Kirken har skapt mange vakre ord. Et av dem er inkarnasjonen. Et annet er homoousios.
Det var ved kirkemøtet i Nikea at biskopene utarbeidet denne formuleringen for å uttrykke Kristi guddommelighet og Hans enhet med Gud. Det kan oversettes med "samme vesen som Gud."
I den trosbekjennelsen som vi fikk fra Nikea,som understreker at Kristus Ordet er uskapt, og har eksistert fra evig tid slik som Faderen, er dette uttrykt slik:
"Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av sann Gud, født ikke skapt, homoousios som Faderen."
Men striden med Arius og arianismen var ikke lagt død med dette. Den fortsatte i nesten 100 år. Den ble først løst ved det andre økumeniske kirkemøtet i Konstantinopel i 381, da beslutningene fra Nikea ble bekreftet og betegnelsen homoousios ble opprettholdt.
Det er tre navn som vi skal merke oss i læreutviklingen i kristenheten på 300-tallet:
Biskop Athanasios og de man kaller de tre kappadokiske fedre: Basilios av Cæsarea, Gregor av Nyssa og Gregor av Nazianz.
Athanasios, biskopen av Aleksandria, var mesteparten av sin tid som biskop forvist fra sitt embete, av serie med keisere som støttet arianismen. Athanasios forsvarte det bibelske synet på Kristi guddommelige natur i flere verker, blant annet i "De incarnatione verbi" (Om inkarnasjonen av Guds ord).
I tillegg til deres betydelige bidrag til treenighetslæren, hjalp de kappadokiske fedre til å forsvare Den Hellige Ånds guddommelige natur mot en ny vranglære som stilte spørsmål ved Hans likeverdige status med Faderen og Sønnen i treenigheten. Basilios av Cæsarea skrev så et verk om Den Hellige Ånd der han brukte både Skriften og tradisjonens autoritet for å argumentere for at treenighetens tre personer, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, var likeverdige.
I Konstantinopel føyes det til en lengre definisjon av Den Hellige Ånd i den bekjennelsen som ble vedtatt i Nikea. Her heter det:
"(Vi tror) ... på Den Hellige Ånd, som er herre og gjør levende, som utgår fra Faderen, som tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen ..."
(fortsettes)
Hva med deg Bjørn O. Hansen, støtter du treenighetslæren?
SvarSlettJa, i likhet med flesteparten av verdens kristne.
SvarSletttreenighetslæren står ikke i bibelen, treenighetslæren er et oppfunn av såkalte tenkere på 300 tallet.
SvarSlettTreenighetens dogme er jo felles for alle oss kristne.
SvarSlettDe som står utenfor dette idag er kanskje først og fremst
Jehovas vitner (JV). Det som kan forandre deres holdning, og gi dem et møte med Jesus, er felles lesing av Bibelen.
Ved dagens Bibel-lesing leste jeg den alvorlige beretningen om steiningen av Stefanus. Da han døde ba han til JESUS :Herre Jesus, ta imot min ånd. Og.. Herre, tilregn dem ikke denne synd.
(JV) sier jo at å be til Jesus er feil.
Tomas ba og til Jesus som Gud :"Min Herre og min Gud" (John.20)
Så selv om treenighetstanken ikke finnes direkte uttrykt i Bibelen, er det jo en forklaring på Bibelens budskap: At Gud selv kom inn i vår verden for å sone våre synder.
Ellers er det interessant å studere hvordan den første kirken utarbeidet dogmene, Bjørn Olav. Jeg kjenner jo til møtet i Nikea, men det blir interessant å se hva de neste møtene bidro med !
Mvh. Otto
Den treenige Gud åpenbarer seg fra Bibelens første til siste blad. Det skriftmessige belegget for dette er overveldende. Treenighetslæren ble ikke oppfunnet på 300-tallet, men den ble bekreftet som kristen lære. Det var nødvendig pga vranglærere som hadde sneket seg inn i Kirken, og som lærte i strid med Guds ord.
SvarSlettBjørn Olav,
SvarSlettdu sier at "det skriftmessige belegg for treenigheten er overveldende"
Ja, skulle igrunnen ønske at det var slik, men direkte ord om at Jesus = Gud finnes det ikke så mange av. Vi har som sagt ordene til Stefanus og Tomas, og vi har "Kristushymnen" i kolosserbrevet (men heller ikke her står ordene Jesus = Gud)
Vi har og ordene i Johannesev. om at "Ordet er Gud" Men disse 3-4 bibelordene er forandret på i den spesielle bibelen som Jehovas vitner har.
Derfor er det fint å lese hvordan Athanasius argumenterte for Jesu guddommelighet. Han hadde to hovedargumeneter:
1. Bare Gud kan frelse.
Jesus frelser.
Ergo er Jesus Gud
2. Det er ingen tvil om at de første kristne både ba til og tilba Jesus. Og det går jo ikke an for kristne og tilbe andre enn Gud. I John.åp. er det jo heller ingen tvil om at Jesus er i sentrum for tilbedelse.
Arius harselerte jo over de kristnes tilbedelse av Jesus, på samme måte som Jehovas vitner gjør idag.
Det er jo flere Jehovas vitner idag som går ut av bevegelsen etter et møte med Jesus. Å samtale med dem på dørterskelen om argumentasjonen til Athanasius, samt påpeke alvoret ved å "forandre en tøddel" på Bibelens ord, er tankevekkende. Og jeg har et inderlig ønske og bønn om at de som banker på min dør, må få bli løst fra grepet som organisasjonen har på dem, og få møte Den levende Kristus.
Mvh. Otto
Jeg tenker blant annet på alle gangene Jesus bruker "Jeg er ..." Dette kan bare brukes om Gud.
SvarSlettHei Bjørn Olav
SvarSlettPå kirkemøtet i Nicea i 325, kom det også en klar beskjed fra Keiser Konstanit om ikke å ha noe med det forbannede jødiske folket å gjøre.
I bunnen ligger det altså en katastrofal antikristelig splittelse. Skal man komme til sann enhet, åndens enhet, så må dette antisemittiske fundamentet erstattes med en sann grunnvoll. Han er jøde, Jesus eller Yeshua som jødener helst kaller Ham. For frelsen kommer fra jødene.
Mvh Frank Juliussen
Ni talar alla som mycket goda teologer vilket gläder mig mycket.
SvarSlettDet mest tydelige skriftstedet om treenigheten er:
SvarSlett"Det er tre som vitner i himmelen; Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd og disse tre er en." 1. Joh 5:7
fra den tradisjonelle grunnteksten (TR) gjengitt i King James bibelen på engelsk, Luther-Bibelen på tysk og Bibelen - Guds ord, på norsk.
1.Johannes 5:7,8 sier, Norsk bibel 78 oversettelsen.
SvarSlett"For det er tre som vitner: Ånden og vannet og blodet, og disse tre samstemmer"
Hva ligger i
SvarSlettat treenighetens tre personer, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, er "likeverdige"?
Hva går likeverdigheten ut på? Fader, Sønn og Hellig Ånd er Gud. De er èn. Guddommen spiller sammen og er èn. Men hva som ligger i teologers "likeverdighetsbegrep" lurer jeg litt på! Det er jo f eks bare Faderen som kjenner tiden for enden, Jesu komme. Og Sønnen og Den Hellige Ånd utgår fra Faderen. Faderen utgår ikke fra Sønnen eller Den Hellige Ånd. Jesus sier selv i Joh. 5,30: "Jeg kan ikke gjøre noe ut fra Meg Selv. Etter det Jeg hører dømmer Jeg. Og Min dom er rettferdig, for Jeg søker ikke Min egen vilje, men Faderens vilje, Han som har sendt Meg." Og i Joh.16,13 sier Jesus om DHÅ:"For Han skal ikke tale ut fra Seg Selv, men det Han hører skal Han tale." Og/men alt som Faderen har er Jesus sitt også (Joh.16,15)!
Jeg synes det er godt å søke Gud i skriften, og ikke for mye i alskens teologiske intelligente finurligheter som kan gjøre det veldig komplisert og kanskje feil. Jeg synes ikke det er nødvendig og heller ikke bra å forklare og beskrive Gud lenger enn skriften! Men å tenke og søke Guds vesen er bra uten å dra for sterke konklusjoner. Først og fremst er Gud kjærlighet og vår Skaper som vi kan ha daglig kontakt med og som vi vil få møte i evigheten!
Hilsen
Thomas i S.