Jeg har latt meg utfordre av to kvinner de siste dagene, og jeg er blitt så beriket av det!
Den ene utsagnet er mor Teresa av Calcutta:
'Det viktigst er ikke hva vi sier, men hva Gud sier til og gjennom oss. Våre ord er overflødige om de ikke kommer innenfra. Ord som ikke sprer Kristi lys gjør tilværelsen enda mørkere'.
Det andre er fra Adrienne von Speyr (1902-1967, en sveitsisk lege og forfatter av en rekke bøker om det åndelige livet:
'Mennesket har den forferdelige kapasiteten til å få Gud til å bli taus på grunn av sin evinnelige pratsomhet'.
Jakob, som etter tradisjonen ble kalt 'Den rettferdige', presbyteren for menigheten i Jerusalem, har skrevet om dette:
'Alle snubler vi ofte. Den som ikke snubler og feiler
med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i
tømme'. (Jak 3,2)
Skal vi lære Gud å kjenne må vi lære stillheten og tausheten å kjenne. Det finnes ingen annen vei. Støyen er med på å hindre oss fra å lære Jesu stemme å kjenne, og skille den fra andre stemmer.
Det er alt for mange ord i mange kristne sammenhenger. Ord som lever sitt eget liv, uten kontakt med det virkelige livet. Ord som ikke frigjør, men som legger nye steiner til ei allerede tung bør. Det må være samsvar mellom ordene våre og levd liv.
En disippel til den hellige Antonios, ørkenens store mester, Ammonas
sa: "Jeg har vist deg styrken i stillheten, hvordan den helbreder og
hvor tilfredsstillende den er for Gud. Husk at det er gjennom stillhet,
at de hellige vokser, at det var på grunn av stillhet at Guds kraft
hvilte i dem, og at det var på grunn av stillhet, at de ble kjent med
Guds mysterier."
Stillhet er en betingelse for å kunne be riktig.
Stillheten er også en frukt av bønnen, for jo mer du ber, jo større blir
stillheten i deg. det er min erfaring etter å ha gått i bønnens skole i
mer enn 30 år.
Vi lever i en tid med så mange inntrykk, så mange
ord å forholde seg til. All støyen, stresset, aktivitetsjaget, har
gjort oss fremmede for Guds stemme. Dette samtidig med at så mange av
oss lengter med smerte, og med en stor grad av desperasjon etter å høre
fra Gud, ikke bare om Gud. Mer enn noe annet trenger vi derfor å søke
stillheten.
Det tar tid å bli kjent med Gud. Derfor er daglig
stillhet, en uunngåelig øvelse i åndelig utvikling. Jeg finner det
utfordrende og tankevekkende at vi ikke finner ett ord av Jesus, før Han
fylte 30 år. Og når Han talte fattet Han seg i korthet. Stadig søkte
Han seg ut i ødemarken, for å pleie sitt fellesskap med sin Far. Jesu
ord kommer fra stillheten, de er født i omgangen med Hans Far. Det er
interessant å merke seg at da Jesus begynner sin offentlige tjeneste,
innleder Han den med 40 dagers taushet.
Det fortelles om fader
Pambo, som en dag ble bedt om å si noe oppbyggelig til patriarken av
Aleksandria. Den gamle munken svarte: "Blir han ikke oppbygget av min
taushet, vil han slett ikke bli det av min tale."
På Athos-fjellet i Hellas fantes det på begynnelsen av 1900-tallet en
åndelig veileder, som gikk under navnet, fader Siluan. Han var en ulærd
russisk bonde, som kom til det hellige munkefjellet i 1892, og som døde
i 1938. Fader Siluan var en forunderlig skikkelse. En mann som levde så
nær Herren, at han var nærmest gjennomskinnelig av Guds herlighet. For
fader Siluan var den kristne tro ikke en eller annen spekulativ
utfoldelse, eller kun en intellektuell kunnskap, men i følge fader
Siluab: "en levende erfaring av fellesskap med Gud." I de skriftene som
ble funnet igjen etter hans død, skriver han:
"Guds nåde gir kraft til å elske Den Elskede, og sjelen dras stadig til bønnen og kan ikke glemme Herren et eneste øyeblikk."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar