En gammel gnostisk lære om at Jesus er en engleskikkelse skapt av Gud, er seiglivet. Den dukker opp nå og da og forfektes av noen kristne med særstandpunkter fjernt fra den felles kristne tro, og i New Age relaterte sammenhenger.
I byen Kolossæ, en romersk by i Lilleasia, fantes det ulike platoniske og mystiske kulter. En av de mest populære handlet om en kultisk engledyrkelse, hvor erkeengelen Mikael var i sentrum. Han fikk æren for at byen Kolossæ en gang var blitt reddet fra en ulykke.
Den kristne forsamlingen i Kolossæ opplevde splittelser og utglidninger på grunn av synkretisme, det vil si at man blandet sammen ulike ideer, ulik tro og praksis sammen med kristen tro. Det er på denne bakgrunnen at apostelen Paulus skriver som han gjør i det brevet han sender til denne menigheten. Han tar et oppgjør med denne vranglæren. Når han skal presentere hvem Kristus er, skriver han:
"Han er den usynlige Guds bilde, den førstefødte før alt det skapte. For i ham er alt blitt skapt..." (Kol 1,15)
Legg merke til at apostelen, inspirert som han er av Den Hellige Ånd, understreker at Kristus ikke er skapt, men født.
Vi finner det samme i Rom 8,29: "... så han skulle være den førstefødte blant mange søsken."
Og slik bekjenner da også hele Kirken: "Og på en Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider, Lys av Lys, sann Gud av sann Gud, født og ikke skapt, av samme vesen som Faderen." (Trosbekjennelsen Nikea 325/Konstantinopel 381)
Kol 1,15-20 blir av mange bibelforskere betegnet som en av Kristus-hymnene fra den tidlige kirken. Den er blitt sunget eller fremsagt i forbindelse med gudstjenesten. Og i denne tidlige kristne hymnen undestrekes det at Jesus er den førstefødte fremfor enhver skapning. Han er den som har skapt alle ting, både det materielle, det åndelige, det synlige og det usynlige. Denne tanken står altså i direkte motsetning til den gnostiske læren som går ut på at det var ulike englevesener som hadde skapt verden, og at Jesus var en blant flere slike vesener.
Guds ord avviser denne gnostiske læren ved å slå fast at Jesus er født, ikke skapt, og at Han er, før alt det skapte.
ønsker å høre din mening om den nye bibeloversettelsen. spesielt ang "ung pike" istedet for jomfru
SvarSlett<Hilsen ivrig bloggleser
Oversettelsen av Det nye testamente som kom i 2005 har jeg brukt i mange år, og er blitt veldig glad i den. Jeg har nettopp skaffet meg den nye Bibelen, og har ikke fått lest så mye i Det gamle testamente ennå. Men det jeg har lest liker jeg godt. Både språklig og teologisk. Valget av "ung pike" i stedet for jomfru, synes jeg er uheldig og unødvendig, men når det er sagt synes dette å være en oversettelse som holder mål.
SvarSlett