søndag, juni 16, 2013

Profetvekkelsen i 1830 og bortrykkelsen av menigheten

I kjølvannet av de store amerikanske vekkelsene, og metodismens fremvekst, vokste det også frem en fornyet bevissthet i kristenheten i Jesu gjenkomst. Herren vekket sin menighet på ny, og det skapte en ny interesse for Bibelens profetier.

På herrestedet Albury Manor (bildet) i Surrey i Storbritannia ble det på 1800-tallet holdt årlige kristne konferanser. Drivkraften bak disse var en mann ved navn Henri Drummund. Han er kjent her i Norge for boken: 'Det største i verden', som Ansgar forlag gav ut i 1984.

Albury Manor skulle komme til å bli et sentrum i en profetisk vekkelse som var i ferd med å se dagens lys. Blant de som deltok på disse konferansene var John Nelson Darby (1800-1882), en anglo-irsk evangelist, som ble en av de mest innflytelsesrike personene i det som skulle bli kjent som Plymouth Brethren.

Men det er en annen person, Margaret Macdonald fra Port Glasgow, som skulle bli banebrytende i den fornyede bevisstheten om Bibelens profetier vedrørende Jesu gjenkomst.

Den unge Margaret
Port Glasgow ligger på den skotske vestbyen, og var bare et lite, nokså ubetydelig sted, før en ganske så spesiell vekkelse bryter ut der omkring 1830. Da var Margaret Macdonald 15 år gammel. Hun hadde vært syk i mange år, og lå for døden.

Vekkelsen i Port Glasgow er spesiell på den måten at den ble ledsaget av både tungetale, helbredelser og profetiske budskap, og det lenge før pinsevekkelsen brøt løs. Det som vakte aller mest oppsikt var at den unge, døende, jenta begynte å profetere. Budskapene hun bar fram handlet om Jesu gjenkomst.

John Nelson Darby kom selv til Port Glasgow for å ta vekkelsen i nærmere øyesyn. Ikke minst var han interessert i de profetiske budskapene som Margaret Macdonald bar frem. Hun ble helbredet i forbindelse med vekkelsesmøtene.

Profetiene
Hva var innholdet i de profetiske budskapene Margaret Macdonald bar frem? De kan oppsummeres i disse seks punktene:

1) Det vil komme en falsk bevegelse hvor djevelen vil forlede menneskene ved en falsk frihet. Kristen etikk og moral vil bli nedbrutt. Man er ikke opptatt av Guds hellighet, og en unnlater å dømme synd.

2) Det vil oppstå forfølgelse og motstand mot evangeliet.

3) Farligere enn den ytre motstanden er den antikristelige forførelsen som vil oppstå. Sataniske etterligninger av Guds genuine verk vil lede mange vill. Et svært interessant poeng i disse profetiske budskapene vedrørende djevelens etterligninger er dette:  'Han vil ha et motstykke til hver eneste del av Guds sannhet og en imitasjon for hvert verk av Ånden'.

4) Guds ånd vil utøses over menigheten, for at Guds folk skal bli bevart.

5) Det vil finne sted en bortrykkelse av menigheten. De sanne kristne vil bli bortrykket, mens de andre vil bli latt tilbake. Dette var det ikke mange som snakket om på denne tiden, og denne profetien vakte stor oppsikt og undring.

6) Anrikrist vil så bli åpenbart.

Et vitnesbyrd
En av de som var vitne til at Margaret Macdonald bar fram disse profetiske budskapene var Robert Norton. Han var en anglikansk prest. Norten bevitner at Margaret Macdonald var den første som så gjenkomsten som et komme i to trinn, først i forbindelse med bortrykkelsen av menigheten, så ved Hans synlige gjenkomst på Oljeberget. Robert Norton skriver:

'Et vidunderlig lys falt over Skriften, i særlig grad over det som læres om Kristi gjenkomst. En kveld da Den Hellige Ånds kraft hvilte over henne i flere timer, fikk vi en blanding av profetier og visjoner se forskjellen mellom det siste stadium av Herrens komme når alle skal se Ham, og hans foregående åpenbaring i herlighet for disse som venter på ham'.

1 kommentar:

  1. [Thank-you Bjorn. I saw the following on the web. Lord bless.]

    PRETRIB RAPTURE STEALTH !

    Many evangelicals believe that Christ will "rapture" them to heaven years before the second coming and (most importantly) well BEFORE Antichrist and his "tribulation." But Acts 2:34, 35 reveal that Jesus is at the Father's right hand in heaven until He leaves to destroy His earthly foes at the second coming. And Acts 3:21 says that Jesus “must” stay in heaven with the Father "until the times of restitution of all things” which includes, says Scofield, “the restoration of the theocracy under David’s Son” which obviously can’t begin before or during Antichrist’s reign. ("The Rapture Question," by the long time No. 1 pretrib authority John Walvoord, didn't dare to even list, in its scripture index, the above verses! They were also too hot for John Darby - the so-called "father of dispensationalism" - to list in the scripture index in his "Letters"!)
    Paul explains the “times and the seasons” (I Thess. 5:1) of the catching up (I Thess. 4:17) as the “day of the Lord” (5:2) which FOLLOWS the posttrib sun/moon darkening (Matt. 24:29; Acts 2:20) WHEN “sudden destruction” (5:3) of the wicked occurs! The "rest" for "all them that believe" is also tied to such destruction in II Thess. 1:6-10! (If the wicked are destroyed before or during the trib, who'd be left alive to serve the Antichrist?) Paul also ties the change-into-immortality “rapture” (I Cor. 15:52) to the end of trib “death” (15:54). (Will death be ended before or during the trib? Of course not! And vs. 54 is also tied to Isa. 25:8 which Scofield views as Israel's posttrib resurrection!) It's amazing that the Olivet Discourse contains the "great commission" for the church but not even a hint of a pretrib rapture for the church!
    Many don't know that before 1830 all Christians had always viewed I Thess. 4’s “catching up” as an integral part of the final second coming to earth. In 1830 this "rapture" was stretched forward and turned into an idolized separate coming of Christ. To further strengthen their novel view, which evangelical scholars overwhelmingly rejected throughout the 1800s, pretrib teachers in the early 1900s began to stretch forward the “day of the Lord” (what Darby and Scofield never dared to do) and hook it up with their already-stretched-forward “rapture.” Many leading evangelical scholars still weren’t convinced of pretrib, so pretrib teachers then began teaching that the “falling away” of II Thess. 2:3 is really a pretrib rapture (the same as saying that the “rapture” in 2:3 must happen before the “rapture” ["gathering"] in 2:1 can happen – the height of desperation!). Google "Walvoord Melts Ice" for more on this.
    Other Google articles on the 183-year-old pretrib rapture view include “X-Raying Margaret,” "Margaret Macdonald's Rapture Chart," "Pretrib Rapture's Missing Lines," "Edward Irving is Unnerving," "The Unoriginal John Darby," "Catholics Did NOT Invent the Rapture," "The Real Manuel Lacunza," “Thomas Ice (Bloopers),” “Wily Jeffrey,” “The Rapture Index (Mad Theology),” “America’s Pretrib Rapture Traffickers,” “Roots of (Warlike) Christian Zionism,” “Scholars Weigh My Research,” “Pretrib Hypocrisy,” "Appendix F: Thou Shalt Not Steal," "Pretrib Rapture Secrecy," “Deceiving and Being Deceived,” "Pretrib Rapture Dishonesty," "Famous Rapture Watchers," and "Morgan Edwards' Rapture View" – most by the author of the bestselling book “The Rapture Plot” (the most accurate and documented book on pretrib rapture history which is obtainable by calling 800.643.4645).

    SvarSlett