"En trofast lesning av Kirkens Hellige Skrift er en viktig forutsetning for en trofast proklamasjon av De gode nyhetene om Jesus Kristus," skriver generalsekretæren for Baptistenes Verdensallianse, Neville Callam (bildet), i en artikkel i siste nr av Baptist World.
Han gir honnør til de ulike Bibelselskapene som siden begynnelsen på 1800-tallet har gjort Bibelen tilgjengelig "for alle som kan holde festmåltid på dens rikdom", for å sitere Callam.
Men generalsekretæren for Baptistenes Verdensallianse stiller et betimelig og svært viktig spørsmål:
"Avsetter vi nok tid til å lese Skriften i våre gudstjenester og sammenkomster i dag?"
Neville Callam trekker frem den urkristne praksisen med å lese Skriften i den offentlige gudstjenesten:
"Helt fra begynnelsen av har de kristne forstått betydningen av å samles for å lese og reflektere over en tekst fra Bibelen. Ikke overraskende, sto den kristne apologeten fra det andre århundre, Justin Martyr, frem og karakterisere den kristne dagen for tilbedelse, som en tid hvor 'alle som lever i byer eller på landet kommer sammen på ett sted, og Apostlenes beretninger eller profetenes skifter blir lest, så lenge som tiden tillater, og når lesningen er opphørt, gir forstanderen sin instruksjon og formaner en til å imitere disse gode tingene'. Baptister har fulgt dette eksemplet fra den tidlige kirken, og tradisjonelt har lesningen av Skriften vært en viktig del av deres felles gudstjeneste."
Neville Callam trekker også frem praksisen til John Smyth synspunkter på lesningen av Bibelen i gudstjenesten. John Smyth var en anglikansk prest, som ble overbevist om troende dåp og ble en av pionerene innen den baptistiske bevegelsen. To av medlemmene i menigheten som John Smyth var pastor for, Hugh og Anne Bromhead, forteller om gudstjenestepraksisen i denne menigheten. Det ble lest to eller tre kapitler, deretter ba man sammen, og så ulike forkynnere legge ut teksten, og man ville så samtale om teksten man hadde lest. Dette kunne vare tre kvarter til en time. Hver gudstjeneste gjorde det mulig å lytte til flere enn en taler.
Neville Callam spør så om hvordan det står til med Skriftlesningen i dagens menigheter. Slik han opplever det er det stort sett snakk om å lese noen få vers, og disse versene velges så for at den som preker skal bruke dem som utgangspunkt for sin tale. Callam har funnet noen få unntak fra dette, men han synes det er underlig at det er så lite lesning fra Skriften i en bevegelse som kaller seg "Bokens folk".
En annen trend han påpeker er at Skriftlesningen må vike plass for sangen.
Generalsekretæren for Baptistenes Verdensalliansen mener det er mye å lære av hvordan den tidlige kirken og menigheten til John Smyth så på betydningen av å lese Skriften i gudstjenesten og i våre øvrige sammenkomster. Jeg tror Neville Callam har et særdeles viktig poeng.
Apostelen Paulus skriver jo til menighetsforstanderen Timoteus:
"Legg vinn på opplesningen av Skriften ..." (1.Tim 4,13)
Hva skjer i den menigheten du er medlem av? Leses det mye eller lite fra Bibelen i gudstjenesten?
Takk for et flott innlegg Bjørn Olav!
SvarSlettJeg tror det blir lest altfor lite i Bibelen blant oss Kristne idag,og jeg tror vi også må bli flinkere til og gi hverandre en hilsen med et vers fra Bibelen.
Det er en velsignelse og gi,og det er også en stor velsignelse og få.
Alltid en stor velsignelse å lese det du legger inn Bjørn Olav!!!
Må Gud rikelig velsigne deg og dine med alt godt!!!!!!!!!!!!
Hilser deg og dine med:
Salme 23
Romerne 8 vers 32
Hilsen Jan Samuel