I den tidlige kirken var 1.påskedag den store dåpssøndagen. Følgelig var fastetiden en tid for dåpsundervisning. Slik er det ikke lenger - dessverre!
Jeg har selv forrettet dåp 1.påskedag, og noen sterkere symbolikk finnes vel knapt. Dagen til minne om at Jesus stod opp igjen fra de døde. Om den kristne dåp heter det i den apostoliske undervisningen:
'Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv. For er vi forenet med ham ved en død som er lik hans død, så skal vi også bli det ved en oppstandelse som er lik hans oppstandelse'. (Rom 6,4-5)
Trengs det dåpsundervisning?
Den tidlige kirken mente det. I Apg 8 leser vi om den etiopiske hoffmannen, som leser profeten Jesaja. Og Filip som spør: 'Skjønner du det du leser?' (v.30) Og så leser vi i vers 35: 'Da tok Filip til orde, og idet han gikk ut fra dette skriftstedet, forkynte han evangeliet om Jesus for ham'. I den evangelieforkynnelsen Filip formidler må han også ha snakket med hoffmannen om dåp. For rett etter at Filip er ferdig med å forkynne evangeliet for hoffmannen, leser vi:
'Mens de nå kjørte fram langs veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: Se, her er vann, hva er til hinder for at jeg blir døpt?' (v.36)
Filip underviser ham da om dåpens betingelser: 'Filip sa: Tror du av hele ditt hjerte, så kan det skje. Men han svarte og sa: Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn!' (v.37)
Og på denne bekjennelsen døper Filip mannen: 'Så bød han å stanse vognen, og de steg begge ned i vannet, både Filip og hoffmannen, og han døpte ham'. (v.38)
I Didache eller De 12 apostlers lære ser vi at dåpsundervisningen hørte med:
'Når det gjelder dåpen, skal dere utføre den på følgende måte: Etter at dere først har gjennomgått alt det som her er nevnt ...' og det forfatteren sikter til med de ordene er kort innføring i den kristne tro.
I sin Apologi skriver Justin Martyr (103-165):
'Alle som lar seg overbevise og tror det som er lært og talt av oss for å være sant og som erklærer at de vil leve på denne måten, blir opplært i å be, og, mens de faster innfor Gud, å bønnfalle om tilgivelse for sine tidligere synder, og i dette ber og faster vi sammen med dem. Så føres de av oss til et sted hvor det er vann ...'
Tenk om fastetiden igjen kunne bli en tid for dåpsundervisning! Da trenger vi å be om at mennesker kommer til tro. La oss gjøre det! Det er i alle fall en tid hvor vi kan minnes vår egen dåp, og tenke på hva den betyr for oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar