I en verden med så mye hat, konflikter, vold, terrorisme, trengs virkelig mennesker som kan skape fred.
'Salige er de', sier Jesus, 'som skaper fred'.
Han sier de ordene vel vitende om at de som hører Ham denne dagen lider under en brutal okkupasjonsmakt. Blant dem fantes det seloter, en av dem var en del av disippelflokken. Vi snakker om 'Simon Kananeus' eller 'ivreren', hvilket betyr at han hørte til selotene som var et anti-romersk parti. De var ikke fremmede for å bruke våpen.
Det må derfor ha forbauset Simon Kananeus at Jesus kalte de som skaper fred for salige.
Jesus snakket om 'shalom'.
Vi trenger å gjenerobre Bibelens visjon om shalom. Amerikanske
menonniter har gjort et godt stykke teologisk arbeid rundt dette
hebraiske ordet for fred, og kommer med viktige bidrag til en dyp og
radikal forståelse av det. Gud har en fredsvisjon for jorden, og ordet
shalom inneholder uendelig mer enn fravær av krig og vold. Shalom er et
positivt ladet ord, som betyr velbefinnende, fred, helse og helhet. Guds
shalom berører hele livet, og begrenses ikke bare til vårt gudsforhold,
til det å ha fred med Gud. Dessverre er det mange som mener det og
forkynner at slik er det, men denne begrensningen er dypt ubibelsk. Ofte
betegner shalom harmoni, helhet og velbefinnende i fysisk henseende
eller i mellommenneskelige relasjoner. Shalom er også en gudgitt
økologisk ordning, et kontinuerlig samspill mellom Gud, menneskene og
hele skapelsen.
Fred i bibelsk mening kan ikke begrenses til
bare å gjelde fravær av fiendskap, vold og krig - men er det også.
Shalom er først og fremst nærværet av noe positivt, det dreier seg om
fellesskap og samspill mellom Skaperen, menneskene og hele skaperverket.
Kirken som helhet har mer eller mindre mistet forståelsen av shalom
begrepet. Dette til tross for at Jesus i saligprisningene sier: "Salige
er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn." (Matt 5,9) Derfor
argumenterer våre mennonitiske venner for at vi på nytt må studere og
grunne og deretter handle på det vi lærer ved å trenge inn i dybdene bak
dette begrepet.
I brevet til forsamlingen i Efesos,
beskriver apostelen Paulus det som skjedde på korset, når muren som
skiller jøder og hedninger fra hverandre, ble revet ned.
'For
han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som
skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud
og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt
menneske i seg. I èn kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på
korset og slik drepte fiendskapet. Han kom og forkynte fred både for
dere som var langt borte, og for dem som var nær. Gjennom ham har både
vi og dere adgang til Far i èn Ånd.' (Ef 2,14-19)
Her tales
det om Guds shalom og hvordan shalom virker. Til dette er vi som kristne
kalt at vi skal bringe ordet om denne forsoningen ut til alle
mennesker, og være med på å forsone andre mennesker med Far.
Den fred Jesus taler om er Guds shalom. Det er den fred som kommer med
Guds rike, og som det er vårt kall å bringe inn i denne verden. Vi er
kalt til å bringe fred der hatet råder.
Denne fred som vi er kalt
til å leve i, og gi andre del i, har sin bakgrunn i det apostelen
Paulus skriver om i Ef 2,14: "Men han er vår fred..." Skal vi bringe
fred og forsoning, må vi selv ha en erfaring av å ha opplevd fred med
Gud.
Det er forunderlig å se hva kraften som finnes i Kristi
forsoning kan utføre. Vi har sett det igjen og igjen. Mennesker som
hater hverandre, og som finner Kristus, blir frelst og opplever det nye
livets forvandling, faller sin fiende om halsen og ber om tilgivelse og
hater smelter i en kjærlighetens omfavnelse. Vi har sett det i Nord
Irland, hvor katolikker og protestanter har vært i stand til å leve
sammen på grunn av forsoningens forvandlende makt, og vi har sett det i
Israel hvor jøder som har funnet at Jesus er Messias og
palestina-arabere som har hatt samme erfaringen, begynner å elske
hverandre.
Om Kristi forsamling kunne begynne å leve ut
shalom-budskapet i hverdagen, ville vi begynne å se mer av Guds rikes
kvaliteter og realiteter bryte inn i de områdene hvor vi bor, og
mennesker ville bli forvandlet. Det er dette som er den dypeste
forklaringen på den sterke menighetsveksten som anabaptistene opplevde
på 1500 tallet. De bar ingen våpen, de var overmannet av Kristi
kjærlighet og dens forvandlende makt og de begynte å leve ut
Bergprekenen.
Det finnes de som mener at innholdet i Bergprekenen
hører 1000 års riket til. Men det finnes ikke noe bibelsk grunnlag for å
hevde noe slikt. Bergprekenen er Guds rikets grunnlov, og skal leves ut
her og nå- ikke en gang i fremtiden.
Kristi forsamling trenger å få åpnet sine øyne til å se dette - det vil revitalisere den, og bringe mange til tro på Kristus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar