Gud så kjødet måtte underordne seg det indre mennesket.

    Det indre mennesket ser det indre mennesket i andre derfor kan det elske ett ytre slemt menneske for det ser det lidende indre menneske som ønsker å leve i Guds ord.

    I kristus broderlig

    SvarSlett
  2. Anonym9:48 a.m.

    Det er derfor nyfrelset eller brennende i Ånden jager rundt å sier Jesus elsker deg å du er så nydelig i Jesus øyner.
    Han har fått i frelsen åpnet sine øyner til det indre mennesket i alle omkring seg.

    Men så blir han skuffet når han ser at det ytre mennesket i brødrene er egoistiske og lunkene så mister han troen på det indre mennesket.
    Løsningen er som Jesus å se med to forskjelige øyner på mennesker hele tiden.
    Ett øye ser det indre lidende sanne menneske som er fanget i trelldom av det ytre mennesket.

    Med det andre øyet ser han kjødet og alt som det ytre mennesket prøver å gjøre i egen kraft.

    Med denne balansen som Jesus blir man ikke fordømmende for man ser at menesket kjemper mellom det indre og ytre mennesket i seg.

    Derfor retter man bliket mot det indre mennesket som Jesus å taler til detr så det kan vokse istedenfor å kranglee med det ytre mennesket som ikke vil høre på Gud.

    Da kan man forvandle det mest forherdete hjerte for man taler til den delen som ikke kan stå imot Guds kjærlighet og levende ord fra Gud som vekkes i det indre mennesket.

    Så valget er skal du frelse det ytre forgjengelige menesket som mange kristene gjør eller som Jesus snakke til det sanne indre mennesket for evig frelse.
    For om kroppen brytes ned lever og fornyer det indre mennesket seg hver dag amen.

    SvarSlett