mandag, februar 11, 2013

Gudstjenesten og disippellivet i menigheten i Jerusalem, del 1

Hvordan feiret den første kristne forsamlingen i Jerusalem sin gudstjeneste? Om du stiller spørsmålet til en helt vanlig kristen, vil du nok få litt ulike svar, avhengig av hvilken kirkelig bakgrunn vedkommende representerer.

Kommer vedkommende fra en evangelikal sammenheng, vil nok vedkommende svare at samlingen i hovedsak bestod av forkynnelse og sang. For dette er jo det som preger dagens samlinger. En som kommer fra en pinsekarismatisk sammenheng vil kanskje legge mer vekt på at samlingene var preg av lovsang, tilbedelse og Åndens gaver. Kommer vedkommende du spør fra en litt mer høykirkelig sammenheng, vil vedkommende kanskje svare at det først og fremst handlet om feiringen av eukaristien.

Alle disse svarene er forsåvidt riktige. Det vi vet - fra Det nye testamentes skrifter og fra den tidlige kristne litteraturen - er at gudstjenesten i den tidlige kirken inneholdt alle disse elementene. Og litt til. Men vi vet også at en dominerende del av de første kristnes sammenkomster handlet om måltidsfellesskapet. Eller kjærlighetsmåltidet.

Øvresalen
Opprinnelsen til kjærlighetsmåltidet er påskemåltidet, som Jesus inviterer til på Øvresalen. Matteus forteller oss: 'Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket og brøt det, ga disiplene og sa: "Ta imot og spis! Dette er min kropp'. (Matt 26,26)

Det er interessant at ordet 'nattverd' betyr 'kveldsmåltid' eller 'kveldsmat'. Men ordet 'nattverd' finnes ikke i Det nye testamentes skrifter. Her brukes uttrykk som 'Herrens måltid' eller 'Brødsbrytelse'. I Oldkirken begynte man også å kalle dette for 'eukaristi' , som er et gresk ord for 'takksigelse', etter den takkebønnen man ba når man brøt brødet. I Bibelselskapets nye oversettelse finnes det en egen del med forklaringer av ord, og der heter det: 'De første kristne feiret nattverd ofte, i hvert fall hver uke. Det fant sted i tilknytning til et vanlig måltid'. (Side 1461)

Så den aller første eukaristi holdes i forbindelse med et måltid. I forsamlingen i Jerusalem, kommer dette veldig tydelig frem:

'Hver dag holdt de trofast sammen på tempelplassen, og i hjemmene brøt de brødet og spiste sammen med oppriktig og hjertelig glede. De sang og lovpriste Gud ...' (Apg 2,46-47b)

Uttrykket 'brøt de brødet' er utvilsomt et uttrykk for at de feiret eukaristien, men det skjedde altså i konteksten av et måltid mat.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar