Her fortsetter C.I Scofield sin undervisning om Tusenårsriket:
La oss nå finne ut av rekkefølgen i Skriften når det gjelder de tusenårsriket skal opprettes.
Her skal jeg utelukkende holde meg til det inspirerte ord, og jeg er sikker på at jeg ikke trenger å be om unnskyldning for at jeg bare leser fra Skriften om et slikt emne som dette. Det ville være uforskammet av meg eller noen annen mann å be sine medvandrere på egne teorier om fremtiden. Vi vet ikke - uten at Gud åpenbarer det - hva som kan skje om en time. Derfor vender vi oss til Skriften for å vite hvordan Tusenårsriket kommer i stand:
'Og jeg så himmelen åpnet - og se: En hvit hest. Og han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og han dømmer og strider med rettferdighet. Hans øye er som ildslue. På hans hode er der mange kroner. Han har en innskrift med et navn som ingen kjenner uten av han selv. Han er iført en kledning som er dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord'. (Åp 19,11-13)
Hvem er denne personen?
Dere vet at i det første kapitlet i Evangeliet etter Johannes har vi nøyaktig dette navnet, Ordet, brukt om Jesus Kristus, den evige Guds Sønn: 'I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud'. Og litt senere leser vi: 'Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet'.
Hvor er Jesus nå? I himmelen ved Faderens hånd. I avsnittet vi leste, ser vi profetisk, gjennom den apokalyptiske seers syn, det øyeblikket da himmelen blir åpnet, og Jesus Kristus, 'Ordet' trer frem, ikke for å bli Betlehemsbarnet nå, Golgatamannen, men rustet som til krig, 'iført en kledning som er dyppet i blod'.
Og så beskriver profetene Herren Jesu komme med 'hærene i himmelen' (Åp 19,14) til jorden. Det er på den tiden da Daniels syttiende uke, Antikrists uke, 'den store trengsel', slutter. Mot den rest som er igjen av jødefolket i Jerusalem er Dyrets og Den falske profets hærskarer samlet.
'Rop dette ut av hedningefolkene: Rust dere til en hellig krig! Kall på krigsheltene! La alle stridsmenn stige fram og dra ut! Smi plogskjærene om til sverd og vingårdsknivene til spyd! Han som er veik, skal si: Jeg er en helt! Skynd dere og kom, alle hedningefolk fra alle kanter, samle dere! - Herre, la dine mektige helter stige ned'. (Joel 3,14-16)
'For jeg vil samle alle hedningefolkene til krig mot Jerusalem,' osv (Sak 14,2)
'Jeg så dyret og jordens konger med sine hærer samlet til krig mot ham som satt på hesten, og mot hans hær'. (Åp 19,19)
Akkurat i denne krisen kommer Herren i herlighet og befrir de beleirede jødiske hellige. 'Jeg så dette hornet føre krig mot de hellige og overvinne dem, inntil den gamle av dager kom'. (Dan 7,21-22)
'For Herren skal dra ut og stride mot disse hedningefolk, som han før har stridt på kampens dag. På den dag skal hans føtter stå på Oljeberget, som ligger midt mot Jerusalem i øst ... Da skal Herren bli konge over hele jorden'. (Sak 14,3-4 og v.9)
'Og dyret ble grepet, og sammen med det den falske profet, han som hadde gjort tegn for dyrets øyne, og med disse tegn hadde han forført dem som tok dyrets merke og tilba dets bilde'. (Åp 19,20)
'Og jeg så en engel stige ned fra himmelen med nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i sin hånd. Han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år'. (Åp 20,1-2)
Hold nå sammenhengen klar! Vi har sett i synene til Johannes på Patmos himmelen åpen og Herren komme ned med sine mektige til jorden. Han kommer i en kristetid på jorden, når de hellige som har vendt seg til Ham i løpet av den store trengsel er i ytterste nød, og Han frir dem ut. Han vinner den store endelige seieren. I den neste akten i det mektige dramaet er samlingen av det spredte Israel. En levning har vært i landet under trengselen, men nå skal nasjonen som helhet føres tilbake. Legg merke til - som jeg leser Skriften - dette følger kongens komme:
'Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil stå frem for David en rettferdig spire, og han skal regjere som konge og gå frem med visdom og gjøre rett og rettferdighet på jorden'.
Ikke i himmelen. Det er ikke spørsmål om Guds regjering i himmelen. Hans trone er i himlene, og den har aldri vært rokket og kan aldri bli det, men her har vi løftet om at i Davids store sønn som skal regjere og gjøre rett og rettferdighet på jorden. La meg spørre: Gjorde Han noe slikt når Han kom første gangen? Regjerte Han som konge, Han som det ble sagt om at Han ble korsfestet i svakhet, at Han ikke hadde noe Han kunne helle sitt holde til, slik at selv fuglene i luften og revene på marken var bedre stilt enn Ham? Ble dette løftet oppfylt da? Ser dere at oppfyllelsen av dette løftet nødvendigvis krever en gjenkomst av Davids sønn til denne jorden?
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar