lørdag, mars 16, 2013

Delt syn blant verdens baptister i synet på paven

Reaksjonene på pavevalget er mange og ulike blant verdens baptister. Fra presidenten for Southern Baptist Theological Seminary, Albert Mohler (bildet), som sier at pavens autoritet er 'anathema' for evangeliske troende, til Baptistenes Verdensallianse som sender representanter til pavens innsettelse 19.mars.

Anathema er et sterkt ord. Det betyr 'bannlysning', og brukes av kirken for å ekskommunisere medlemmer som ikke lever i tråd med Guds ord. Så er da også sørstatsbaptisten Albert Mohler en frittalende mann. I en uttalelse han kom med 14.mars ba han evangelikale kristne om ikke å bli så fanget av all begeistringen for valget av ny pave:

'Evangelikale kristne kan ikke akseptere pavedømmets legitimitet og må motstå og avvise alle krav på pavelig autoritet. Noe annet vil være å gå på kompromiss med bibelsk sannhet og reversere reformasjonen,' sa Mohler blant annet.

Presidenten for Southern Baptist Theological Seminary understreker at reformatorene avviste pavens autoritet 'for gode årsaker som synes å være glemt av enkelte liberale protestanter og av evangelikale som ikke bryr seg' i det man søker teologisk konsensus og en felles grunn vedrørende sosiale spørsmål som ekteskap og livets hellighet.

Rettferdiggjørelsen
'Først og fremst må evangelikale kristne bekrefte at læren om at vi blir rettferdiggjort av tro alene er essensiell, fordi dette er selve definisjonen på evangeliet, og det er ikke noe som er mer viktig, sentralt eller essensielt enn evangeliet,' sier Albert Mohler.

Han legger til: 'Reformatorene hadde absolutt helt rett når de sa at enhver forståelse av rettferdiggjørelsen - selv den forståelsen at rettferdiggjørelsen er av tro og noe annet - er et annet evangelium, en bannlysning av Jesu Kristi evangelium. Den eneste forståelsen av frelse av nåde alene gjennom tro alene er å definere rettferdiggjørelse slik Skriften definerer den, og det er rettferdiggjørelse ved tro alene'.

Mohler har merket seg at pave Benedikt XVI omfavnet læren om rettferdiggjørlse av tro når han skrev om apostelen Paulus, 'men han kunne ikke legge til det helt avgjørende ordet 'alene'.

Pavens autoritet
Men Albert Mohler mener det er mer som skiller oss fra den romersk-katolske kirke, ikke minst gjelder dette den autoritet som paven tillegges, blant annet til å tilgi synd og legge til rette for avlat.

'Når du forstår hva dette virkelig innebærer vil du også forstå hvor ubibelsk pavedømmet er. De mener at paven, som de anser å være Peters etterfølger, faktisk holder himmelrikets nøkler i sine hender, mens vi mener at de tilhører Kristus og Han har gitt dem til sin menighet'.

Mohler mener også at selve pavedømmet som institusjon og hemmelighetene det skjuler og alle dens liturgier står i motsetning til den åpenbaringen som er gitt oss i Skriften:

'Dette er absolutt fremmed, og står i motsetning til Skriften alene, og den plass Skriften har i Kristi forsamling,' sier Mohler.

Baptistenes Verdensallianse
Lederskapet i Baptistenes Verdensallianse, som teller 42 millioner baptister i 121 land, ser derimot annerledes på dette. De var tidlig ute med å gratulere Den romersk-katolske kirke med ny pave, og presidenten for alliansen, John Upton, sier i en uttalelse at 'den bønnens atmosfære som preget pavevalget har vært en trøst for oss alle'.

Generalsekretæren for Baptistenes Verdensallianse er for tiden på reise i India, og vil ikke kunne være med under seremonien i Vatikanet, legger i sin kommentar vekt på den nye pavens store sosiale engasjement for de fattige og ofrene som sosial urett og sier at paven vil bli fulgt av bønnene til medlemmene av verdens baptistfamilie.

Disse uttalelsene er det nok ingen konsensus om blant verdens baptister, selv om deres menigheter er medlemmer av Baptistenes Verdensallianse. Jeg vil tro svært mange deler synet til Albert Mohler. Ikke minst gjelder dette baptister i Øst-Europa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar