Har du hørt om Little Dunker Church? Kanskje ikke. Det er ikke så merkelig. De hører med blant de mindre kjente av anabaptistenes grupperinger, men har likevel en veldig spennende historie, som bør fortelles!
Nå er det ikke uvanlig at enkelte navn har sin bakgrunn som skjellsord eller klengenavn. Ordet 'anabaptist' betyr 'gjen-dåp'. Så en anabaptist var dermed en 'gjendøper'. Ordet ble brukt for å snakke foraktelig om kristne med et annet dåpssyn enn det som var det vanlige i majoritetskirkene. For de som var en del av døperbevegelsen så var det jo ikke snakk om gjendåp, siden man ikke anerkjente dåp av spedbarn som rett dåp i følge Det nye testamente. Dåp handlet om dåp av mennesker som ble døpt på bekjennelsen av sin tro. Ordet 'dunker', betyr å 'duppe'. Klengenavnet fikk de på grunn av sin dåpspraksis. De døpte med full neddykkelse. I motsetning til de som 'overøste' dåpskandidaten med vann på hodet.
Bildet er fra et typisk 'dunker' møte. I deres møtesaler finnes det ingen talerstol, men et bord. De samles rundt bordet. Bak dette langbordet sitter menighetens eldste, og hver av dem tar sin runde med å forkynne Guds ord.
Schwarzenau
Vi må til Schwarzenau i Tyskland til året 1708, til områdene rundt elva Eder, hvor det hadde brutt ut en vekkelse. Folk som kom til tro ble så døpt i de omkringliggede elvene og bekkene. Dåpspraksisen var annerledes enn den vi er vant med. Dåpskandidaten ble dukket under tre ganger, i stedet for en. De som sluttet seg til gruppen av nye kristne kalte de seg Neue Täufer, 'nybaptister'.
Også denne gruppen av Døperbevegelsen ble forfulgt i Europa, og kom over til Amerika. De slo seg ned langs elver, slik at det var lett for dem å kunne døpe de som kom til tro. Typisk nok fikk menighetene navn etter stedene de bosatte seg: Beaver Creek, Yellow Creek, Lost Creek, Marsh Creek, Pike Run, Spring
Run, Trout Run, Blue River, Eel River, West Eel River, Little River,
Valley River, Falling Springs, Roaring Springs, eller Three Springs.
I denne serien skal vi se nærmere på denne gruppens historie og teologi. Den er ikke behandlet i min nye bok om anabaptistenes historie og teologi, fordi den oppstod på 1700-tallet og den tidsperioden dekkes ikke i boken: 'En tro verd å dø for'.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar