Vi fortsetter å se nærmere på nådegaven til å skjelne mellom ånder. I forrige artikkel så vi nærmere på et av kriteriene for å kunne skjelne, nemlig det vi kan kalle "fellesskapstesten". Forut for denne så vi på det jeg har kalt "overbevisingstesten". I dag skal vi se på det vi kan kalle:
3. Konsekvens-testen
Et kriterium for det å skjelne ånder er å spørre om hvilke konsekvenser et særskilt fenomen får når det gjelder tre ting:
a) Jesu ånd
b) Guds ord
c) Den måten Gud i tidligere tider har handlet
Vi skulle aldri tillate noe i våre menigheter som står i motsetning til Jesu ånd, slik den er åpenbart for oss i Bibelen. Vi skulle heller aldri tillate noe som står i motsetning til Bibelen, selv om det er aldri så kraftfullt og oppleves så fint av enkelte. Vi bør også se nærmere på om det finnes lignende tilfeller fra menighetens historie. Det siste vil også kunne være til hjelp for oss når vi skal bedømme det som har skjedd.
Det er ingen holdbar test om noen sier at "de føler det slik", eller "opplever det så sterkt". Vi kan ikke bedømme ånder ut fra hva vi føler. Det er en høyst subjektiv faktor som stadig skifter fra person til person. "Føleriet" kan lett føre oss inn i bedrageriet!
4. Kristologi-testen
I innledningen til kapitlet fra 1.Korinterbrev hvor Paulus beskriver Åndens ni nådegaver (det er flere, men her tar vi utgangspunkt i denne teksten), skriver han:
"Derfor kunngjør jeg dere at ingen som taler i Guds Ånd, sier: Forbannet være Jesus, og ingen kan si at Jesus er Herre, uten i Den Hellige Ånd." (1.Kor 12,3)
Den Hellige Ånd taler aldri om seg selv, eller fremhever seg selv. Ånden peker ALLTID på Kristus. Jesus underviser oss om dette i Joh 16,14-15:
"Han skal herliggjøre Meg, for Han skal ta av det som er Mitt, og forkynne det for dere. Alt det som Min Far har, er Mitt. Derfor sa Jeg at Han skal ta av det som er Mitt, og forkynne det for dere."
Om det som sies, eller det som skjer, ikke opphøyer Jesus eller drar oss nærmere Jesus, skal vi avvise det.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar