onsdag, januar 30, 2013

Kunnskapen og ordene må kroppsliggjøres, del 1

Norgesvennen, biskop Thomas, er for tiden på besøk i vårt kjære naboland Sverige. Mandag besøkte han St.Ignatios Andliga Akademi och Folkehögskola, utenfor Södertälje. I den forbindelse har Magnus Nordquist gjort et flott intervju med ham, som jeg har fått deres velvillige tillatelse til å oversette. Jeg tror mange av bloggens lesere vil sette pris på dette velskrevne intervjuet, som gjengis i to deler på grunn av lengden:

Mandag hadde vi besøk av biskop Thomas på St.Ignatios. Han kom sammen med vår egen biskop Abakir og fader Kyrillos. Biskop Thomas har lenge arbeidet med spørsmål vedrørende utdannelse - ikke minst for barn og ungdom - og disse spørsmålene inngår nå i hans ansvar som andresekretær for pave Tawadros i Den koptiske kirkes hellige synode. Etter å ha fått del i en presentasjon av St.Ingnatios fortalte han om sitt syn på utdannelsens betydning:

- For meg er utdannelse en sirkulær prosess. Om du bryter den på et eller annet sted kommer den til å tone ut og bli borte. Informasjonen må forvandles til kunnskap. Forvandlingen skjer når informasjoen møter en sjel i en åpen, nysgjerrig, modig, forent og fruktbar prosess. Da finner det sted et ekteskap mellom informasjonen og sjelen som forvandles til kunnskap. Men kunnskapen må i sin tur forvandles til kunnskap. Vi kan ikke nøye oss med kunnskap, for hva er egentlig kunnskap, hva handler den om? Når kunnskap forvandles til modenhet så leder det til for hver enkelt person en klar og tydelig visjon, sa biskop Thomas.

Men det slutter heller ikke med visjonen. For en visjon kan man ikke holde fast ved. Den er det ikke mulig på røre ved og kjenne. Derfor er vi i behov av enda en prosess: inkarnasjonsprosessen. Ordet må bli kjød. I inkarnasjonen blir det som vi virkelig hadde i visjonen konkret, mulig å kjenne og ta på.

- Gjennom inkarnasjonsprosessen får studentene muligheten til å gjøre, til å handle.

Utdannelse handler ikke om informasjon men om evolusjon 
Biskopens syn på utdannelse henger sammen med hans oppfatning om helhetssynet på mennesket og livet som kjennetegner den Ortodokse kirken.

- Slik jeg ser det er ortodoksien en sirkulær skapende prosess. På samme måte som livet, kroppen og naturen består av slike sirkulære prosesser. Den er ikke et prosjekt. En slik sirkulasjon er et tegn på liv, bevegelse, enhet, som former en skikkelse som mennesket kan kjenne, berøre. Utdannelse handler ikke om informasjon men om evolusjon. Om vi ikke kan føre inn et moment av evolusjon i utdannelsen så kommer undervisningen til å bli en intellektuell øvelse. Det svenske samfunnet er et bra samfunn, men det behøver en et åndelig tilsig. Den ortodokse spiritualiteten trengs virkelig. Mennesker trenger eksempler som de kan se og røre ved.

- Den hellige Antonios fant veien til Vesten. Ikke personlig, men fortellingen om ham. Det innebar en stor forandring for menneskenes evne til å forstå Guds gave til oss.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar