fredag, mars 06, 2009

Kristendommens tapte historie, del 1



Noe av det som har interessert meg i lang tid, er den tidlige kirkens historie. Derfor leser jeg gjerne kirkehistoriske bøker, og det er blitt noen hyllemeter av dem gjennom årenes løp.

Philip Jenkins har skrevet en ny bok, The lost history of Christianity, hvor han blant annet skriver om den koptiske kirken i Egypt, og de assyriske kristne i Irak. Dette er samtidig dagsaktuelt, på grunn av den vanskelige situasjonen de kristne disse stedene opplever.

Rundt år 1000 regner forskerne med at det fantes mellom 25-30 millioner kristne i Europa. Samtidig fantes det mellom 17 og 20 millioner kristne i Asia, og cirka fem millioner i Afrika. Går vi frem til slutten av Middelalderen var Irak, i like stor grad som Frankrike, et kulturelt og åndelig kjerneområde for kristendommen. I dag flykter de kristne fra Irak.

Svært mange av de kristne som her er nevnt tilhørte enten den såkalte nestorianske eller den jabobittiske tradisjonen. Dette var troende som holdt fast ved den nikenske bekjennelsen, men de la samtidig større vekt på Jesu guddommelighet enn det som den øvrige kristenhet gjorde på dette tidspunktet. Når så kirkemøtet i Khalkedon ble kalt sammen i år 451 ble disse kirkene erklært for vranglærende, og har på grunn av sin lære fått merkelappen monofysitter.

Nå er Philip Jenkins av den oppfatning at det er misvisende å oppfatte disse kirkene som noe annet enn autentiske kristne. Jeg skal ikke gå inn i den problemstillingen i denne artikkelen, bare peke på at de to kirkene spilte en stor rolle fra Egypt og like til Kina, faktisk helt frem til 1300-tallet. Dette glemmes lett fordi den toneangivende kirkehistorien har konsentrert seg i særdeleshet om Romerkirken og tildels Den ortodokse kirke.

Philip Jenkins hevder også noe annet, som kanskje for enkelte vil være oppsiktsvekkende. Han skriver: "Først omkring år 1500 kan det sies at kristendommen ble europeisk."

Det er noe å tenke igjennom. Vi har på mange måter både fjernet oss fra våre jødiske røtter, men også fra det øvrige kirkelige landsskapet, som slett ikke var europeisk i første omgang. Vi har en rik kirkelig arv som omfatter de orientalske landene, og ikke minst Egypt.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar