mandag, september 15, 2014

Alternative kristne fellesskap, del 2

Her er andre del av artikkelen om den nymonastiske bevegelsen:

Wilson's datter er en av grunnleggerne av en av disse nye kommunitetene - The Rutba House i Durham, North Carolina (bildet).

Rutba ble startet og fikk sitt navn fra de erfaringene som et team fra Christian Peacemaker Team (CPT) gjorde i Irak ved starten av krigen. Leah Wilson Hartgrove og hennes ektemann, Jonathan, hadde fått sin opplæring i ikke-voldelig konfliktløsning gjennom CPT og i 'å komme i veien' for de som vil utøve vold. Gruppen deres ble utsatt for en bilulykke og et av medlemmene ble alvorlig skadet. De tok ham til Rutba, den nærmeste byen med et sykehus. Den irakiske legen behandlet skadene til amerikaneren uten å ta seg betalt, men ba gruppen om å gi et løfte om at de skulle fortelle om det som skjedde dem i Rutba - og det mens deres land slapp bomber over hans land, tilbød han legedom og fred. (Jonathan Wilson-Hartgrove forteller denne historien i boken: To Baghdad and Beyond: How I Got Born Again in Babylon [Cascade].)

Ekteparet Wilson-Hartgrove vendte hjem til USA og startet en denne kristne kommuniteten i Durham, hvor Jonathan hadde begynt sine studier ved Duke Divinity School. Kommuniteten holder til i et gammelt hus med knirkete tregulv i den hovedsakelig svarte delen av byen som heter Walltown; rusproblemer og kommunal forsømmelse gir dette nabolaget et rykte som et farlig sted. Jonathan Wilson-Hartgrove beskriver Rutba's oppgave der som en som handler om "gjestfrihet, fred-skapende arbeid og disippelskap." Han sammenligner kommunitetens visjon med det et utsagn fra det landlige Sørstatsbaptistene han vokste opp me: "Jesus ikke bare tilgir mine synder, Han gir oss også en helt ny måte å leve på - den beste måten å leve."

Kommunitetens medlemmer deler måltider og ber daglige bønner fra The Book of Common Prayer. Medlemmene har ikke felles økonomi, de har sin egen økonomi, men de har en felles kasse som de oppfordres til å gi til og ta fra som de har mulighet til eller har behov for.

Deres teologiske forpliktelser er synlige i bildene på veggen i stua: et er av Martin Luther King Jr, det andre av Dorothy Day, medstifter av Catholic Worker-bevegelsen. Rutbas medlemmer har forpliktet seg til å være i Walltown.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar