torsdag, oktober 29, 2020

Israels pionerer, del 2


Jerusalem fra nordøst (1859–1861), med Klippemoskeen og Al-Aqsa til venstre. Legg merke til det ledige, ubemannede landet utenfor gamlebyens murer. (Nasjonalbiblioteket i Israel, Holy Collection Image Collection)

Moses profeterte at det jødiske folket skulle oppleve en tid for dom og eksil (5. Mosebok 29: 25–28); men i neste kapittel profeterte han også at Gud ville gjenopprette dem:

'... da skal Gud gjøre ende på ditt fangenskap og miskunne seg over deg. Han skal igjen samle deg fra alle de folkene som Herren din Gud hadde spredt deg iblant. Selv om dere er drevet bort til himmelens ende, så skal Herren din Gud samle deg og hente deg der. Og Herren din Gud skal føre deg til det landet dine fedre eide, og du skal ta det i eie. Han skal gjøre vel i mot deg' (5.Mos 30,3-5)

Mens mange mennesker hevder at den moderne staten Israel er en menneskeskapt stat, uten Guds inngripen, er virkeligheten at ingen mennesker kan omgjøre en dom fra Gud eller oppfylle et løfte fra Gud før han sier: “Det er på tide. ”

Gud brukte og bruker fortsatt menn og kvinner gjennom pionerånden til 'hechalutz' for å oppnå sin profetiske plan.


Ungdommer som gjør Aliyah fra Tyskland, marsjerer mot Kibbutz Ein Harod i Jezreel-dalen i Nord-Israel 16. februar 1934. (Government Press Office, fra PikiWiki)

Mens en liten rest av det jødiske folket alltid har bodd i Israels land, ankom den "første bølgen" på rundt 30 000 innvandrere (olim) fra Øst-Europa, Russland og Jemen mellom 1882 og 1903 som en flukt fra pogromene (organiserte massakrer. ) og økende antisemittisme i disse nasjonene.

Noen kom ¨på grunn av innsatsen fra Hovevei Zion (Lovers of Zion), en av de tidligste pionerbevegelsene (etablert i 1890) for å gjenopprette et israelsk hjemland, som på den tiden var en del av det tyrkiske (ottomanske) imperiet.

Idealismen var høy; mat og penger knappe. Mange pionerer var ikke opplært til å jobbe i det tilgivende landet. De var også uforberedte på de høye prisene på tyrkisk beskatning og lover som begrenser jødisk handel.

Opptil 80 prosent forlot Israel innen flere år. En mer organisert og effektiv banebrytende metode var nødvendig hvis Israel noen gang kunne kalles Israel igjen.

Den første sionistiske kongressen ble avholdt i 1897 i Basel, Sveits med rundt 200 deltakere fra sytten land, hvorav 69 representerte forskjellige sionistiske samfunn.

I 1897 lanserte Theodor Herzl (1860–1904), kjent som faren til den jødiske staten, den sionistiske kongressen med støtte fra medlemmer av Hovevei Sion. Sionismen hadde nå en offisiell, finansiert struktur, og HeChalutz som en bevegelse utvidet seg sterkt.

I 1905 ba Menachem Ussishkin, lederen for Det jødiske nasjonale fondet, opprette "en generell jødisk arbeiderorganisasjon bestående av ugifte unge mennesker med sunn kropp og ånd."

I planen hans ville "hvert medlem forplikte seg til å bosette Eretz Israel i en periode på tre år, hvor han skulle utføre hærtjeneste for det jødiske folket, hans våpen ikke var sverdet og riflen, men spaden og plogen." (“Vårt program”, 1905)


Theodor Herzl på den første sionistkongressen i Basel i 1897.

fortsettes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar