torsdag, desember 18, 2008

Dåpsbasseng blant lutheranerne og dåpsdebatt i Sverige



Dåpspørsmålet opptar nå både avisen Vårt Land og svenske Dagen. Vårt Land skriver i dag om Frøyland og Orstad kirke som har fått dåpsbasseng! Årsaken er at mennesker som kommer til tro ønsker å bli døpt med full neddykking. Det er interessant å merke seg ordene til sokneprest Askilsen under vigslingen av den nye kirken, som ligger mellom Time og Klepp på Jæren:

"Når vi blir dukket under i vannet, blir vi begravet med Kristus. Når vi går opp av vannet, oppstår vi også med ham."

En baptistpastor kunne ikke sagt dette bedre! Til Vårt Land sier han at dåpsbassenget gir store pedagogiske muligheter: "Ved å ha et dåpsbasseng, blir dåpens symbolikk veldig tydelig. Når jeg døper barn ved døpefonten, understreker jeg at vannet som blir øst over hodet, er et symbol på at det er over dem som blir døpt. Men symbolikken er jo mye tydeligere ved full neddykking."

I Sverige fortsetter debatten om dåp er et kriterium for medlemskap i en menighet. Den svenske avisen Dagen har spurt en del menighetsledere etter at det ble kjent at det pågår en debatt innen den svenske pinsebevegelsen om dette spørsmålet. Det ser ut til at kravet om dåp som kriterium for medlemskap er under endring i vårt naboland innen de fleste sammenhenger:

"En del församlingar håller fast vid den gamla ordningen men överlag har vi blivit mer pragmatiska," säger Karin Wiborn, missionsföreståndare i Svenska baptistsamfundet.

Dåp og medlemskap hører fortsatt sammen i Det svenske Baptistsamfunn, men når Det svenske baptistsamfunnet opphører å eksistere neste år, er det fortsatt et åpent spørsmål om hva som skjer med dåpsynet i det nye kirkesamfunnet. Til Dagen sier Wiborn:

"Vi har ingen församlingsordning som alla måste följa, församlingarna bestämmer själva hur de vill ha det. Men ja, det är numera vanligt att man välkomnar barndöpta som medlemmar."

Evangeliska Frikyrkan har også endret praksis: "Den ekumeniska rörelsen har vuxit sig allt starkare, rörligheten mellan samfunden blivit allt större. Människor som flyttar till ny stad letar efter en församling där de känner sig hemma och trivs, samfundstillhörigheten är inte lika avgörande längre," säger Knut-Bertil Nyström, programledare för EFK:s Församlingsprogram og legger til:

"Så en enig EFK-styrelse beslutade för några år sedan om en församlingsordning som innebär att församlingar kan ta emot medlemmar som inte är troendedöpta, så kallat överfört medlemskap."

Selv Livets Ord er åpne for barnedøpte. Til Dagen sier Ulf Ekman:

"Vår doppraxis är som den har varit, det vill säga troendedop. Vi studerar också frågan för att få ett fördjupat perspektiv på den, inte minst när det gäller dopets innehåll. I ett ekumeniskt perspektiv är det viktigt att ha respekt för olika dopsyner. Om människor bekänner Jesus som Herre och är trygg i sitt barndop förvägrar vi dem inte medlemskap. Så har det varit från början."

Foto: Jan Inge Haga/Vårt Land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar