Problemstillingen er som følger:
Flere menigheter opplever en tilstrømning av nye mennesker som deltar aktivt i menigheten, men som ikke vil la seg døpe. De lever med sin barnedåp. Samtidig har man et stort antall passive medlemmer, som er troende døpt. Hva gjør man med dette? Skal man åpne opp for medlemskap, uten at den som blir medlem lar seg døpe på bekjennelsen av sin tro, men vedblir i sitt barnedåpssyn?
Ingen konklusjon rundt dette brennbare temaet er trukket. Denne helgen fører man læresamtaler om det teologiske synet for troende dåp, og man samtaler om hvilke konsekvenser ulike syn får.
Karl Inge Tangen fra Filadelfia Oslo innledet til samtalene i går. I følge nettutgaven til Korsets Seier sa Tangen blant annet:
- Det er problematisk at legfolket nå er blitt så økumenisk at mange ikke lenger anser menighetstilhørighet som viktig. Dette er ikke bare et uttrykk for økumenikk, men også for individualisme. I det senmoderne samfunnet finnes tendenser til en økende individualisering av trosinnhold, i den forstand at troens innhold i større grad blir forstått som en subjektiv konstruksjon. Eksempler på at folk lager sin egen påersonlige dåpsteologi har jeg dokumentert i min egen doktoravhandling og i personlige vitnesbyrd som er presentert i prosessen Filadelfia, Oslo har hatt i den prosessen vi har hatt rundt dåpsspørsmålet.
Det er derfor ikke overraskende at spørsmålet om dåp og medlemskap anses som en betydelig utfordring i flere pinsemenigheter og baptistiske menigheter i Skandinavia.
I vårt naboland Sverige er man nå kommet i en meget spesiell situasjon. Der ser det nå ut for at Svenska Baptistsamfundet, Missionskyrkan og Metodistkyrkan blir slått sammen. Hvordan de får dette til er det ikke like lett å forstå. Det betyr i praksis at de som står for troende dåp må vike for de som står for barnedåp. Dette har ført til at baptister som står for et klassisk baptistisk syn på dåpen, har dannet Nätverket for klassisk baptisme og kristen tro. En link til dette nettverket finner du under "Interessante linker" til høyre på bloggen.
Nå vrir jeg forsåvidt temaet over på noe annet, men hvem er nå dette "legfolket" som artikkelen refererer til: De som ikke har tatt kursmoduler på Lederskolen? Ikke-forkynnerne? Eller, for å snu spørsmålet, hvem er det i pinsebevegelsen som ikke er "legfolket" ?
SvarSlettJeg er ikke en del av pinsebevegelsen, men dere har så vidt jeg vet også innsatte eldste. Og dere har forstandere/pastorer. Det er vel ikke disse som deltar i læresamtalene på Hedmarktoppen?
SvarSlett