Jesus ser etter frukt på treet, og enhver kristen skulle være fruktbærende på en eller annen måte når det gjelder arbeidet for evangeliet:
"Men den som sår i Ånden, skal høste evig liv av Ånden. Og la oss ikke bli trette av å gjøre det gode, for i rette tid skal vi høste, hvis vi bare ikke mister motet." (Gal 6,8b-9)
Når Paulus skriver om Åndens frukt i Galaterbrevet, legger vi merke til at han også skriver om noe som står i motsetning til Åndens frukt, og det er kjødets gjerninger. I oversettelsen Bibelen - Guds ord blir dette oversatt med menneskenaturen. I Gal 5,19 skriver apostelen: "Menneskenaturens gjerninger er åpenbare ..." og så kommer det en liste over hvilke disse er. Disse gjerninger står i rake motsetning til de ni Åndens frukter som følger i en oversikt etter at han har listet opp kjødets, eller menneskenaturens, gjerninger.
Og det er viktig for oss at vi legger merke til hvor ettertrykkelig Paulus setter skille mellom kjødets og Åndens frukt. Det er nemlig en himmelvid forskjell mellom en fabrikk og en gård. På det første stedet gjør mennesker alt. Selv med dagens mikroprosesser og roboter er det likevel mennesket som tenker ut og lager produktene fra begynnelse til slutt.
Men på gården - selv om moderne teknologi spiller en viktig rolle - er det naturen som står for produksjonen. Det er like sant i vår tid som det var på Jesu tid, at "kornet spirer og vokser opp".
Paulus snakker om frukt, og forsikrer oss med det at den kristne karakteren i oss blir formet spontant. Dette skjer når Helligånden er nær oss med sin kraft, og ikke i første rekke ved at vi sliter og strever. Likevel har mennesket fortsatt sin rolle å spille i gårdsarbeidet. Bonden må pløye og gjødsle jorden. Han må så kornet. Han må luke bort ugresset. Til slutt må han høste inn avlingen.
Slik er det også med utviklingen av den kristne karakteren i oss. Vi må samarbeide med Helligånden og Hans naturlige og spontane handling i oss. Vi må gi Ham anledning til å arbeide i våre liv. Vi må være lydige når Han vil oss noe. Vi må drepe ugresset og nøytralisere - med Guds hjelp - kjødets gjerninger i oss. Vi må leve i et miljø hvor frukten kan vokse.
(fortsettes)
Sitat Bjørn Olav
SvarSlett"Når Paulus skriver om Åndens frukt i Galaterbrevet, legger vi merke til at han også skriver om noe som står i motsetning til Åndens frukt, og det er kjødets gjerninger. I oversettelsen Bibelen - Guds ord blir dette oversatt med menneskenaturen. I Gal 5,19 skriver apostelen: "Menneskenaturens gjerninger er åpenbare ..." og så kommer det en liste over hvilke disse er. Disse gjerninger står i rake motsetning til de ni Åndens frukter "
Gud velsigne deg med alt du skrev i denne artikelen som gleder Jesus, med å vise at Gårds arbeideren egentlige oppgave er å legge tilrette for at "solen" Guds lys kan tas opp av "Grøden" som da vokser til moden frukt.
Gårdsmannen må være ydmyk på at Han bare er en gartner som åpner opp for at "solen" skal fylle grøden så den ikke visner og dør før høsten kommer.
Hvor mange av jordens kristene som ønsker å være gartnere er ydmyk nok til å la frukten modnes i Guds lys uten å stenge for lyset med sin egen flinkhet.
Noen prøver kunstig lys med store taler (hør på meg du er alt ferdig som kristen du trenger ikke å søke Jesus i deg for det krever Han ikke,ta ikke opp ditt kors å følg Han for det er feil)dem som skal få frukten til å vokse fra dette ytre kunstige lyset som får dem til å tro at frukten er moden selv om den er grønn.
Så til kunstgjøsel som gjøsler med tanker om at nå er du kristen så du har ingen ting å lære.Kunstgjøselen blåser opp mennesket til å bli selvgod og påståelig at dem vet best i sitt menneskelige.Det kan tilogmed virke som dem vet mere en Gud selv.
Nei naturlig næring fra lyset(Jesus) der man får sol hver dag så man vennes med lyset så frukten kan vokse har alltid vært fruktends vei til å vokse seg til en velsmakene frukt for Herren.
Disse halvmodene fruktene som ligger på disken som modnes under kunstig lys i forsamlingen der dem ligger på rekke og rad umodene med en modning som skaper en bitter frukt som ikke har herrens fylde og søthet som kommer fra Herrens dagelige lys som bare bøn og meditasjon kan gi frukten den rette smak.
Venn kristus