Når disse linjene skrives er jeg nettopp kommet tilbake fra Eukaristi-feiringen på Øvresalen. Navnet bærer den med dette. En får faktisk en følelse av å være tilbake i den tidlige kirkens historie, når en feirer nattverden her på Bjärka Säby. Rommet hvor nattverden feires er i seg selv spesielt. Øvresalen er i tredje etasje på slottet. Det er plassert stoler rundt veggene, men de fleste som kommer hit – det kan visst være opptil 100 noen ganger – sitter for det meste på gulvet. De som tjener ved nattverden er kledd i hvite tunikaer, som er laget i Egypt. Disse hvite tunikaene skal minne om dåpsdrakten. Faktisk er det mye snakk om dåpen her på Bjärka Säby. Det er en sterk poengtering av hva som skjedde når vi ble døpt til Kristus. Ikke minst står Romerbrevet 6 sentralt:
«Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv. Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans.» (v.3-5)
Eukaristi-feiringen bygger på Basileios-liturgien fra 300-tallet, men den er særegen for kommuniteten på Bjärka Säby. Ved siden av de vanlige leddene med skriftlesning og bønn, er det også gjort plass til forbønn, hvor den som ber nevner en person eller en spesiell ting som det bes kort for, og hvor de som deltar svarer med «Herre, forbarm deg». Her er det frihet til å betjene med nådegaver. Det er ikke uvanlig å høre noen be i tunger. Det uvanlige er kanskje røkelsen og lengden på nattverdfeiringen. Ikke ofte jeg er med på en nattverdfeiring som tar to timer. Men det gjør ikke noe. Den er så innholdsmettet og det er en så sterk opplevelse å være med på at tiden går fort.
Det er vanskelig å forklare hva som skjer disse to timene. Liturgien finnes nedtegnet i en bok, skrevet av Peter Halldorf. Men som de sier det her: det er bedre å være med og oppleve dette, enn å lese seg til det i en bok. Du får heller ingen bok å følge med i under Eurkaristin, men nå bruke øyne, ører og nese! Røkelsen sprer en velduft i hele Øvresalen, og minner oss om Kristi vellukt.
Skal vi så begynne å feire eukaristien slik den feires her på Bjärka Säby hjemme?
Nei, det skal vi ikke, og det understreker man også her. Vi skal gjøre det slik vi er vant med, men når man har feiret nattverden på denne måten får man et bedre innblikk i hva det hellige måltidet handler om. Det er i seg selv en velsignelse. Tro om det ikke finnes mer i Herrens måltid enn vi kanskje har oppdaget?
Bildet er fra en annen eukaristi-feiring på Bjärka Säby enn den jeg var med på.
Som svensk pingstvän delar jag inte din positiva syn på Bjärka-Säby och det som pågår där.
SvarSlettOch min syn på nattvarden är snarare reformert än luthersk/katolsk/ortodox.
Det har jeg stor respekt for, Ludvig. Har du vært på Bjärka Säby noen gang?
SvarSlettSå du foresten at jeg hadde lagt ut teksten på sangen du etterlyste?
Jag har aldrig varit på Bjärka Säby, men lyssnat till Peter Halldorf har jag vid något enstaka tillfälle.
SvarSlettHörde en gång att vissa lutherska kyrkor i Sverige var oense om när vinet förvandlades till blod unde nattvarden. Min far kom med den lysande idén att man skulle försöka med vitt vin för att kunna avgöra saken lättare.
Jodå, sångtexten såg jag.
For meg var det nytt at lutheranere tror på transsubstasiasjonslæren. Jeg tror de står for læren om konsubstansiasjonen. Hvilke "visse lutherske kirker" var dette?
SvarSlett