Siden Joh 3,16 og Apg 16,31 ikke nevner omvendelse, trekker enkelte den slutningen at omvendelse ikke er nødvendig for å bli frelst. Men det er en teologisk kortslutning!
For Jesus taler tydelig om omvendelsens nødvendighet. F.eks i Luk 13,1-5:
"På den tiden kom det noen og fortalte ham om de galileerne som Pilatus hadde drept slik at blodet deres blandet seg med blodet fra dyrene de ofret. Da tok Jesus til orde: «Mener dere at disse galileerne var større syndere enn alle andre i Galilea, siden det gikk så ille med dem? Nei, sier jeg dere. Men dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de. Eller de atten som ble drept da Siloa-tårnet styrtet sammen over dem, mener dere at de var mer skyldige enn alle de andre som bor i Jerusalem? Slett ikke! Jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.»
Og undervisningen om omvendelsens nødvendighet finner vi igjen i den apostoliske forkynnelsen:
"Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: «Hva skal vi gjøre, brødre?» Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave." (Apg 2,37-38)
"Disse tidene med uvitenhet har Gud båret over med, men nå befaler han alle mennesker, hvor de enn er, at de må vende om." (Apg 17,30)
"Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse." (2.Pet 3,9)
Hvis det å forkynne omvendelse ikke er nødvendig og vi bare trenger å forkynne tro, hvorfor forkynte Jesus da om omvendelsens nødvendighet? "Etter at Johannes var blitt fengslet, om Jesus til Galilea og forkynte Guds evangelium og sa: Tiden er inne, Guds rike er kommet nær. Vend om og tro på evangeliet." (Mark 1,17)
Hva kommer det da av at Paulus ikke forkynner omvendelse i tilfellet med fangevokteren i Filippi? "Så førte han dem utenfor og sa: 'Hva skal jeg gjøre, gode herrer, for å bli frelst?' De svarte: 'Tro på Herren Jesus, så skal du og alle i ditt hus bli frelst.' Og de forkynte Herrens ord fo ham og alle i hans hus." (Apg 16,30-32)
Jeg synes David Wilkerson gir et svært godt svar på dette i en preken i 1999:
"Når vi leser dette avsnittet, så er det viktig å huske på at fengselsvokteren var på randen av selvmord, med sverdet i hånden. Han var allerede kommet til et omvendelsens punkt - på sine knær, nedbrutt og skjelvende foran apostlene. Så hans hjerte var virkelig forberedt på å ta imot Jesus i sann tro."
I "Misjonsbefalingen etter Lukas" leser vi følgende:
SvarSlett"- og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem." (Luk 24,47)
Jeg tror du har rett, Bjørn Olav. Omvendelsesperspektivet blir nok lett glemt i vår iver etter å gjøre evangeliet så attraktivt som mulig.
Hilsen
Olaf
Takk for det viktige innspillet, Olaf.
SvarSlett